Permalänk

Acceptabelt?

https://www.inet.se/datorbygge/b1081277/super-bygge

Prioriteringen:
processor
grafikkort
RAM
----------------------------
Sedan valdes det som passade.
Fundersam över moderkortet och PSU.

Permalänk

@SnakeGrifter: Jag kört AIO vattenkylning själv länge men kör custom loop nu. Men hade kanske kört luft ändå om du inte ska klocka processorn mycket. Hade kört m.2 SSD istället för 2,5" och hade inte lagt 3800 kr på PSU. Jag köpte en för 2000 kr+ och de rätt dyrt det också... ^^

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem

För över 30.000:- bör man kunna köpa den absolut bästa spelprestanda som finns där ute, och dit når du inte med RTX 2070. Grafikmässigt lär PS5 till och med kunna utprestera din dator vilket lär kännas surt väl när den släpps?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@SnakeGrifter:

Samma pris, vettigare grejjor!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12500093

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.inet.se/datorbygge/b1081284/datorbygge

Betydligt bättre upplevelse för inte mycket mer pengar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@SnakeGrifter: Jag hade nog dragit ner på psu:n lite..känns lite overkill det där...som sagts innan hade jag nog satsat mer på GFX.. sen hittar jag inte dom minnen du valt på ASUS QVL lista för moderkortet och eftersom jag just haft enorma problem själv dom senaste 5 månaderna med just ASUS moderkort och G-skill minnen skulle jag helst se att dom fanns på den listan.. ASUS QVL

notera att vissa minnen är med som godkända men bara om du kör 2 stickor och andra med 4 stickor.
mina 4000mhz minnen missade både jag och INET att dom var godkända i 4000mhz men enbart med 2 stickor och jag kör 4 stickor. Efter att INET bytt moderkort 3 ggr för att lösa problemet var det en på Telesupporten som upptäckte detta.

Annars är det en underbar cpu den där..

Permalänk

gick igenom modifikationerna ni delade med er och kom fram till detta:

https://www.inet.se/datorbygge/b1081287/version2

Grafikkort:
Som ni nämnde, vore synd att snåla på när övriga delar är bra, speciellt inom gaming.

RAM:
Antar Corsair är pålitligare, mindre risk för compatibility problem. 3200Mhz låter fint, kan ha fel dock.

CPU kylning:
Investerar lite extra för kylningen, ifall kylpasta torkar ut för snabbt då jag alltid lämnar datorn på med spel körandes i bakgrunden.

PSU:
Tänkte 150W marginal för extra grafikkort i framtiden. Kanske inte så smart?

Moderkort:
Vet inte riktigt. Tänkte om jag kunde hålla mig vid ASUS if possible.

Har inte mycket emot om det kostar lite mer.
Kommer det fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeGrifter:

gick igenom modifikationerna ni delade med er och kom fram till detta:

https://www.inet.se/datorbygge/b1081287/version2https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1081287/version2

Grafikkort:
Som ni nämnde, vore synd att snåla på när övriga delar är bra, speciellt inom gaming.

RAM:
Antar Corsair är pålitligare, mindre risk för compatibility problem. 3200Mhz låter fint, kan ha fel dock.

CPU kylning:
Investerar lite extra för kylningen, ifall kylpasta torkar ut för snabbt då jag alltid lämnar datorn på med spel körandes i bakgrunden.

PSU:
Tänkte 150W marginal för extra grafikkort i framtiden. Kanske inte så smart?

Moderkort:
Vet inte riktigt. Tänkte om jag kunde hålla mig vid ASUS if possible.

Har inte mycket emot om det kostar lite mer.
Kommer det fungera?

Asus brukar alltid vara 10/10
därför jag också köpt så mycket ASUS
prylar som möjligt i min dator i Sign.
men är inte alls nöjd med mitt z390 morderkort
hade kollat på annat märke om jag var du.
dom värkar helt klart ligga sämst till
när det gäller VRM i alla segment (z390).

jag hade också oturen att få ett
morderkort som dog efter 2 veckor.
mitt nya värkar också vara defekt
men orkar inte ta isär allt för att
reklamera det.

Problemen som jag har är

-alla överclockings inställningar är låsta.
förutom profiler och auto överclocking.
har testat cleara cmos och uppdatera bios.

-Auto överclocking
värkar aldrig lära sig vad som funkar och inte funkar.
belastar jag inte dator så tror den att jag LN2 kyler CPU
och höjder då GHz till 5.2 sen när jag väl belastar datorn
så blåskärmar den. Nästa omstart har den 4.7 GHz
lite extrema överclockings steg ?

-Fläkt kontroller
Haft mycket problem att få pumpen att ändra hastighet
fick gå in i AI-suite varje gång jag bootade och höja
RPM manuelt.
konstigt nog började den fungera av sig själv.
Fläktar som är kopplade på CPU-fan eller CPU-fan opt
går inte styra efter vattentemp.

-Byggkvalite
Mitt första Asus z390 formula
så tog jag på kromet vid montering.
när jag sedan skulle torka bort det så
lossnade kromet. tur i oturen gick det sönder
så fick ett nytt.

-VRM
Går rykten om att det är en fake 4-phase
jag känner mig lurad...

Här finns en lista vad som är säkra alternativ när det gäller VRM för i9 9900k
https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Du värkar gilla Corsair värkar som vissa MSI morderkort kan samarbeta med Corsair iCUE program.

iCUE Funktioner
-övervakning av tempraturer/snyggt dashboard.
-Låta Spel styra över RGB. riktigt fräckt i Farcry 5!
-styra fläktar efter temp sensorer
-varnings medlande när tex vattentemp blir för varm
-stänga av datorn om vattnet blir för varmt.
-Digitalt Nätaggregat kan visa ström förbrukning mm.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

så här hade jag byggt.
om du inte flyttar/kopierar mycket filer så hade
jag gått för en SSD med mycket kapacitet istället för
hastighet. Jag får 0 sec i skillnad i laddningstider
i program och spel emellan mina ssd diskar.
bara när jag kopiera filer som det går fortare.
Sen kan det vara värt att undersöka ordentligt
vilket graffikortet som du väljer
ASUS 2080ti dual som du valt låter en del. äger två stycken.
fundera inte på SLI i dagsläget. det är riktigt dåligt med spel.
Och bara för ett spel har stöd för SLI betyder inte att upplevelsen
blir bättre en med 1 kort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12500172

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

@Oskar80: Du har hands on erfarenhet med dom komponenter jag valt. Det hjälper mig mycket med att undvika alla möjliga misstag.
Jag jobbar mycket med visual studio samtidigt som jag spelar, så det brukar finnas en massa program som alltid körs i bakgrunden.
Med den listan du har tänkte jag addera ett par extra av samma typ av RAM, går det bra?
utom det så tror jag att jag går på din rekommendation.
Har en känsla av att jag missat något innan jag går vidare med ordern.
sålänge allt ligger på låg temp men presterar bra för smooth gameplay, hmm.
Jo justdet, RAM du bytte ut mot previous, är det nån skillnad mellan dom utom LED? gillar inte pulserande ljus så mycket

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1081303/version3

so far med er hjälp

Permalänk

Lugn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Har kollat igenom din kundvagn nu och det ser jättebra ut.
Det ända jag hade ändrat på är psun då jag hade tagit 850W istället då överklockning kanske nya gpun osv kräver mer.
Men det ser bra ut tycker jag.
Tycker också att aorus moderkort hade räckt för att spara lite stålar men det du har är fint det med.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

@_F1GHT3R_: hm, bra ide, jag kör på 850W psu för säkerhetens skull, tack!

Permalänk

Så hade jag kört.
https://www.inet.se/datorbygge/b1081313/datorbygge

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Glömde skriva också att det jag ser som jag inte tycker om är att du har 2x8gb gånger 2.
Bättre med 2x16 använd bara 2 slots 4 stressar systemet mer har jag för mig och du tappar prestanda.
Din ssd är liten också, räcker det med 1tb så sparar du ännu mer istället för 2 som jag har.
Tyckte att jag hade billigare delar men hamnade högre i pris pga ssd som jag nu såg

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

@_F1GHT3R_: aah, ändrade det nyss! whew!
betalt, allt genomfört, bara att hoppas på att allt kommer i gott skick. aldrig haft en monsterdator förr. ser väldigt mycket fram emot att få testa! en 144Hz skärm från webhallen om ett par dagar också så man slipper 60Hz gränsen.
ooh boy.

Tack så hemskt mycket för er hjälp! sweclockers är for sure nr 1 när det gäller ämnet

Permalänk

Hej.
Fick paketet igår från inet.
Trasigt grafikkort verkar det som.
Fryser fast frekvent och skärmbild knappt nåt som går se på.
Systemet kan inte hitta grapfikkortet även med clean installation av rätt drivrutiner.

Paketeringen var fruktansvärt dålig, knappast skyddad mot kollision och vibration.

Kundservice är inte hjälpsam.
Postnord tar inga ansvar för skador efter leverans.
inet mail respons brukar ta en hel dag. Får respons precis innan dom stänger ner.
Dom kan titta på datorn så jag har inget val än att skicka tillbaka det.

Kan inte få pengar tillbaka.
Helt plötsligt säger dom att garantin gäller ej om jag har skadat nåt, vilket jag inte gjort.
Hur jag beviser det vet jag inte, men Dom nämner det ofta vilket får mig undra om dom försöker göra sig själva redo för att tvinga mig betala för nya komponenter.
36000 borta, ingen fungerande dator.

Dom nämnde att det komemr ta en månad efter inlämning.
Om det skulle vara postnord som våldsamt hanterat paketet (vilket jag inte tror eftersom glas chassi var intakt, medans GPU är troligen problemet med tanke på hur det ser ut) så vet jag inte om det fförekommer fler skador när jag skickar tillbaka datorn och/eller jag får tillbaka datorn.

Misstänker att dom förstört nåt under assembly av delar eller använt begagnade datordelar och skippat testa för att se om allt funkar.

Permalänk

Hmmm
Det låter konstigt då dom har byggt datorn och testat den du måste ju kunna få tillbaka antingen pengar eller att de fixar till den.
Jag hade också problem med min med 9900K diamanten som var krossad men orkade inte skicka tillbaka cpun för de ville ha cpun med och då hade jag varit utan dator längre (kunde inte skicka diamanten bara alltså).
Sen var min h150i trasig och lät dåligt så jag beställde ny från annat håll med rgb och returnerade den när jag fått min nya men det var inte deras fel utan pumpens.
Dom borde kunna lösa detta annars är det dåligt.
Ibland är det bättre att bygga själv och inte lita på att få en stor låda som håller under transport och så för vem vet vad de kan säga, vem har krossat datorn jag posten vem?

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.