Ny mikrofon stormembranare XLR

Permalänk

Ny mikrofon stormembranare XLR

söker en ny mikrofon för discord m.m. även lite stream men 90% för att tjöta med polarna i discord.

just nu har jag en budget stormembranare som jag varit supernöjd med och lutar åt att jag kommer gå på det igen.

anledningen till bytet är att den är nog närmre 4 år vid det här laget tror äldre jag har nu har börjat ge ifrån sig missljud som ett ett skrapande typ som distort om man skriker i micen men är även vid normal samtalston så misstänker att den fått ett slag för mycket en fredagkväll å ett par öl senare framför datorn att membranet börjat spricka eller nått.

vad rekommenderar ni som har sådana?

sitter just nu och kollar på dessa som är inom budgeten
https://www.thomann.de/se/search_compare.html?art[]=156266&ar...

vet att många talar för AT2020 men efter att jag lyssnat thomanns sample på hemsidan så tyckte jag AKG P120 eller T.bone SC600 lät bättre än AT2020 tycker mig höra något metalliskt typ som ett eko i bakgrunden om det beror på olika inspelningsstudio eller något går ju inte säga dock.

Notera att jag är ute efter XLR Anslutning, "INTE Usb" då jag inte har några lediga usb-portar och redan lagt pengar på ett ljudinterface för ca ett år sedan som dessutom används till mina lurar och ibland en elgura.

Så känner att gå över till USB är ingen mening med då mikrofonerna kostar ungefär lika mycket både med och utan usb.

lutar väl just nu åt T.bone SC600 för det billigare priset än både AT2020 och AKG´och att AKG micken i Thomanns samples lät väldigt lika (svårt att avgöra att tabba mellan flikarna men väldigt liknande iaf kanske t.om lite mindre "muffled" men som tidigare sagts kan ju bero på olika inspelningsstudios också).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Kör personligen med Shure SM58, har dock kört med AT2020's USB-version tidigare och den lät toppen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Kör personligen med Shure SM58, har dock kört med AT2020's USB-version tidigare och den lät toppen.

jo funderat på en sångmick dock osäker hur de är att använda då jag inte är superförtjust att behöva halvt svälja mikrofonen utan föredrar att ha den 10-15 cm till snett åt sidan om mig för att inte ha den i synfältet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo funderat på en sångmick dock osäker hur de är att använda då jag inte är superförtjust att behöva halvt svälja mikrofonen utan föredrar att ha den 10-15 cm till snett åt sidan om mig för att inte ha den i synfältet.

Om du lyssnar i lurar (eller inte alltför högljudda högtalare placerade bakom mikrofonen) så är några decimetrar mellan mikrofon och ljudkälla inget problem. Sångmikrofon väldigt nära munnen förekommer nästan bara i livesammanhang, där rundgång från scenmonitorer är ett problem.