Varför blev du medlem på SweClockers?

Permalänk
Testpilot

Reggade mig 2011 under första året på gymnasiet (IT-EL), vill minnas att jag ville ha köpråd

Om jag inte minns helt fel så blev det per rekommendation något i stil med:
i5 760
Evo 212
x2 GTX 460 768Mb
Corsair 850w
HAF 912
128Gb SSD + 2Tb HDD
Acer 1080p 21.5" LED

Kommer ihåg hur toknöjd jag var att uppgradera från min gamla DualCore med något gammalt 8000-serie Nvidia kort - WoW hade aldrig sett så bra ut

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hade lurkat några år tidigare för o få tips om delar till datorer.
Tror att intresset ökade rejält efter gymnasiet för datorkomponenter, kommer inte ihåg exakt varför jag valde att bli medlem efter några år. Men tror det var i samband med att jag sökte jobb inom detaljhandeln för datorer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hmm, det var nog när dom lade ner "datorkrig" på IDG.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kollade lite i min historik nu och det verkar som att jag behövde lite hjälp med köp av grafikkort. Året var 2002 och nu slog det mig hur snabbt tiden går!

Permalänk
Medlem

Lurkat i åratal. Dags att bygga ny dator (nuvarande startades 2009 och har haft multipla uppgraderingar genom åren) och tänkte att jag kommer behöva hjälp att uppdatera mig ordentligt på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag började med att fråga om MXM och hur man kan byta grafikkretsar i Laptop.

Frågan är fortfrande aktuell och fortfarande utan bra, konsumentvänligt, svar.

Trivs här, skriver inte mest och vackrast, men tror mig ha hyfsad erfarenhet och vettiga synpunkter, ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att fråga forumet om råd när det kommer till hårdavara och mjukvara

Permalänk
Medlem

Året var 2006 och jag var 15 år.

Efter några års spelande på familjedatorn krossade jag spargrisen och fick med stor hjälp av mamma och pappa möjligheten att köpa min första dator. Det var en relativt dyr maskin (17 000:- vill jag minnas) exklusive skärm som jag fick köpa några månader senare. I början fick jag nöja mig med att ha den bredvid familjedatorn och koppla in den till samma skärm, alternativt till familjens nya tv med kompositingång om jag var ensam hemma (BF2 i 42" MAMA MIA!).

Tiden gick och datorintresset växte sig starkt. Jag och kompisarna lanade så mycket vi bara kunde och mitt ca 8 kilo tunga Silverstonechassi (fulltower som såg mer ut som en server) var fruktansvärt att släpa runt på. Återigen spenderade jag mina surt förvärvade slantar på datordelar och köpte mig ett fruktansvärt chassi i transformersstil med massa LED och bling bling.

Min vän hade lovat mig att hjälp mig med chassibytet (då han minsann sett sin bror göra det flera gånger). När datorn till slut ligger nedmonterat och sprid över hela mitt tonårsrum ringer kompisens föräldrar och säger att familjen ska iväg över helgen och att han kommer bli upplockad om femton minuter. Sagt och gjort. Jag är nu i fullt panikläge. Jag inser ju givetvis att jag satt både min sista potatis och spenderat tid utomhus för sista gången i mitt korta liv. Mina föräldrar kommer hem några timmar senare och jag har inte gjort några direkta framsteg. Istället för vrede á la Yngwie Malmsteen på ett flygplan var det mer en djup besvikelse från mina föräldrars sida.

Hela helgen spenderades framför olika forum där jag sakteligen lärde mig mer om komponenter och datorbygge. Sweclockers med sitt fantastiska community blev min go to hemsida och mot alla odds hade jag återigen en brukbar dator strax efter midnatt på söndagen. Det finns bildbevis som min syster tog där jag somnat i min datorstol av utmattning. Sov nog bara några timmar totalt den helgen.

Mina föräldrar var i slutet faktiskt djupt imponerade av denna bedrift samt min ihärdighet och har efter detta alltid helhjärtat stöttat mitt datorintresse. Det blev en liten affärsverksamhet där under sena tonåren och jag byggde datorer till både familj, vänner och bekanta.

Sweclockers räddade mitt unga liv för cirka tolv år sedan och jag har sedan dess besökt Sweclockers precis varje dag. Jag är inte lika aktiv som jag en gång var, men jag älskar fortfarande denna community <3

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

För att jag behövde hjälp och så är det så mycket roligare att hänga här i inloggat läge. Har varit en jäkla leecher genom åren och förhoppningen är att man kan jobba på den ration nångång framöver. Överlägset bästa forumet jag haft att göra med, både layout-mässigt och atmosfärligt. Hänger här före allt annat på webben!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första tråd (och inlägg) var om datorstrul så är väl rimligt att det var anledningen

#5394569

Jag hade i övrigt lurkat i ett par år redan. Pappa överklockade mycket och fick nys om sidan från honom.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Blev medlem i slutet av 2005 efter att i ungefär ett halvår ha kollat framförallt på alla inspirerande byggen folk pyssla med. Blev så inspirerad att jag modade mitt Xbox original (målade om och gjorde håll i toppen för att sätta LEDring på insidan (lite därav jag skapa mitt konto också). Hur jag hitta hit kommer jag faktiskt inte ihåg men skulle tro att det var för jag sökte info om datordelar till min första egna dator och sen hittade jag alla roliga och inspirerande byggen. Var 14år när jag blev medlem och är 29år idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror någon klass kamrat tipsade mig om er när jag pluggade natur med IT inriktning i gymnasiet 2001-12-22.
Var ett utmärkt underhåll under håltimmar och raster, skäms dock då jag mest fått hjälp av forumet men inte gett mycket tillbaka.
Får försöka bättra på mig, funderar på att hoppa av facebook men Sweclockers? Vill inte ens tänka tanken.
20år till med denna gemenskap och överlag kunskap, uppträdande och bemötande borde inte vara några problem om vi alla fortsätter som vi gör nu.
Plus älskar marknaden här, en gång har det strulat på alla dessa år och det är inget.
(löste sig, trist med polis inblandning bara)

Tack till er alla för hjälp & underhållning och en riktig god sommar, hoppas vi alla får lite färg och lagom data paus.

MVH Henrik.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Första gångerna... för att ibland så dök det upp forumtrådar med ämnen som inte fanns på NH.
På den tiden blev man snabbt som ögat bannad om man ifrågasatte en moderator så det blev ett antal nya konton.

Andra gången när mitt datorintresse blossade upp igen ~2016 så upptäckte jag att Nordichardware och 64bits hade fallit i glömska och Swec hade växt till en jätte.

Permalänk

Lurkade i många år innan jag väl skaffade ett konto, tror att det var att var ett hårdvaruköp som slutligen fick mig att bestämda mig. Och det är ingenting jag ångrar idag med alla härliga duktiga människor och den kompetens som finns här finns ingen annan stans

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Hela helgen spenderades framför olika forum där jag sakteligen lärde mig mer om komponenter och datorbygge. Sweclockers med sitt fantastiska community blev min go to hemsida och mot alla odds hade jag återigen en brukbar dator strax efter midnatt på söndagen. Det finns bildbevis som min syster tog där jag somnat i min datorstol av utmattning. Sov nog bara några timmar totalt den helgen.

Mina föräldrar var i slutet faktiskt djupt imponerade av denna bedrift samt min ihärdighet och har efter detta alltid helhjärtat stöttat mitt datorintresse. Det blev en liten affärsverksamhet där under sena tonåren och jag byggde datorer till både familj, vänner och bekanta.

Sweclockers räddade mitt unga liv för cirka tolv år sedan och jag har sedan dess besökt Sweclockers precis varje dag. Jag är inte lika aktiv som jag en gång var, men jag älskar fortfarande denna community <3

Ursäkta men jag kunde inte låta bli: #7144884
Inga svar? Vad var det goda intrycket nånstans

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ursäkta men jag kunde inte låta bli: #7144884
Inga svar? Vad var det goda intrycket nånstans

Haha just i det fallet var ju gensvaret inte överväldigande!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja regga mig 2002 men gjorde mitt första inlägg/tråd 2004. Processorn som blev överhettad men ja trodde det va grafikkortet....

#2792076

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Minns inte varför, men jag trivs som en fisk i vattnet här

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Kom in lite sidledes genom (sorgligt nog avsomnade) 99.se. Jag hade inte mac (PC sedan mitten av 90talet) utan för att jag blivit med Ipod.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Jag gick med först i höstas/vintras när jag upptäckte marknadsplatsen.
Innan dess har jag i ett par decenniers tid "ramlat" in här då och då när någon intressant artikel delats eller dykt upp vid sökning.

Permalänk
Medlem

Kollade SweClockers för recensioner och i forumet när jag skulle bygga en PC runt sekelskiftet. Blev AMD då och funderar på AMD nu igen när det är dags att uppgradera min gamla trotjänare (Ivy B)

Permalänk

Skulle bygga min första dator och letade på nätet efter info om grafikkort moderkort m.m. Kände att SC var de jag litade mest på, kändes inte som att de var köpta av de som sålde prylarna de talade om. Var gång jag bygger ny dator nu måste jag lägga några veckor på att kolla den nya generationens prylar, vilket gör att det blir en jävla massa timmar att kolla recensioner här, kändes bara bra att bli medlem på en sida som man så ofta är inne på.

Permalänk
Medlem

Registrerad: 2002-08-10

Jag jobbade på Datorbutiken.com och Sweclockers va en stor kontaktyta till våra kunder.

Visa signatur

Kan en dator vara för snabb?

Permalänk
Medlem

Hejsan hoppsan.

Gick med för att lära mig så mycket som möjligt. Och för att lära känna nya människor med samma intresse. Mvh Conny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag behövde och fick hjälp / tips när jag byggde min dator för ca 7-8 år sedan. Hade glömt bort vad mitt konto var så omregistrerade för drygt ett år sedan då datorn börjat strula, fick då hjälp med att komma fram till att det var grafikkortet och inget annat som pajat.

(Fick faktiskt låna ett gammalt test-grafikkort av en kille på Nordway Store Kalmar för att fastställa att det var gk och inget annat som strulade, har iofs inget med Sweclockers att göra men sån service kan gott nämnas här).

Permalänk
Medlem

För att kunna använda köp och sälj. Måste bara skriva tre kommentarer nu också.

Permalänk

Jag vill köpa en dator. Men måste tydligen också skriva i forumet för att få det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av upaflsh:

För att kunna använda köp och sälj. Måste bara skriva tre kommentarer nu också.

Samma för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

För marknad och att jag helt enkelt är väldigt intresserad av elektronik!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Meddelande från moderator:
Användare som har varit i kontakt med denna användarprofilen ombedes kontakta Sweclockers via kontaktformuläret.

Permalänk

Lära mig mer om datorkomponenter, få svar på frågor från någon som är mer kunnig eller har testat något, bli inspirerad av andra medlemmar, gillar verkligen alla tester och guider som sweclockers står för, det gör alltid valet enklare när man ska köpa något eller göra något

En community som denna är verkligen perfekt för mig <3 sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com