Bygga server - prisvärd, tyst, sval, lätt att stuva undan. Eller färdig NAS?

Permalänk
Medlem

Bygga server - prisvärd, tyst, sval, lätt att stuva undan. Eller färdig NAS?

Japp, helt omöjlig ekvation men skulle gärna vilja försöka. Min gamla NAS från Netgear sjunger på sista versen efter +10 år i tjänst. Funderat ett tag på en ersättare och lite sugen på att steppa upp i funktionalitet.

Initialt tänkt köpa en Synology NAS och vara nöjd med det. Men undrar om jag inte kan bygga ihop något som presterar något bättre/kan göra mer för färre slantar (6000kr)?

Har försökt identifiera några saker som jag vill kunna köra:

  • Plex. Mestadels 1080p i dagsläget, men vore fint med stöd för 4k. Kör mycket subtitles som tyvärr triggar transkodning. Eventuellt dela med mig av servern till några i familjen, men blir nog ändå aldrig fler än två samtidigt.

  • Minecraft-server (max 6 samtidiga användare och eventuellt några mods). Stöd för att starta och stänga servern remote?

  • Pi-hole

  • Home assistant eller liknande smart hem-hub.

  • Backuplösning för fem personer (datorer och mobiler). Det handlar inte om mycket data. Mest programinställningar och dokument, foto från mobiler och systemkamera ibland.

  • Kanske ett online-fotoalbum med stöd för uppladdning utifrån.

  • Någon molnbackup för hela rasket.

  • Eventuellt en eller två virtuella maskiner (ytterligare).

  • OpenVPN för sporadiskt användande, 1-2 anslutningar.

Inga mängder data just nu och inte planer på kraftig tillväxt, ej heller kritisk data som måste vara tillgänglig 24/7. Behöver alltså ingen avancerad backup- och lagringslösning.

Bor i lägenhet så kravet är att den är tyst och går att "gömma undan". Inget energislukande monster alltså.

Alternativ 1. Köp Synology 718+ eller 918+.
Alternativ 2. Bygg eget. Tips på hårdvara + mjukvara? Begagnade serverkomponenter?
Alternativ 3. Intel Nuc eller liknande + enklare NAS/USB-diskar?

Nya diskar behövs oavsett. Uppskattar tips om svala och tysta 4-8TB.

Har inte problem med att pilla och lära mig nya system men uppskattar såklart smidigheten med färdigt system.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommenderat en begagnad HPE Microserver Gen8 (uppgradera proppen vid behov). Använder min för virtualisering, pfsense, plex, backup, filserver och OpenVPN utan några som helst problem!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Kan varmt rekommenderat en begagnad HPE Microserver Gen8 (uppgradera proppen vid behov). Använder min för virtualisering, pfsense, plex, backup, filserver och OpenVPN utan några som helst problem!

Just det, den har jag hört talas om och kikat på. Verkar som många tycker den kan bli lite högljudd dock, men det borde väl gå att trixa till antar jag?

Permalänk
Medlem

Just nu funderar jag över Node 304 som chassi. Vetitusan vilken PSU än.
Moderkort/CPU Asrock J4205
Eller en I3-8xxx. Lite skillnad i pris men också i prestanda.

Permalänk
Medlem

@Tjodd: Jag skulle vilja råda dig att börja fundera på vilken mjukvara det är du vill ha först och främst.
Man kan ju ha hur kraftig hårdvara som helst men vet man inte hur man ska hantera mjukvaran så spelar ju hårdvaran mindre roll.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Skulle också kikat på Microserver Gen 8.

I och med att du vill kunna stuva undan servern blir iLO något av en killer feature. Den stora grejen är att du i princip kan arbeta med servern som om du satt vid den lokalt, via webbrowser eller app i telefonen. Det finns remote-KVM, virtuell DVD, etc. Man kan till och med starta och stänga av servern via webbrowsern. Enda gången du behöver fysisk tillgång är om du ska göra något fysiskt med den, t ex stoppa i nya hårddiskar, etc.

Har haft min MS gen 8 några år nu, och kan inte påminna mig om en enda situation då jag behövt koppla in skärm och tangentbord under den tiden. BIOS-inställningar, OS-installation, etc funkar klockrent över remotekonsolen.

Fläkten är väl inget under av tysthet, men tycker inte den är störande heller. I princip måste man ha servern precis jämte sig för att höra den på low settings, vilket du klarar dig bra med om du kör någon 35W TDP-processor. Jag har en i5-3470T i min, som mellan tumme och pekfinger är dubbelt så kraftfull som originalprocessorn med samma TDP, och kostar ett par hundra att ebaya hem.

Originalfläkten orkar hålla hårddiskarna välkylda också.

Det går att uppgradera till någon 69W TDP Xeon, som förstås är betydligt mycket vårtigare än min 3470T, men då gör man nog bäst i att kolla på att modda kylningen om man vill hålla en rimlig ljudnivå. Vill man gå den vägen bör man också säkerställa att man får en server med 200W-varianten av nätagg, de tidiga kom med 150W.

En bonus med MS är att man på kuppen lär sig hur modern enterpriseserverhårdvara funkar. Ganska nyttig kunskap att ha för den IT-intresserade

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för bra inlägg båda två. Jag tycker mig ha hyfsad koll på att lära både hårdvara och mjukvara, men uppskattar alltid tips.

Skrivet av backspace:

@Tjodd: Jag skulle vilja råda dig att börja fundera på vilken mjukvara det är du vill ha först och främst.
Man kan ju ha hur kraftig hårdvara som helst men vet man inte hur man ska hantera mjukvaran så spelar ju hårdvaran mindre roll.

Jodå, det har jag funderat på och hade tänkt sätta mig och utvärdera några via virtualbox, tror jag. Lutar just nu mest mot Openmediavault. Hyper-V som backbone har jag också kikat på men väntar till 2019 släpps. Alternativt Proxmox.

Skrivet av kaput:

Skulle också kikat på Microserver Gen 8.

I och med att du vill kunna stuva undan servern blir iLO något av en killer feature. Den stora grejen är att du i princip kan arbeta med servern som om du satt vid den lokalt, via webbrowser eller app i telefonen. Det finns remote-KVM, virtuell DVD, etc. Man kan till och med starta och stänga av servern via webbrowsern. Enda gången du behöver fysisk tillgång är om du ska göra något fysiskt med den, t ex stoppa i nya hårddiskar, etc.

Har haft min MS gen 8 några år nu, och kan inte påminna mig om en enda situation då jag behövt koppla in skärm och tangentbord under den tiden. BIOS-inställningar, OS-installation, etc funkar klockrent över remotekonsolen.

Fläkten är väl inget under av tysthet, men tycker inte den är störande heller. I princip måste man ha servern precis jämte sig för att höra den på low settings, vilket du klarar dig bra med om du kör någon 35W TDP-processor. Jag har en i5-3470T i min, som mellan tumme och pekfinger är dubbelt så kraftfull som originalprocessorn med samma TDP, och kostar ett par hundra att ebaya hem.

Originalfläkten orkar hålla hårddiskarna välkylda också.

Det går att uppgradera till någon 69W TDP Xeon, som förstås är betydligt mycket vårtigare än min 3470T, men då gör man nog bäst i att kolla på att modda kylningen om man vill hålla en rimlig ljudnivå. Vill man gå den vägen bör man också säkerställa att man får en server med 200W-varianten av nätagg, de tidiga kom med 150W.

En bonus med MS är att man på kuppen lär sig hur modern enterpriseserverhårdvara funkar. Ganska nyttig kunskap att ha för den IT-intresserade

Tycker tyvärr att Gen8 är något överprisad. 5000kr för antal års använd server, men det är definitivt något som funnits med på mina alternativ hela vägen. Vet du vad det är för moderkort i? Skulle vilja kolla uppgraderingsmöjligheterna.

ILO är visserligen riktigt trevligt men ingen dealbreaker. Stora surrande åbäken är det däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Tycker tyvärr att Gen8 är något överprisad. 5000kr för antal års använd server, men det är definitivt något som funnits med på mina alternativ hela vägen. Vet du vad det är för moderkort i? Skulle vilja kolla uppgraderingsmöjligheterna.

ILO är visserligen riktigt trevligt men ingen dealbreaker. Stora surrande åbäken är det däremot.

Fast det måste ju vara en rejält uppkittad maskin, förmodligen också komplett med hårddiskar, om den ska betinga ett sådant pris? Eller är det så att de faktiskt är mer värda nu än när de gick att köpa i affär? De är ju fortfarande minst sagt populära, och det finns inget motsvarande i affär längre, MS Gen10 suger för att tala klarspråk.

Jag betalade hursom 1700:- för Celeron G1610-versionen med 4 GB RAM splejs ny nångång när Dustin hade en av sina återkommande reor. Det jag köpte till var SSD, lagringsdiskar, 4GB extra minne (Ebay 300:-), iLO Advanced-licens (Ebay 150:-), och senare en i5-3470T (Tradera ~300:-). Egentligen hade man ju kunnat komma undan med bara lagringen, men är ju roligt att trimma grejorna lite i alla fall Om något tycker jag hela paketet blev galet prisvärt.

Hm, ja, det där med oljud och hur man uppfattar det är ju i slutändan högeligen subjektivt. Det bästa är nog att du ber någon som har en MS Gen8 att dema de olika fläktlägena för dig, om det finns möjlighet.

Det finns en synnerligen matnyttig tråd med länkar på Homeservershow, bl a om uppgraderingsmöjigheter och sånt. Det som finns i startinlägget i MS Gen8-tråden här på Sweclockers är galet utdaterat, och inte på långa vägar komplett.

Generellt kan det väl dock sägas att du kan köra upp till 16GB 1600MHz DDR3 ECC-minne, och att alla socket 1155-proppar med ECC-stöd bör funka, åtminstone i teorin. Intel C204-chipsetet kräver ECC-minne, därav den begränsningen. Jag hade dock googlat runt lite för att verifiera innan inköp av nån specifik CPU, då man har med server-BIOS och iLO att göra, vilket kan vara lite special.

Edit: en grej som kan vara bra att veta när man jagar CPU är att Intel listar en massa IB i3 och ett par i5 i lågenergiutförande som icke ECC-stödjande i ARK, trots att de visst har ECC-stöd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det måste ju vara en rejält uppkittad maskin, förmodligen också komplett med hårddiskar, om den ska betinga ett sådant pris? Eller är det så att de faktiskt är mer värda nu än när de gick att köpa i affär? De är ju fortfarande minst sagt populära, och det finns inget motsvarande i affär längre, MS Gen10 suger för att tala klarspråk.

Jag betalade hursom 1700:- för Celeron G1610-versionen med 4 GB RAM splejs ny nångång när Dustin hade en av sina återkommande reor. Det jag köpte till var SSD, lagringsdiskar, 4GB extra minne (Ebay 300:-), iLO Advanced-licens (Ebay 150:-), och senare en i5-3470T (Tradera ~300:-). Egentligen hade man ju kunnat komma undan med bara lagringen, men är ju roligt att trimma grejorna lite i alla fall Om något tycker jag hela paketet blev galet prisvärt.

Hm, ja, det där med oljud och hur man uppfattar det är ju i slutändan högeligen subjektivt. Det bästa är nog att du ber någon som har en MS Gen8 att dema de olika fläktlägena för dig, om det finns möjlighet.

Det finns en synnerligen matnyttig tråd med länkar på Homeservershow, bl a om uppgraderingsmöjigheter och sånt. Det som finns i startinlägget i MS Gen8-tråden här på Sweclockers är galet utdaterat, och inte på långa vägar komplett.

Generellt kan det väl dock sägas att du kan köra upp till 16GB 1600MHz DDR3 ECC-minne, och att alla socket 1155-proppar med ECC-stöd bör funka, åtminstone i teorin. Intel C204-chipsetet kräver ECC-minne, därav den begränsningen. Jag hade dock googlat runt lite för att verifiera innan inköp av nån specifik CPU, då man har med server-BIOS och iLO att göra, vilket kan vara lite special.

Edit: en grej som kan vara bra att veta när man jagar CPU är att Intel listar en massa IB i3 och ett par i5 i lågenergiutförande som icke ECC-stödjande i ARK, trots att de visst har ECC-stöd.

Jo, verkar som folk insett att många vill ha och begär löjliga pengar. Har sett varianter på uppgraderingar, med eller utan diskar men generellt överprisat.
Hittade detta dokument, https://www.dropbox.com/s/eipk38vybzathbf/GEN%208%20CPU%20Fam...

Nåväl, får leta vidare, eller om tålamodet tar slut köpa annat och bygga ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jo, verkar som folk insett att många vill ha och begär löjliga pengar. Har sett varianter på uppgraderingar, med eller utan diskar men generellt överprisat.
Hittade detta dokument, https://www.dropbox.com/s/eipk38vybzathbf/GEN%208%20CPU%20Fam...

Nåväl, får leta vidare, eller om tålamodet tar slut köpa annat och bygga ihop.

Håll koll här på SweC-marknaden, de brukar dyka upp då och då, åtminstone tidigare till rimligare priser än så. Blocket, Ebay, Tradera, etc brukar kunna vara rätt hopplöst ibland, så stora marknader att en del säljare gamblar på att det finns åtminstone någon som är desperat nog.

Bra dokument med de olika originalpropparna som benchmarkbaselines, men förmodligen inkomplett det också. Ser exempelvis inte varför man inte skulle kunna köra vilken i3 som helst i s1155-utförande, och där har de bara med några

Xeon E3-1265L v2 är väl i övrigt betraktad som the shit om man vill köra MS Gen8 någorlunda inom specs med originalkylaren. Den är dock dyr på begagnatmarknaden, kanske just därför.

Vill du både ha pulver och få det billigt är det nog nån 69W-variant som gäller, men då skulle i alla fall inte jag vilja köra på originalkylaren. Det finns en uppgraderad kylare från HP, som jag tror i3-versionen levereras med, men ska man ändå byta kan man ju trycka i en Noctua NH-L9i istället, det krävs bara ett par enkla mods, och den är nog dessutom billigare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!