Problem med Eniro navigation, snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Problem med Eniro navigation, snälla hjälp

Hej, har laddat ner appen (köpt Europas kartor) men varje gång jag ska köra så står den och beräknar rutt, händer ingeting. Står beräknar rutt i flera minuter utan att det händer nåt. Har installerat om appen flera gånger men får Samma problem gång på gång. Snälla hjälp. Kör en Huawei p20 pro, funkade utan problem när jag körde den på en g5 plus. Alla råd välkomnas

Permalänk
Hedersmedlem

@aki04: Varför inte Google Maps? Försöker inte vara rolig eller elak, undrar på allvar.

Permalänk
Medlem

@aki04: Gå in på apphantering och kolla vilka behörigheter appen har. Säkert någon behörighet som behöver aktiveras manuellt. platstjänster kanske.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@aki04: Varför inte Google Maps? Försöker inte vara rolig eller elak, undrar på allvar.

Ska ner till bosnien och surf kostar röv där nere och denna funkade bra offline med min förra tel men nu gör den inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aki04: menar du att Eniro eller Maps slutade fungera offline? Du kan ladda ner offlinekartor i Maps med, fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

@aki04: menar du att Eniro eller Maps slutade fungera offline? Du kan ladda ner offlinekartor i Maps med, fungerar klockrent.

Du menar att man inte använder sig utav mobil data när man bara har plats på i menyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@aki04
Om du laddar ner kartorna till Google Maps innan avfärd så förbrukar den inte heller någon data under själva navigeringen.

Om du mot förmodan ändå vill använda Eniros kartor så beror felet troligtvis på att appen inte har fått behörigheter i telefonen. Troligtvis för platstjänster eller telefonens lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Du menar att man inte använder sig utav mobil data när man bara har plats på i menyn?

Skickades från m.sweclockers.com

"plats" drar ingen data nej.. Den håller bara koll på positionen via gps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

"plats" drar ingen data nej.. Den håller bara koll på positionen via gps.

Fan vad dum jag är, då kan man ju bara sätta på *plats* och köra GPS som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till båda är HERE WeGo

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Fast Google Maps måste väl ha uppkoppling för att beräkna rut?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Fan vad dum jag är, då kan man ju bara sätta på *plats* och köra GPS som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Annars kan du köpa tex Navigon en månad för ca 50:- (dom har 7 dagars gratis test men jag antar att ni är borta längre)
https://www.navigon.com/en/mobile-app/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Annars kan du köpa tex Navigon en månad för ca 50:- (dom har 7 dagars gratis test men jag antar att ni är borta längre)
https://www.navigon.com/en/mobile-app/

Laddade ner fullständiga versionen av Sygic för 100 kr, verkar funka riktigt bra. Men eftersom man bara kan använda sig av gps så är ju Google Maps bra det med nu när jag efter 100 år fattat att gps inte använder data

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Laddade ner fullständiga versionen av Sygic för 100 kr, verkar funka riktigt bra. Men eftersom man bara kan använda sig av gps så är ju Google Maps bra det med nu när jag efter 100 år fattat att gps inte använder data

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller att vara lite försiktig här. Det är korrekt att GPS i sin grundform inte använder data. Däremot använder man ofta något som kallas Assisted GPS, där man tar hjälp av mobilnätet för positionsbestämning, och då används mobildata. Sen, vilket kanske är självklart, det är ju bara just att hämta positionen som inte använder data, om du behöver ladda hem kartan så används mobildata precis som vanligt.

Men precis som @Andreaz1 och andra sagt så kan man använda offlinekartor för google maps, det är dock något man måste förbereda när man har internetaccess. Du hittar instruktioner här:
https://support.google.com/maps/answer/6291838?co=GENIE.Platf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Laddade ner fullständiga versionen av Sygic för 100 kr, verkar funka riktigt bra. Men eftersom man bara kan använda sig av gps så är ju Google Maps bra det med nu när jag efter 100 år fattat att gps inte använder data

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, så länge du har offline-kartor nedladdade i Maps så förbrukas ingen data, inte heller för att beräkna rutt osv. Dock behöver du slå av mobil datatrafik. Skillnaden mot online blir att navigeringen inte tar in omvärldsdata såsom köer och vägarbeten osv.

Permalänk
Vila i frid

Lite off-topic: Eniro, företaget med noll koll. Certfikatet de använder för https://kartor.eniro.se gick ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lite off-topic: Eniro, företaget med noll koll. Certfikatet de använder för https://kartor.eniro.se gick ut idag.

Aktiekursen har tappat 99.93 procent de senaste fem åren. Inget toppenföretag direkt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S