Permalänk

Smear och ghosting på AOC CQ32G1?

Hej, köpte nyligen 3 st AOC CQ32G1 och tänkte höra är det några flera som har problem med Black/Grey Smear ?
Är det dag/ljus i spelena funkar skärmen perfekt men spelar jag ARK och de blir mörkt så överskjuter skärmen svart något förbannat ser skit illa ut, samma me grått, märker i froza horizon 4 att dom gula checkpoint flagorna också får en smearing effekt svart/grå när de är eftermiddag, har testat att dra ner overdriven men värkar inte hjälpa ett skvatt.
Tråkigt att har inte sett en enda review på denna skärm där det här problemet tas upp, vet att VA paneler har detta till en viss del, men denna hade inga anmärkningar på de i reviewsena.
Gillar skärmen annars, fina färger, nice svart men just de hära smearingen är dryg och väldigt konstigt att ingen reviewer tar upp.

Märkt att ibland också när skärmen varit på länge så börjar text "vandra" på skärmen, startar man om den så försvinner de.

Har inte testat dom andra två än men tänkte se om de är några flera som stöt på dessa problem?

Förtydligade rubriken från "AOC CQ32G1 problem."/Thomas Y
Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Har samma skärm, overdrive fungerar bara när freesync/g-sync är off. Du vill ha den på Strong och FreeSync/adaptive sync off (antingen i nvidias kontrollpanel eller i skärminställningarna) för att slippa smearing.
Det är förmodligen något vi bara får leva med då vi inte har en "riktig" g-sync skärm.

Permalänk
Medlem

Tack och lov jag hittade denna tråd. Varit extremt nära att köpa denna skärmen. Allt verkar ju frid o fröjd på recensionerna.
Men är det sån grym eftersläp går den bort direkt. Allt på grund av att man inte kan köra Overdrive ilag med free-g-sync!
Inte någon rec, har nämt detta vad jag sett. Rent ut sagt uruselt.

Då lutar det åt LG32-850G, då den ser ut att ha den snabbaste VA panelen hittills plus då oxå g-sync fördelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tack och lov jag hittade denna tråd. Varit extremt nära att köpa denna skärmen. Allt verkar ju frid o fröjd på recensionerna.
Men är det sån grym eftersläp går den bort direkt. Allt på grund av att man inte kan köra Overdrive ilag med free-g-sync!
Inte någon rec, har nämt detta vad jag sett. Rent ut sagt uruselt.

Då lutar det åt LG32-850G, då den ser ut att ha den snabbaste VA panelen hittills plus då oxå g-sync fördelar

Nog för att jag är partisk men jag tycker ändå att det är en riktigt bra skärm för priset. Personligen har jag inte några problem med tearing och klarar mig utan adaptive sync.
Osäker på om overdrive fungerar i kombination med freesync om man använder amd-kort, jag verkar i alla fall inte få det att fungera med mitt gtx 1080. Det kanske bara är en enkel fix med nån drivrutin som behövs, who knows.

Men ja om du prioriterar g-sync så finns det nog bättre alternativ på marknaden, dock med VA-panel så får du i princip räkna med att smearing förekommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Nog för att jag är partisk men jag tycker ändå att det är en riktigt bra skärm för priset. Personligen har jag inte några problem med tearing och klarar mig utan adaptive sync.
Osäker på om overdrive fungerar i kombination med freesync om man använder amd-kort, jag verkar i alla fall inte få det att fungera med mitt gtx 1080. Det kanske bara är en enkel fix med nån drivrutin som behövs, who knows.

Men ja om du prioriterar g-sync så finns det nog bättre alternativ på marknaden, dock med VA-panel så får du i princip räkna med att smearing förekommer

Fördelen är ju att den är galet billig. Kul du är nöjd, det skulle jag säkert bli också när allt kommer omkring

Presis man märker ju inte av tearing lika mycket på en skärm med hög refreshrate. Som natt och dag mellan då jag hade en Acer g-sync 144 hz vs tv på 60 hz.
Men visst, lite trist är det ju att inte VRR fungerar ilag med overdrive.

Men sen vill jag ju inte kasta ut för mycket cash heller och LG'n kostar ju runt 7k. Och snart dagas väl nya bättre paneler. Ja detta gissel hur göra haha.
Får nog fundera ett tag till

Tack för inputen Dax!!

Permalänk
Bildexpert 📺

@wingman92: Generellt får du den typen av smet/släp-problem nära svart hos alla VA-paneler i någon form. Några mer än andra och undantagen är ganska få där det inte är tydliga effekter vid övergångar till mörka färger.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@wingman92: Generellt får du den typen av smet/släp-problem nära svart hos alla VA-paneler i någon form. Några mer än andra och undantagen är ganska få där det inte är tydliga effekter vid övergångar till mörka färger.

japp, vet att VA nackdel är eftersläp på svart/grått men just denna skärm var de ingen av dom 10 reviews jag hitta som tog upp de, men som sakt är inge som skulle göra att jag lämnar tillbaka dom, men smått irriterande att nån borde ha tagit upp de för nån annan som kanske inte är lika på läst om skärm tekniker.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround