Aningens udda retro-ljudkort.

Permalänk

Aningens udda retro-ljudkort.

I allfall har jag inte sett det förut. Philips.. Drivisar för 9X följde med också. Blir kul att testa.

Permalänk
Permalänk

Vadå retro, det gjordes väl typ förra året?!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

PCI är knappast retro IMO... Men najs fynd xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

PCI är knappast retro IMO... Men najs fynd xD

Voodoo3 , voodoo2 PCI anses ju vara retro.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Voodoo3 , voodoo2 PCI anses ju vara retro.

Weeeell... PCI ljudkort krånglar oftare med DOS och upplevs inte lika retro enligt mig iaf, oftast används en drivrutin för att emulera ljudet... hellre ett fett AWE32 eller AWE64 gold >:D

Permalänk

Med förstoringsglas ser man att det är ett Thunderbird Avenger SAA 7785. Tror det tillkom efter Philips köp av VLSI. Skall även gå att köra i DOS med SB kompabilitet ser jag nu i manualen. Ännu roligare Tror det släpptes runt -99 - -00

Permalänk

Och angående retro. Just nu definierar jag själv retro från XP och tidigare, P4 och bakåt. Har kommit ner till P54C. Och visst har jag ett SB 16 hemma :-). Funderar på om jag skall gå ännu längre bak, 486 > 386 > 286 > 8088 (där jag själv började en gång i tiden) men ser inte riktigt just nu nån mening med det. I stort sätt så kan man spela de spelen som släppts även väldigt tidigt med en P1:a. (man kan ju alltid slå av cachar om det går för fort).

Permalänk

Och körde kortet i testbänken.

Installerade DOS-rutinerna och voila. Funkade utan mankemang i åtminstone DOOM II. Med mina 58 år är jag nog dock inte den som avgör hur bra det låter. Men inget skrap och i mitt tycke helt OK.

Såg att det låg ett liknade på Tradera om ngn är intresserad. Och nej inte jag som säljer:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Med förstoringsglas ser man att det är ett Thunderbird Avenger SAA 7785.

Jag sökte på FCC-ID't i bilden och fick fram det också. Tillverkat av Labway i Taiwan, år 2001 eller senare.
I en illustration står det "ThoundBird Avanger Audio Controller". (inte min stavning ...)

Skrivet av hakank222:

Och angående retro. Just nu definierar jag själv retro från XP och tidigare, P4 och bakåt.

Retro = tillbaka. Frågan är tillbaka till vad ... och det är subjektivt.

För mig själv är "retro"/"vintage" innan Windows 95 på PC och innan iMac på Mac, men Unix-maskiner kan vara "retro" även senare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Fanns även en modell som hette Rythmic Edge (PSC703), satt ett sådant i en gammal Dell-burk som jag skänkte här på marknaden för ett tag sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ett sånt.. minns att det strulade en hel del med xp

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------