Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ah, extra intressant, hur tycker du den fungerar på jobbet (för produktivitet) och varför köpte du just denna skärm och inte någon 49" IPS skärm? Antar att du inte direkt spelar så mkt när du är på jobbet men kan så klart ha fel

Kikade på en Dell 49" IPS också men den hade för lite curve så den kändes "för platt" om du förstår hur jag menar.

Det är helt klart lite annorlunda arbetssätt med denna, i många fall har man ju två skärmar varav en är primär som man tittar på och så har man annat på den andra. Här blir att man tittar i mitten och så har man saker på höger/vänster. (såvida man inte är van vid tre skärmar).

Det är nästan krav att du har mjukvara så att du kan dela upp skärmen. Jag kör med displayfusion och delar skärmen i 3, 1440p/2 | 1440p | 1440p/2. Vanligtvis kör jag typ Teams/Mail på ena sidan, RDP i mitten och ärendehanteringssystemet på andra sidan.

Kör med skärmarm, så ganska skönt att få ett rent skrivbord

Överlag är jag nöjd med den!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Kikade på en Dell 49" IPS också men den hade för lite curve så den kändes "för platt" om du förstår hur jag menar.

Det är helt klart lite annorlunda arbetssätt med denna, i många fall har man ju två skärmar varav en är primär som man tittar på och så har man annat på den andra. Här blir att man tittar i mitten och så har man saker på höger/vänster. (såvida man inte är van vid tre skärmar).

Det är nästan krav att du har mjukvara så att du kan dela upp skärmen. Jag kör med displayfusion och delar skärmen i 3, 1440p/2 | 1440p | 1440p/2. Vanligtvis kör jag typ Teams/Mail på ena sidan, RDP i mitten och ärendehanteringssystemet på andra sidan.

Kör med skärmarm, så ganska skönt att få ett rent skrivbord

Överlag är jag nöjd med den!

https://forumbilder.com/images/2020/01/11/IMG_2861.md.jpg

Vad kör du för stativ?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vad kör du för stativ?

Har en Multibrackets M VESA Gas Lift XL. Följer med en vesa 100x100 adapter då fästet bak på skärmen INTE är VESA.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Har en Multibrackets M VESA Gas Lift XL. Följer med en vesa 100x100 adapter då fästet bak på skärmen INTE är VESA.

Alright Vart hittade du den gas armen?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Alright Vart hittade du den gas armen?

Köpt genom bolagets butik, så vi har väl någon distributör

Cdon verkar dock sälja dom: https://cdon.se/accessoarer/multibrackets-m-vesa-gas-lift-xl-...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om detta stativ annars, kör det själv med denna skärm - https://www.inet.se/produkt/2214469/arctic-z1-pro-monitor-arm...

Funkar bra men saknar ju lite funktion som man har med gas-liften.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Kikade på en Dell 49" IPS också men den hade för lite curve så den kändes "för platt" om du förstår hur jag menar.

Det är helt klart lite annorlunda arbetssätt med denna, i många fall har man ju två skärmar varav en är primär som man tittar på och så har man annat på den andra. Här blir att man tittar i mitten och så har man saker på höger/vänster. (såvida man inte är van vid tre skärmar).

Det är nästan krav att du har mjukvara så att du kan dela upp skärmen. Jag kör med displayfusion och delar skärmen i 3, 1440p/2 | 1440p | 1440p/2. Vanligtvis kör jag typ Teams/Mail på ena sidan, RDP i mitten och ärendehanteringssystemet på andra sidan.

Kör med skärmarm, så ganska skönt att få ett rent skrivbord

Överlag är jag nöjd med den!

https://forumbilder.com/images/2020/01/11/IMG_2861.md.jpg

Tack för svar. Hur tycker du det fungerar med texten, som ju rapporterats vara kantig/suddig, var det ett problem som gick att lösa genom att bara ställa ner sharpness?

Minns att jag bökade en del med detta under den korta tid jag hade skärmen själv (som fick gå i retur pga måndagsexemplar). Just textproblematiken är det som främst gör att jag tvekar att beställa den igen (och då vi snackar hemmakontor är spelegenskaperna också viktiga )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för svar. Hur tycker du det fungerar med texten, som ju rapporterats vara kantig/suddig, var det ett problem som gick att lösa genom att bara ställa ner sharpness?

Minns att jag bökade en del med detta under den korta tid jag hade skärmen själv (som fick gå i retur pga måndagsexemplar). Just textproblematiken är det som främst gör att jag tvekar att beställa den igen (och då vi snackar hemmakontor är spelegenskaperna också viktiga )

Skickades från m.sweclockers.com

Det var någon gång jag funderade över det. Vet inte om jag var trött men texten såg konstig ut. Lite som om att man ställt upp sharpen för högt. Kanske berodde på någon font som användes just då? Men överlag inget jag har reflekterat över

Sen diffar det ju färgerna lite med betraktningsvinkeln, beroende på hur nära man sitter skärmen. Är väl kanske naturligt med en sådan panel. Så arbetar man med bild och sånt så ska man nog kika på annat

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Det var någon gång jag funderade över det. Vet inte om jag var trött men texten såg konstig ut. Lite som om att man ställt upp sharpen för högt. Kanske berodde på någon font som användes just då? Men överlag inget jag har reflekterat över

Sen diffar det ju färgerna lite med betraktningsvinkeln, beroende på hur nära man sitter skärmen. Är väl kanske naturligt med en sådan panel. Så arbetar man med bild och sånt så ska man nog kika på annat

Och du jobbar ändå med något som innebär att du sitter mkt med text då?

Ser nu på din bild ovan att mitt antagande att det inte spelades något på jobbet kanske inte stämmer med tanke på vilken musmatta du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och du jobbar ändå med något som innebär att du sitter mkt med text då?

Ser nu på din bild ovan att mitt antagande att det inte spelades något på jobbet kanske inte stämmer med tanke på vilken musmatta du har

hehe, inget spelade på jobbet tyvärr. Tycker bara att det är skönt med en stor musmatta. Har i stort sett identiskt setup med mus/tgb/musmatta som hemma

Arbetar med IT-support så ja, en del text!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Nån som känner till en lista med spel som hanterar upplösningen på ett schysst sätt? Jag kör lite "Hunt: Showdown" och objekt blir större i kanterna än centrerat. Likadant är det i PUBG. Jag har inte provat samma på min gamla 21:9 skärm men upplever det som ganska störande. Speciellt om det aldrig kommer göras spel som hanterar upplösningen. 21:9 tycker jag dock de flesta funkar fint i.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Min skärm knackar/tickar i början tills den blivit varm, fler som haft samma? Normalt? Tar väl 10min eller nåt innan den slutar.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Min skärm knackar/tickar i början tills den blivit varm, fler som haft samma? Normalt? Tar väl 10min eller nåt innan den slutar.

Min gör desamma. Märkt av det oftast när jag tittar på tv att det typ poppar och knackar från kontoret. Även när den börjar svalna då..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Hej,

Någon annan som har problem att få denna att fungera i bootcamp Windows 10? Kopplad direkt från min MBP 16" via USB-C -> DP 1.2 fungerar den klockrent i MacOS men inte i Windows. I Windows ser det bra ut i 1-2 sekunder innan skärmen blir svart/blank och detta sker varje gång jag kopplar in/ut eller ändrar någon bildinställning. När den är svart kan jag fortfarande ändra inställningar och dylikt för den i både bildinställningar och AMD settings. Kan även dra musen till den om jag kör den "extended" även om jag inte ser pekaren.

Har testat med både AMD's officiella bootcamp driver och bootcampdrivers.com men det gör ingen skillnad vad jag väljer. När jag kopplade in den imorse fungerade den helt plötsligt som den borde men när jag testade en omstart gick den tillbaks till att bara fungera ett par sekunder om gången... Väldigt oklart och enda gången den fungerat sen jag började testa för ca 1 vecka sedan. Någon som har några tips för att få den att rulla?

Om jag kör med HDMI har jag inte samma problem men dock massor av andra problem både i Mac och Windows så det är uteslutet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats justera skärmen via mjukvara (input)? Testat ClickMonitorDDC och fungerar på min gamla Dell skärm men Samsung skärmen vill inte ta emot några kommandon.

Byta input på en skärm är inte så jobbigt men försöker hitta en lösning där jag enkelt kan byta input på alla mina skärmar samtidigt mellan stationär - laptop. Kikat på KVM switchar varken snyggt eller speciellt snällt mot plånboken.

Permalänk
Medlem

Min skärm har förutom knäppandet vissa vita prickar som förekommer innan den blir varm. Tror de inte förekommer efter den varit igång ett tag iaf.

Videoklipp:
https://drive.google.com/open?id=1D5vVlOLLteDV_HoUCI8ZdHQmgk3...

Tänker att det även skulle vara graifikkortet som är ett par månader nytt, men inget jag märkt tidigare. Det behöver vara mörk färg för att det ska synas.

Tankar?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Tja plockade precis upp skärmen, försökt få den att köra 120hz nu i en timme snart. Går det inte att komma över 60hz med ett 780ti?

Permalänk
Medlem

@SamuelPlopp: Googlade lite snabbt och på MSI sida för deras 780ti så står det:
Displayport version 1.2
Max Resolution: 4096x2160 @60 Hz

HDMI version 1.4a
Max Resolution: 4096x2160 @24 Hz

Borde vara samma för de olika tillverkarna så nej du kommer inte kunna köra skärmen i max upplösning i 120hz.

https://www.msi.com/Graphics-card/GTX-780Ti-GAMING-3G/Specification

Permalänk
Bildexpert 📺

@SamuelPlopp: Stämmer bra – tyvärr. Bandbredden över Displayport saknas på ett så pass gammalt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Komplett säljer denna skärm för 10 990 kr idag för den som är intresserad.

https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/spelutrustning...

(Med en ny modell på gång är det väl inte omöjligt att priset överlag kommer sjunka men ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Komplett säljer denna skärm för 10 990 kr idag för den som är intresserad.

https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/spelutrustning...

(Med en ny modell på gång är det väl inte omöjligt att priset överlag kommer sjunka men ändå)

Nån info om nya modellen? Eller bara nåt du förväntar dig ska komma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Nån info om nya modellen? Eller bara nåt du förväntar dig ska komma

Samsung G9: https://feber.se/pc/samsung-odyssey-g9-ar-alla-gamers-dromska...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Nån info om nya modellen? Eller bara nåt du förväntar dig ska komma

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Har en Multibrackets M VESA Gas Lift XL. Följer med en vesa 100x100 adapter då fästet bak på skärmen INTE är VESA.

Hur djup blir skärmen med denna jämfört med originalfoten?
Fick hem skärmen men tycker den sticker ut lite väl långt. Kan jag få in den några cm närmare väggen mha en arm så är det kanske en dealbreaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Hur djup blir skärmen med denna jämfört med originalfoten?
Fick hem skärmen men tycker den sticker ut lite väl långt. Kan jag få in den några cm närmare väggen mha en arm så är det kanske en dealbreaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, svårt att säga. Provade aldrig med standardfoten. Men skulle säga att den sticker ut mer eller mindre lika mycket som med standardfoten som med Multibracketfästet. Kanske att du kan pusha in den någon centimeter till

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som har denna skärm, vad har ni för grafikkort, och orkar kortet med detta? Skulle man klara sig med ett 2080 super kort?

Hur långt är ett snöre?

Beror på spel och inställningar såklart. Jag körde Witcher 3, i konstant 60 fps i 4K (vilket är fler pixlar än denna skärmen har) på ett GTX 1080.
Men då har jag inte allt på "ultra". Det är snyggt ändå. Många inställningar som drar mycket fps på de högre inställningarna är overkill och gör minimal skillnad på utseendet imo.

Så ska du köra de senaste spelen på ultra i 120 fps så... nej då räcker inte ett 2080 super.
Annars räcker det alldeles utmärkt imo

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Har en Multibrackets M VESA Gas Lift XL. Följer med en vesa 100x100 adapter då fästet bak på skärmen INTE är VESA.

Är det HD-modellen du har? Alltså Gas Lift XL HD?
Hur stabil är den vid tilt-punkten?

Beställde hem den som heter M VESA Gas Lift Single HD (ej XL) och den höll upp skärmen fint från skrivbordet, men trots att jag spände ordentligt så klarade den knappt hålla upp skärmen vid tilt-punkten - dvs skärmen ville gärna luta sig ner mot skrivbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Är det HD-modellen du har? Alltså Gas Lift XL HD?
Hur stabil är den vid tilt-punkten?

Beställde hem den som heter M VESA Gas Lift Single HD (ej XL) och den höll upp skärmen fint från skrivbordet, men trots att jag spände ordentligt så klarade den knappt hålla upp skärmen vid tilt-punkten - dvs skärmen ville gärna luta sig ner mot skrivbordet.

Artikelnr är 7350073737147 vilket ser ut att vara HD varianten: https://products.multibrackets.com/en/desktop-display-mounts/...

Ja, man får dra åt så in i helvete för att den ska hålla sig uppe. Inga problem när man väl lyckas dra åt den

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Grafikkort till Mac

Efter flera turer med Apple nu så har jag tröttnat. Köpte den nya Mac Minin för ca: 1år sedan med tanke på att den utan problem skulle kunna köra min c49rg90 som jag sedan införskaffade i september förra året, men till fakto ändå inte gör. Mac Mini har stöd för upp 5120x2880 upplösning via Thunderbolt 3, dock har den inte stöd för 5120x1440 vilket är så typiskt Apple, då det är i ultrawide format. De hänvisar till att Intel UHD 630 inte har stöd för upplösningen 5120x1440 överhuvudtaget, att det alltsåledes är ett hårdvaruproblem. Men det stämmer inte överhuvudtaget då man med bootcamp och Windows installerat får 5120x1440 upplösning utan problem. Nu har jag varit så många vändor med Apple och väntat så länge på en lösning att jag ger upp, de vägrar inse att det är MacOS som är problemet, inte hårdvaran. Själv är jag även trött på att köra PbP med två DP-Thunderbolt 3 kablar då det inte är optimalt för min del. Så nu har jag fått tag i en eGPU som jag kommer använda för att lösa problemet.

Men då kommer vi till nästa problem; har någon ett tips vilket grafikkort jag ska ha?
Vet ju om att det ska vara Radeon kort då Mac officiellt inte stödjer Nvidia. Jag vill ha ett i princip så billigt Radeon grafikkort som bara möjligt. Jag ska bara driva skärmen för vanligt datoranvändande (surfande, excel m.m.), alltsåledes behöver jag inget grafikkort för spelande whatsoever. Ett grafikkort som klarar köra skärmen i 5120x1440 upplösning i 120Hz för vanligt datoranvändande. Tips tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Efter flera turer med Apple nu så har jag tröttnat. Köpte den nya Mac Minin för ca: 1år sedan med tanke på att den utan problem skulle kunna köra min c49rg90 som jag sedan införskaffade i september förra året, men till fakto ändå inte gör. Mac Mini har stöd för upp 5120x2880 upplösning via Thunderbolt 3, dock har den inte stöd för 5120x1440 vilket är så typiskt Apple, då det är i ultrawide format. De hänvisar till att Intel UHD 630 inte har stöd för upplösningen 5120x1440 överhuvudtaget, att det alltsåledes är ett hårdvaruproblem. Men det stämmer inte överhuvudtaget då man med bootcamp och Windows installerat får 5120x1440 upplösning utan problem. Nu har jag varit så många vändor med Apple och väntat så länge på en lösning att jag ger upp, de vägrar inse att det är MacOS som är problemet, inte hårdvaran. Själv är jag även trött på att köra PbP med två DP-Thunderbolt 3 kablar då det inte är optimalt för min del. Så nu har jag fått tag i en eGPU som jag kommer använda för att lösa problemet.

Men då kommer vi till nästa problem; har någon ett tips vilket grafikkort jag ska ha?
Vet ju om att det ska vara Radeon kort då Mac officiellt inte stödjer Nvidia. Jag vill ha ett i princip så billigt Radeon grafikkort som bara möjligt. Jag ska bara driva skärmen för vanligt datoranvändande (surfande, excel m.m.), alltsåledes behöver jag inget grafikkort för spelande whatsoever. Ett grafikkort som klarar köra skärmen i 5120x1440 upplösning i 120Hz för vanligt datoranvändande. Tips tas tacksamt emot!

Tror du har mycket bättre möjligheter att få bra svar om du ställer frågan på ett mer lämpligt ställe än i denna tråd