Oneplus 7: tankar inför release 14e?

Permalänk
Medlem

Oneplus 7: tankar inför release 14e?

Ja jag hade en OP5 sedan innan men den råkade jag ju tappa för ett par månader sedan och fick en spricka. Sedan för runt en vecka sedan så började skärmen att haverera. Nu kör jag på en lånad Mi mix 2 och totalt hatar den..

Snart ska ju OP komma med sin nya 7a och hoppas på bra saker. Det som talar emot för min egen del är detta.

- Popup kamera (använder visserligen inte den kameran men gillar inte iden).
- Om rykten stämmer med två mobiler så gillar jag inte att de går ifrån 1080 skärmen (batteritid).
- Olika stora batterier för telefonerna
- Högre priser? Har ju blivit ganska dyrt att köpa en mobil. Tror detta året kan vara då de höjer lite mera än andra år.

Alternativ till OP för mig själv är Pixel men jag är inte så sugen på den prislappen. Innan jag hade en OP hade jag googles Nexus mobiler.

Vad tänker ni?

Såhär såg min OP5 ut innan skärmen dog totalt, nej det är inget filter eller liknande det var blått

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Tror jag läste nånstans att pop-up kameran enbart gällde plus modellen, oavsett i vilken modell den sitter är det enligt mig bland det mest idiotiska man kan implementera i en telefon. Finns inget behov av det, dom gör det enbart för att dom kan och för att marknaden har stagnerat och tillverkarna behöver särskilja sig från varandra och sticka ut. I vissa fall med en ännu dummare gimmick än konkurrenternas. Skulle aldrig ens komma på tanken att våga ens gå i närheten av en strand med en sån telefon ex, små partiklar som på ett eller annat sätt förr eller senare kommer ta sig in. Sen hela biten att det (vad jag antar i alla fall?) måste bli nästintill omöjligt att få en IP klassning på en modell med detta vansinne. Sen hela delen med att ha rörliga delar i en telefon, det sker på bekostnad av konstruktionen och hur mycket den tål. Bara att kolla in jerryrigeverything på youtube som testat vivo nex och nån mer modell med detta... Nej tack.

Och sen kan man fråga sig följande: Tar en kamera verkligen upp så pass mycket plats att man måste gömma den helt och hållet? Det är inte direkt många mm en lins på framsidan tar upp. Tycker hela hetsen i mobilvärlden har gått bananas för länge sen ang hela bezels hysterin. ska vara så tunna ramar som möjligt.

??? Jag vet inte hur andra resonerar eller använder sina telefoner. Men jag föredrar nån cm eller liknande upp och nertill, därför det innebär att jag inte får lika mycket feltryckningar. Har dock full förståelse för dom som inte vill ha allt för stora bezels/ramar. Men för mig är det egentligen ett icke problem då det i dom flesta fall inte skiljer många mm.

Med allt detta sagt, nej jag ser inte fram nämnvärt emot denna lansering. Min U11+ får hänga med tills den ger upp, och därefter får vi se om jag kliver över till Apple istället. Har varit sugen i flera år, men priserna behöver bli humana först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Btw. Där fick man för att man var så kritisk igår ang kommande oneplus 7 och hur man minsann inte tänkte köpa en ny mobil, så går man och spräcker displayen på vägen till jobbet. Fantastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha en ny bra telefon som man kan trycka in lineage OS på utan problem, till skillnad från min Samsung.
Mitt mål är att få ett så rent OS som möjligt med så mycket kontroll som möjligt och göra sig av med Google helt. Detta har jag hört att OnePlus är bra på och dessutom gör de bra mobiler. Så jag hoppas någon variant av deras nya telefoner görs utan popupcamera delen mer likt en oneplus 6T fast uppgraderad. Den telefonen har jag hört mycket gott om

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tror jag läste nånstans att pop-up kameran enbart gällde plus modellen, oavsett i vilken modell den sitter är det enligt mig bland det mest idiotiska man kan implementera i en telefon. Finns inget behov av det, dom gör det enbart för att dom kan och för att marknaden har stagnerat och tillverkarna behöver särskilja sig från varandra och sticka ut. I vissa fall med en ännu dummare gimmick än konkurrenternas. Skulle aldrig ens komma på tanken att våga ens gå i närheten av en strand med en sån telefon ex, små partiklar som på ett eller annat sätt förr eller senare kommer ta sig in. Sen hela biten att det (vad jag antar i alla fall?) måste bli nästintill omöjligt att få en IP klassning på en modell med detta vansinne. Sen hela delen med att ha rörliga delar i en telefon, det sker på bekostnad av konstruktionen och hur mycket den tål. Bara att kolla in jerryrigeverything på youtube som testat vivo nex och nån mer modell med detta... Nej tack.

Och sen kan man fråga sig följande: Tar en kamera verkligen upp så pass mycket plats att man måste gömma den helt och hållet? Det är inte direkt många mm en lins på framsidan tar upp. Tycker hela hetsen i mobilvärlden har gått bananas för länge sen ang hela bezels hysterin. ska vara så tunna ramar som möjligt.

??? Jag vet inte hur andra resonerar eller använder sina telefoner. Men jag föredrar nån cm eller liknande upp och nertill, därför det innebär att jag inte får lika mycket feltryckningar. Har dock full förståelse för dom som inte vill ha allt för stora bezels/ramar. Men för mig är det egentligen ett icke problem då det i dom flesta fall inte skiljer många mm.

Med allt detta sagt, nej jag ser inte fram nämnvärt emot denna lansering. Min U11+ får hänga med tills den ger upp, och därefter får vi se om jag kliver över till Apple istället. Har varit sugen i flera år, men priserna behöver bli humana först.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om mycket du säger och det största problemet är just pupup kameran. Däremot använder jag den inte men det känns bara som en gimmick som man kan vara utan.

Däremot så ryktas det om att instegsmodellen inte ska ha lika stort batteri som PRO varianten, det gillar jag inte!

Skrivet av RVX:

Btw. Där fick man för att man var så kritisk igår ang kommande oneplus 7 och hur man minsann inte tänkte köpa en ny mobil, så går man och spräcker displayen på vägen till jobbet. Fantastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är OP spöken som håller ett vakande öga på Sweclockers!

Skrivet av Nima2001:

Jag vill bara ha en ny bra telefon som man kan trycka in lineage OS på utan problem, till skillnad från min Samsung.
Mitt mål är att få ett så rent OS som möjligt med så mycket kontroll som möjligt och göra sig av med Google helt. Detta har jag hört att OnePlus är bra på och dessutom gör de bra mobiler. Så jag hoppas någon variant av deras nya telefoner görs utan popupcamera delen mer likt en oneplus 6T fast uppgraderad. Den telefonen har jag hört mycket gott om

Jag gick som sagt ifrån googles egna rena nexus telefoner när de lanserade pixel. Just för att jag tyckte att det blev för dyrt. Har kört OP ett tag nu och jag tycker att deras variation av android är bra och ren. De har bara lagt på lite funktioner som jag inte har något emot, och det finns vissa som är smarta som jag använder till och från.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Inte värt att hitta någon av förra årets flaggskepp för go'pris? De är ju långt ifrån dåliga, men priserna på vissa modeller formligen rasar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Håller med om mycket du säger och det största problemet är just pupup kameran. Däremot använder jag den inte men det känns bara som en gimmick som man kan vara utan.

Ja precis, en totalt onödig gimmick som jag inte ser den minsta poäng med.

Skrivet av livsnjutaren:

Däremot så ryktas det om att instegsmodellen inte ska ha lika stort batteri som PRO varianten, det gillar jag inte!

Nej, ju mer batteri desto bättre. Gränsen är väl nådd när man är uppe i detta monster

Plusmodellerna ur tillverkanas serier brukar ju ofta få större batteri numera.

Skrivet av livsnjutaren:

Det är OP spöken som håller ett vakande öga på Sweclockers!

GARANTERAT

Skrivet av livsnjutaren:

Jag gick som sagt ifrån googles egna rena nexus telefoner när de lanserade pixel. Just för att jag tyckte att det blev för dyrt. Har kört OP ett tag nu och jag tycker att deras variation av android är bra och ren. De har bara lagt på lite funktioner som jag inte har något emot, och det finns vissa som är smarta som jag använder till och från.

Skulle vilja gå på Pixel, dock för dyra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tror jag läste nånstans att pop-up kameran enbart gällde plus modellen, oavsett i vilken modell den sitter är det enligt mig bland det mest idiotiska man kan implementera i en telefon. Finns inget behov av det, dom gör det enbart för att dom kan och för att marknaden har stagnerat och tillverkarna behöver särskilja sig från varandra och sticka ut. I vissa fall med en ännu dummare gimmick än konkurrenternas. Skulle aldrig ens komma på tanken att våga ens gå i närheten av en strand med en sån telefon ex, små partiklar som på ett eller annat sätt förr eller senare kommer ta sig in. Sen hela biten att det (vad jag antar i alla fall?) måste bli nästintill omöjligt att få en IP klassning på en modell med detta vansinne. Sen hela delen med att ha rörliga delar i en telefon, det sker på bekostnad av konstruktionen och hur mycket den tål. Bara att kolla in jerryrigeverything på youtube som testat vivo nex och nån mer modell med detta... Nej tack.

Och sen kan man fråga sig följande: Tar en kamera verkligen upp så pass mycket plats att man måste gömma den helt och hållet? Det är inte direkt många mm en lins på framsidan tar upp. Tycker hela hetsen i mobilvärlden har gått bananas för länge sen ang hela bezels hysterin. ska vara så tunna ramar som möjligt.

??? Jag vet inte hur andra resonerar eller använder sina telefoner. Men jag föredrar nån cm eller liknande upp och nertill, därför det innebär att jag inte får lika mycket feltryckningar. Har dock full förståelse för dom som inte vill ha allt för stora bezels/ramar. Men för mig är det egentligen ett icke problem då det i dom flesta fall inte skiljer många mm.

Med allt detta sagt, nej jag ser inte fram nämnvärt emot denna lansering. Min U11+ får hänga med tills den ger upp, och därefter får vi se om jag kliver över till Apple istället. Har varit sugen i flera år, men priserna behöver bli humana först.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får alla som gnällt om flärparna på skärmen skylla sig själva. Nu får de en mekanisk konstruktion som kan krångla istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nu får alla som gnällt om flärparna på skärmen skylla sig själva. Nu får de en mekanisk konstruktion som kan krångla istället.

Exakt så är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Priset verkar ju lite skena iväg för OnePlus också. Jag har en OnePlus 3 som jobbtelefon, och frun har en 6T, och båda är riktigt bra. Min 3:a börjar få dåligt batteritid, så jag funderar lite på en uppgradering. Tyvärr lär min arbetsgivare tycka att 7:an är för dyr, men kanske 6T skulle vara rimlig när priserna sjunker.

Prestandamässigt börjar telefoner bli så bra att de uppgraderingar som kommer sist och slutligen inte spelar så stor roll. Min 3:a med Snapdragon 820 är fortfarande rätt rapp, tycker jag. 5G skulle vara trevligt, men det lär ju nog ta några år innan man får nån nytta av det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Jag är smått sugen på att köpa, men andra ska köpa en väldigt massa saker och då blir det svårt för mig att få in denna i budgeten.

Det jag gillar är inifiti display, jag begriper inte hur folk klarar av att stå ut med en sådan extrem ful mobil som de flesta nya är.
Man kan diskutera vilken lösning som är bäst, ingen selfikamera alls föredrar jag. Alternativ nummer 2 är en kamera bakom displayen, denna lär bli sämre, men jag skulle ej bry mig då jag aldrig skulle använda den. Sist kommer popupkamera och liknande.
Någon notch och liknande, ja det tar så otroligt mycket att köpa en sådan igen. Jag har det på min nuvarande mobil och det var att dölja den direkt.

Skrivet av Dunde:

Nu får alla som gnällt om flärparna på skärmen skylla sig själva. Nu får de en mekanisk konstruktion som kan krångla istället.

Jag tror den kommer vara robust. Man tar ur mobilen ur fodralet, testar selfikameran en gång. Sedan kommer selfikameranvara infälld tills man kasserar mobilen. Även om mekanismen skulle gå sönder, så lär man ej upptäcka detta. Såvida mekanismen inte går sönder så kameran blir ute. Men en hammare att dunka in den plus lite 2-komplementlim lär få denna stanna kvar inne.
*edit*
Bakkameran på Oneplus 7 plus kanske satt på popupen. Ja då är det en riskfaktor.

Permalänk
Avstängd

Skippar nog 7 pro då jag absolut inte behöver 90hz skärm. Blir kvar hos min Pixel 3 XL

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För den som ska köpa:
Här är voucher på 100kr till tillbehör https://www.oneplus.com/se/invite#YP7AwhcbAP7GVDrwi9cJA5

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Har haft denna ett tag nu. Skärmen är helt magisk! 90 Hz gör verkligen stor skillnad. Det är första gången på länge som jag får en wow-upplevelse av en ny telefon. Jag kan inte lägga ifrån mig telefonen. Snabbheten och flytet i skärmen är minst sagt fenomenal!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1