AMD bekräftar grafikarkitekturen Navi till tredje kvartalet 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar grafikarkitekturen Navi till tredje kvartalet 2019

Det blir nya grafikkort från AMD tidigare snarare än senare under år 2019. I samband med bolagets senaste kvartalsrapport bekräftas att arkitekturen Navi släpps de närmsta månaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om dessa korten får en rimlig prislapp så blir det nog ett hopp från 1070 till deras toppkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om dessa korten får en rimlig prislapp så blir det nog ett hopp från 1070 till deras toppkort.

Själv sitter jag på en redig gsync skärm jag slängde plånboken på, så jag hoppas detta ska skrämma ner nvidias priser

Permalänk
Medlem

Med min nya 1440p Freesync-skärm har mitt nuvarande 280X börjat tugga avigt. Hoppas på Navi nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Som man väntar på både NAVI o ZEN 2 . .. .

Permalänk

Hoppas på ett kort med vettig energiförbrukning och prestanda, så att man kan släppa lite små smidiga kort. Har inte plats för trefläktslösningar i mina burkar...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det låter ju som korten kommer ligga på vega64/56 nivå fast billigare och strömsnålare vilket inte är helt fel men lite tråkigt om man redan har ett sådant. Radeon 7 är en för liten uppgradering från mitt 56 och 2080 ti kostar mer än jag är villig att lägga på grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Allt verkar gå enligt planen för AMD. Inga förseningar eller något som stör. Ryktena säger ju att det bara är kapacitetsfråga på 7nm som också går åt för storsatsningen på Zen 2 som är anledningen till att Navi inte kommer ännu tidigare. Vilket bådar gott. För då verkar allt gått som det ska med själva arkitekturen, och 7nm verkar gå fint med.
Synd bara att man tänkt ha råd med lite semester i sommar.

Permalänk
Medlem

Vore göttans om det kom en uppföljare till Radeon VII som kör på Navi-kretsen.

Skrivet av Wifi:

Med min nya 1440p Freesync-skärm har mitt nuvarande 280X börjat tugga avigt. Hoppas på Navi nu!

Du kan numer köra Freesync-skärmar på nVidia också.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925319
Kontra om man vill ha en med G-sync så går de på +20k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vore göttans om det kom en uppföljare till Radeon VII som kör på Navi-kretsen.

Du kan numer köra Freesync-skärmar på nVidia också.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925319
Kontra om man vill ha en med G-sync så går de på +20k.

Den du länkar är 10k?

Själv köpte jag min 1440p 144hz IPS med g-sync för 6k för ett år sen på en rea. Hade rikligt med tur när det kom till panelen också, ingen bleed eller dyl.

Permalänk
Medlem

Det är väl vad som eventuellt kommer efter Navi q3 som är intressant. Vill se en återkomst till toppskiktet för Amd med förhoppningsvis vettiga priser.

Nvidia kommer ju bara svara med prisjusteringar q3 eller släppa något nytt. Amd behöver ett killer kort som skakar om i toppen ordentligt!

Permalänk
Medlem

Hoppas på stöd för HDMI 2.1.
Hoppas också på bra pris/prestanda för eventuellt köp av grafikkort till Valve Index.
Raytracing har jag inget intresse för, det kommer ta lång tid innan det påverkar speldesignen, jag tänker då att man kan använda sig av reflektiva ytor i multiplayer t.ex.

Permalänk
Medlem

Inte ett prestandakort, men den har ändå ray-tracing.. Hmm...

Permalänk
Medlem

Illuminati confirmed.

AMD - 3
Ryzen 3000 - 3
Ryzen TR 3000 - 3
NAVI 7nm Q3 - 3

= Mycket 3or.

HL3 Con... Nej.

Men häftigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte ett prestandakort, men den har ändå ray-tracing.. Hmm...

Ungefär som ett 2060 då

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte ett prestandakort, men den har ändå ray-tracing.. Hmm...

Ska man vara petig så är det bara PS5 som har bekräftat RT-stöd. Det garanterar inte att Navi-grafikkorten kommer ha det (även om det är det mest troliga scenariot).

Permalänk
Medlem

@Fearnox: AMD lovade stöd för HDMI 2.1 till deras RX-kort redan förra året edit : Så det vore konstigt om RX får det men inte Navi.
https://www.amd.com/en/press-releases/ces-2018-2018jan07

"AMD also announced that Radeon™ Software will add support for HDMI 2.1 Variable Refresh Rate (VRR) technology on Radeon™ RX products in an upcoming driver release. This support will come as an addition to the Radeon™ FreeSync technology umbrella, as displays with HDMI 2.1 VRR support reach market"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Fearnox: AMD lovade stöd för HDMI 2.1 till deras RX-kort redan förra året

De lovade stöd för VRR-delen av HDMI 2.1.

Frågan är om Navi-korten får den högre bandbredden 2.1 oxå erbjuder (eller mer specifikt, stöd för 4K@120Hz). Tror jag iofs de kommer göra. Ligger rätt i tiden så det vore klumpigt om de missa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Den du länkar är 10k?

Själv köpte jag min 1440p 144hz IPS med g-sync för 6k för ett år sen på en rea. Hade rikligt med tur när det kom till panelen också, ingen bleed eller dyl.

Ja, den kostar 10k.
Det jag menade var att en 4K med 144Hz med G-sync kostar över 20 000:-.

Fast den var för 10K är certifierad av nVidia och fungerar perfekt med G-sync utan deras modul.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@ipac: Ja, jag blev själv förvillad så jag tycker nog AMD ska skippa i att ens ta upp "HDMI 2.1 VRR" om det är enbart stöd för VRR och inget annat i HDMI 2.1 speccen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, den kostar 10k.
Det jag menade var att en 4K med 144Hz med G-sync kostar över 20 000:-.

Fast den var för 10K är certifierad av nVidia och fungerar perfekt med G-sync utan deras modul.

Acer 27" Predator X27 och Acer Nitro XV273KP skiljer sig mer än bara G-sync modulen X27 är en FALD Monitor med 384 zoner detta höjer priset ganska mycket skulle gissa att exakt samma skärm som XV273KP men med G-sync skulle kosta runt 13000-15000 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Acer 27" Predator X27 och Acer Nitro XV273KP skiljer sig mer än bara G-sync modulen X27 är en FALD Monitor med 384 zoner detta höjer priset ganska mycket skulle gissa att exakt samma skärm som XV273KP men med G-sync skulle kosta runt 13000-15000 kr.

Ja, visst är det så. Men man slipper nVidia-skatten så att säga.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen Navi kommer bli en värdig motståndare mot nvidia för lämplig pris har varit missnöjd med amd o nvidias nya generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ska man vara petig så är det bara PS5 som har bekräftat RT-stöd. Det garanterar inte att Navi-grafikkorten kommer ha det (även om det är det mest troliga scenariot).

Ja, man kan ju dock hoppas att om de har RT, så finns det inte några dedikerade transistorer för det. Du skulle fan vara sorgligt om man skall betala för något sådant. Då hoppas jag att de släpper två linjer, som nvidia har gjort, men faktiskt släpper samma kort i båda +/- "RT-kärnor". Så att man kan få det snabbaste som finns, men slipper "-50% FPS, + 25% realism"-funktionen om man nu skulle vilja "opt out" från vansinnet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, man kan ju dock hoppas att om de har RT, så finns det inte några dedikerade transistorer för det.

Det måste ju vara nån form av dedikerat hårdvarustöd (dvs dedikerade transistorer) som avses. Annars är det ett rent mjukvarustöd och det kirrar ju dagens kort redan (Vega t.ex.) och då tror jag inte Cerny gjort en grej av att nämna det i sin PS5-teaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Fearnox: AMD lovade stöd för HDMI 2.1 till deras RX-kort redan förra året edit : Så det vore konstigt om RX får det men inte Navi.
https://www.amd.com/en/press-releases/ces-2018-2018jan07

"AMD also announced that Radeon™ Software will add support for HDMI 2.1 Variable Refresh Rate (VRR) technology on Radeon™ RX products in an upcoming driver release. This support will come as an addition to the Radeon™ FreeSync technology umbrella, as displays with HDMI 2.1 VRR support reach market"

Skrivet av ipac:

De lovade stöd för VRR-delen av HDMI 2.1.

Frågan är om Navi-korten får den högre bandbredden 2.1 oxå erbjuder (eller mer specifikt, stöd för 4K@120Hz). Tror jag iofs de kommer göra. Ligger rätt i tiden så det vore klumpigt om de missa det.

Skrivet av CubaCola:

@ipac: Ja, jag blev själv förvillad så jag tycker nog AMD ska skippa i att ens ta upp "HDMI 2.1 VRR" om det är enbart stöd för VRR och inget annat i HDMI 2.1 speccen.

Jo, fast ett år senare så ser det inte ut som att det har skett någon bra utveckling i frågan...

"HardOCP: Does Radeon VII support the HDMI 2.1 specifications fully in hardware? Anything new in terms of FreeSync 2 / VRR that our readers need to know about? Will we see support launched with Radeon Software Adrenalin on February 7th? Is there anything new that HDMI 2.1 will bring to Radeon VII owners (4k 144hz FreeSync 2 w/ hdr)? If not, can AMD release a DisplayPort to HDMI 2.1 adapter for use with those LG OLEDs this year?

Scott Herkelman: The Vega and Vega II family, including Radeon VII, natively supports HDMI 2.0 in hardware. We are looking at options for external DP to HDMI 2.1 translators, but have nothing to announce at this time."
"

https://m.hardocp.com/article/2019/01/14/amd_radeon_vii_inter...

Display port har också för låg bandwidth jämfört med HDMI 2.1, ifall inte RX korten har någon form av specialfunktion som ger högre bandwidth än vad display port 1.3 och 1.4 brukar ha(32.4Gbit DP och 48Gbit HDMI 2.1)

Permalänk

De någorlunda realistiska förhoppningarna är ett kort som ligger mitt mellan 2060 och 2070 i prestanda och släpps för 3299 kr.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Om de lyckas med ett kort som har lika eller bättre prestanda som ett 1080Ti, samt lika eller bättre energiförbrukning, till ett bra pris kan det vara intessant. Nvidia har fortfarande inga drivrutiner till senaste macOS så AMD börjar bli ett allt mer intressant val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ungefär som ett 2060 då

Sant, och hur användbart är det på det kortet?

men när low/mid-end korten har ray tracing när inte high-end har det blir man lite lack, speciellt eftersom man själv bara köper high-end och AMD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

De någorlunda realistiska förhoppningarna är ett kort som ligger mitt mellan 2060 och 2070 i prestanda och släpps för 3299 kr.

😳😳
Nej den realistiska förhoppningen om de släpper ett kort med prestanda mellan 2060 och 2070 är att det prissätts mellan 2060 och 2070, och vi slipper betala "novelty"-skatt pålagd av handlare.

Skickades från m.sweclockers.com