Intel avslöjar tillverkningstekniska planer – 7 nanometer redo till år 2021

Permalänk
Melding Plague

Intel avslöjar tillverkningstekniska planer – 7 nanometer redo till år 2021

För första gången på flera år talar Intel öppet om sina planer på tillverkningssidan. Problembarnet 10 nanometer får om redan två år sällskap av 7 nanometer – med Xe-grafikkort för datacenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist att de inte har någon skala på prestanda/watt. Är ju uppenbart klippta staplar och då är skala fint att ha.
Men jämför man med stegen från 14nm upp till 14nm+ och 14nm++ så ser inte 10nm ut att vara någon större nyhet på den punkten.
Men Intel är bra på sånt här så förväntar mig ändå att nya processer kommer tillföra en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Trist att de inte har någon skala på prestanda/watt. Är ju uppenbart klippta staplar och då är skala fint att ha.
Men jämför man med stegen från 14nm upp till 14nm+ och 14nm++ så ser inte 10nm ut att vara någon större nyhet på den punkten.
Men Intel är bra på sånt här så förväntar mig ändå att nya processer kommer tillföra en del.

Kan inte tänka mig att deras första 10nm+ som landeras nu kan tävla med 14nm++ i alla nivåer, vilket är varför de inte har några desktop CPUer planerade på det. Troligen kan de inte få vettiga frekvenser på noden, utan siktar på mer strömsnåla produkter.

Detta gör dock att deras vision med 3 år efter inte ens stämmer, då det är först med 10++ 2021 de är i kapp vad de förväntade sig med 2016/2017.

Men de har nog lite tur här att laptop och bärbart är absolut primära biten idag för många, så de har en marknad att sälja det till. Alla behöver ju inte 8-16 trådar, i 5Ghz... så de kan nog göra prisvärda nivåer under på 10nm, speciellt för laptops.

Enda problemet är ju att de har satt målet rätt högt med 8650u och liknande CPUer, där de kan lätt matcha många desktop CPUer, kortvarigt. Där sitter ju nu ribban de själva satt...

Permalänk
Medlem

Så Ice Lake för desktop blir inte förrän 2020 tidigast som jag förstår det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Så Ice Lake för desktop blir inte förrän 2020 tidigast som jag förstår det?

Det är min gissning också, men Intel har faktiskt inte sagt det. De säger Ice Lake-U under 2019 och Skylake-SP 1H 2020, men inte ett ord om Skylake-S (desktop) eller Skylake-H (laptop med separat grafik).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Var är saltkaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

[quote postid="17900089" userid="190754" name="_Merc_"]
Var är saltkaret?

Skickades från m.sweclockers.com
[/

Bredvid popcornen : )

Permalänk
Inaktiv

Får väl se det positiva i det hela. Min i7-8700 kommer nog hänga med många år framöver.

Permalänk
Medlem

Man får väll säga att Intel och statements som "vi launchar X nanomater år YYYY" är något de med tiden gjort att man tar med en nypa salt. Frågan är ju också vad detta innebär. Förmodligen pratar vi inte desktop CPU:er i de över prestandaskikten på länge även om "något" med 7nm "lanseras" 2021. Är man liberal med sin tolkning så är ju 10nm redan släppt. Bara inte i närheten om vad man "lovade" redan 2015.

"Redo" kan ju också betyda att något designstadium är klart.

Känns mera som detta är info att presentera för marknaden, utan att ge detaljer som gör att man lovat något, för att få aktieägare osv att ha något possitivt att prata om.

Jag hoppas Intel får ordning på sin tillverkning och kan börja inovera lite igen. Men det får gärna ta ett tag så AMD hinner få lite marknadsandelar så det blir lite konkurens som vi konsumenter kan tjäna på. 14nm+++++++++++, smått galna priser för prestanda/kr och en kännsla av huvudlösa höns är hur Intel har känts de senaste åren.

Men som sagt, hoppas verkligen på en nyfunnen konkurens inCPU-marknaden och sedan får AMD och Intel gärna slppa några GPU:er som är intressanta så Nvidia ruskas om lite också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Blablabla.....dags att lägga fram någonting konkret?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Frågan är väl hur stor diskrepansen är...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Får väl se det positiva i det hela. Min i7-8700 kommer nog hänga med många år framöver.

Hoppas verkligen du missade att skriva ut ett K i slutet.
Det sämsta man kan göra för att "framtidssäkra" är att köpa en låst eller icke HT cpu.

De cpuer som inte hänger med idag är tex i5 6600k (ej HT) och i7 4770 (ej överklockningsbar). Och om några år kommer det vara likadant med en 8700

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv

@SpeedRebirth: Nej jag menade vad jag skrev. Jag uppgraderade från i5-8400 och skillnaden var över 1000kr på non-k/k +nytt moderkort. För tillfället är jag väldigt nöjd me uppgraderingen. Spelar Battlefield på 150fps+ och det var minst sagt på håret med i5'an. (En annan faktor är mITX kylning) Uppdaterar gladeligen på nytt inom några år ifall AMD/Intel kommer med något intressant men jag tvivlar ju på att det kommer behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@SpeedRebirth: Nej jag menade vad jag skrev. Jag uppgraderade från i5-8400 och skillnaden var över 1000kr på non-k/k +nytt moderkort. För tillfället är jag väldigt nöjd me uppgraderingen. Spelar Battlefield på 150fps+ och det var minst sagt på håret med i5'an. (En annan faktor är mITX kylning) Uppdaterar gladeligen på nytt inom några år ifall AMD/Intel kommer med något intressant men jag tvivlar ju på att det kommer behövas.

Grejen är ju att du inte ens hade behövt uppgradera om du köpt en k modell direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Datavetare

Det som verkar ha gått helt snett med Intels 10 nm är SAQP ihop med den densitet man ursprungligen siktade på.

Här är vad förra VD "erkände" våren 2018

"Although Intel has said in the past that it was using self-aligned quad patterning as part of 10-nm production, Krzanich offered the eyebrow-raising prospect that the company has to employ as many as five or six multi-patterning steps to create certain 10-nm features in response to one analyst question."

Utbytet är minskande och tillverkningskostnaden är rätt linjärt ökande med antalet litografisteg, så den ursprungliga planen att krympa x2,7 och fortfarande inte köra EUV fungerande helt enkelt inte.

Sett flera nämna att TSMC har lagt densiteten på sin 7 nm just på den nivå där SAQP faktiskt kan fungera. Att många därför gissar att "fixen" för Intels 10 nm är att minska densiteten till att matcha TSMC 7 nm är då inte så svårt att förstå. Antagligen en rätt bra gissning.

Kanske ska lägga med länken till det jag citerade också...
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

@SpeedRebirth: Kanske, men det är ju lätt att vara efterklok speciellt när det är mitt första datorbygge. Men även Gamers Nexus på Youtube har visat flera gånger att även K modellerna (t.ex. i5 9600k) kan ha problem med Frametimes/Stutter i flertal nya spel.

Permalänk
Medlem

I belive it when i see it. Med tanke på problemen med 10 nm så borde man inte ta för givet att Intel kommer att hålla schemat för 7 nm.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur de i sin slide har en exponentiellt ökande kurva i framtiden när det kommer till framsteg. Sanningen ligger nog mer åt att kurvan nu planar ut i takt med att vi når gränsen för vad kisel klarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till jubileumsåret av Sandy Bridge så skall 7nm vara färdigt!?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Blablabla.....dags att lägga fram någonting konkret?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är ju det mest konkreta Intel lagt fram på länge.