Stora datorchassin populärast bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Melding Plague

Stora datorchassin populärast bland SweClockers medlemmar

Även om trenden mot mindre byggen ökar är det enligt en färsk omröstning i forumet fortfarande de fullstora datorchassina som dominerar bland SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

ATX – Miditower = stort chassi. Ja det säger lite vad trenden har gått.
Jag tror att det just är att folk skippar cd/dvd spelare, diskett plus de nästan inte har några lagringsutrymme i datorn har bidragit till att folk har så små chassi.

Sedan om man går tillbaka till runt 2000 så ju större chassi man hade, ju mer kunde man imponera på okunniga. Detta fungerar dock inte riktigt så bra idag, speciellt inte om man har en stängd plåtlåda.

Jag minns runt 1999, då hade jag 5st cd/dvd spelare i min dator enbart för att det såg tufft ut, alla var inte ens inkopplade.
Strax efter detta hade jag 3st hdd rack med lås på som man snabbt kunde ta ut en hdd på framsidan racket, detta var också tufft innan år 2000.

Permalänk
Medlem

Föredrar helt klart M-ATX, känns som bra avvägning mellan dom 3 vanligaste formfaktorerna.
Även om mitt intresse för M-ITX definitivt ökat senaste tiden, fast jag vill ändå inte ha en alltför liten och trång låsa som ex ett Loque Ghost S1 eller Dan Case S4. Känns på nåt sätt för ihopkämmt, även om dom flesta byggen i dessa chassin är i vissa fall otroliga.
Men jag vill ändå ha lite luft och utrymme i min burk, så tror ändå jag stannar på min nuvarande m-ATX till nästa bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Stort är bäst, men det känns bortkastat då det är en gigantisk frontpanel utan nånting där. Tacka vet jag massor med knappar, 5,25"-platser och varför inte 3,5"-platser.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Stort är bäst, men det känns bortkastat då det är en gigantisk frontpanel utan nånting där. Tacka vet jag massor med knappar, 5,25"-platser och varför inte 3,5"-platser.

5,25" platser har jag ingen användning av idag använder dom mest till att trycka in fler 3.5" diskar men med det sagt för många 3.5" platser klarar man sig inte utan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Gillar mitt kubchassi. Det står på en baslåda och är i nästan precis samma höjd som mitt bord och används därför som en förlängning av bordet. Väldigt smidigt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag trånar efter ASrock DeskMini A300 men det skulle ju givetvis inte vara för min huvudrigg vilken jag förutsätter att frågan gällde. Sen om det någon gång blir ovan eller en spirituell efterföljare får tiden avgöra men en dator räcker inte

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv

Chassi: raijintek metis plus
Mobo: asus rog z370-i
Cpu: 9700K
Ram:2x16GB 3200MHz corsair
Lagring: Samsung SSD 860 EVO 500GB och Samsung SSD 850 EVO 500GB
Gpu: Evga 1080 SC
Psu: Corsair SF600
Kylning: Noctua D15S med 2st Arctic Cooling F12 PWM 120mm.
Samt 2 st i top och en i back på chassit.
Ljudkort: Soundblaster G6
Skärm: BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 240Hz

+ ett grövre dammfilter som ligger över fläktarna i Top :), kan tas bort vid behov.

Mod: Jag har sågat upp för en extra 120mm fläkt i top så det är 2st fläktar samt tagit bort plåt där back fläkten sitter som hämnar flödet.

To do: Skifta loggan på grafikkortet samt köpa en ny lansladd då jag tagit sönder spärren.

Permalänk
Avstängd

Kör alltid ATX chassin för main riggen, dock byggt en lite ITX dator till morsan För PC nördar gäller ATX, senare när intresset svalnar blir ITX intressant när man ändå inte byter komponenter varje år Tog 3 hr att bygga ihop morsans dator, byggde min på 30 min. Mycket pill med ITX.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
99:e percentilen

Traditionens tröghet vilar som en blöt filt över marknaden, men ljusen i mörkret blir allt fler. Även om det går långsammare än jag räknat med tror jag att det är en fråga om när, inte om, vågen kommer tippa över. Dagens ”vanliga” datorer är i väldigt många fall kraftigt överdimensionerade för sina syften.

Den som lever får se.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Byggde ny dator i somras och enda anledning att jag till slut valde mATX var väl kostnadsfrågan. Att hitta ett prisvärt mini-ITX och snyggt chassi (DAN Cases A4-SFX) skulle lägga på ganska många tusenlappar.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Hej, vad kul att se ditt bygge. Har funderat på det chassit, med dubbla fläktar i toppen och lite annan moddning. Det blir ju bra med luft till grafikkortet, men hur blir temperaturen på din i7:a ? Vore intressant att veta vilken temp du har för viss GHz på alla kärnor och med en eller annan testmetod, enklare CPU_Z 1.86 stress, eller något tuffare.

Här är en som satt akrylglas på hela sidan.
https://www.youtube.com/watch?v=1r_AwE3RJzA
Kollar ni på videon, missa inte slutet, från https://youtu.be/1r_AwE3RJzA?t=366

mvh

Permalänk
Medlem

Är man lat och uppgraderar hårdvaran typ vart annat/tredje år så vill man ha plats att bygga i och då är fullstora ett lätt val

Har haft mitt D800 väldigt länge och hårdvaran har flyttat in o ut, och så kommer det att vara i många år till. har inget behov att byta låda, men har behov att byta innanmätet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Byggde ny dator i somras och enda anledning att jag till slut valde mATX var väl kostnadsfrågan. Att hitta ett prisvärt mini-ITX och snyggt chassi (DAN Cases A4-SFX) skulle lägga på ganska många tusenlappar.

mAtx tycker jag är ett bra val, fler finesser än itx oftast, betydligt billigare, bra urval av chassin och moderkort. Dock är ju många chassin onödigt stora...lol..

Permalänk
Föredetting

Kör ett Define Nano S för tillfället, men ska nog gå över till Threadripper och kommer behöva gå på EATX. Inga mellanting här inte - problemet är bara att chassimarknaden är så sjukt tråkig och att det inte finns tråkigare delar att köpa till sitt datorbygge.

Kan någon rekommendera något vettigt på stående fot? Kravspecen lyder väl egentligen EATX, tyst och cleant. Behöver inte ens vara riktig EATX, utan bara något breddad ATX.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abc80piggyback:

@Ister: Hej, vad kul att se ditt bygge. Har funderat på det chassit, med dubbla fläktar i toppen och lite annan moddning. Det blir ju bra med luft till grafikkortet, men hur blir temperaturen på din i7:a ? Vore intressant att veta vilken temp du har för viss GHz på alla kärnor och med en eller annan testmetod, enklare CPU_Z 1.86 stress, eller något tuffare.

Här är en som satt akrylglas på hela sidan.
https://www.youtube.com/watch?v=1r_AwE3RJzA
Kollar ni på videon, missa inte slutet, från https://youtu.be/1r_AwE3RJzA?t=366

mvh

@abc80piggyback

Jag kör autoklock 5GHz på alla kärnor så går säkert att få ner temperaturen lite om man sänker volten manuellt.
Och fläktarna varvar inte så mycket heller så datorn är tyst.

Här kommer ett 10min FPU samt GPU stress test med Aida.

Varmaste kärnan på cpu är 70 grader samt gpu 63 grader.
Spelar jag håller sig cpun runt 60 +/- några grader

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja jag använder emellanåt faktiskt min BD/DVD/CD brännare ännu. Även om det blir alltmer sällan vill jag fortfarande ha kvar möjligheten.

Så jag behöver fortfarande ett chassi med 5 1/4 plats.

Sitter också en rejäl mängd diskar i burken både flera SSD och en 4TB mekanisk HDD för lagring då så stora SSD är för dyra

Samt vattenkylningen så det FD R5 jag har funkar bra, däremot hade jag kunnat vara utan den repkänsliga plexirutan men då jag köpte datorn begagnad och sedan bytt ut en massa delar mot bättre så fanns redan plexirutan.

Fördelen med rutan är dock att jag kan kolla visuellt om när det är städdags av damm utan att öppna upp den.

Skulle inte vilja ha ett trångt minichassi annat än på en liten HTPC eller liknande då.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag skulle gå på större än ITX nästa gång är om det skulle bli mycket billigare med mATX/ATX.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Den dagen man kan köra mindre än ATX och få 10-fasers VRM på moderkortet samt samma expansionsmöjligheter så kanske jag testar. Jag vill kunna ha alla expansionsmöjligheter i datorn och ett rent skrivbord. Sen byter jag komponenter minst varje år också, så det är en bidragande orsak. Men om jag tillhörde dem som bygger datorn och inte rör komponenterna på 5-6 år så skulle kanske mindre formfaktor vara aktuellt. Visst, det är stilrent med små datorer men de är ju ofta rätt knöliga att bygga, så för mig så känns inte det så lockande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag ser två anledningar... dels går utvecklingen så långsamt att många inklusive jag själv sitter på en rigg från 2011. Har själv ett Define R3 (tror jag?). Den andra anledningen är att "små" chassin inte är små. De tar ju upp lika stor eller större area på golvet/skrivbord. Ska du ha mini-ITX så finns det i princip bara stora alternativ på svenska marknaden. Kub-chassin tar upp större area än tower chassin och mini-ITX towerchassin tar upp lika stor area som ATX eller m-ATX chassin. Sen är mimi-ITX moderkort ofta dyrare. Helt j*vla idiotiskt om ni frågar mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kör min Cerberus sedan 2017, ett nätt mATX chassi som med god marginal är mindre än "mITX"-chassin likt Fractal Designs Define Nano serie - på alla mått* (H/W/D). Och då kan man ändå få in radiatorer i front och botten och ett ATX-nätaggregat om man verkligen vill (men varför vill man det när SFF-aggen är så bra som de är numera).

Det är tyvärr pinsamt hur mycket utrymme som slösas bort i många massproducerade chassin, hoppas bara att någon tillverkare får mod att ge oss konsumenter bättre alternativ även i de lägre prisklasserna.

*Det tog mig emot att välja "Micro ATX – Minitower" när den egentligen utklassar mycket i kategorin under...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Föredrar helt klart M-ATX, känns som bra avvägning mellan dom 3 vanligaste formfaktorerna.
Även om mitt intresse för M-ITX definitivt ökat senaste tiden, fast jag vill ändå inte ha en alltför liten och trång låsa som ex ett Loque Ghost S1 eller Dan Case S4. Känns på nåt sätt för ihopkämmt, även om dom flesta byggen i dessa chassin är i vissa fall otroliga.
Men jag vill ändå ha lite luft och utrymme i min burk, så tror ändå jag stannar på min nuvarande m-ATX till nästa bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Relaterar.
Har byggt custom loop i ett Define C Mini, och det är inget jag vill göra i ett mITX-chassi, bortsett från Define Nano.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Relaterar.
Har byggt custom loop i ett Define C Mini, och det är inget jag vill göra i ett mITX-chassi, bortsett från Define Nano.

//C

Kan tänka mig det, har ingen erfarenhet av cumstom H2O system. Men jag kan tänka mig att man hellre vill ha för mycket utrymme än flr lite.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nästa bygge blir nog m-ATX.

Tycker det är riktigt häftigt med byggen i de mindre m-ITX-chassina (Loque, Dan m.m.), men det tar emot lite att lägga ned såpass mycket på ett chassi - även om det är otroligt välbyggt. Känner också att jag hellre går upp en storlek för att få mer valmöjligheter, lite billigare samt antagligen bättre temperetaturer/ljudnivå.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

mATX varje dag i veckan. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv

Anledningen till att jag fortfarande kör ATX är på grund av kylningen av grafikkortet. Har ännu inte hittat något vettigt mATX alternativ som har bra kylning för GPUn samt vettig ljudnivå. Sedan så var utbudet av mATX AM4 mobon ett skämt när jag byggde ett sådant system senast.

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt i Miditower och större. Föredrar gott om utrymme att leka i, och som inte blir för trångt pga ventilationen.

NZXT H440
Fractal Design R5
Cooler Master Cosmos II (Riktigt satens UFO)
Corsair Air x50 (Den första modellen, vad nu första siffran var. Riktigt Damm-monster).
Enthoo Evolv ATX (Nuvarande)

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv ATX men skulle egentligen klarat mig hur bra som helst med mATX. Nuvarande chassi köptes dock när SLI forrfarande var något att ha och man behövde plats för några (läs, många) HDDs. Numera har jag ett grafikkort, en SSD och en HDD så det är jäkligt mycket tomrum i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

ATX – Miditower = stort chassi. Ja det säger lite vad trenden har gått.
Jag tror att det just är att folk skippar cd/dvd spelare, diskett plus de nästan inte har några lagringsutrymme i datorn har bidragit till att folk har så små chassi.

Sedan om man går tillbaka till runt 2000 så ju större chassi man hade, ju mer kunde man imponera på okunniga. Detta fungerar dock inte riktigt så bra idag, speciellt inte om man har en stängd plåtlåda.

Jag minns runt 1999, då hade jag 5st cd/dvd spelare i min dator enbart för att det såg tufft ut, alla var inte ens inkopplade.
Strax efter detta hade jag 3st hdd rack med lås på som man snabbt kunde ta ut en hdd på framsidan racket, detta var också tufft innan år 2000.

Jag som trodde det var de grövsta piraterna som hade torn fulla med brännare

Diskar hade man väl inte för att imponera utan de behövdes. Körde systemdiskarna i raid 0 och då har du ju två bara där. 2 cd/brännare diskett som fortfarande behövdes och kanske en 4 diskar har i många fall bytts ut till en enstaka ssd sticka så förstår att folk bygger smått även om det känns lite fikus.

Konstigt att så få desktop tillverkare bygger egna gpu kyllösningar när de snickrar eget system. De lyckas väl inte göra det kostnadseffektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var skillnad förr när man behövde grafikkort, ljudkort, nätverkskort, USB kort och allt vad det var. Nu är allt inbyggt. Enda kortet jag använt senaste 10 åren är grafikkort och då behövs inte massor med plats. Även en liten dator har plats för det som behövs. Dock saknar jag större chassi ibland nör man ska pilla med den och det är så ont om plats där inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.