PII, slot 1. Varför inte?

Permalänk

PII, slot 1. Varför inte?

Funderade på en liten uppgradering av min P2:a som snurrar på 333Mhz. Fick tag på en 400Mhz billigt. Men de kör ju inte på samma FSB frekvens. Och mitt nuvarande moderkort klarar bara 66Mhz. Fick då tag på ett moderkort med 66/100Mhz FSB , också till hyffsat pris. Dessutom med en AGP slot som min nuvarande inte har. Det ökar ju grafikmöjligheterna markant.

I med processor, minne och grafikkort för att testa. Notera kylningen utan fläkt.

Post klarades efter att ha flyttat minnet från bank 0 till bank 3. Stod inget i manualen om minnesföljd och det såg lite dystert ut innan minnesflytten.

Har lite funderingar med detta utan fläkt. CPU temp gick till 44 grader i "tomgång". BIOS per default trottlar CPU:n vid 65 grader och stänger av vid 75. Nån som har provat utan fläkt och med en kylare som påstås inte behöva någon?

Permalänk

Körde benchmark för att kolla lite. Verkar som om att det benchmarkprogram jag fick tag på har en del defekter.

Det identifierar min PII till 266Mhz men korrekt i nedre ramen. Storleken på L1 cachen har den fått lite om bakfoten också. Är på 16kb.

Och tittar man närmare på minneshastighet ser man tydligt trösklarna där L1 och L2 cachen kommer till nytta. Storleken på L1 cachen korrekt i denna ram.

Permalänk
Medlem

Najs! Vad är det för program du använder där?

Skrivet av hakank222:

Det identifierar min PII till 266Mhz men korrekt i nedre ramen. Storleken på L1 cachen har den fått lite om bakfoten också. Är på 16kb.

PII:orna hade väl 16 kB datacache och 16 kB instruktionscache? Dett skulle kunna argumenteras för att det blir 32kB totalt L1, eller åtminstone förklara varför ett enskilt program rapporterar det som 32 kB ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

P2 har 32kB L1 cache men bara 16kB kan användas till data

Osäker på var "Speedsys" hämtar sin CPU information.
Säker på att du verkligen har en P2-400 och inte en 266'a ?
Klamath 266'or hade ju för vana att fungera utmärkt i 400MHz

Om du inte redan har det så kan jag tipsa om "Phil"'s DOS benchmark pack:
https://www.philscomputerlab.com/dos-benchmark-pack.html

Och det var inte ovanligt att köra processorer utan fläkt vid den tiden.
Men utan lite luftflöde blir även en P2'a väldigt varm efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Man kunde ju täcka över någon av anslutningarna i slot 1 för att ändra FSB. Är det kanske det man gjort med din CPU? Så det är egentligen en 266MHz, men man har lurat vilken FSB den ska använda.

edit: googlade lite, Pin21 var det för att överklocka, men samtidigt så står det CPUID i din screenshot som 0652, och CPUID för PII 400Mhz enligt denna sida är just 652 http://www.cpu-world.com/CPUs/Pentium-II/Intel-Pentium%20II%2...

Så kanske är ditt program bara som är lite buggigt

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man kunde ju täcka över någon av anslutningarna i slot 1 för att ändra FSB. Är det kanske det man gjort med din CPU? Så det är egentligen en 266MHz, men man har lurat vilken FSB den ska använda.

B21 pin modden.
Men helt sjukt hur mycket information som försvunnit från nätet.
Förväntade mig hundratals bilder och artiklar på B21 moddningar, men nästan nada !

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Najs! Vad är det för program du använder där?

PII:orna hade väl 16 kB datacache och 16 kB instruktionscache? Dett skulle kunna argumenteras för att det blir 32kB totalt L1, eller åtminstone förklara varför ett enskilt program rapporterar det som 32 kB ...

Speedsys. Som kom i ett paket med ett gäng andra benchmarkprogram från Phils Computerlab. Gillar just Speedsys då det är lite färgrannare

Såg att den är listad med 16+16kb L1 cache nu. Förklarar ju saken.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

P2 har 32kB L1 cache men bara 16kB kan användas till data

Osäker på var "Speedsys" hämtar sin CPU information.
Säker på att du verkligen har en P2-400 och inte en 266'a ?
Klamath 266'or hade ju för vana att fungera utmärkt i 400MHz

Om du inte redan har det så kan jag tipsa om "Phil"'s DOS benchmark pack:
https://www.philscomputerlab.com/dos-benchmark-pack.html

Och det var inte ovanligt att köra processorer utan fläkt vid den tiden.
Men utan lite luftflöde blir även en P2'a väldigt varm efter ett tag.

Skrivet av CubaCola:

Man kunde ju täcka över någon av anslutningarna i slot 1 för att ändra FSB. Är det kanske det man gjort med din CPU? Så det är egentligen en 266MHz, men man har lurat vilken FSB den ska använda.

edit: googlade lite, Pin21 var det för att överklocka, men samtidigt så står det CPUID i din screenshot som 0652, och CPUID för PII 400Mhz enligt denna sida är just 652 http://www.cpu-world.com/CPUs/Pentium-II/Intel-Pentium%20II%2...

Så kanske är ditt program bara som är lite buggigt

Är rätt övertygad om att det är en 400. Har just nu överlåtit tetbänken till min fru som spelar Under a killing moon på min P1:a men tar ett varv till när hon är klar med det.

Den kom förresten upp i 57 grader när jag höll på med testprogrammen i benchtestpaketet från Phils Computerlab. Och man bränner sig på kylaren. Skall se om jag hittar ngn fläkt att skruva på. Har ingen fläkt i chassiet där det kommer placeras.

Permalänk

Tror det lutar åt att speedsys har nått problem med 100 Mhz FSB efter några tester.

Körde CPU ID (som också följer med i Phils Computerlab's paket).

Tog fram min 333:a med 66Mhz FSB och annat moderkort (som bara har 66 Mhz FSB)
Läser av korrekt.

Bytte 400:an till en 350 med 100Mhz FSB, samma moderkort. Och nu blir det fel igen

Kör speedsys 4.78 men hittar ingen senare version. Men, men inte hela världen