Ingen bild på min Raspberry pi 3....

Permalänk
Medlem

Ingen bild på min Raspberry pi 3....

Hej alla SC:are

Igår när jag skulle starta min Pi 3. Så blev det ingen bild. Jag plugga ur strömmen för att göra en ”omstart”. Samma sak.... ingen bild. Jag plugga ur strömmen igen, blåste lite lätt på Pi:en (tänkte kanske eventuellt damm eller liknande i den) samt att jag tog loss hdmi kablen.
Fortfarande samma sak.....
Någon som förstår sig på problemet jag har? Den har fungerat hur bra som helst annars i typ 2år.

Jag har givetvis rätt hdmi kanal om någon tror det skulle vara så enkel lösning.
Kör med programmet noobs på kortet om det är till någon hjälp.

Vill ödmjukt säga att jag ej är en av den mest tekniska. Men tycker mig ha bra baskunskaper.

Permalänk
Medlem

Använder du samma strömadapter som tidigare?.
Jag minns att jag hade problem när jag råkade använda fel "usb-laddare", som inte klarade av att leverera tillräckligt med ström.
Ska väl helst vara en 2A 5V iaf.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ingen bild alls? Har du testat skärmen med något annat, tex din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Använder du samma strömadapter som tidigare?.
Jag minns att jag hade problem när jag råkade använda fel "usb-laddare", som inte klarade av att leverera tillräckligt med ström.
Ska väl helst vara en 2A 5V iaf.

Japp samma strömadapter som innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ingen bild alls? Har du testat skärmen med något annat, tex din dator?

Tanken har slagit mig. MEN då jag har en chromecast på det andra hdmi uttaget och det fungerar som det ska.... har även testat att byta diverse apparaters uttag i tron om att kanske det Pi:ens ”tv-uttag” var sönder. Men när jag koppla dit chromecasten fungerade den som brukligt.

Provade även byta hdmi kabel mellan tv och Pi:en utan positivt resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något liknande på min Pi, visade sig vara SD-kortet som blivit korrupt.
Har du möjlighet att testa att boota upp den på ett annat kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag råkade ut för något liknande på min Pi, visade sig vara SD-kortet som blivit korrupt.
Har du möjlighet att testa att boota upp den på ett annat kort?

Fick möjligheten till att byta till ett annat Sd kort med samma installation likt det befintliga som satt i...... vipps så fungerade det!

Likt du sa ”keyser” så har antagligen minneskortet blivit korrupt.

Tack för hjälpen! Problemet verkar löst

Skickades från m.sweclockers.com