Permalänk
Medlem

Bästa abonnemanget?

Hej
Sitter just nu med en S7 som fungerar som den ska och känner inget superssug efter någon av de nya telefonerna som finns på marknaden just nu.

Idag fick jag för andra gången i år ett SMS från Telia om att de höjer surfmängden och såklart även priset!

Hade från början 12GB och nu tvingar de på mig 30GB och en surfpott på max 50GB ist för 100GB som jag har haft från början.
Jag gör av med ca 10GB i månaden så 30GB är åt skogen för mkt att betala överpris för (419kr utan telefon).

Så behöver nu lite hjälp om vilket som är den bästa och mest prisvärda dealen. De jag sneglar på är Hallon och Vimla som ligger långt under Telia i pris med bättre villkor.

Berätta gärna vad ni har för erfarenhet utav dessa eller om ni rekommendera nått annat.

PS. Telia kunde inte göra något på priset utan bara ge de gamla priset på 20GB men att jag fick 30GB om jag binder upp mig i 12mån..usch

Permalänk
Medlem

@klacko: Lite googling och jag hittade detta https://www.gotanet.se/privat/mobilt/telefoni/ kanske kan det hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@klacko: Lite googling och jag hittade detta https://www.gotanet.se/privat/mobilt/telefoni/ kanske kan det hjälpa?

Förstår inte riktigt ditt svar? Ser båda dyrare ut och har sämre villkor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dl380g7:

@klacko: Lite googling och jag hittade detta https://www.gotanet.se/privat/mobilt/telefoni/ kanske kan det hjälpa?

Riktigt dyrt och dåligt

@klacko: kollat in comviq? Dom har väl visserligen ingen surfpott vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Hallon? De är billiga

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Min röst faller som vanligt på Vimla. Mycket bättre nät här hemma än t.ex Tele2 eller Telia, och väldigt trevliga priser.

Permalänk
Medlem

Hallon har 25gb för 199:-/månad eller 10GB för 149:-/månad
https://www.kundkraft.se/mobil

De använder 3s nät men du kan ju testa om det fungerar för dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har haft bägge.

Vimla är helt okej, om du inte byter till deras nya plattform Vimla 2.0 som har en del småstrul fortfarande. Än så länge så skall du däremot hamna på Vimla classic/1.0 vid byte.
Hallon funkar bra om du har bra täckning med Tre där du rör dig.
Är du nöjd med Telias täckning så överväg Fello.

Permalänk

Jag kan rekommendera både Hallon och Vimla. Har testat båda.

Om man går genom kundraft https://www.kundkraft.se/mobil så kan man få ett bättre starterbjudande hos hallon, man behöver inte vara medlem hos kundkraft.

Det som är bättre med Vimla kan man spara surfpotten även om man byter till ett lägre abbonemang. Så efter att ha sparat max 100 gb så kan man köra på deras lägsta abbonemang och behålla surfpotten. Dock tror jag potten försvinner efter ett år.

Hos hallon försvinner sparade potten när man byter ner sig till lägre abbonemang. Men surfpotten har inget bäst före datum.

Permalänk
Inaktiv

Hallon = 3s nät och inte acceptabelt i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Vimla
"15 GB
105 kr/mån
i tre mån, därefter 210 kr/mån
Fria samtal
Fria SMS & MMS
Bindningstid? Nä" (citat från deras hemsida)
10kr rabatt om du tecknar via tipslänk.

Jag kör själv på vimla nu med deras studentabonnemang och en tipslänk aå landar notan på 90kr per månad då med 6GB.

Det som är bra är att överbliven surf sparas. Så om du tecknar under en kampanj så kan du kanske få extra startsurf, de har kört det på kampanj ibland och på så sätt kan du köra på ett billigare abonnemang till surfpotten är slut.

Det som är mindre bra är att det ibland inte går logga in på deras sida samt att betalningar sker via klarna (kanske går ändra, ser ej den möjligheten när jag loggar in).

Så mitt helhetsintryck av vimla så tycker jag faktiskt att halebop (som jag hade innan) var bättre som tjänst. Men priset hos Vimla överväger detta.

Comviq
395kr per månad hos comviq 10GB då inklusive en galaxy s10 https://webbutik.comviq.se/samsung-galaxy-s10.html
dvs billigare än det du har nu men med en ny modern telefon på köpet

eller 195kr för 10GB surf/samtal/sms utan telefon
https://webbutik.comviq.se/abonnemang

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Oj, vad konstigt att alla bara rekomenderar de dyrare abonnemangen. Jag använder Wifog, vilket är gratis. Man går in på appen och klickar på reklamklipp så får du samtalsminuter eller surf. Tycker det är ganska dopaminframkallande som ett spel, och jag har samlat på mig hundratals GB, och nästan en vecka i samtalsminuter. Naktdelen är att det är 3's nät. Tre har inget GSM nät, utan använder bara HSDPA på 800 MHz, vilket är billigt, men har fruktansvärt dåligt penetrationsförmåga, så det finns ofta inte innomhustäckning.
Om vill slippa sånt krångel skulle jag rekommendera antingen Lycamobile smart M för fastpris med 5GB 85 kr/månad, eller Lycamobile XXL för fastpris med 50GB 149kr/ månad. Telenors nät, så yttäckning, och innomhustäckning är jättebra. Surfhastigheten är oftast bra, men eftersom telenor delar 4g nätet med tele2 som har billigast obegränsad surf så är deras nät väldigt överbelastat i bostadsområden utan fiberutbyggdnad där många surfar på mobilt internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker Halebop är bäst om man likt mig befinner sig på platser där Telia har bäst täckning.
99kr i månaden för 2GB surf, och överbliven surf sparas i en pott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordyceps:

Oj, vad konstigt att alla bara rekomenderar de dyrare abonnemangen. Jag använder Wifog, vilket är gratis. Man går in på appen och klickar på reklamklipp så får du samtalsminuter eller surf. Tycker det är ganska dopaminframkallande som ett spel, och jag har samlat på mig hundratals GB, och nästan en vecka i samtalsminuter. Naktdelen är att det är 3's nät. Tre har inget GSM nät, utan använder bara HSDPA på 800 MHz, vilket är billigt, men har fruktansvärt dåligt penetrationsförmåga, så det finns ofta inte innomhustäckning.
Om vill slippa sånt krångel skulle jag rekommendera antingen Lycamobile smart M för fastpris med 5GB 85 kr/månad, eller Lycamobile XXL för fastpris med 50GB 149kr/ månad. Telenors nät, så yttäckning, och innomhustäckning är jättebra. Surfhastigheten är oftast bra, men eftersom telenor delar 4g nätet med tele2 som har billigast obegränsad surf så är deras nät väldigt överbelastat i bostadsområden utan fiberutbyggdnad där många surfar på mobilt internet.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för ett bra svar
Läsa på hollons hemsida klarar jag av själv utan problem så detta var ett sådant svar jag sökte. Vill inte ha fakta kopierad frånb nån hemsida utan egna erfarenheter och tips så ska kika på de du nämner

Permalänk
Medlem

Bytte från Hallon till Vimla då hallons nät är riktigt uselt.
Tappade täckning väldigt ofta (bor i innerstan Stockholm) och hade knappt nät alls i skärgården hos mina föräldrar.
Fick halva priset på Vimla och mycket bättre täckning. Hittills inte tappat nät alls sen fem månader efter bytet.

Permalänk
Medlem

Har haft Tele 2 ett bra tag men nu skall dom tydligen ta bort det abonnemanget jag kör, "Unlimited" tror jag det heter. Det nya som erbjöds istället verkade vara dyrare, tycker det jag har nu redan ligger på gränsen.

Behöver nog inte obegränsat med surf men gärna med pot om det inte är obegränsat. Vad kör ni andra i Göteborgs-området? Har t.ex. upplevt att Tele2 knappt fungerar runt centralstationen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har haft Tele 2 ett bra tag men nu skall dom tydligen ta bort det abonnemanget jag kör, "Unlimited" tror jag det heter. Det nya som erbjöds istället verkade vara dyrare, tycker det jag har nu redan ligger på gränsen.

Nej, Unlimited finns kvar, dock så har priset höjts till 549:-.
MEN till skillnad mot andra operatörer så höjer Tele2 inte abonnemangspriset eller förändrar på annat sätt för kunder som redan har det abonnemang som priset höjs eller förändras på annat sätt.
Jag hade te.x ett Snackis abonnemang i flera år efter att det inte gick att nyteckna mer.
(De kan dock när som helst besluta att en abonnemangstyp skall tas bort och då får man snällt acceptera ändringen, eller säga upp abonnemanget).

Om du hade den speciella Unlimited surfmängd man kunde få i 3 månader, så återgår surfmängd till vad abonnemanget hade som standard vid tecknandet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har wifog, för 30kr månad, somreservabonnemang. Genom att genomlida reklam har jag massor av minuter i min pott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej, Unlimited finns kvar, dock så har priset höjts till 549:-.
MEN till skillnad mot andra operatörer så höjer Tele2 inte abonnemangspriset eller förändrar på annat sätt för kunder som redan har det abonnemang som priset höjs eller förändras på annat sätt.
Jag hade te.x ett Snackis abonnemang i flera år efter att det inte gick att nyteckna mer.
(De kan dock när som helst besluta att en abonnemangstyp skall tas bort och då får man snällt acceptera ändringen, eller säga upp abonnemanget).

Om du hade den speciella Unlimited surfmängd man kunde få i 3 månader, så återgår surfmängd till vad abonnemanget hade som standard vid tecknandet.

Till mig har Tele 2 skrivit att mitt "Unlimited" ersätts med det nya "Obegränsad" (om jag inte går med på det skall jag höra av mig innan 1 Dec, då avslutas det). Då blir det som du säger från 499:-/mån till 549:-. Tyckte redan att 499:- var på gränsen då jag inte använder mobildata något enormt förutom när bredbandet lägger ner i princip. Därför tänkte jag att något med en pot för en billigare peng kan vara bra.

Verkar som att Hallon har schysta priser för det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA