Hur länge håller en iPad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Är inget jätte fan av apples produkter längre MEN min "stora" dotter snart 7 fick en Ipad mini 2 ~2014 som hon har växt upp med.
Den har överlevt allt ifrån trotskastningar och mat/vätskespill.
Har haft vanligt flippskydd hela tiden vilket säkert har hjälpt.
Min egna firma platta samsung galaxytab hade sämre batteritid ny än denna har nu
Samt att den har 2 sprickor från att minsta skithögen hemma välte den från ett
Bord en gång...ipaden har säkert gått i golvet 50-100ggr

Min sketna Samsung Galaxy Tab A 10.1 2016 har superb batteritid, och den har åkt i golvet och skit flera gånger, inga sprickor i den inte.
Och den kostade hela 1200kr.

Så ja, slump?

Sen skiljer det ju såklart mellan modellerna.
Nya Ipad Pro kan jag dela på mitten enkelt då den är så jävla tunn och det är material som inte tåler absolut inget.
Paddor med glas på båda sidorna osv är mer känsliga också ex.

Permalänk
Medlem

Har en gammal iPad Air från 2013 som fortfarande fungerar klockrent. Är själv förvånad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Som exempel kör min Macbook Unibody (2010) High Sierra och får fortfarande säkerhetsuppdateringar 9 år efter köp. Jag räknar med att det kommer bli åtminstone 10 år innan de slutar leverera säkerhetsuppdateringar till High Sierra. Det tycker jag absolut får anses som skälig tid att supporta en maskin. Men visst, Windows 10 går att installera på äldre maskiner än så.

Skrivet av B.Linder:

BTW @sniglom
High Sierra kommer mest troligt gå EOL sep 2020 så några 10 år till är högst otroligt.

Jag menar alltså att jag kommer få totalt 10 år av säkerhetsuppdateringar till min macbook från 2010. (inte 10 år till high sierra). Då High Sierra går EOL 2020 och maskinen är från 2010 tycker jag detta verkar rimligt.

För övrigt en laptop jag är riktigt nöjd med. Ser fortfarande fin ut, trots att den är riktigt välanvänd. Batteriet är fortfarande helt okej det med. Sen att det gick att uppgradera de gamla maskinerna var trevligt. 8GB ram och en 512GB SSD gör stor skillnad. Får väl forcera in en Mojave-installation sen när High Sierra inte längre får uppdateringar, borde ge den något år till.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag menar alltså att jag kommer få totalt 10 år av säkerhetsuppdateringar till min macbook från 2010. (inte 10 år till high sierra). Då High Sierra går EOL 2020 och maskinen är från 2010 tycker jag detta verkar rimligt.

Apple är extremt förutsägbara på sin support, så det är väldigt synd att de inte skriver ut det ordentligt i ett dokument nånstans. Så här ligger det till:

En maskin blir "vintage" när det är fem år sen den slutade produceras. Detta innebär att Apple slutar tillhandahålla reservdelar och göra reparationer i nästan hela världen. Maskinen blir "obsolete" när det gått sju år. Under dessa två år kan man fortfarande få den reparerad i Kalifornien och i Turkiet, eftersom det är lagkrav där, men ingen annan stans. Maskiner som har blivit "obsolete" repareras inte av Apple någonstans.

Maskiner som är "obsolete" förlorar stödet i nästa stora version av OSet. Apple kan dra in stödet tidigare om det krävs av hårdvaruskäl, men det är ganska ovanligt numer. En stor version har sedan stöd med funktionsuppdateringar i ett år, och säkerhetsuppdateringar i ytterligare två. Lägg ihop allt detta, och en maskin tappar support nio år efter att den slutade produceras, i nästan samtliga fall.

Det blir lite luddigt när det är frågan om vad som är en ny modell - exempelvis har en MBP 2016 utan Touchbar fortfarande inte slutat produceras eftersom 2017 är samma modellnummer och den säljs än. Om Apple slutar sälja den 2020 när nästa modell (av allt att döma) kommer, blir den modellen obsolete 2027 och tappar sin sista support 2029, eller t.o.m 2030 beroende på när under året 2020 som den slutar säljas. Det är då 14 års support i bästa fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Även jag har en Ipad air ett köpt vid release.
Så fem och ett halvt år nu, fungerar felfritt fortfarande och används i princip varje dag, den har även varit med på många resor.

Jag är också förvånad, vissa appar börjar bli sega nu känns det som, det är det enda.

Permalänk

Har haft min Ipad Pro (första versionen 9,7tum) ett tag och den håller väldigt bra uppskattar att den kommer hålla säkert 3 år till. Visst den kosta en del pengar men det blev en bra investering tycker jag då den håller bättre än motsvarande Android platta under dessa år.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65