Bygga/köpa tyst pc för att köra windows xp

Permalänk
Medlem

Bygga/köpa tyst pc för att köra windows xp

Jag skulle behöva en helt tyst pc som kan köra Windows xp, pga ett program som ska användas till inspelning och det fungerar bara fullt ut i xp.
Finns det några tips på var jag ska börja leta efter delar?
Hur gamla processorer behöver man köpa, och finns de någon annanstans än på begagnatmarknaden?
Jag har en 2,5" ssd över som jag tänkte kunde funka, men jag har inte riktigt fattat hur krångligt det är att få sata att funka på xp, så är det någon som kan sammanfatta det?
Är det rimligt att förvänta sig att få till en helt tyst dator (dvs ohörbar i en känslig mikrofon i samma rum), utan att behöva slänga en massa pengar på något som i stort sett bara är skit? Är det fortfarande vattenkylning som är tystast, som för hundra år sedan när jag hade lite koll? Finns det tysta nätdelar som räcker för ändamålet utan att kosta skjortan?
Vad har jag inte tänkt på?

Permalänk
Medlem

Provat att köra det virtuellt ?

Permalänk

Vad är det för program om man får fråga?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Onion:

Jag skulle behöva en helt tyst pc som kan köra Windows xp, pga ett program som ska användas till inspelning och det fungerar bara fullt ut i xp.
Är det någon som sitter på en gammal burk hemma och vill sälja den, eller finns det några tips på var jag ska börja leta efter delar?
Hur gamla processorer behöver man köpa, och finns de någon annanstans än på begagnatmarknaden?
Jag har en 2,5" ssd över som jag tänkte kunde funka, men jag har inte riktigt fattat hur krångligt det är att få sata att funka på xp, så är det någon som kan sammanfatta det?
Är det rimligt att förvänta sig att få till en helt tyst dator (dvs ohörbar i en känslig mikrofon i samma rum), utan att behöva slänga en massa pengar på något som i stort sett bara är skit? Är det fortfarande vattenkylning som är tystast, som för hundra år sedan när jag hade lite koll? Finns det tysta nätdelar som räcker för ändamålet utan att kosta skjortan?
Vad har jag inte tänkt på?

Har du inga andra krav än att operativet ska fungera? De komponenter som behöver aktiv kylning är ju oftast GPU, CPU och PSU, vilka alla kan kylas passivt om effekten är tillräckligt låg. Passivt kylda grafikkort är varken särskilt ovanliga eller dyra, CPUer kan kylas med flänsar om det rör sig om mindre än typ 45-50 watt. Jag har installerat XP SP3 på sata SSDer ett par gånger vet jag, det var ett tag sedan men jag minns inte det som ett problem. Men jag kanske förtränger något krångel?

Men det enklaste är väl att ställa datorn i ett annat rum och och köra trådlöst tangentbord/mus + köpa lång kabel till monitor och ljud.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Skrivet av Svensktiger:

Provat att köra det virtuellt ?

Ja, men det medför andra problem med latency mm.

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vad är det för program om man får fråga?

LpStudioPro, för att spela in ljudböcker. Programmet är från 2003...

Skrivet av Olle78:

Har du inga andra krav än att operativet ska fungera? De komponenter som behöver aktiv kylning är ju oftast GPU, CPU och PSU, vilka alla kan kylas passivt om effekten är tillräckligt låg. Passivt kylda grafikkort är varken särskilt ovanliga eller dyra, CPUer kan kylas med flänsar om det rör sig om mindre än typ 45-50 watt. Jag har installerat XP SP3 på sata SSDer ett par gånger vet jag, det var ett tag sedan men jag minns inte det som ett problem. Men jag kanske förtränger något krångel?

Men det enklaste är väl att ställa datorn i ett annat rum och och köra trådlöst tangentbord/mus + köpa lång kabel till monitor och ljud.

Nej, datorn behöver bara kunna köra ett ljudinspelningsprogram (plus ladda upp via ftp, vilket inte borde vara något problem så länge nätverkskortet har stöd i xp), så kraven på prestanda är låga. Visst, det enklaste vore ju att sätta datorn i ett annat rum, men det är tyvärr opraktiskt just nu (because of reasons). Ett annat problem är förmodligen att hitta ett ljudkort som lämpar sig för inspelning som funkar i xp...
Jag tänker att det enklaste vore att hitta någon cpu/moderkort med så mycket integrerat (dvs grafik och nätverk) som möjligt, men jag minns inte om det fanns på xp-tiden, så att det kanske är krångligare att få att funka än att köpa separata kort?
Jag har inte lyckats förstå vilka generationer av processorer som har stöd för xp, eller om det är enklare med Intel eller AMD. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Onion:

Jag tänker att det enklaste vore att hitta någon cpu/moderkort med så mycket integrerat (dvs grafik och nätverk) som möjligt, men jag minns inte om det fanns på xp-tiden, så att det kanske är krångligare att få att funka än att köpa separata kort?
Jag har inte lyckats förstå vilka generationer av processorer som har stöd för xp, eller om det är enklare med Intel eller AMD. Någon som vet?

Farsan har t ex en Sandy Bridge på XP, dom är billiga begagnade och de flesta CPU:er i den generation av Intel har integrerad GPU. Så länge moderkortet har drivisar för XP är det nog i regel funkis. Om du ska köpa någon ny hårdvara, se bara att det finns drivrutiner på tillverkarens hemsida. Se till att du installerar XP Service Pack 3 tror jag det kommer gå bra med SATA och dina andra funderingar. Förutom begränsningar angående drivrutiner så är det max ca 4GB RAM med 32-bitars OS som är värt att tänka på.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Onion:

Tack för svar!
Ja, men det medför andra problem med latency mm.

LpStudioPro, för att spela in ljudböcker. Programmet är från 2003...

Nej, datorn behöver bara kunna köra ett ljudinspelningsprogram (plus ladda upp via ftp, vilket inte borde vara något problem så länge nätverkskortet har stöd i xp), så kraven på prestanda är låga. Visst, det enklaste vore ju att sätta datorn i ett annat rum, men det är tyvärr opraktiskt just nu (because of reasons). Ett annat problem är förmodligen att hitta ett ljudkort som lämpar sig för inspelning som funkar i xp...
Jag tänker att det enklaste vore att hitta någon cpu/moderkort med så mycket integrerat (dvs grafik och nätverk) som möjligt, men jag minns inte om det fanns på xp-tiden, så att det kanske är krångligare att få att funka än att köpa separata kort?
Jag har inte lyckats förstå vilka generationer av processorer som har stöd för xp, eller om det är enklare med Intel eller AMD. Någon som vet?

Core2duo eller Quad är väl ungefär så långt du vill ta Windows XP (även om ännu nyare hårdvara kan fås att fungera).
Quad finns i lättkylda och strömsnåla varianter som har ett "S" i slutet av sitt namn, lista här.

Om hårdvaran kräver enkeltrådad prestanda är det en "Duo" du skall ha.
Leta i så fall reda på en med 3+ GHz, t.ex: "Core 2 Duo E8400"
Lista finns här.

Och är du villig att pillra lite så kan du oftast även köra en Xeon variant, vilket öppnar upp antalet alternativ lite mer.

Både moderkort och minnen är lätt och billigt att hitta.
Moderkorten har oftast både SATA och PCIe, vilket ju gör att moderna SSD'er och grafikkort fungerar.
Du kan t.o.m. köpa nya kylare som är kompatibla med Socket 775, t.ex. denna.

Integrerat ljudkort och nätverkskort var lika vanligt då som nu.
Nätverkskorten brukar vara helt ok, och med lite tur får du ett Intel gbit.
Ljudkorten är troligen en besvikelse.

Just vilket ljudkort du bör använda borde du kunna få reda på genom programtillverkarens support, eller forum.
Men ljudkort från 2002-2005 är inte svåra att hitta bara man vet vad man vill ha.
T.ex. så kom "Soundblaster Audigy 2" 2002

Integrerad grafik fanns, men inte som nu.
Du hade ingen grafik i CPU'n utan fick ett grafikkort spritt över moderkortet eller integrerar i chipsetet, och precis som nu knyckte det internminne och prestanda.
Inga problem att hitta både gamla och nya helt passiva grafikkort som fungerar med Windows XP dock.
typ: https://www.inet.se/produkt/5410139/asus-geforce-gt-710-2gb
Förvänta dig inte toppresultat i "Crysis" bara

Bäst vore nog att skippa en helt passiv lösning och satsa på några stora och tysta fläktar istället.
T.ex.
https://www.inet.se/produkt/6308900/be-quiet-shadow-rock-lp
Håller komponenterna runt CPU'n lite svalare, vilket är nog så viktigt även med lite äldre hårdvara.
Skaffa en redigt ljuddämpad låda:
https://www.inet.se/produkt/6902140/be-quiet-pure-base-600-si...
Ett semipassivt nätagg:
https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w

Permalänk
Medlem

Jag körde en 3770S med en Noctua NH-U12P (utan fläktar) och sedan ett passivt kylt HD5450. Hade dock 2 lågvarviga och tysta chassifläktar som jag körde i 5-7V för att få ännu tystare.

Tror inte man kan få det mycket tystare och en 3770S är ju en rätt ok processor.

Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)

"It is the last Intel microarchitecture for which Windows XP driver support officially exists, while it is the first Intel microarchitecture to support Windows 10."

Permalänk
Medlem

Jag har 3 datorer med XP till skänks. Jag vet dock inte vilken som är tystast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mr.Onion: Jag har ett M-Audio Fast Track audio interface som jag kan tänka mig funkar med Windows XP. Det är lite krångligt att söka på ljudkortet i fråga, men modellen är ML03-00454. Det finns drivrutiner för XP att ladda ner till vad jag förmodar är hela Fast Track-serien. Hör av dig om du är intresserad av det.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s