AMD Ryzen 3000-serien med 16 kärnor i upp till 4,2 GHz hittar ut på webben

Permalänk
Inaktiv

Låter perfa.. 16c blir bra 32c känns lite onödigt för min bruk just nu hoppas det släpps och att 16c kommer till en fin prislapp

drömmer om ca. 5000..men det är antagligen bara dröm. Dock fullt möjligt om AMD verkligen vill piska Intel ordentligt på stjärten nu medans de kan. Den som lever får se.

Permalänk
Inaktiv

Det orosmoln jag har sin tur är att de ej kommer släppa något Ryzen moderkort med 8st ramplatser. Att endast ha 64GB ram nära inpå år 2020 känns inte precis som något entusiaster vill ha i sin arbetsdator.
Det finns dock 32GB stickor med inte allt för låg frekvens, men de är dyra, dålig kompatibilitet: https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14d-64gtzdcb -Ja RGB belysning är ett måste.

Nå det jag tror AMD kommer att göra är att försöka rikta in sig på mer mainstream, AMD har stora problem, inte minst på GPU sidan. De har ej råd att leverera hårdvara som passar alla. Utan deras fokus är att få upp försäljningsvolymer som genererar mer pengar in.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en 8 kärnig variant med betydligt mer mhz som ett billigare alternativ till 9900K. Kan inte riktogt se behovet för 16 kärnor för väl knappt att 8 används i spel idag. 4 var ju standard till nyligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Det orosmoln jag har sin tur är att de ej kommer släppa något Ryzen moderkort med 8st ramplatser. Att endast ha 64GB ram nära inpå år 2020 känns inte precis som något entusiaster vill ha i sin arbetsdator.
Det finns dock 32GB stickor med inte allt för låg frekvens, men de är dyra, dålig kompatibilitet: https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14d-64gtzdcb -Ja RGB belysning är ett måste.

Nå det jag tror AMD kommer att göra är att försöka rikta in sig på mer mainstream, AMD har stora problem, inte minst på GPU sidan. De har ej råd att leverera hårdvara som passar alla. Utan deras fokus är att få upp försäljningsvolymer som genererar mer pengar in.

Skulle tro begränsningen på 64gb är ett litet problem. Behöver man uppåt 128gb minne är det fel plattform att utgå från ändå.

Det ska bli intressant att se hur pris och prestanda blir på dessa. Har funderat på att bygga ny dator lite för länge nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har inget speciellt test att länka till, men i videon jag länkade så visas det att i 1080p med ett 1080Ti så presterar en 1920X bättre än en 1800X (börjar vid 6.30 ungefär), där är den enda skillnaden 2 kärnor.
Kan rekommendera att se hela videon då den väldigt bra trycker på en del punkter kring "framtidssäkring" som inte är helt riktiga

Jo jag såg liknande resultat i andra videor och jag håller helt klart med om att det är inte att framtidssäkra att köpa en 4C eller ens en 6C cpu i dagens läge. När jag köpte min CPU 2014 så kändes det inte som att man behövde vara lika orolig för antal cores. Men av vad jag kunde hitta så ligger den magiska gränsen för dagens spel på runt 6-8 trådar.

Däremot i en intervju år 2016 med Sean Tracy för Star Citizen och CryEngine berättar Sean att ju fler kärnor man har ju bättre för spelet. Men att en CPU med 32 kärnor troligen skulle vara mer än vad spelet kan använda(om jag förstod honom korrekt). Men det ger ju en tydligt signal att framtiden troligen ligger i fler kärnor för spel. Personligen skulle jag lägga pengarna på AMDs 16C/32T då jag ändå inte behöver mer än 60fps och inte jagar fps utan är ute efter att framtidssäkra(för 5år minst). Men just nu är min CPU "good enough" för att ge det resultat jag är ute efter så en uppgradering blir när den inte längre är tillräckligt bra för att ge det resultat jag vill ha och den har gett önskat resultat i 5år snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det orosmoln jag har sin tur är att de ej kommer släppa något Ryzen moderkort med 8st ramplatser. Att endast ha 64GB ram nära inpå år 2020 känns inte precis som något entusiaster vill ha i sin arbetsdator.
Det finns dock 32GB stickor med inte allt för låg frekvens, men de är dyra, dålig kompatibilitet: https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14d-64gtzdcb -Ja RGB belysning är ett måste.

Nå det jag tror AMD kommer att göra är att försöka rikta in sig på mer mainstream, AMD har stora problem, inte minst på GPU sidan. De har ej råd att leverera hårdvara som passar alla. Utan deras fokus är att få upp försäljningsvolymer som genererar mer pengar in.

64GB anser jag vara det absoluta minimum om man bara använder lätta program som notepad och kommandotolken. Om man ska starta patiens eller något annat krävande så behöver man åtminstone 512GB. Nu skojar jag lite. Mycket :).

Kör du virtuella maskiner eller något. Jag tycker att 32 räcker mer än väl för mina arbetsuppgifter. 16 hade också fungerat. Och då är jag ändå utvecklare och använder en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Jaha nu ska vi prata intel igen i en AMD tråd

Fast så blir det lite. Vi vrider och vänder och jämför och ibland krigar lite. Det är ju de två ledande märkena för x86 så det är bara naturligt imo. Alla upplevelser används för att ge en samlad bild av de olika cpuerna. Gamla som nya. Jag lär mig av andras erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja okej, själv har jag sneglat på en "Noctua NH-U9B SE2" då ljudnivån enligt specen ligger mellan 7,9-17,6dBA. Såg dock nu precis att den inte funkar med AM4 socket så blir nog inte den. Tänkte köpa en kylare som fungerar till min nuvarande men även till AM4 inför framtiden. Ser att NH-D15 dock fungerar med AM4 samt min 1150 och fått top betyg av SweC så kanske kan vara något.

Tittade lite på den också, men landade på en dark rock pro. Den såg lite bättre ut i vissa tester och så hade den stöd för am4. Och så var den inte brun (förlåt, ikoniskt, men också lite fult ibland). Har inget fönster i datorn, men ändå :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

För oss som inte spelar utan använder datorn till bild, ljud och film redigering. Ju fler kärnor desto bättre, ipc är inte jätteviktigt bara det är många kärnor. Multitrådsprestanda är det som är viktigast för mig. Därför är det ingen jätteskillnad mellan olika 4 kärninga processorer och utvecklingen har närmast stått still i många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

64GB anser jag vara det absoluta minimum om man bara använder lätta program som notepad och kommandotolken. Om man ska starta patiens eller något annat krävande så behöver man åtminstone 512GB. Nu skojar jag lite. Mycket :).

Kör du virtuella maskiner eller något. Jag tycker att 32 räcker mer än väl för mina arbetsuppgifter. 16 hade också fungerat. Och då är jag ändå utvecklare och använder en del.

Skickades från m.sweclockers.com

I stort sett allt större jag kör slukar mycket ram och jag begriper inte hur folk jobbar med megastora cadfiler och annat med lite ram. Självklart kör man också vm sedan nästan 20år tillbaka.

Nå om nu en 16 core cpu kommer så blir det en cpu för att driva stora laster och arbetsuppgifter. Problemet om Ryzen ej kommer stödja mer än 64GB ram, threadripper utgår så blir vissa användare lämnat i ett vakuum av brist på vettiga cpuer.

Skrivet av stoffe_83:

För oss som inte spelar utan använder datorn till bild, ljud och film redigering. Ju fler kärnor desto bättre, ipc är inte jätteviktigt bara det är många kärnor. Multitrådsprestanda är det som är viktigast för mig. Därför är det ingen jätteskillnad mellan olika 4 kärninga processorer och utvecklingen har närmast stått still i många år.

Skickades från m.sweclockers.com

IPS är alltid viktig. Det har dock idag hos vissa grupper blivit populärt att göra lite som Audiofiler. Alltså självklart går det inte med blindtester se någon skillnad, här måste man dra till med upplösningar som folk körde på 1900 talet och sedan diverse testprogram som ger en siffra ut att den ena presterade bättre.

Hos oss andra, vi testar bara programmet och vår morsa ser direkt skillnad i prestanda. Så IPS är viktigt, men någon % hit eller dit är ej kritisk. För en stor del av användarna här på forumet är dock denna procent mycket värd och de kan offra mycket för att få detta. (flera tusenlappar dyrare, en dator som suger på stora laster som de ändå inte kör etc)

*edit*
Så fort man blandar in stora databaser, cadfiler, vm och annat så äts det ram. Bara sql server vill ofta ha 32GB ram när man har lite större lösningar.. Självklart sysslar inte mainstream med detta, men jag skrev entusiaster.
Sql server är för övrigt bara en mjukvara som man ofta kör på sin egen dator. När jag gick på skolan så hade tom nästan alla elkraftigenjörer detta program på sin dator, men skolorna har gått utför säger de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

IPS är alltid viktig. Det har dock idag hos vissa grupper blivit populärt att göra lite som Audiofiler. Alltså självklart går det inte med blindtester se någon skillnad, här måste man dra till med upplösningar som folk körde på 1900 talet och sedan diverse testprogram som ger en siffra ut att den ena presterade bättre.

Hos oss andra, vi testar bara programmet och vår morsa ser direkt skillnad i prestanda. Så IPS är viktigt, men någon % hit eller dit är ej kritisk. För en stor del av användarna här på forumet är dock denna procent mycket värd och de kan offra mycket för att få detta. (flera tusenlappar dyrare, en dator som suger på stora laster som de ändå inte kör etc)

Upplösningar? Då är du inne på spel antar jag. Du har skrivit IPS vilket är en skärmtyp, antar att du menar IPC (Instructions Per Cycle). Visst är IPC viktigt men för oss som INTE spelar och gör komplex bildbehandling samt videoredigering och lägg till ljud. Då är det betydligt större nytta med fler kärnor istället för några % högre IPC

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Upplösningar? Då är du inne på spel antar jag. Du har skrivit IPS vilket är en skärmtyp, antar att du menar IPC (Instructions Per Cycle). Visst är IPC viktigt men för oss som INTE spelar och gör komplex bildbehandling samt videoredigering och lägg till ljud. Då är det betydligt större nytta med fler kärnor istället för några % högre IPC

IPS kan betyda mycket, jag syftar på instruktion per sekund: https://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second
Dvs ipc * frekvens = ips. Jag förstår inte varför alla hela tiden pratar om ipc och frekvens istället för att använda ips som på ett ord beskriver resultatet ifrån de båda.

Avgånge ips så är den i princip alltid viktig, jag har jobbat mycket med 12 core @ 2 GHz och de är ej roliga. Allt går slött, vanlig windowsanvändning känns.
Däremot när man börjar närma sig de bättre klientcpuerna så minskas skillnaden.

Om vi tar användare på sweclockers så använder de ofta sin dator till extremt mycket,ena timman kan det vara cad, andra timman spel, tredje databaser etc. Och de vill då ha en cpu som presterar bra för allt.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om APISAK skulle lägga upp något skärmskott, vilket han nämnde på Thai.

Har frågat, får se vad han svarar

Menar att det skulle ge en bättre bild på vad vi har att förvänta oss, speciellt som benämningen från AMD inte stämmer med nuvarande mall.
HEDT på AM4?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att uppdatera från 1600X till 3600X. Blir att boka så fort man kan!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

@anon159643: Nja, du hör kanske från en 15-20 personer som pratar om det. Och så kanske dina kompisar då som också använder 256 GB ramminne. Resterande delen av användarna här och för att inte tala om resten av Sveriges befolkning är inte ens i närheten av sådana "krav". Så nä, det där med att några 64 GB skulle vara en begränsning är inget som "Svensson" ens är i närheten av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

@Johan86c: Nja, du hör kanske från en 15-20 personer som pratar om det. Och så kanske dina kompisar då som också använder 256 GB ramminne. Resterande delen av användarna här och för att inte tala om resten av Sveriges befolkning är inte ens i närheten av sådana "krav". Så nä, det där med att några 64 GB skulle vara en begränsning är inget som "Svensson" ens är i närheten av.

Nu pratade jag om entusiaster och jag vill påstå att alla dessa inom området datorteknik (att bearbeta och behandla data, inte modda chassin) idag använder mer än 64GB ram, dock inte nödvändigtvis på en maskin som de har lokalt hemma utan på maskiner i molnet. Sedan kommer 16 core kanske slutet av hösten, det är en maskin som de ska ha i något år.
Det finns då en drös personer som får problem med 64 GB ram, men som jag skrev så prioriterar AMD majoriteten. AMD har ont om pengar, de har det tufft på grafikkortsidan. Och det kan vara så att AMD struntar i privatpersoner med högre krav men som ändå inte har råd med Epic.
Min förhoppning är dock billiga Epic moderkort med enbart 8 ram slot plus en enkel psu kontakt.
Då blir det som Intel förr att vissa konsumenter också köpte xeons, inte många men alla kände typ någon om man läste bland nördar.

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Har rätt många år i detta ämne, och av dom entusiaster jag känner kan jag räkna dom på en hand som har dom kraven du har.
Vet absolut INGEN som sitter hemma med massa VM's, databaser, cam/cad och liknande. Sånt gör man på jobbet. Vad skall vi resten med slö 64GB ram till när vi inte ens använder 16GB nu? Dom du pratar om är en extrem minoritet.

Vad har du för pc själv?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det orosmoln jag har sin tur är att de ej kommer släppa något Ryzen moderkort med 8st ramplatser. Att endast ha 64GB ram nära inpå år 2020 känns inte precis som något entusiaster vill ha i sin arbetsdator.
Det finns dock 32GB stickor med inte allt för låg frekvens, men de är dyra, dålig kompatibilitet: https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14d-64gtzdcb -Ja RGB belysning är ett måste.

Nå det jag tror AMD kommer att göra är att försöka rikta in sig på mer mainstream, AMD har stora problem, inte minst på GPU sidan. De har ej råd att leverera hårdvara som passar alla. Utan deras fokus är att få upp försäljningsvolymer som genererar mer pengar in.

Känns som AM4 kanske inte är den plattform som fyller dina krav i så fall.

Skrivet av anon159643:

Nu pratade jag om entusiaster och jag vill påstå att alla dessa inom området datorteknik (att bearbeta och behandla data, inte modda chassin) idag använder mer än 64GB ram, dock inte nödvändigtvis på en maskin som de har lokalt hemma utan på maskiner i molnet. Sedan kommer 16 core kanske slutet av hösten, det är en maskin som de ska ha i något år.
Det finns då en drös personer som får problem med 64 GB ram, men som jag skrev så prioriterar AMD majoriteten. AMD har ont om pengar, de har det tufft på grafikkortsidan. Och det kan vara så att AMD struntar i privatpersoner med högre krav men som ändå inte har råd med Epic.
Min förhoppning är dock billiga Epic moderkort med enbart 8 ram slot plus en enkel psu kontakt.
Då blir det som Intel förr att vissa konsumenter också köpte xeons, inte många men alla kände typ någon om man läste bland nördar.

1. Entusiaster är typ 0.1% av marknaden. 2. Av dessa 0.1% så är det säkert mindre än 10% som har de krav du just har och därför fungerar 64 GB ram bra för dessa och 3. AMD struntar inte i privatpersoners krav som att identifiera den större marknaden (hänvisning till punkt ett).

Känner då personligen ingen som har dessa krav. Och då har jag ändå en hel del vänner som kan räknas in som entusiaster.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får väl se hur de klockar. om de 16-kärniga kan komma upp i samma frekvens som de förmodade högre klockade med lägre kärnantal så blir det ett givet...

Beror väl på hur man menar?
Borde inte vara något problem att nå samma frekvenser med ett fåtal kärnor aktiverade.
Däremot kan man nog inte förvänta sig samma frekvenser stabilt vid längre arbetsuppgifter med alla kärnor aktiverade.

Jag tycker det skulle vara mycket intressant att få styra "Dynamic Boost" snarare än bara takfrekvensen för kärnorna.

Skrivet av sweisdapro:

... i videon jag länkade så visas det att i 1080p med ett 1080Ti så presterar en 1920X bättre än en 1800X (börjar vid 6.30 ungefär), där är den enda skillnaden 2 kärnor.
Kan rekommendera att se hela videon då den väldigt bra trycker på en del punkter kring "framtidssäkring" som inte är helt riktiga

1. Skillnaden mellan Threadripper och Ryzen 7 är mer än antalet kärnor. Det skiljer i RAM (bandbredd/frekvens) och moderkort också.
Ett bättre test (för tesen "fler kärnor är bättre") skulle vara att ta en 2990WX och göra en serie tester med olika antal kärnor deaktiverade.

2. Jag håller med om att den övergripande analysen i videon är riktigt bra.