Samsung slutar tillverka "B-die" – populära DDR4-kretsar för överklockning

Permalänk
Melding Plague

Samsung slutar tillverka "B-die" – populära DDR4-kretsar för överklockning

En av de mer populära minneskretsarna idag är Samsungs överklockningsvänliga serie B-die, som nu slutat tillverkas. Går in som ersättare gör A-die med högre kapacitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

H-vete också! Här satt jag och väntade på att de B-diemoduler jag har i inköpslistan ska gå ned lite i pris innan det är dags för Ryzen 3000, men det kan man ju glömma nu, de kommer gå upp i pris istället. Får väl köpa redan nu då. 😐

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad lär man köpa istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper inte sweclockare från tillverkare medmindre marknadsandel än Samsung? Några procent hit eller dit i prestanda men konkurrans är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Köper inte sweclockare från tillverkare medmindre marknadsandel än Samsung? Några procent hit eller dit i prestanda men konkurrans är viktigt.

B-die har ingen konkurrens, de är rejält överlägsna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Undrar hur nödvändigt dessa Samsung B-die blir med den nya 3000 serien.
Man har flyttat ut I/O kretsen från själva cpu delen " The I/O die contains the memory controllers, Infinity Fabric links, and I/O connections"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

B-die har ingen konkurrens, de är rejält överlägsna.

Hur mycket ger det i faktisk märkbar prestanda? Å ena sidan spelar några fps ingen roll på processorsidan men ger minnet typ 5-10fps extra jämfört några andra tweakade stickor så borde man stödja underdogsen. Kanske gör större skillnad utanför spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Undrar hur nödvändigt dessa Samsung B-die blir med den nya 3000 serien.
Man har flyttat ut I/O kretsen från själva cpu delen " The I/O die contains the memory controllers, Infinity Fabric links, and I/O connections"

Det återstår att se, men nu när priserna sannolikt kommer sticka iväg uppåt så chansar jag inte. Beställde precis nyss (dock beställningsvara, så man får väl hoppas att butiken lyckas skaka fram några).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bäst att köpa direkt innan de gör upp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag slog till för en kort tid sedan då Komplett hade rea på G.Skills 4x8GB Flare X minnen. Var med i listan för mitt X470-kort från ASUS och är väldigt stabila i standardfart.

Permalänk
Medlem

Om inte A-die blir minst lika bra som B-die på exakt samtliga punkter så är det enligt mig ingen värdig ersättare tycker inte jag. Här har vi minnenas finaste fina och så slutar de tillverka det? Jag hoppas på snara tester av ersättaren. Lever den inte upp till de extremt högt ställda kraven bland oss finsmakare så lär man ju köpa på sig ett gäng B-die, kosta vad det kosta vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur mycket ger det i faktisk märkbar prestanda? Å ena sidan spelar några fps ingen roll på processorsidan men ger minnet typ 5-10fps extra jämfört några andra tweakade stickor så borde man stödja underdogsen. Kanske gör större skillnad utanför spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Huh? 10 extra fps för ett par hundringar är väl skäl nog att inte stödja underdogsen om man har resuserna. Jag köpte dock mina stickor i toppen utav priserna och har ett par Hynix-minnen, har dock lyckligtvis nog klockat ner til 3200@cl14 utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Får ändå se det som något positivt om priserna per GB blir lägre med högre kapacitet per krets. Det blir helt klart billigare att tillverka med hälften till 1/4 så många kretsar per modul, men frågan är om vi konsumenter får ta del av denna vinst, eller om den går rakt ner i ägarnas fickor.
Klarar de fortfarande 3200 C14 får man ändå anse att det räcker till de allra flesta förutom de som vill ägna sig åt extrem minnesöverklockning. Detta ligger ändå långt bortom de "officiella" hastigheterna för DDR4. Sedan kommer ju DDR5 så småningom som kommer ge ännu bättre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Så glad att jag hittade mina 2x8gb flare X 3200mhz cl14 jäkligt billigt, vill minnas att jag gav 1400kr eller så. Kanske borde köpa på sig ett par extra, bra att ha! (Kör mITX så får iofs bara plats med 2 stickor...)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lever den inte upp till de extremt högt ställda kraven bland oss finsmakare så lär man ju köpa på sig ett gäng B-die, kosta vad det kosta vill.

Satte nästan kaffet i halsen, men sen insåg jag att nyheten inte är om Nvidia eller Intel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Mer minne inom begränsningen två minnesplatser är ju också en bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

Verkar alltid finnas en dominant minneskrets per generation minnen. DDR1 hade Winbond BH-5. Möjligen tog Samsung över stafettpinnen med TCCD mot slutet av DDR1-eran med större moduler. DDR2 hade Micron D9, där D9GTR och D9GMH var riktigt vassa. Elpida hade Hyper på DDR3, och nu senast Samsung B-die på DDR4.

Alla har de dött lite i förtid, skulle man kunna säga. Däremot har alla haft ganska god tillgänglighet även efter att de förklarats EOL, uppåt ett år efteråt. Samma lär gälla B-die.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Satte nästan kaffet i halsen, men sen insåg jag att nyheten inte är om Nvidia eller Intel

Vad jag vet så har varken Nvidia eller Intel produkter som:

1: Utklassar konkurrenterna på varenda område och
2: Är end of life och
3: Ersätts av en produkt som de inte lovar presterar lika eller bättre än föregångaren på alla områden.

Om det varit fallet så hade jag självklart reagerat likadant.

Det får gärna kosta vad det vill om man prompt skall ha och varan aldrig mer kommer finnas i lager. Medans det absolut inte får kosta överpris enligt mig när tillgången egentligen är god men man fuskar med tillverkningen för att trissa upp priserna.

För mig är det en glasklar skillnad. Två helt skiljda saker som inte har ett dugg med varandra och göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

https://www.samsung.com/semiconductor/dram/ddr4/

Det är samsungs egna B-die stickor som slutat tillverkas, deras B-die chip är ännu i massproduktion.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...