Äldre Macbook Air har börjat krascha vid vanligt användande

Permalänk
Medlem

Äldre Macbook Air har börjat krascha vid vanligt användande

Hej!

Har en gammal macbook air 11tum, mid 2013. Dvs en klen i5a, 4gb ram, 128gb ssd. Den har dock börjat krascha vid normalt använande(youtube, 8 flikar, itunes igång osv.) Den är ju såklart gammal, batteriet varnar för kontroll, ssdn är för full, datorn blir ofta varm. Men jag tycker den ändå inte borde krascha ofta. Det är ju ändå ganska basic saker. Har ni några tips vad jag borde kolla på? Spontant så har jag alldeles för många processer igång.

Bilder från aktivitetskontroll: https://imgur.com/a/LbJEI2K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hej!

Har en gammal macbook air 11tum, mid 2013. Dvs en klen i5a, 4gb ram, 128gb ssd. Den har dock börjat krascha vid normalt använande(youtube, 8 flikar, itunes igång osv.) Den är ju såklart gammal, batteriet varnar för kontroll, ssdn är för full, datorn blir ofta varm. Men jag tycker den ändå inte borde krascha ofta. Det är ju ändå ganska basic saker. Har ni några tips vad jag borde kolla på? Spontant så har jag alldeles för många processer igång.

Bilder från aktivitetskontroll: https://imgur.com/a/LbJEI2K

Ditt RAM är inte fullt, så det är inte ditt problem, men det låter som att din Macbook skulle behöva en liten genomgång.
Öppna upp den, gör rent kylaren, lägg på lite ny kylpasta, och frigör mer utrymme på SSD´n och se om det blir bättre.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hej!

Har en gammal macbook air 11tum, mid 2013. Dvs en klen i5a, 4gb ram, 128gb ssd. Den har dock börjat krascha vid normalt använande(youtube, 8 flikar, itunes igång osv.) Den är ju såklart gammal, batteriet varnar för kontroll, ssdn är för full, datorn blir ofta varm. Men jag tycker den ändå inte borde krascha ofta. Det är ju ändå ganska basic saker. Har ni några tips vad jag borde kolla på? Spontant så har jag alldeles för många processer igång.

Bilder från aktivitetskontroll: https://imgur.com/a/LbJEI2K

Snurrar fläktarna som de ska?
Du kan ju alltid skruva bort bakstycket och göra rent med tryckluft.

Annars, installera om den.
Har du haft den så länge med OS-uppdateringar och så genom åren så kan det vara bra med en refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ditt RAM är inte fullt, så det är inte ditt problem, men det låter som att din Macbook skulle behöva en liten genomgång.
Öppna upp den, gör rent kylaren, lägg på lite ny kylpasta, och frigör mer utrymme på SSD´n och se om det blir bättre.

/Lifooz

Öppna och göra rent fläktarna, blåsa ut damm alltså, okej.
Men byt kylpasta? Vet du att man behöver plocka isär nästan hela datorn för att komma åt den på en macbook?

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Öppna och göra rent fläktarna, blåsa ut damm alltså, okej.
Men byt kylpasta? Vet du att man behöver plocka isär nästan hela datorn för att komma åt den på en macbook?

Jo jag vet att det är ett satans projekt då en av mina vänner äger en Macbook.
Men originalpastan är ju inte direkt något du lär gå ut och skryta med på stan, och den nya lär överleva datorn.
Så det vore väl en typ av engångsjobb för TS.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ditt RAM är inte fullt, så det är inte ditt problem, men det låter som att din Macbook skulle behöva en liten genomgång.
Öppna upp den, gör rent kylaren, lägg på lite ny kylpasta, och frigör mer utrymme på SSD´n och se om det blir bättre.

/Lifooz

Låter som ett projekt. Men bör kolla upp det på ifixit innan jag uttalar mig.

Skrivet av Kalasis:

Snurrar fläktarna som de ska?
Du kan ju alltid skruva bort bakstycket och göra rent med tryckluft.

Annars, installera om den.
Har du haft den så länge med OS-uppdateringar och så genom åren så kan det vara bra med en refresh.

Fläktarna går fint. Får upp höga varvtal och luften kommer ut. Gjorde ominstallation i vintras (kanske förra) men kanske är dags igen.