Throwback Thursday – AMD Phenom II X4 955 Black Edition fyller 10 år

Permalänk
Medlem

Hade en 955BE 2009 - 2013. Här är "stoltheten" från den tiden

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ganska kul att tänka på prestanda/krona med äldre hårdvara så här. Sådana här CPUer lär man få i stort sett gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Satt länge på 1190XT fanns det en hexa core som hette så ? Bytte faktiskt ut den mot en Ryzen 1700 så jag satt lugn i båten hela bulldozer eran

Va det inte 1090T? Jag själv har en 1100T med sex kärnor som körs nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Älskade min Phenom II jag hade (kommer inte ihåg exakta modellen), jag tror jag fortfarande har den liggandes i en låda någonstans. Även hur många CPU:er man har köpt efteråt igenom åren, så glömmer jag inte Phenom II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@4.0: Min gamla maskin med 965 och dubbla 4890 kort på 2x16x PCI-E, som du nämner! Processorn rullar fortfarande i min htpc som sagt.
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/36774?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjM2Nzc0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXNsaWRlIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6Ijc2ZjM3MzdhMjYyY2VmNjQwMzk3ZjliNGJkODJlZjUyIn0%3D

Vad är det för chassi du använder till HTPC?

Permalänk
Medlem

Haha minns hur glad jag var när jag vart 11-12 år o byggde min första dator med en 965 black edition, och den hängde med ända fram till 2017, då den inte ville hålla för överklockning mer så blev det en r5 1600 istället

Permalänk
Medlem

*Ser en artikel om ~10 år gammal datorhårdvara*

"Åh, är David i farten nu igen?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vad är det för chassi du använder till HTPC?

De är inte chassit till htpcn du ser på bilden. De är ett gammalt chassi jag hade. Ett gammalt Antec chassi används till htpcn. Den behöver också bytas ut.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De är inte chassit till htpcn du ser på bilden. De är ett gammalt chassi jag hade. Ett gammalt Antec chassi används till htpcn. Den behöver också bytas ut.

Jaha då förstår jag, riktigt snyggt på bilden ... Blir nästan avis på lådan haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jaha då förstår jag, riktigt snyggt på bilden ... Blir nästan avis på lådan haha

De är ett Silverstone Raven02. Finns i mitt galleri de bygget. Tror de va de första galleriet jag la upp.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De är ett Silverstone Raven02. Finns i mitt galleri de bygget. Tror de va de första galleriet jag la upp.

Kollade det nu och jag måste säga att det är riktigt snyggt, synd att man inte kan köpa det längre...
Chassit gav mig en sådan där Alienware känsla av att det är inte så högt men avlångt

Nåja får hoppas att de släpper ett nytt liknande haha

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hej,

Kul att artikeln verkar uppskattad. För er som har önskemål om vad vi ska titta på härnäst så får ni gärna skicka PM eller skicka förslag och önskemål via kontaktformuläret.

Skrivet av BrottOchStraff:

När ska vi börja titta på X486 och Pentium Overdrive?

Problemet är väl främst att någonstans behöver vi dra gränsen. När moderna operativsystem sätter stopp och grafikkort som inte klarar DX11 blir det mycket svårt att göra några bra prestandatest.

Dock pratar vi gärna om minnen och äldre hårdvara, även om kanske inte prestandatester kommer göras.

Skrivet av fusiob:

*Ser en artikel om ~10 år gammal datorhårdvara*

"Åh, är David i farten nu igen?"

Idag, Sweclockers framsida.
Imorgon, Världen!

Grattis till tio års dagen då?

Vi är inte långt bort från att göra artikeln på den processor du hade i dator som du gjorde dig av med förra året!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kollade det nu och jag måste säga att det är riktigt snyggt, synd att man inte kan köpa det längre...
Chassit gav mig en sådan där Alienware känsla av att det är inte så högt men avlångt

Nåja får hoppas att de släpper ett nytt liknande haha

Men de finns många fina chassin idag också. Men majoriteten av de sticker ju iväg i pris tyvärr. Tur man inte byter chassi så ofta. Jag ser ibland chassin som jag blir sugen på. Men är nöjd med dagens Corsair 750D. Däremot hade de varit kul och uppgradera innehållet. Men just nu är de roligare och uppgradera bilen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Men de finns många fina chassin idag också. Men majoriteten av de sticker ju iväg i pris tyvärr. Tur man inte byter chassi så ofta. Jag ser ibland chassin som jag blir sugen på. Men är nöjd med dagens Corsair 750D. Däremot hade de varit kul och uppgradera innehållet. Men just nu är de roligare och uppgradera bilen.

Haha det kan jag tro, har ju cirka 10 chassin men inget klår looken på den även om jag gillar Mitt cosmos 2/800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Haha det kan jag tro, har ju cirka 10 chassin men inget klår looken på den även om jag gillar Mitt cosmos 2/800D

Cosmos 2 är ju ett jäkligt fint chassi. Inte ägt något cosmos själv. Men de ser väldigt trevligt ut!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej,

Kul att artikeln verkar uppskattad. För er som har önskemål om vad vi ska titta på härnäst så får ni gärna skicka PM eller skicka förslag och önskemål via kontaktformuläret.

Problemet är väl främst att någonstans behöver vi dra gränsen. När moderna operativsystem sätter stopp och grafikkort som inte klarar DX11 blir det mycket svårt att göra några bra prestandatest.

Dock pratar vi gärna om minnen och äldre hårdvara, även om kanske inte prestandatester kommer göras.

Idag, Sweclockers framsida.
Imorgon, Världen!

Grattis till tio års dagen då?

Vi är inte långt bort från att göra artikeln på den processor du hade i dator som du gjorde dig av med förra året!

Absolut, det är inte intressant egentligen att jämföra en x486 med dagens hårdvara. Men det är kul att göra en tillbakablick och titta på vad man faktiskt kunde göra med den hårdvaran på den tiden. Om man tänker på vardagsaktiviteter så kunde man ju faktiskt göra det mesta som man gör idag, jag hade Windows 98SE mot slutet på min 486a med Overdrive, och hade 10mbit bredband (var en av de första som fick det) så internet gick ju hur fort som helst, ladda ner musik osv, tom film i lägre kvalitet fanns att tillgå.

Jag ha f.ö. kvar den datorn någonstans om någon är intresserad av ett lån för att göra en artikel

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Pepsin:

Hade en 955BE 2009 - 2013. Här är "stoltheten" från den tiden
https://roughlyit.hopto.org/lychee/uploads/big/09c7cfb6d8a0d620a1976835093c8fb5.JPG

Åhå, det nätaggregatet körde jag i min dator under en väldans massa år! Corsairs första generations nätaggregat var verkligen bra för sin tid.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

lite så tänker jag med. Problemet där blir att de är så sega och saknar stöd för os att de inte ens går att benchmarka dem ordenterligt.

16 MB minne var mycket för 486 när den var aktuell. Försökte för ett tag sen boota en Slackware 12.2 från 2008 på en 486:a med 16 MB minne.... gick inte pga att kärnan ville ha mer minne än vad som fanns.

OnT: Har en AM2, en AM2+ och tre AM3 burkar som går att köra, tre med olika Phenom-II och används till bl.a. fileserver, labbdator, surfdator mm. Kör på en av dem just nu. Riktigt bra processor-serie för sin tid o tuffar på bra än.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade grafikkortet i min dotters dator och petade in det gamla (radeon 6970) i en gammal Phenom 2 945. Testade Quake Champions lite snabbt, 40-50 fps med auto-inställningar
3151 poäng i firestrike.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Åhå, det nätaggregatet körde jag i min dator under en väldans massa år! Corsairs första generations nätaggregat var verkligen bra för sin tid.

Kommer ihåg att 450W-varianten ofta presterade som ett 500 - 550W från andra tillverkare i olika tester. Tror egentligen jag hade kunnat använda det till nuvarande dator också, men kände att det var dags att byta upp sig till ett på 650W samt med modulära kablar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD