Valve avtäcker Index – VR-headset med 120 Hz-paneler och saftigt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Är du säker på "helt utmärkt"? Det verkade vara rätt mycket blandade åsikter.

Kan bara tala från egen erfarenhet, men jag tycker det fungerar väldigt bra - förutom ljudet från den extra sändaren. Det stör inte under användande men stör omgivningen.
Gav en helt annan dimension till VR när jag kunde sluta bry mig om kabeln.

Permalänk
Medlem

Norm/Tested har haft en 30 minuter lång session med dessa. Annars har jag inte hittat mycket mer än det som står i deras butik.

Trots detta, och ett relativt högt pris, är de redan slutsålda.

Permalänk
Medlem

Tyckte HTC Vive var för dåligt, extremt obekväma, åksjuka, dålig upplösning och screen door effekten var horrible..
VR-pörr var kul typ en gång och hittade inga bra spel, så jag kände mig tvingad att sälja det.
Men 11k är verkligen att döda hela marknaden, för en produkt 3 år senare som borde kosta som en Vive ca 6-7k.
Ingen pratar om VR längre för en anledning, hypen är över och det kostar 11k plus en dator för 15-20lök.

Det enda som kan rädda VR idag är nästa generations konsoler och än så länge ser det mörkt ut.
När hypen dog och utan en användarbas utvecklas det inga spel.

Permalänk

Ingen bundle med HL3

Besviken

Permalänk

@Curemylife:

Onward är det spelet jag spelat mest på steam överlag - har i skrivande stund 657 timmar i spelet och jag har inte börjat tröttna än utan blir bara mer och mer insatt. Onward är på G att få en grafisk overhaul och har vuxit från en enmanna-utvecklare till en studio på 17 personer över 3 år. Sedan har jag runt 100-200 timmar i andra VR shooters. Runt 150-200 timmar i Skyrim, fallout och project cars.

Boneworks är jag extremt hypead över att få testa på när det väl släpps! (i princip gjort för indexen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Ser detta positivt att utvecklingen av VR går framåt och att det kommer nya produkter. För min egen del så finns det 4 saker som måste uppfyllas. Trådlöst, under 5000kr, 6 timmars spelande på en laddning, plugg and play dvs ska vara lika lätt att använda som en datormus/joystick.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett Wmr uppfyller dina kriterier ganska bra, förutom det trådlösa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Gillar att det är kompatibelt med Vive grejerna så blir att köpa controllers först, och hoppas på att dom kommer med trådlöst headset för vant mig vid det nu och vill inte gå tillbaka till kabel igen

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

1. Jag är väldigt glad att Valve har börjat släppa mer och mer hårdvara. Det kan bli stort.

2. Varför är detta headsetet bättre än något annat? Är det inte marginella förbättringar, flera år senare, till ett fortfarande högt pris?

Äger inget headset själv så är inte vidare insatt, men känns som att något *wow* skulle behövas - antingen i funktion eller pris för att bli ekonomiskt vinstdrivande.

Det är lite bättre än något annat. Man får mer klarar bild och lite större fov men fortfarande inte bra

Bra kommer man inte att få förräns någon ha byggt in bra eye tracking i ett headset
Då kommer det gå undan och gen2 börjar
Då kan man implementera riktigt höga upplösningar och riktigt hög fov
Tills dess är det bara förbättringar på gen1 VR

Permalänk
Inaktiv

[quote postid="17890050" userid="22089" name="Fulci"]
Vill du ha trådlöst 2880x3200@120Hz? I och för sig sa du inget om vikten på bilbatterierna.

Streaming ger sannolikt för hög fördröjning och låg kvalite för VR.
[/

Helt korrekt har inte skrivit något om upplösning eller bilbatteri. Var något du skrev om inte jag. Har tänkt att använda den till andra saker än spel. Vad det är kan jag inte nämna då det inte finns ännu. Väntar på att tekniken ska ta oss dit. Dvs jag behöver verktyget innan jag kan genomföra det. Verktyget behöver även vara billigt så jag har råd med det. Men även om man ska sälja idén måste verktyget vara billigt. Under tiden så försöker jag lära mig grunderna för C# och endel andra saker jag behöver kunna. Släpper inte in någon i detta då jag redan har haft otur att någon försökte sno en idé från mig. Var till och med i tidningen om hur bra idéen var och nyskapande. Dock sa jag inte alla delar så person misslyckades då de inte visste hur man skulle driva projektet. Hade ordnat så utvecklingen av projektet var gratis samt ”garanterad inkomst”. Tror de räknade med 50 000-100 000 Möjliga kunder i Sverige. Kollade lite utomlands men stoppade detta efter att det hade blivit publicerat. Marknaden bör vara större idag och med teknikutvecklingen billigare. Blev erbjuden pengar för idéen men tackade nej det var då den hamnade i tidningen.

Har alltid gillat att jobba med nya idéer som inte finns ännu. Men även enkla lösningar där man enbart ändrat en liten detalj.

Hoppas det belyser dina frågor om vad det ska användas till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

[quote postid="17890970" userid="5137" name="Molotov"]
Ett Wmr uppfyller dina kriterier ganska bra, förutom trådlösa
[/

Något liknade ja, väntar bara på det trådlösa : )
Kommer att ta minst 3 år tills jag behärskar det jag ska ha det till ^^ kanske längre då jag jobbar och har familj. Så är glad om det trådlösa är fixat inom 5 år. Följer dock utvecklingen finns så mycket roligt man kan använda VR till som inte finns ännu : )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon8755: Det är bra önskemål, så jag skulle inte gnällt så mycket. Men det är ett tag kvar innan vi når dit. Själv vill jag ha ett set som är perfekt för ED och SC, jag är mest intresserad av VR Sim. I alla fall just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tyckte HTC Vive var för dåligt, extremt obekväma, åksjuka, dålig upplösning och screen door effekten var horrible..

Håller med om upplösning och SDE. Åksjuka varierar från person till person (och spel till spel) och själv har jag aldrig råkat ut för det. Vikten lyckades de minska efter ett tag, plus att man kunde förbättra komforten med en "deluxe audio strap".

Skrivet av ramlösa:

Men 11k är verkligen att döda hela marknaden, för en produkt 3 år senare som borde kosta som en Vive ca 6-7k.

Den verkar populär hittills! Efter några timmar är hela produktionen fullbokad fram till oktober. (Sedan vet man ju inte hur många de har lyckats producera). Oculus satsar ju redan på lågbudgetmarknaden, så jag är glad att någon skapar ett alternativ för dem som är beredda att betala mer.

Skrivet av ramlösa:

Ingen pratar om VR längre för en anledning, hypen är över

Antalet VR-användare är lågt men ökar stadigt:
https://www.roadtovr.com/2018-ends-with-a-record-number-of-vr...

Skrivet av ramlösa:

Det enda som kan rädda VR idag är nästa generations konsoler och än så länge ser det mörkt ut.

PSVR har sålt helt ok och alla rykten jag hört säger att det kommer ett uppgraderat headset till PS5:
https://www.inverse.com/article/53653-ps5-playstation-5-relea...
https://www.digitaltrends.com/gaming/playstation-5-psvr-2-on-...

Skrivet av ramlösa:

När hypen dog och utan en användarbas utvecklas det inga spel.

Det har varit dåligt med högbudgetspel, men jag tycker ändå att Sony, Valve och Oculus gör ett bra jobb med att få fram dem (trots den ännu lilla marknaden). Jag ser fram emot Stormland, Valves spel, osv.

Permalänk
Medlem

Hurra! Äntligen är Knuckles här! 3200:- Jaja det borde väl bli rea nån gång...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tyckte HTC Vive var för dåligt, extremt obekväma, åksjuka, dålig upplösning och screen door effekten var horrible..
VR-pörr var kul typ en gång och hittade inga bra spel, så jag kände mig tvingad att sälja det.
Men 11k är verkligen att döda hela marknaden, för en produkt 3 år senare som borde kosta som en Vive ca 6-7k.
Ingen pratar om VR längre för en anledning, hypen är över och det kostar 11k plus en dator för 15-20lök.

Det enda som kan rädda VR idag är nästa generations konsoler och än så länge ser det mörkt ut.
När hypen dog och utan en användarbas utvecklas det inga spel.

Produkten är inte mogen för konsumentmarknaden helt enkelt. Så fort vi börjar få ut produkter utan exempelvis de problem du beskriver så tror jag det kommer börja rulla på. Priset är inte ett problem så länge det är en bra produkt som folk är villiga att betala för. Ge det ett par år till så tror jag det kommer börja rulla på. Jag skulle lätt betala 11k för ett VR-paket om jag vet att den kommer leva upp till mina förväntningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Blev väldigt besviken på att de inte hade eye tracking inbyggt. Kommer troligen inte byta ut mitt Vive headset innan det släpps ett nytt med inbygg eye tracking.

Permalänk
Medlem

Finns väldigt många som sitter med ”låsta” steam pengar. Tror den kommer sälja som smör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Produkten är inte mogen för konsumentmarknaden helt enkelt. Så fort vi börjar få ut produkter utan exempelvis de problem du beskriver så tror jag det kommer börja rulla på. Priset är inte ett problem så länge det är en bra produkt som folk är villiga att betala för. Ge det ett par år till så tror jag det kommer börja rulla på. Jag skulle lätt betala 11k för ett VR-paket om jag vet att den kommer leva upp till mina förväntningar.

Jag ser väldigt ljust på framtiden inom detta område.

Tänk på alla optimeringar bara som nvidia kastat in senaste åren i Pascal och Turing med fokus på VR. Multiresolution (Pascal), Variable Shader rendering (Turing) och SMP (Pascal) för stereorendering) m.m.

Virtual-link för att få ut både hög upplösning, dataöverföring och ström, i samma kabel. Stöd för detta i Valve Index med adapter!

802.11ay för att hantera trådlös bildöverföring.

Mängder av företag som jobbar med eyetracking, fingertracking, bodytracking etc.

MS MR headsets/Oculus Quest/Rift har inside-out tracking för enklare setup.

Men, det som är mitt bekymmer är tålamodet. Tycker det går för långsamt!

Permalänk
Skrivet av Wifi:

I vilken utsträckning är ett VR-headset värt utan så kallade basstationer? Alltså att enbart köpa själva headsetet.

Du kanske ska satsa på ett WMR headset istället?
Inbyggd tracking och du får med kontroller för en bråkdel av priset av en Index.

Jag har Odyssey+ och är väldigt nöjd med den som VR-headset! Ingen screendoor!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt priset, mitt VR var jäkligt ballt första veckorna, sedan dess ligger det mest i en låda.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tycker inte det är värt priset, mitt VR var jäkligt ballt första veckorna, sedan dess ligger det mest i en låda.

Vilka spel spelar du?
Vilket headset?
Kör du room eller sittandes?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilka spel spelar du?
Vilket headset?
Kör du room eller sittandes?

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört väldigt många spel, det jag fortfarande kör någon enstaka gång är Audioshield.
HTC Vive som står i sign.
Tycker stående är klart roligare, bilspel och lite sånt blir ju sittandes men...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har kört väldigt många spel, det jag fortfarande kör någon enstaka gång är Audioshield.
HTC Vive som står i sign.
Tycker stående är klart roligare, bilspel och lite sånt blir ju sittandes men...

Tack för svar, såg inte sign då jag skrev från mobil
Audioshield verkade trevligt, jag har dock redan beat saber så räcker nog med ett rythmspel.
Spelet buggade dock ut senaste uppdateringen så fick installera om pga moddarna man samlat på sig.
Annars gillar jag spel som man får svettas, tex Creed Rise to glory och "klätterspel".
jag gillar också spelet Gorn, det är barnsligt slaffsigt men man kan verkligen bli åksjuk av spelet ibland vet inte riktigt varför men man tappar som uppfattningen om "rummet", det illustrerar dom rätt väl i trailern till spelet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack för svar, såg inte sign då jag skrev från mobil
Audioshield verkade trevligt, jag har dock redan beat saber så räcker nog med ett rythmspel.
Spelet buggade dock ut senaste uppdateringen så fick installera om pga moddarna man samlat på sig.
Annars gillar jag spel som man får svettas, tex Creed Rise to glory och "klätterspel".
jag gillar också spelet Gorn, det är barnsligt slaffsigt men man kan verkligen bli åksjuk av spelet ibland vet inte riktigt varför men man tappar som uppfattningen om "rummet", det illustrerar dom rätt väl i trailern till spelet

Jo en fördel med VR är ju att man typ kan träna och spela samtidigt haha.
Jag tror det behöver komma ett system som man kan ha framme hela tiden och är väldigt lätt att komma igång med
och utan kablar, plus ett lägre pris. Då tror jag det kommer slå och bli populärt och något man använder ofta.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jo en fördel med VR är ju att man typ kan träna och spela samtidigt haha.
Jag tror det behöver komma ett system som man kan ha framme hela tiden och är väldigt lätt att komma igång med
och utan kablar, plus ett lägre pris. Då tror jag det kommer slå och bli populärt och något man använder ofta.

Ja du har alldeles rätt.
jag har "halvdan" lösning med ett WMR headset.
då är det bara en kabel från datorn som behövs, utrymmet har jag inget problem med har fritt så långt kabeln räcker
men då finns det några få nackdelar med WMR tex om man har händerna bortanför headsetets synfält för länge tappar den bort sig.
Annars är det hyffsat bra på att gissa och tima vart händer kommer komma när dom far utanför synfältet en snabbis.

Kanske vore smidigt med ett system med kameror på headsetet även på baksida eller system som HTC/VALVE med sensorerna men bara 1 max som har sladd sen kommunicerar dom andra trådlöst.

JAg vet inte, men man hoppas det kommer nya generationer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc