Wacom el annan ritplatta för Darktable

Permalänk
Medlem

Wacom el annan ritplatta för Darktable

Hej

Har sökt i trettiosju sek efter forum för Darktable eller "Wacom tablet linux", första googleträff länk till Wacom's sida, om linux, säger enl Google att no native driver, error in app när man försöker besöka sidan.

Så well: RSI i högerarm gör att använder vertikal vänsterhandad mus. Custom selections i Darktable, ex orrar i förgrunden, är rätt tråkiga att göra, tänker att det skulle kunna gå snabbare med penna på ritplatta. Har någon några råd på lämplig produkt? Använder Solus.

Tacksam för all insikt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har en XP-Pen Deco 02 jag är nöjd med. Men jag kan tyvärr inte säga hur linux-supporten är då jag inte kör linux, men de har drivarrutiner för linux, därav som jag kan tipsa om att kolla upp denna ritplatta alt övriga modeller ifrån Xp-pen.

https://www.xp-pen.com/product/88.html

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

xsetwacom utvecklas kontinuerligt och funkar fint för mig (default installerad i Mint i alla fall). Fast man måste tweaka lite med commandline. Har ett initscript som mappar ritplattan till två bildskärmar, har dock inte provat att ställa in pressure och sånt, men det ska gå.

Jag tror dock inte att scrollwheel funkar, vilket är lite tråkigt om man kommer från Windows. Jag har kvar Windows enbart för att kunna köra Lightroom och utnyttja ritplattan maximalt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Hade glömt trycka "Skicka inlägg" sist ser jag..oh well, jag ska kolla upp Wacoms och XP-pens på samma prisnivå ungefär.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)