[LÖST eller kommer nog inte längre] ]Motocross Madness med störningar i grafiken på en Windows Xp dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, verkar som du provat det mesta då

Jo. Får tacka alla så mycket för all hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick du igång spelet ? testade själv på min windows 7 burk (har inte uppdateringen som hindrar win 7 från att köra spel med safedisc.)

Med dessa dgvoodoo inställningarna och filerna jag behövde kan du se här i dessa screenshots.
https://puu.sh/DtwDX/acfa645394.png
https://puu.sh/DtwE6/cde0afb816.png
https://puu.sh/DtwEm/748c1fab84.png

Se till att ladda ned d3drm.dll
http://dege.freeweb.hu/dgVoodoo2/dgVoodoo2.html

Kan testa d3d compiler också samtidigt från sidan körde allt spontant bara och körde igång spelet utan problem på mitt r9 280 med senaste drivers här efter denna konfigurering.
Körde direkt från iso filen och med holiday pack trackpack lite extra banor från myabandonware

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Fick du igång spelet ? testade själv på min windows 7 burk (har inte uppdateringen som hindrar win 7 från att köra spel med safedisc.)

Med dessa dgvoodoo inställningarna och filerna jag behövde kan du se här i dessa screenshots.
https://puu.sh/DtwDX/acfa645394.png
https://puu.sh/DtwE6/cde0afb816.png
https://puu.sh/DtwEm/748c1fab84.png

Se till att ladda ned d3drm.dll
http://dege.freeweb.hu/dgVoodoo2/dgVoodoo2.html

Kan testa d3d compiler också samtidigt från sidan körde allt spontant bara och körde igång spelet utan problem på mitt r9 280 med senaste drivers här efter denna konfigurering.
Körde direkt från iso filen och med holiday pack trackpack lite extra banor från myabandonware

Nej. Har dessutom hunnit byta ut datorn då den började gå sönder. Först försvann ljudet ur en högtalare (eller det sprakade i den andra men det gick att få mono om man drog ut kontakten lite). Sen slutade usb portarna att fungera. Installerade xp på en annan dator bara för att upptäcka att nätaggregat saknade en kontakt till grafikkortet så jag bytte ut det. Tog nätaggregatet från datorn som höll på att gå sönder bara för att sluta upp med att nu funkar inte den heller. Den går igång men inget händer. Jag misstänker att nätaggregat är boven i dramat på båda (i värsta fall har det tagit död på tre datorer då jag inte minns om det satt i en annan dator som inte funkar precis på samma sätt som den andra att den går igång men inget händer). Jag hade det i bakhuvudet att tänk om det är fel på nätaggregatet men inte lyssnade jag. Jag hoppas att jag har fel och kan få igång den andra igen men har inte några högre förhoppningar. Fick datorn bara för några dagar sedan. Dock så hade jag en tredje dator men får klara mig med ett sämre grafikkort och ram för nu.

Kan installera och prova sen på den här men om det går igång så är det nog för att det nu istället för ett geforce 9800gt så är det ett ATI Radeon 9600. För självklart så fanns det ingen agp port.

Det är så det ser ut just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebo:

Nej. Har dessutom hunnit byta ut datorn då den började gå sönder. Först försvann ljudet ur en högtalare (eller det sprakade i den andra men det gick att få mono om man drog ut kontakten lite). Sen slutade usb portarna att fungera. Installerade xp på en annan dator bara för att upptäcka att nätaggregat saknade en kontakt till grafikkortet så jag bytte ut det. Tog nätaggregatet från datorn som höll på att gå sönder bara för att sluta upp med att nu funkar inte den heller. Den går igång men inget händer. Jag misstänker att nätaggregat är boven i dramat på båda (i värsta fall har det tagit död på tre datorer då jag inte minns om det satt i en annan dator som inte funkar precis på samma sätt som den andra att den går igång men inget händer). Jag hade det i bakhuvudet att tänk om det är fel på nätaggregatet men inte lyssnade jag. Jag hoppas att jag har fel och kan få igång den andra igen men har inte några högre förhoppningar. Fick datorn bara för några dagar sedan. Dock så hade jag en tredje dator men får klara mig med ett sämre grafikkort och ram för nu.

Kan installera och prova sen på den här men om det går igång så är det nog för att det nu istället för ett geforce 9800gt så är det ett ATI Radeon 9600. För självklart så fanns det ingen agp port.

Det är så det ser ut just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

otur, kan vara värt att kika efter lite äldre bärbara datorer kanske för ändamålet, kanske någon släkting har något liggandes ifall du nu inte har någon äldre bärbar liggandes själv.
typ dell inspiron 6000 med en intel pentium m på 1.5 ghz 1 gb ram & ati x300/1050 graphics.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

otur, kan vara värt att kika efter lite äldre bärbara datorer kanske för ändamålet, kanske någon släkting har något liggandes ifall du nu inte har någon äldre bärbar liggandes själv.
typ dell inspiron 6000 med en intel pentium m på 1.5 ghz 1 gb ram & ati x300/1050 graphics.

Datorn som jag har nu är bättre än så minus grafiken då.
Var bara att det andra var bättre 🙂
Bärbara har jag nån. Men tycker att dom varit rätt så slöa (fast jag tror inte att jag har testat xp på någon av dom). Iallafall dom som jag äger och kan få igång (saknar strömadapter till nån varav en 98 laptop).
Tyvärr så har jag inte nå släktingar som har nån gammal dator (iallafall dom som jag har kontakt med som i stort sett bara är min farmor).
Ska försöka att få tag på lite mer ram-minnen och ett bättre grafikkort framöver. Har frågat en som eventuellt har, men har inte fått något svar än.
Den dagen när andra datorn gick sönder var en sån dag som man borde stannat kvar i sängen. Inget gick som det skulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebo:

Datorn som jag har nu är bättre än så minus grafiken då.
Var bara att det andra var bättre 🙂
Bärbara har jag nån. Men tycker att dom varit rätt så slöa (fast jag tror inte att jag har testat xp på någon av dom). Iallafall dom som jag äger och kan få igång (saknar strömadapter till nån varav en 98 laptop).
Tyvärr så har jag inte nå släktingar som har nån gammal dator (iallafall dom som jag har kontakt med som i stort sett bara är min farmor).
Ska försöka att få tag på lite mer ram-minnen och ett bättre grafikkort framöver. Har frågat en som eventuellt har, men har inte fått något svar än.
Den dagen när andra datorn gick sönder var en sån dag som man borde stannat kvar i sängen. Inget gick som det skulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Trökigt, ifall det nu är någon dualcore och typ 1- 3 gb ramminne så borde det duga att skicka in en billig ssd och använda för windows xp och de flesta spel runt den tiden.

Finns inget gammalt IT skrot på jobbet kanske som du kan fråga om heller antar jag ?
Kan vara värt att snacka med IT på jobbet iallafall ifall de har något typ 5 - 15 år gamla datorer ståendes som de får plocka hårddiskar ur ifall det är något känsligt på dem, och sen får de ge dig resten så länge de har antingen windows 7 eller windows Vista nyckel på undersidan så ska de klara windows xp utan problem.

Vet att min lenovo T420 ska klara av windows xp enligt lenovo själva så det finns ju lite och leta efter iallafall och de kom ut runt 2012 - 2013

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Trökigt, ifall det nu är någon dualcore och typ 1- 3 gb ramminne så borde det duga att skicka in en billig ssd och använda för windows xp och de flesta spel runt den tiden.

Finns inget gammalt IT skrot på jobbet kanske som du kan fråga om heller antar jag ?
Kan vara värt att snacka med IT på jobbet iallafall ifall de har något typ 5 - 15 år gamla datorer ståendes som de får plocka hårddiskar ur ifall det är något känsligt på dem, och sen får de ge dig resten så länge de har antingen windows 7 eller windows Vista nyckel på undersidan så ska de klara windows xp utan problem.

Vet att min lenovo T420 ska klara av windows xp enligt lenovo själva så det finns ju lite och leta efter iallafall och de kom ut runt 2012 - 2013

Båda var single core har jag för mig. Dock så hade jag 2gb mycket snabbare och nyare ram-minnen (istället för 1250 som jag har nu) plus att processorn var ca 400 MHz högre plus bättre grafikkort.
Hade använt samma grafikkort och ram-minnen om det hade passat.
Tyvärr så är jag sjukskriven för tillfället och har inte något jobb att fråga.
Får se om jag får leta runt på nätet efter någon som säljer delar billigt framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det fanns nåt smidigt sätt att få 1an & 2an att funka på en modern burk vore det toppen, typ genom steam eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag hade grafikproblem med Midtown madness innan när jag körde med Geforce 4 i min gamla Windows XP. Det visade sig vara ett vanligt problem och Microsoft släppte en patch för att de skulle lösa problemen. Dock osäker om den kommer hjälpa dig med ditt spel. Googla Geforce patch Midtown madness/Motocross madness så bör de komma upp något, vem vet kanske samma patch fixar ditt spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N3ktar:

Jag minns att jag hade grafikproblem med Midtown madness innan när jag körde med Geforce 4 i min gamla Windows XP. Det visade sig vara ett vanligt problem och Microsoft släppte en patch för att de skulle lösa problemen. Dock osäker om den kommer hjälpa dig med ditt spel. Googla Geforce patch Midtown madness/Motocross madness så bör de komma upp något, vem vet kanske samma patch fixar ditt spel!

Har testat midtown madness och det fungerade utan problem.
Kan dock inte testa med samma grafikkort då datorn gav upp pga vad jag tror var ett trasigt nätaggregat som jag satt i. Finns tyvärr ingen agp port i datorn som jag använder nu plus att det enda grafikkort som jag hade som passar är ett ATI.
Men sparar ditt svar till när jag får tag på en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet att detta är väldigt offtopic men vet inte riktigt vart jag ska fråga.

Det finns ett spel som jag inte riktigt minns vad det heter och som jag hade på en av de första datorerna min familj hade.
Råkade ta bort det från datorn och min mor som jämt spelade det blev inte speciellt glad.
Jag har för mig att det hette Lingo och antingen var till Windows 3.1 eller någon av 3 versionerna av windows.
Det var ett spel där man likt ett frågesportprogram skulle lista ut ord. Minns inte hur många ord per omgång men det var nog fyra eller fem.
Färgen på rutorna för bokstäverna var gröna har jag för mig.
Väldigt vag beskrivning då jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva det.
Har haft det i huvudet till och från sedan mitten av nittiotalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebo:

Jag vet att detta är väldigt offtopic men vet inte riktigt vart jag ska fråga.

Det finns ett spel som jag inte riktigt minns vad det heter och som jag hade på en av de första datorerna min familj hade.
Råkade ta bort det från datorn och min mor som jämt spelade det blev inte speciellt glad.
Jag har för mig att det hette Lingo och antingen var till Windows 3.1 eller någon av 3 versionerna av windows.
Det var ett spel där man likt ett frågesportprogram skulle lista ut ord. Minns inte hur många ord per omgång men det var nog fyra eller fem.
Färgen på rutorna för bokstäverna var gröna har jag för mig.
Väldigt vag beskrivning då jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva det.
Har haft det i huvudet till och från sedan mitten av nittiotalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar ha hittat det, dock inte på svenska, kanske inte var svenska alls på spelet eller något annat språk.
Bara och skicka länken ifall hon nu kan språket.

https://classicreload.com/lingo.html

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Verkar ha hittat det, dock inte på svenska, kanske inte var svenska alls på spelet eller något annat språk.
Bara och skicka länken ifall hon nu kan språket.

https://classicreload.com/lingo.html

Vet tyvärr inte om det är detta. Får det inte att fungera. Har testat i mobila webbläsaren (brave), på Linuxdatorn (senaste brave browser, chromium och Firefox) och i windows xp (Firefox 45.9.0esr). Har inte testat windows 10 datorn då den inte är inkopplad plus att den saknar delar för tillfället.

Det var på svenska vad jag har för mig. Annars så skulle nog min mor inte ha spelat det.

Tänkte lägga till att det kan ha varit windows 95.
Allt jag riktigt minns är att jag lyckades flytta hela utforskaren till papperskorgen och ta bort allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebo:

Jag vet att detta är väldigt offtopic men vet inte riktigt vart jag ska fråga.

Kanske skapa en tråd här:
https://www.sweclockers.com/forum/8-ovrigt-om-datorspel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tack. Gör så.

Länk till tråden:
#17919395

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visade sig att jag hade en dator som klarade av att köra Windows 98.
Hade windows 2000 på den och testade med att installera windows 98. Gick utan några som helst problem. Hittade nästan alla drivrutiner själv utom för nätverkskortet och modemet. Inget som jag behöver just nu.

Testade att installera motocross madness 2 men jag behöver nog ett bättre grafikkort. Var väldigt psykadeliska färger och mönster och väldigt grönt.
Ett smakprov:

*UPPDATERING*

Testade med det inbyggda grafikkortet som var lite bättre.
Det blev lite bättre men är fortfarande väldigt grönt.
Det som är något irriterande är att jag har ett rätt okej grafikkort men det är agp och det som finns i datorn är pci och någon äldre port som jag inte vet namnet på.

Skickades från m.sweclockers.com