Permalänk
Medlem

En dator som luktar bränt.

Bror ringde mig och hans sons dator hade slocknat och börjat lukta bränt.

När det inte finns några reservdelar för att testa annan PSU eller moderkort, hur felsöker man?

Tänkte ju börja med att inspektera moderkortet om jag ser något.
Sen ska kan man väl tjuvstartat PSU på något sätt?

Eller hur går jag vidare?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Om nätaggregatet är OK så skall du även när datorn är avstängd ha 5V mot jord på den pinne som kallas +5VSB. Om denna saknar spänning så är det nätagget som dött.

Du bör ha en multimeter, annars blir det svårt att felsöka.

Permalänk
Medlem

tack för svar.

brorsan sa att de testade att starta datorn igen men att den då bara blinkade till och sen dog.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Man brukar ju kunna lukta sig till vad som har bränt och det går att tjuvstarta en nätdel ganska enkelt dock skulle jag inte prova det utan att koppla från allt från nätdelen innan.

Permalänk
Medlem

Ja, du får som du säger börja med att visuellt inspektera delarna och se om du hittar något som är bränt. Men även om det t.ex. är något som brunnit upp på moderkortet så kan det vara nätagget som gått sönder och skickat ut för hög spänning, så att tjuvstarta nätagget bör du göra oavsett (instruktioner för hur man gör det). Helst bör du kontrollera med en multimeter att nätagget skickar ut rätt spänningar också, men är det så trasigt så startar det troligtvis inte alls.

Om datorn har både ett diskret och ett integererad grafikkort så kan du även ta ur det diskreta grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet istället, för att kontrollera om det är grafikkortet som gett upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske låter lite dumt, men näsan är faktiskt ett bra hjälpmedel när komponenter bränt. Plocka isär datorn. Möjligt att du ser var problemet uppstått redan här. Men det händer såklart att man inte kan se området och då funkar det ofta väl att just lukta sig fram till vilken komponent och även vilket område på komponenten som bränt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Stoppade ner näsan å herre jösses va det stank om det gamla GTX 770 kortet..
Tog ur det och då startade datorn.

Sååå.. bra pris på ett rx570 4gb på Webhallen just nu, under 1990.

Annars, vad tror ni jag kan kränga mitt 1060 OC Strix 6gb för?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!