Problem med GPU Fläkt (Corsair i160)

Permalänk
Medlem

Problem med GPU Fläkt (Corsair i160)

Hej Corsair.

Har ett litet ljud problem med min GPU fläkt som kyler VRM och minnena på min corsair one i160.
Det är en slim 80mm som har ett frrrrrrr/tickande för sig. har kollat att ingen kabel ligger emot eller att den slå i ramen eller kylflänsen.
Kan det vara lagret som håller på att ge med sig och så är fallet måste jag skicka in hela enheten för kontroll (bara 2 veckor gammal köp från inet) eller kan enbart en ny GPU fläkt skickas för snabbt byte av denna?

vh / Martin

Permalänk
Medlem

Fråga Inet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fråga Inet?

Jo det listar en hanteringstid hos dem på 7-10 dagar sen ytterligare 10-20 arbetsdagar hos corsair
Gå man via Inet så slipper man ev frakt.
Inga reservdelar utan enbart hela enheten

Permalänk
Medlem

@Widde: Har det ljudet med, misstänkte att det va grafikkortsfläkten. Jag skapade en ticket med Corsair nu direkt, ska se om dom kan skicka ut en fläkt för utbyte. Så jag slipper skicka in datorn.

Återkommer med resultat

Edit: fick följande svar från Corsair.
Unfortunately, the fan isn't available as a separate user-replaceable part. We would like to offer you the following:

1. Repair: This process will have a turnaround time of roughly 2 weeks. We will send you an empty box along with a prepaid label to ship the unit back to us. Once the unit has been repaired, we will send it back to you. Please back up your data before sending in your unit repair as the system will be reset for diagnosis.

2. Advance replacement: This process will have a turnaround time of 3-4 business days. We will need to call you, put a collateral hold on your credit card and arrange for a replacement to ship out to you first. Once you receive the replacement, please ship the original defective unit to us and we will void the hold on your credit card.

Har ställt frågan om jag själv kan byta fläkten utan att garantin påverkas. inväntar svar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfr3D:

@Widde: Har det ljudet med, misstänkte att det va grafikkortsfläkten. Jag skapade en ticket med Corsair nu direkt, ska se om dom kan skicka ut en fläkt för utbyte. Så jag slipper skicka in datorn.

Återkommer med resultat

Edit: fick följande svar från Corsair.
Unfortunately, the fan isn't available as a separate user-replaceable part. We would like to offer you the following:

1. Repair: This process will have a turnaround time of roughly 2 weeks. We will send you an empty box along with a prepaid label to ship the unit back to us. Once the unit has been repaired, we will send it back to you. Please back up your data before sending in your unit repair as the system will be reset for diagnosis.

2. Advance replacement: This process will have a turnaround time of 3-4 business days. We will need to call you, put a collateral hold on your credit card and arrange for a replacement to ship out to you first. Once you receive the replacement, please ship the original defective unit to us and we will void the hold on your credit card.

Har ställt frågan om jag själv kan byta fläkten utan att garantin påverkas. inväntar svar där.

Samma svar som mig då.

De ville dessutom att man skulle lägga ut hela summan för enheten när man gjorde en avancerad retur
Har inte gjort något åt detta ännu då jag inte hör fläkten från där jag sitter men Inet kommer att få hantera returen när jag väl skicka in den.
Hör gärna av dig hur det går.
Fläkten sitter med en speciell kontakt så jag tvivlar på att de ser detta som ett godkänt byte då man måste använda befintlig kontakt med den nya fläkten som dessutom måste ha samma spec osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Samma svar som mig då.

De ville dessutom att man skulle lägga ut hela summan för enheten när man gjorde en avancerad retur
Har inte gjort något åt detta ännu då jag inte hör fläkten från där jag sitter men Inet kommer att få hantera returen när jag väl skicka in den.
Hör gärna av dig hur det går.
Fläkten sitter med en speciell kontakt så jag tvivlar på att de ser detta som ett godkänt byte då man måste använda befintlig kontakt med den nya fläkten som dessutom måste ha samma spec osv.

Du kan ju hantera det med corsair direkt, du betalar ju inte för frakten. Du får en förbetald packsedel som du använder.

Inet I detta fallet kommer ju inte göra något mer än att skicka det vidare till Corsair ändå. Så slipper du extra hanteringstid för allt.

Jag har inte gjort nått åt det heller ännu, kanske lite 5-56 löser det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfr3D:

Du kan ju hantera det med corsair direkt, du betalar ju inte för frakten. Du får en förbetald packsedel som du använder.

Inet I detta fallet kommer ju inte göra något mer än att skicka det vidare till Corsair ändå. Så slipper du extra hanteringstid för allt.

Jag har inte gjort nått åt det heller ännu, kanske lite 5-56 löser det

Skickades från m.sweclockers.com

En klick silkonolja/symaskinsolja i fläktlagret skulle nog tysta ned den.
Få se om jag provar, man vill inte riskera garantin.
Byta HDD, ram samt fläkt är väl de som de säger inte ska påverka, resten är nog gråzon.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hej på er,

Det är som våran support sa, garantin gäller inte om ni byter själv, så jag rekommenderar att göra en RMA direkt till oss då det kommer gå snabbast.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem

Hur går det med dessa? Har ni fått dom åtgärdade? Lite surt med detta problem för en så dyr dator.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Det är inget problem vi får in så ofta, men när det händer så kan man reklamera så löser vi det.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan