Testpilot: Toshiba X300 – mekanisk hårddisk med 10 TB lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Toshiba X300 – mekanisk hårddisk med 10 TB lagringsutrymme

När minnespriserna sjunker och SSD-lagring blir allt vanligare är det lätt att undra om hårddisken fortfarande har en plats i entusiastens dator. Testpiloten "Dinoman" tar reda på svaret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det varit helt fel person som fick göra detta testet då det enda jag känner att jag fick med mig var att den är långsammare än en SSD.

Ett tips till nästa gång någon får testa en HDD se till att personen i fråga har tillgång till flera HDD av olika storlekar så att man kan få någon typ av referenser för att förstå om man ska satsa på just denna disken eller köpa en annan.

Jag försöker inte på något sätt klanka ner på Dinoman som har gjort en välskriven artikel utan försöker komma med lite konstruktiv kritik, ber om ursäkt om jag inte lyckats hålla en god ton.

Permalänk
Medlem

Är en sann anhängare till att mekaniska hårddiskar bör förpassas till NASen vilken de flesta borde ha hemma pga nyttan den för med sig som en del i ex. vis möjligheten att backa upp värdefull data. På så vis flyttas istället flaskhalsen som ändå finns där till nätverkshastigheten medan samtliga i hushållet kan dela på utrymmet.

Jag har förvisso inte hela mitt steam-bibliotek installerat då jag är ganska enkelspårig i vad jag spelar, men lyfter ofta på ögonbrynen när jag ser byggtrådar där det absolut måste inkluderas en HDD.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Håller med @tranky. Jag har behov av många TB lagring, jag har SSD'er också, jag vet vad skillnaderna mellan en SSD och en HDD är. Denna artikeln gav mig ingen hjälp i att bestämma om detta borde bli nästa HDD jag köper eller inte. "Den är antagligen typ lika bra som andra HDD på marknaden" (ungefärligt citat) är inte hjälpsamt.

SweC är en entusiast-sida, alltså borde 90% av alla som läser här redan ha rätt bra koll på vad en HDD respektive SSD är bra på - dvs. det som artikeln fokuserade på. Artikeln är välskriven men den är skriven för helt fel publik. Upplägget hade passat bättre till en youtube-video, t.ex. med titeln "Modern HDD vs Old SSDs".

Ursäkta min starka kritik, men det är inget illa menat, den är stark men menad att vara konstruktiv.

EDIT: @langvisaren: Tack! Du formulerade min åsikt mycket trevligare och snyggare. (Två poster ner.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@tuomi: Har man plats över på sin HDD (som jag antar har annat som huvudsyfte så klart) så kan man i Steam flytta spelen mellan SSD <-> HDD när man inte spelar dem längre eller känner för att spela dem igen. Kan vara användbart om man har seg eller begränsad uppkoppling. Bara ett litet tips om man ändå råkar ha en HDD, inget jag skulle ha som argument för att köpa en.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite nischade produkter som testas. Också kul när Testpiloterna får chansen att sträcka på benen och visa vad de går för.

I det stora hela gillade jag recensionen som var enkel att läsa och lätt att följa. Särskilt gillade jag att praktiska tester genomfördes som komplement till de syntetiska. Praktiska tester får dock gärna göras med fokus ur flera påtänkta konsumenters perspektiv. Det var bra att testa laddtider för spel men spel är bara ett utav många användningsområden för en disk som denna.

Testpiloterna är ett bra sätt för Sweclockers att testa fler produkter och få redaktionellt material betalt av tillverkare som vill nå ut med sina produkter. idén är god och man bör fortsätta utveckla konceptet. En svaghet är att redaktionen verkar sakna riktlinjer för hur Testpiloterna ska göra testerna. Det blir ofta någon sorts "ur mitt perspektiv gör jag analysen och därför behöver jag bara ta ställning till vad jag tycker". Detta leder till ett tänk där Testpiloten bara behöver representera sig själv och då ofta blir för personlig i sin analys. Även om Testpiloterna ofta väljs av redaktionen i syfte att representera en påläst genomsnittskonsument finns det fall där andra ingångsvinklar kan vara lämpligare. Exempelvis för nischade produkter.

För denna recension så har Tranky sammanfattat det rätt bra. Jag kan tycka att en bredare analys om mekaniska diskar vs. SSDs bör få sin plats i recensionen men att fokus ändå ska vara hur produkten presterar inom sitt egna segment. För att lyckas med detta behövs således referenser till liknande produkter.

Gaming laptops är ett annat klassiskt exempel där många tester i slutändan mynnar ut i något sorts resonemang att gaming laptops är dyrare än stationära datorer eller att skärmen var kass jämfört med min stationära skärm utan hänsyn till referensprodukter inom sin egen produktkategori.

Likaså gäller RGB-musmattor, gamingstolar etc. Det blir i dessa fall irrelevant om Testpiloten tycker att produktkategorin (som ofta förväxlas med produkten) är värt ett köp eller inte utan produkten måste här jämföras mot andra produkter i sin egna produktkategori.

Permalänk
Medlem

Snurror har ingen plats förutom i soptunnan.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@langvisaren: Jag gillar din post väldigt mycket. Om jag skulle peta lite på något så är det att jag nog tror det i detta fallet stämmer ganska bra att testpiloten representerar en genomsnittlig konsument. Problemet är att målpubliken för nischade produkter inte är en genomsnittlig konsument.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@langvisaren: Jag gillar din post väldigt mycket. Om jag skulle peta lite på något så är det att jag nog tror det i detta fallet stämmer ganska bra att testpiloten representerar en genomsnittlig konsument. Problemet är att målpubliken för nischade produkter inte är en genomsnittlig konsument.

Instämmer i det du säger. Jag insåg att jag uttryckte mig fel och höll på att skriva om inlägget när jag läste din feedback och min nya version är i princip i linje med det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nackdelar
För långsam för en entusiast

En entusiast som köper en 10TB HDD gör det väl knappast för att dom vill ha kortast möjliga laddtider till sina spel?

Jag är inget fan av testpiloter öht men denna gång tog recenscenten sig ordentligt med vatten över huvudet tyvärr (som redan påpekats). Man jämför inte sportbilar med skåpbilar av en anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senaste HDD jag köpte var 2007. Den snurrar fortfarande. Bytt SSD 3 gånger på den tiden pga att de pajat. Skulle nog inte köpa en HDD idag dock. Klarar mig på 256GB SSD och 640GB HDD. Hsr en 1TB HDD som inte ens är inkopplad som är äldre och långsammare än 640GB.

För 10 år sedan hade jag 2TB i datorn så lite ironiskt att jag har mindre nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Förlåt, men denna testen gav inte mycket.

Dom flesta vet redan att en SSD oavsett interface bör vara iallafall något snabbare än en hårddisk.

Skulle själv välkomna en utförlig test av dagens mekaniska hårddiskar i olika schenario.

Misstänker att NCQ som exempel uppträder olika i olika modellserier för Toshiba, då jag annars inte kan se orsaken till att Toshiba annars skulle delat upp till synes exakt likadana modeller hårdvarumässigt för specifika ändamål.

Men hur mycket skiljer det sig i verkligheten? Förutom då priset.

Tochibas modeller och användning, på 3,5" så är det hårdvarumässigt 2 olika och på 2,5" endast en modell.
N300 -------- NAS
X300 -------- Performance
S300 -------- Surveillanse
L300 -------- PC Desktop
V300 -------- Video Streaming
P200 -------- PC Laptop
MG-Series - Enterprice
AL-Series -- Enterprice

3,5" är den blandat upp mellan deras N, X,S, L, V, MG och AL serier, skriver blandat då båda versionerna hårdvarumässigt återfinns i serierna utan större logik. Förutom då att priset skiljer

Vad säger att X300 år så mycket bättre att det motiverar ett köp i förhållande till L300 som exempel, eller S300 är bättre till övervakning än X300 eller kanske V300.

Schenario en köpare alltid ställs inför och det enda idag är att blint lita på i detta fallet Toshiba.

Så en test som benar ut skillnader och om det verkligen är värt dom extra pengarna för en dyrare modell som hos Toshiba skulle jag välkomna. Då en riktig test och inte en notis fylld med ovidkommande text!
Då även att se och kunna se skillnaden mellan olika hårddisktillverkares produkter som vi har på svenska marknaden.
Ja, jag vet att det blir stort. Men är det inte en fin utmaning värd namnet för Sweclockers

Som hur står sig Intenso och OWC i förhållande till mer kända märken, ja jag vet att dom kommer ifraän kända märken, men skiljer dom sig från dessa eller är det samma sak för en mindre peng?

Rättat stavfel och förbättrat format.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam

Tvärtom vad en del tycker, är jag mycket nöjd med testet, bra med matnyttig information och förklaringar.
Ser inte testet som ett som handlar om hur bra Toshiban ställer sig mot andra hårddiskar, utan mer om vilken uppgift en sådan kan ha i en dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Långtidsförvaring??

En sak folk ofta använder en stor disk till är väl foto och film. Kanske till o med säkerhetskopior på samtliga bilder. Är inte det relevant att ha med i testet? Hur länge håller datan i en ssd vs hdd om den får ligga i 4 eller kanske 16 månader utan ström tex? Inte helt osannolikt scenario att lägga rubbet på denna disk med ett desktop hdd kabinett och sen lägga den i en bokhylla eller ett låsbart skåp. Just in case....har själv några hundra gb familjebilder och några tusen gb filmer. Dom kanske man inte vill ha inpluggade i datan som är uppkopplad mot nätet konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tvärtom vad en del tycker, är jag mycket nöjd med testet, bra med matnyttig information och förklaringar.
Ser inte testet som ett som handlar om hur bra Toshiban ställer sig mot andra hårddiskar, utan mer om vilken uppgift en sådan kan ha i en dator.

Ursäkta, men här hänger jag inte med. Det blev en äppel vs. päron paradix, båda är frukter/lagring men smaken/hastigheten skiljer.

Två laddnings schenarier i spel och lite mer...
Det är inget som säger mycket om vad för last den hårddisken klarar.
Hur står den sig möt WD's motsvariga med flera tillverkares m.m.

Testen talade om och bekräftade vad dom flesta redan vet!

Här är en test av Toshiba N300 som är värd namnet.

Elelr ännu bättre...
Nio hårddiskar på upp till 10TB – Störst är bäst

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Ursäkta, men här hänger jag inte med. Det blev en äppel vs. päron paradix, båda är frukter/lagring men smaken/hastigheten skiljer.

Två laddnings schenarier i spel och lite mer...
Det är inget som säger mycket om vad för last den hårddisken klarar.
Hur står den sig möt WD's motsvariga med flera tillverkares m.m.

Testen talade om och bekräftade vad dom flesta redan vet!

Vad de flesta vet?
Tvivlar på att alla vet hur snabb en mekanisk verkligen är, i sekventiell läs och skrivhastighet.
Vi fick också information om de tekniker som används för att snabba upp en hårddisk.
Saknar lite om hur mycket arbetsminnet påverkar läsprestandan och hur spelets filstorlekar påverkar den.
Men i stort sett är jag nöjd.

edit förstår lite vad du är ute efter, men eftersom Dinoman bara fick tillgång till en disk, tvingades han göra en annan typ av recension.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

En sak folk ofta använder en stor disk till är väl foto och film. Kanske till o med säkerhetskopior på samtliga bilder. Är inte det relevant att ha med i testet? Hur länge håller datan i en ssd vs hdd om den får ligga i 4 eller kanske 16 månader utan ström tex? Inte helt osannolikt scenario att lägga rubbet på denna disk med ett desktop hdd kabinett och sen lägga den i en bokhylla eller ett låsbart skåp. Just in case....har själv några hundra gb familjebilder och några tusen gb filmer. Dom kanske man inte vill ha inpluggade i datan som är uppkopplad mot nätet konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Något i stil med NH's SSD dödartest, tyvärr blev dom nog inte klara med det då ett inbrott lade käppar i hjulet för dom.
Man hittar uppfoljning av testet under lagring.

Edit: Vet att det inte är riktigt vad du efterfrågar, men är det närmaste jag lyckades finna.
Långtidslagring är ju ett dilema som varit aktuellt sen evigheter, glömmer aldrig Philips reklam för (på den tiden nya lagringsmediat) CD när dom körde över en med en bil för att visa lagringsbeständighet och hur tålig en CD var
Dom flesta har nog genomskådat den hypen i hemmets vrå upprepade gånger den tråkiga vägen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad de flesta vet?
Tvivlar på att alla vet hur snabb en mekanisk verkligen är, i sekventiell läs och skrivhastighet.
Vi fick också information om de tekniker som används för att snabba upp en hårddisk.
Saknar lite om hur mycket arbetsminnet påverkar läsprestandan och hur spelets filstorlekar påverkar den.
Men i stort sett är jag nöjd.

OK!
Då hänger jag med, men då borde det inte heta Toshiba X300 – mekanisk hårddisk med 10 TB lagringsutrymme

Som då NCQ , en känd teknik som varit med i många år.
Men här är jag mer intresserad i hur var tillverkares NCQ fungerar i verkligheten, samt även vad som skiljer mellan dessas olika fysiskt sett likvärdiga modeller i förhållande till priset.

Det du tar upp är intressanta förhållanden, men finner intresset för just mängd arbetsminne intressant på annat håll för NAS och då val av filsystem med frågan behövs verkligen X GB ram + Y GB ram per TB lagring på Z filsystem.

Skrivet av Ratatosk:

edit förstår lite vad du är ute efter, men eftersom Dinoman bara fick tillgång till en disk, tvingades han göra en annan typ av recension.

Tack!

Edit: Ska man hårddra det så är NCQ till för att öka prestandan genom att läsa ut informationen från disken på effektivaste sätt, som en biprodukt så kan det vara så att det i en del fall ger en minskad sökrörelse för läshuvudet.
Saxat "Med NCQ kan hårddisken ta genvägar, om så tillåts. Det kan innebära att den läser i ordningen C,E,A,D,B. Detta för att läshuvudet skall färdas kortast möjligast distans."
Funderar även över vilka genvägarna är? Wormhole genom plattorna kanske...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Fler tester emot andra hdd som nämns hade uppskattas. Hdd i denna storlek väger man ofta emot andra hdd. Occ ofta har man inte bara en enda hdd. Säg man har 4st, i detta fall 4*10 = 40TB lagring.
Visst det är dyrt, men många har råd. 40TB ssd däremot är mer för folk som vill lägga lite mer pengar.

Ett motargument emot stora ssd har ofta varit att köpa flera små, men ska man köpa 40TB med 4TB hdd så får man köpa 10st, jag vet ej om dessa 10st blir så mycket mer driftsäkra..

Permalänk

Tyckte det var en mycket rolig recension att läsa

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Visst finns det fortfarande plats för stora hårddiskar. Det är inte bara att priset/GB är betydligt lägre än SSD, hårddiskar håller offline-data betydligt längre än SSD vilket gör att de lämpar sig bättre för offline backup.

Det tråkliga är att, medan SSD-priserna/GB stadigt går nedåt, så står hårddiskpriserna och stampar, och har till och med gått upp de senaste 3 åren. Strax innan översvämningarna i Thailand 2011 låg priset på 0,30 kr/GB. Därefter fördubblades priset snabbt och sjönk sedan väldigt långsamt tills man under BF 2015 kunde få 8 TB för rekordlåga 2000 kr (0,25 kr/GB). Sedan dess har priserna alltså ökat igen, och nu är de uppe i ~ 0,35 kr/GB.

Hade priserna fortsatt sjunka enligt Moore's lag som före 2011, så hade hårddiskpriset idag legat på 0,01 kr/GB, dvs 100 TB för 1000 kr. Så nog har HD-utvecklingen bromsats upp jämfört med tidigare.

Permalänk
Medlem

Bra recension och kul att så många gör en recension av recensionen. Jag är entusiast men spelandet för min del är något som jag slutade med för 10 år sedan. Vad är då en entusiast? Jag antar att entusiast är synonymt med spelentusiast på detta forum? Min nästa hårddisk blir inte en liten SSD-disk för att kunna starta datorn snabbt, det har jag redan. Stora mekaniska diskar som lagrar data långt in i framtiden och är driftstabila står högre på min inköpslista.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fler tester emot andra hdd som nämns hade uppskattas. Hdd i denna storlek väger man ofta emot andra hdd. Occ ofta har man inte bara en enda hdd. Säg man har 4st, i detta fall 4*10 = 40TB lagring.
Visst det är dyrt, men många har råd. 40TB ssd däremot är mer för folk som vill lägga lite mer pengar.

Ett motargument emot stora ssd har ofta varit att köpa flera små, men ska man köpa 40TB med 4TB hdd så får man köpa 10st, jag vet ej om dessa 10st blir så mycket mer driftsäkra..

Med många små går det åt många sata-kanaler och många slot om man ska ha dem i en NAS tex, dock kostar det inte så mycket med lite extra redundans då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Bra recension och kul att så många gör en recension av recensionen. Jag är entusiast men spelandet för min del är något som jag slutade med för 10 år sedan. Vad är då en entusiast? Jag antar att entusiast är synonymt med spelentusiast på detta forum? Min nästa hårddisk blir inte en liten SSD-disk för att kunna starta datorn snabbt, det har jag redan. Stora mekaniska diskar som lagrar data långt in i framtiden och är driftstabila står högre på min inköpslista.

Entusiast har jag länge funderat på. Samtidigt jag som är äldre än de flesta och då av naturliga skäl har bättre ekonomi än en student, är jag då entusiast endast för att jag har mer pengar? Snarare skulle jag kalla den som lägger ner sin själv på att få sin ultimata dator och denna dator kan kosta under 10 000kr.

Angående hdd så är det samma sak här. Kanske inte köpa nya just nu, men snart. Och 10TB känns som en bekväm storlek på dem då det bara är krångligt att greja med mindre.

Permalänk
Medlem

Saknar tiden då 10TB som man inte var tvungen att shucka var nere på 2800kr. Legat på 3500kr nu i över ett år...

Permalänk
Medlem

elgiganten säljer ju 8TB extern för 1600kr, så finns ju hyfsat billiga diskar för 0.2 kr/GB
Största problemet som vanligt är att kronan blir svagare konstant.

Permalänk
Medlem

Är retroentusiast och -samlare, har ganska stora mängder gamla spel som då låg på disketter och optisk media. Rippat blir det ett par TB, och även om inte supermånga är installerade ska de samsas med nyare diton, som tar en herrans massa plats. Drivrutinarkiv och äldre operativsystem och program springer också iväg i storlek efter ett tag. Med tanke på vad SSD fortfarande kostar per GB är mekaniska HDD perfekt för ex. äldre spel, där hastigheten är tillräcklig för att laddningstider ska bli acceptabla. (Moderna hårddiskar är ju dessutom lite snabbare än äldre - med högre densiteter, större cacheminne och bättre kontrolleroptimering, bl.a.) En 1TB SSD räcker för mig för att slänga in 10-12 spel, och jag har gärna fler installerade - vill ha lite variation i speltillvaron.

Skulle absolut inte göra ett nytt bygge i dagsläget utan att slänga i *minst* en 4TB-disk, och då har jag ändå en 8TB NAS som står och tuggar där bl.a. bilder och filmer ligger. Hade därför varit kul att se (som många andra nämnt) tester som jämför med andra mekaniska diskar.

Körde en 4TB X300 själv, som presterade rätt bra även om den var högljudd - men den dog (på grund av vibration vid nödflytt av dator vid vattenläcka), numera ersatt av en WD DC HC310. Önskar jag hade haft möjlighet att bencha och jämföra nu.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Mekaniska diskar har absolut sin plats, har själv runt 70TB totalt i diverse burkar.
Från att ha nästan allt lokalt lagrat på min WS/Gaming-dator så har jag byggt en NAS med 32TB.

Tyvärr har jag dock några diskar kvar i min WS/Gamin-dator (15TB) men dom skall ut snart nog och de diskarna får antingen bli kall-lagring eller åka in i en burk med JBOD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Kör du 10Gbit till din NAS? Vilket/vilka protokoll? Har själv funderat på att gå över till det mer och mer när prestandan har potential att nå närmre intern lagring - även om det i dagsläget verkar svårt att få ner saker som latens, eller upp ex. random IOPS, till SATA-nivåer afaik, även med NFS eller iSCSI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

elgiganten säljer ju 8TB extern för 1600kr, så finns ju hyfsat billiga diskar för 0.2 kr/GB
Största problemet som vanligt är att kronan blir svagare konstant.

Det var ett bra pris, precis över 200 kr7TB 1649 kr...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-ssd-och-nas/10432/seagate-expansion-desktop-8-tb-harddisk

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!