Intels kapacitetsproblem på 14 nanometer fortsätter till årets slut

Permalänk
Melding Plague

Intels kapacitetsproblem på 14 nanometer fortsätter till årets slut

Intels kapacitetsproblem på 14 nanometer fortsätter, där bolaget fokuserar på modeller med högre marginaler först. Mot slutet av året ändras det i samband med att Ice Lake på 10 nanometer släpps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

De prioriterar laptops före desktops med andra ord..
Men jag tycker det inte är konstigt, varenda kotte köper en laptop idag. Det är så otroligt lätt att få tunnelseende och säga men jag själv och alla mina polare kör desktop, men se utanför denna krets. Alltså på företag och hos personer som inte spelar eller kör tungdrivna program.

Annars är väl denna nyhet bra för AMD och vissa AMD fanboys skulle kunna hurra över detta, men jag ser det som ett tecken på att vi börjar närma sig gränsen för vad dagens kisel-cputeknik kan åstadkomma och jag ser en stagnering av utvecklingen. Andra material som grafen löser inte på något sätt problemen som uppstår på kvantnivå.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis sitter Intel där och gör en iskall prioritering. Marknaden för CPUer till entusiaster är ganska liten, och många av dem vill just nu ha Ryzen i vilket fall för att det är kul med massor av kärnor. (Ta inte detta på fel sätt - jag väntar själv på Zen 2 för 12 kärnor för att det känns kul när man haft 4 så länge. Svårt att säga att jag behöver det). Lågpris-desktops är billiga med låg marginal, så de lägger krutet på att försvara laptop-marknaden. AMD har just nu nästan noll marknadsandel där, så Intel gör detta för att se till det fortsätter så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@anon159643
Håller med dig. Vissa har ju sina bärbara precis som mobiler för syns skull. 5 watt hit eller dit på min desktop gör ingen större skillnad men om de får ner det och lite chipset och iGPU så ja då kan de göra skillnad i en bärbar. Tänkte på bateri tiden.

Men:
Målet är ju som alla vet, att ha en så tunn bärbara som möjligt, så att om man skulle titta på den så går den sönder.
Titta inte röra. Så ingen extra batteritid. Mycket lim ska det vara också.

On:
Med tanke på Intel sedan IvyBridge så känns ju det som ett stort problem att de inte lyckas få bort värmen från chippen om de körs i högre frekvenser. Väntar med spänning på desktop modellerna. Även om jag nog inte kommer ha råd med ett nytt system då de väl lanseras på 10nm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

De jag känner som gör enkla saker har spolat sina laptops för olika paddor. Vet inte hur marknaden för laptops ser ut men paddor är rätt populärt. Har nyligen fått 2 av kompisar som gått över till paddor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att AMD skall få så stort övertag som intel haft/har men intel har äckligt mycket pengar så det lär aldrig hända. Får man lov att glädja sig i intels problem och hoppas det håller några år till? Åtminstone tills AMD växt till sig och fått kött på benen.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ChaosClocker:

Jag vill inte att AMD skall få så stort övertag som intel haft/har men intel har äckligt mycket pengar så det lär aldrig hända. Får man lov att glädja sig i intels problem och hoppas det håller några år till? Åtminstone tills AMD växt till sig och fått kött på benen.

Vet inte, men även jag känner så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Företag har företräde tippar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Jag vill inte att AMD skall få så stort övertag som intel haft/har men intel har äckligt mycket pengar så det lär aldrig hända. Får man lov att glädja sig i intels problem och hoppas det håller några år till? Åtminstone tills AMD växt till sig och fått kött på benen.

Jag tror på att det är långt mycket kvar innan AMD kan få det övertaget och personligen ser jag som en positiv sak Då kommer intel sätta fart på sina stålar och släppa något nytt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om AMD kan få köpa tillräckligt många processorer från TSMC för att fylla efterfrågan. Om inte kommer Intel klara sig bra trots underlägd i prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Intel är en jätte!
Behövs mycket mer innan de rubbas men förhoppningsvis blir det lite mer jämlikt på spelplanen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig inga större volymer av Ice Lake U på 10nm i år och förväntar mig inte att den kommer frigöra någon kapacitet på 14nm värd att diskutera.
Om de läckor om Intels cpu planning roadmap visar sig vara någorlunda tillförlitliga så om nämns Ice Lake U för bärbara som begränsad upplaga (limited), vilket i sig skulle få intels bärbara 10nm kretsar att framstå som något intel gör för att lugna finansiärer och dämpa snacket om förseningar snarare än att intel är redo att överösa marknaden med 10nm kretsar för bärbara datorer.
Jag förväntar mig att vi mest får se 14nm kretsar från Intel 2019 även om det kommer skrivas mycket om intels 10nm kretsar så tror jag att de kommer vara väldigt begränsade på marknaden.
Det kommer säkert vara möjligt att köpa en till jul men tveksam till hur prisvärda dom blir.

Permalänk

Gå på strupen nu AMD.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@anon159643: Så du tror de prioriterar bärbisar du. Nja, jag tror snarare det handlar om att de inte klarar av rent tekniskt att få upp sina 10mm cpu i de hastigheter som krävs för att släppa dessa till sina desktop. Så de har inget val än att köra på laptop och där de kan släppa lägre klockade cpu:er och ingen klagar. Ingen skulle acceptera om de kom ut med en 4 GHz på 10 nm till desktop. Hur många här skulle köpa den tror du? Så nä, det har nog allt sina tekniska begränsningar att de "satsar" på laptop först och inte att det är där de säljer mest. Fast jag kanske har missat något och det är 5+ GHz ice lake som det är de skickar ut och säljer nu?

Hmm, "I samband med Intels kvartalsrapport meddelar VD:n att tillgången av processorer på 10 nanometer för bärbara datorer under 2019 blir god, tvärtemot uppgifter som talar om begränsade upplagor." Om de nu kommer kränga så många 10 nm laptop varför behöver de då också prioritera 14 nm till laptop? Ska de enbart sälja laptop under 2019? Tror några får börja se lite nyktrare på vad Intels PR säger och inse att det de nu frenetiskt slänger ur sig är skadekontroll i stora lass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De prioriterar laptops före desktops med andra ord..
Men jag tycker det inte är konstigt, varenda kotte köper en laptop idag. Det är så otroligt lätt att få tunnelseende och säga men jag själv och alla mina polare kör desktop, men se utanför denna krets. Alltså på företag och hos personer som inte spelar eller kör tungdrivna program.

Annars är väl denna nyhet bra för AMD och vissa AMD fanboys skulle kunna hurra över detta, men jag ser det som ett tecken på att vi börjar närma sig gränsen för vad dagens kisel-cputeknik kan åstadkomma och jag ser en stagnering av utvecklingen. Andra material som grafen löser inte på något sätt problemen som uppstår på kvantnivå.

Stagnering är det väl inte riktigt ännu? Det är snarare så att Intel fallit på sin egen hybris. Samtidigt går utvecklingen framåt hos andra tillverkare. Det är däremot ganska intressant ändå att Intels största inkomstkälla (Xeon) även den skjuts framåt gång på gång. Med andra ord.. Intel har antagligen mer panik där än på desktopsidan.

Jag är inte heller så säker på att det kommer finnas stora kvantiteter av strömsnåla CPU:er för bärbara på 10 nm utan jag är ganska säker på att Intel lanserar vad de kan och sedan stänger butiken med motivationen "Out of stock.. come back in 1 month". Med andra ord. Lanseringen kan lätt bli ganska värdelös med typ 3 laptops med 10 nm varvat med nylansering av 1000 st olika märkens bärbara med 14nm CPU:er i sig.

Skrivet av ChaosClocker:

Jag vill inte att AMD skall få så stort övertag som intel haft/har men intel har äckligt mycket pengar så det lär aldrig hända. Får man lov att glädja sig i intels problem och hoppas det håller några år till? Åtminstone tills AMD växt till sig och fått kött på benen.

Ska till ett mirakel för att AMD ska kunna få i närheten av samma marknadsnärvaro som Intel hade under sin prime. AMD kan självfallet knappra in ganska friskt på Intel just pga. att Intel har problem med 10nm MEN.. Intel kan ju fortfarande lansera produkter som presterar väl och samtidigt rider på vågen av PR. Med andra ord. AMD har inte kapaciteten att göra en Intel.

Skrivet av NewCamps:

Jag tror på att det är långt mycket kvar innan AMD kan få det övertaget och personligen ser jag som en positiv sak Då kommer intel sätta fart på sina stålar och släppa något nytt.

Jag har läst denna typ av påståenden i diverse forum men har fortfarande inte riktigt förstått hur folk tror att pengar kommer att lösa allt. Ett exempel är ju hur de verkar förutsätta att Intel inte försökt kasta pengar på 10 nm i flera år nu. Problemen är antagligen så komplext att pengar inte löser det i huvud taget utan man måste antingen börja om från scratch eller helt enkelt försöka lansera produkten när den är klar. Problemen verkar vara noden i sig och inte brist på pengar så att slunga mer pengar på problemet kommer inte att fixa något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tror prioritering av laptops är helt korrekt. Deadlinen för Windows 7 närmar sig med stormsteg och hur många företag kommer att behöva omsätta större delar av sin datorpark.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Stagnering är det väl inte riktigt ännu? Det är snarare så att Intel fallit på sin egen hybris. Samtidigt går utvecklingen framåt hos andra tillverkare. Det är däremot ganska intressant ändå att Intels största inkomstkälla (Xeon) även den skjuts framåt gång på gång. Med andra ord.. Intel har antagligen mer panik där än på desktopsidan.

Jag är inte heller så säker på att det kommer finnas stora kvantiteter av strömsnåla CPU:er för bärbara på 10 nm utan jag är ganska säker på att Intel lanserar vad de kan och sedan stänger butiken med motivationen "Out of stock.. come back in 1 month". Med andra ord. Lanseringen kan lätt bli ganska värdelös med typ 3 laptops med 10 nm varvat med nylansering av 1000 st olika märkens bärbara med 14nm CPU:er i sig.

Ska till ett mirakel för att AMD ska kunna få i närheten av samma marknadsnärvaro som Intel hade under sin prime. AMD kan självfallet knappra in ganska friskt på Intel just pga. att Intel har problem med 10nm MEN.. Intel kan ju fortfarande lansera produkter som presterar väl och samtidigt rider på vågen av PR. Med andra ord. AMD har inte kapaciteten att göra en Intel.

Jag har läst denna typ av påståenden i diverse forum men har fortfarande inte riktigt förstått hur folk tror att pengar kommer att lösa allt. Ett exempel är ju hur de verkar förutsätta att Intel inte försökt kasta pengar på 10 nm i flera år nu. Problemen är antagligen så komplext att pengar inte löser det i huvud taget utan man måste antingen börja om från scratch eller helt enkelt försöka lansera produkten när den är klar. Problemen verkar vara noden i sig och inte brist på pengar så att slunga mer pengar på problemet kommer inte att fixa något.

Jo om dom köper in AMD som konsulter, allt kan köpas och alla har sitt pris...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De jag känner som gör enkla saker har spolat sina laptops för olika paddor. Vet inte hur marknaden för laptops ser ut men paddor är rätt populärt. Har nyligen fått 2 av kompisar som gått över till paddor.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror största skaran användare är företag. Och de använder väldigt sällan paddor idag. Så jag anser att Intel prioriterar rätt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror största skaran användare är företag. Och de använder väldigt sällan paddor idag. Så jag anser att Intel prioriterar rätt.

Där jag jobbar har alla kontors råttor en stationär. Men det kanske är ovanligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aka_The_Barf:

Där jag jobbar har alla kontors råttor en stationär. Men det kanske är ovanligt?

Skickades från m.sweclockers.com

På de företag jag arbetat (ca 5000 respektive 10 000 anställda) så hade nästan alla tjänstemän laptops. I dag är jag ansvarig för IT på ett mycket mindre företag - även vi kör endast laptops. Mitt intryck är att det är det vanligaste på företag som inte har tjänstemän som sysslar med mer krävande (ur prestandasynpunkt) arbeten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

På de företag jag arbetat (ca 5000 respektive 10 000 anställda) så hade nästan alla tjänstemän laptops. I dag är jag ansvarig för IT på ett mycket mindre företag - även vi kör endast laptops. Mitt intryck är att det är det vanligaste på företag som inte har tjänstemän som sysslar med mer krävande (ur prestandasynpunkt) arbeten.

Fast dom kanske inte hade fasta kontor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fast dom kanske inte hade fasta kontor?

Skickades från m.sweclockers.com

2 av bolagen har fasta kontor, ett har kontorslandskap.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt se om intel gör rätt, bör märkas på deras intäkter om ett tag på den avdelningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fast dom kanske inte hade fasta kontor?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för att folk inte vill köra dubbelt, stationär och laptop (som vi gör tex) för det är "dyrt"

Företag har otroliga problem med Wifi kapacitet hela tiden och att man köper nya laptops va 2 år och får massa problem generellt.

Slutar med IT har 2-10 olika modeller och kostar företaget massor pengar men det skiter man i, man kollar bara på inköp och sen kör man.

Det är otroligt mer lönsamt ha workstations som man fjärrstyr med VPN / nån tjänst tex HPs Remote graphic software (RGS) och köper mer enklare laptop med inbyggt 4G eller dela telefon.

Men som sagt köpa dyra prylar inköp och ha dom längre är väääldigt få som gör för ser bättre ut med billigare och lägga enorma resurser för att uppehålla så det iallafall "funkar".

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av tvelander:

Det är otroligt mer lönsamt ha workstations som man fjärrstyr med VPN / nån tjänst tex HPs Remote graphic software (RGS) och köper mer enklare laptop med inbyggt 4G eller dela telefon.

Kan bara hålla med. Så jobbar vi. Laptops med dockningsstationer (nätverk via kabel går till varje docka). Inga problem med Wifi-överbelastning, RDP mot kraftfulla servers och/eller Workstations om man gör något jobbigt. Så om man bara tittar där jag arbetat och man vill sälja CPUer till klientmaskiner så är det helt klart laptops man ska satsa på.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är för att folk inte vill köra dubbelt, stationär och laptop (som vi gör tex) för det är "dyrt"

Företag har otroliga problem med Wifi kapacitet hela tiden och att man köper nya laptops va 2 år och får massa problem generellt.

Slutar med IT har 2-10 olika modeller och kostar företaget massor pengar men det skiter man i, man kollar bara på inköp och sen kör man.

Det är otroligt mer lönsamt ha workstations som man fjärrstyr med VPN / nån tjänst tex HPs Remote graphic software (RGS) och köper mer enklare laptop med inbyggt 4G eller dela telefon.

Men som sagt köpa dyra prylar inköp och ha dom längre är väääldigt få som gör för ser bättre ut med billigare och lägga enorma resurser för att uppehålla så det iallafall "funkar".

Nu när du säger det så har vi även här wifi kapacitets problem, skulle gå åt helvete om alla började köra bärbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu när du säger det så har vi även här wifi kapacitets problem, skulle gå åt helvete om alla började köra bärbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har aldrig haft wifi kapacitets problem mer täckningsproblem som nu är löst.

Exakt samma här, vi uppdatera precis wifi så vi har överkapacitet i 4-5 år.
Dock dyrt inköp men kräver noll underhåll och bara funkar i alla lägen.

Sen docka på varje arbetsplats med RJ-45 ifall dom vill sätta in den och ladda så får dom kabel nätverk automatisk och wifi stängs ner så länge den är dockad.

(Dock ej dockat mot skärm då alla har workstations)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

De flesta har stationärt till dess att det är dags att byta ut maskinparken. Då kör man bärbart istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo om dom köper in AMD som konsulter, allt kan köpas och alla har sitt pris...

Skickades från m.sweclockers.com

Mhmmm... Om det vore så enkelt. Varför har inte Intel gjort det tidigare?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Mhmmm... Om det vore så enkelt. Varför har inte Intel gjort det tidigare?

Ser nog inte så bra ut skulle jag tro. Skulle se lika konstigt ut om mina Volvo mekaniker springer över gatan till skoda meckarna och ber om hjälp, då skulle jag nog jag ta min bil direkt till skoda nästa gång 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.