Vilken var er första Linux-distro?

Permalänk

Gentoo, nån gång 2002-2003.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt nära TS story här, till en början åtminstone. Vad jag kan minnas var det Red Hat 5.2 som var den första jag testade.
Fick också den på CD via en datortidning. Det släpptes 1998, och nästa version kom 1999, så det var sannolikt däromkring jag testade det.
Minns att jag körde Mandrake tidigt också, version 7 känns det som.

Nånstans runt år 2000 gick jag över till Gentoo, vilket blev min huvud-dist bra länge, kanske fram till 2016-2017 eller så. Flyttade servern till Ubuntu för att jag inte orkade ta hand om den på samma sätt (confa och kompilera kärna och alla dessa paket).
Har även kört en del Arch, men inte så värst länge bortsett från VM:ar här och där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av EforExcelsior:

Verkar finnas en hel del gamla rävar här. Själv började jag använda det för mindre än ett år sedan då jag började plugga datorvetenskap. Hoppade runt i början, bl. a. Ubuntu och Essential OS, nu kör jag Mint. Har bytt DE från Gnome till Xfce.

Har dock inte göttat ned mig i customize-träsket än. Har lite dålig koll på hur allt hänger ihop med kernel, DE, console, themes m.m. Har ni några bra resources/guider så send 'em my way

Installera Arch med hjälp av Wiki, där får du många bra svar.. Inte svårt, men kanske tar lite tid för någon helt ny. Mest följa deras guide, men då får man se en del i vad som behövs fungera i en modern distro. Du får ställa in din hårdvara, installera en bas, sen välja precis vad du vill ha på din bas. Jag tror det är enklaste sättet faktiskt, allt är dokumenterat det fungerar med bara wiki men finns massa guider som håller en i handen också, men man måste ju se till att göra det också!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Min första smak var ArchLinux med en sidorätt av hybris.
Gick ganska snabbt över till Debian

Permalänk
Medlem

Slakware 1996 på en pentium 133 .....tusan .... jag börjar känna mig gammal helt plötsligt

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Ubuntu 16.04 LTS

Det begav sig hösten 2016. Jag hade under en tid börjat rutta mer och mer på Windows och försiktigt börjat snegla på Linux. När jag en dag hade fått nog av Windows 10, bestämde jag mig för att bara byta och har efter den dagen aldrig sett tillbaka.

Numera kör jag Debian, då senare versioner av Ubuntu och Nvidia grafikkort inte verkar lira speciellt bra.

Permalänk
Medlem

Debian 2.1, 1999.

Saknar dom tiderna lite, man fick kämpa för att bygga en egen kärna och meckla mycket mer för att få saker att faktiskt funka. Nuförtiden så är det allt från färdiga kernels, välfungerande apt-paket, one click deploments hos Azure, GCD, AWS till guider där man bara drar ner och kör något färdigt script som löser allt.

Å andra sidan hade jag nog knappast haft tiden att lägga nu som jag la då, man har nog en försöknad bild i minnet

Permalänk
Medlem

Min första Linux dist var Slackware, året var 1994. Ett par år senare på så slängde vi ut våra HP Workstations och gick all-in för opensource.

Permalänk

Raspbian, 2014 kanske? Börjat pilla med raspberry pi och ville ha ett simpelt linux

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Min första dist var också Red Hat, 6.1 Cartman för att vara exakt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Slackware i någon variant, var troligen runt -94

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@SAFA: åh, Itanium alltså? Jag var alltid sugen på att köra ett system på Itanium ända sedan jag först läste om vad som gick under kodnamnet Merced. Enbart akademiskt, en Itanium skulle inte vara särskilt väl lämpad för mina konsumentbehov, men jag tyckte ändå dess IA64-arkitektur såg grymt spännande ut på pappret. I vilket sammanhang fick du chansen att testa det?

Parallelldatorcentrum (PDC) på KTH hade uppgraderat och avvecklat sitt itaniumkluster så fick två HP RX2600 noder. Kan ha varit nån gång runt 2009. Fick bli Debian på dem. var 2 x itanium2 @ 900 MHz i varje nod.

Inget man kör i dag mer än för det akademiska intresset. CPU-Prestanda ligger i klass med en raspberry pi-2 men drar i runda slängar 300W. Dom är från 2003 och det jag hittat på nätet så kan de ha kostat mellan 20.000 och 30.000 usd nya. Kul o labba med var det i alla fall !

Permalänk
Medlem

Redhat 6.0 (tror jag det var). Fick en bok om Linux i 30-årspresent med medföljande CD av Redhat. Kändes som man bara behövde andas på den så fick man installera om (p.g.a okunskap). Testade sedan på Yoper Linux (one man dist) och det var väl den disten som gjorde att jag inte gav upp Linux. När utvecklaren gav upp så testade jag Kubuntu en tid men upplevde det lite buggigt. Testade en massa andra distar emellan som tex. Arch. Slutade med Debian vilket jag nu kört i ca. 10 år.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Första Linux disten som jag kom i kontakt med och som jag verkligen gillade var nog Ubuntu 6. Ubuntu 10 var den sista versionen jag gillade. Funderar dock på att installera version 10 på laptopen som ändå inte används till något kritiskt.

Har egentligen aldrig använt Linux aktivt, mest bara testat i virtuell maskin. Men gick så långt att jag körde med custom UI för XP som såg ut som Ubuntu 8

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Måste ha varit MkLinux jag testade på Macen 1999. Eller var det någon annan distribution för PowerPC? Börjar bli gammal.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Installera Arch med hjälp av Wiki, där får du många bra svar.. Inte svårt, men kanske tar lite tid för någon helt ny. Mest följa deras guide, men då får man se en del i vad som behövs fungera i en modern distro. Du får ställa in din hårdvara, installera en bas, sen välja precis vad du vill ha på din bas. Jag tror det är enklaste sättet faktiskt, allt är dokumenterat det fungerar med bara wiki men finns massa guider som håller en i handen också, men man måste ju se till att göra det också!

Sweet, ska kolla upp det! Är det då som man måste informera alla om att man kör Arch?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu som alla andra filthy casuals. Gillar Redhat flavors, bättre config filer än mupp-Debian.

Permalänk
Medlem

Absolut första var Slackware någon gång runt 2000. Fick dock aldrig det grafiska att funka som det skulle och tröttnade ganska snabbt på att bara köra cli så gick tillbaka till Windows. Några år senare gjorde jag ett nytt försök med Linux och installerade första versionen av Fedora, med mer lyckat resultat, och körde det via dual-boot i något år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den första distron jag lyckades installera och använda var slackware i mitten av 90-talet. Minns inte exakta versionen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av EforExcelsior:

Sweet, ska kolla upp det! Är det då som man måste informera alla om att man kör Arch?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du måste nämna det i varje inlägg framöver...
"btw i run Arch"

Men allvarligt, jag tror inte det finns något bättre sätt att lära sig hur man limmar ihop en installation som Arch. Klart det finns mer avancerade projekt att ta för sig, men liksom det är en väldigt bra början och roligt en stund.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Minns inte vad det hette men det var nån gång under mitten av 90' talet

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Japp, minns det som igår... Slackware 96 på 4 CD. Häftigt att ha ett riktigt unix i hemdatorn (Pentium 133/66 MHz). Jag har kvar installationsskivorna, de har undgått årens utrensningar av nostalgiska skäl.

Permalänk
Medlem

Var nog Red Hat Linux 5.något, runt 2000 nån gång. Det var helt enkelt det som fanns på en CD-ROM bak i en bok om samma som jag hittade på lokala biblioteket. Praktiskt med bok och CD då jag inte hade den blekblåaste om Linux vid det tillfället och uppkopplinen inte var på nivån man har idag

Permalänk
Medlem

Slax när man skulle installera Rockbox på sin iPod Video.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

1998, hade just flyttat hemifrån för att plugga, och 10Mbitslina ingick i studentlägenheten. Körde en server på en gammal 486 DX4 100, som väl dessutom var överklockad till 120MHz om jag inte missminner mig. Användes flitigt som shellburk/dump bland polarna, som fortfarande satt med modemuppkoppling.

Operativsystemet var Slackware. Hade nog fortsatt köra det om de inte vore så sena ut på banan med ett fungerande paketsystem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Redhat 5.1, sommaren 1998.

Permalänk

Första jag installerade själv var Mint 16 med Cinnamon dekstopen, fasen du vilken grej det var. Tog tre år till innan jag förkastade windows för huvuddatorn men nu sitter jag på Mint 19.4 Blir nog Manjaro nästa gång något slumpmässigt bestämmer sig för att paja igen men för tillfället så är Mint trevligt

Permalänk
Medlem

Minns inte helt men tror att det var Ubuntu 10.04 eller 10.10
Var ett tag sen, var liten och förstod inte helt vad jag gjorde men minns att jag var imponerad av hur häftigt det var att man rullade något annat än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det var nog Ubuntu 4.10, jag saknar verkligen Gnome 2, var så extremt väl polerat sen har det gått mest bakåt.

Gnome 3 har blivit enormt mycket bättre med hjälp av tillägg men ibland saknar man mycket funktioner som försvunnit över åren, som gjorde det så överlägset Windows.

Kolla in Ubuntu Mate! Det är Ubuntu som istället för Gnome 3 har Mate, som är en fork av Gnome 2.
Varje program har dock fått ett nytt namn därför att det är Gnome 3 som lagt beslag på dem. Tyvärr så har GTK+ också hamnat i Gnomioternas händer så vissa saker som scrollbars och sliders funkar inte som de ska, och äldre themes funkar inte heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Gentoox.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S