Permalänk
Medlem

Server skolmiljö

Hej!

Jag har plockat ihop en server som skall användas till att driva ett gäng Windows Server VMs. I nuläget har jag ett par gamla (HP Proliant DL380 G5) servrar som tillsammans med en nyare filserver driver 11st VMs. De flesta ligger på filservern och kör bl.a. Active Directory, printserver, VPN-server, diverse licensservrar m.m. Alla VMs behöver inte supermycket krut men jag vill ändå ha något att röra mig/växa i. Som det är nu är det väldigt trångbott. Jag föredrar att ha så få funktioner som möjligt på varje VM.

Tanken är att kassera de två Proliant-burkarna och flytta över alla de virtuella maskinerna till en ny dedikerad VM-burk. Utöver detta har jag även en äldre filserver som skall kasseras och allt flyttas till den nyare filserven.

En annan tanke är att försöka få ner värmeutvecklingen i mitt lilla serverrum så förutom att kassera de gamla törstiga maskinerna tänkte jag köra endast ssd i den nya burken.

Här är min inköpslista:

1st HPE ProLiant DL325 Gen10 Performance
6st Samsung 860 DCT VM-lagring RAID 10
2st Intel Solid-State Drive D3-S4510 Systemdiskar RAID1
1st HPE Nätaggregat för redundans
4st Kingston DDR4 32GB 2666MHz RDIMM ECC

Ser detta ok ut? Har jag tänkt galet? Är det dumt att inte köpa hps egna minnen/diskar? Borde jag köpa ett par spare-diskar? Har ni andra förslag?

Tacksam för råd!

Mvh
Gustav

Permalänk

Det är inga direkta problem att inte köra HP-brandade diskar, även om de är mycket driftsäkra och garanterade funktion med din diskkontroller. Spontant slår det mig ett par saker; vart skjuter du backuper? Redundans? Är inte drift i Azure/AWS eller liknande leverantör ett alternativ?

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Kör 2 ssd:er som cache diskar och kör med 4 10tb snurrdiskar istället. Räcker gott och väl för dig och då har du plats för en till vm och backup

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Delarium.: Absolut Azure är ett alternativ. Vad jag kan se blir det väldigt dyrt snabbt att hyra serverkapacitet. Iallafall jämfört med att köpa eget. Glömde säga jag har även en backupserver i en separat byggnad. Redundans är det värre med, tänkte inte kassera de gamla burkarna helt utan ha kvar dem i racket avstängda tills vidare. Men bra poänger

@Neonodia: Tack för tipset skall räkna lite på det! Som sagt glömde skriva att jag har en backupserver utöver det jag nämnde.

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar vara en kraftigt begränsad budget för ändamålet, skulle jag istället kika på två beggade gen8/gen9 (p-modell) för att få till redundans. Känns inte som ett seriöst alternativ att driva en verksamhet utan redundans - det kommer fungera bra tills den dagen det slutar göra det. Och då blir det tråkigt.

Permalänk

Skulle säga som Sebbeh, köp ett begagnad G8/G9, Nu när företag börjar fasa ut dom mer och mer för ny hårdvara, det är mest för att support avtalen löper ut.
alt företag går i konkurs med så kan man hitta schysta servrar med, billiga!
Pengarna som blir över kan du köpa annat roligt alt spara!

Det är nice att köpa helt nya prylar och öppna lådan etc, men personligen att köpa det för att labba jag har svårt att motivera men det är jag.

Själv köpte jag en HP ml350e G8 i veckan för 3000, plats med 12 diskar(Men kan sätta dit en extra låda så får jag 6 platser till), med en xeon prop(möjlighet att montera sätta dit en extra) sedan 48Gb minne men supporterar upp 384gb.

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

@tomtenisse @sebbeh

Tack för svar och råd! Det lutar åt detta alternativ.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17905443" userid="97600" name="bust"]
@Delarium.: Absolut Azure är ett alternativ. Vad jag kan se blir det väldigt dyrt snabbt att hyra serverkapacitet. Iallafall jämfört med att köpa eget. Glömde säga jag har även en backupserver i en separat byggnad. Redundans är det värre med, tänkte inte kassera de gamla burkarna helt utan ha kvar dem i racket avstängda tills vidare. Men bra poänger

Är detta för skarp drift eller pratar vi labmiljö? C:a 0,088 kr per timme per labbenhet (https://azure.microsoft.com/sv-se/pricing/details/lab-service...)

Här kan du räkna på det: https://azure.microsoft.com/sv-se/pricing/calculator/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Tack för tips! Detta är för skarp drift dock.

Permalänk
Medlem

@bust: Sista länken är för skarp drift, så du får en hum om vad det kostar att flytta dina servrar till Azure. Office-paket är gratis till elever och kraftigt reducerat för personal och då får man OneDrive på köpet. Här kan kan man konsolidera viss flagring.

Men för att ge ett bättre förslag (än att rekommendera uttjänta servrar till produktion, vilket är hål i huvudet) skulle det underlätta om du kunde lite kort beskriva verksamhetsbehoven och hur er IT-organisation ser ut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det du inte får glömma bort är kostnaden hur mycket du måste förstärka dina linor ut om du börja använda externa hyrservrar - det är helt annan prisbild när det gäller bredband för företag än det som folk är vana med för fiber till hemmen.

Att börja logga i hur mycket data som går in och ut ur era befintliga servrar samt övrig trafik mot Internet och identifiera hur ofta det går in i kapacitetstak är nog inte så dumt.

Sådant är lätt att glömma bort när stor del av trafiken fördelas runt i egna routrar men med hyrserver plötsligt skall kanaliseras till få förbindelser med begränsad bandbredd - och också tänka på hur det hanteras om förbindelsen av någon anledning är nere. dvs går det att köra ändå eller blir det helt stopp på alla burkar samtidigt för att någon väsentlig service inte är online?