Hjälp mig att förstå. PciE mm...

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att förstå. PciE mm...

Hej!
Hållet på att plocka ihop en ny stationär budgetdator.
Moderkortet är en Asus Prime B450 Plus. Jag valde den för att den har inbyggd grafik, datorn kommer att användas till att spela in musik och vanligt användande så inget grafiktungt alls.
Processorn blir en Ryzen 1500X...
Jag tänkte lägga in en M2 SSD som systemdisk. Vag jag förstår så går den på PciE- bussen? Jag läste någonstans att pcie kan bli en flaskhals om man lägger in ett kontroller-kort på en pcie plats på moderkortet då de delar på bandbredden. Grejen är att jag måste även installera ett kort med firewire då mitt ljudkort använder det. Det är firewire 400 och använder endast pcie x 1.
Är detta något som kommer att påverka hastigheten för min m2-ssd? Är det någon som har koll på detta så blir jag tacksam...

Permalänk
Medlem

Kan börja med att den integrerade grafiken sitter i processorn i sig och att moderkortet bara har stöd förr att använda den. Så processorn måste ha en intigrerade grafik del, vilket 1500x inte har. Då måste du ha 2200g, 2400g eller när de nya apuerna kommer.
För pcie banor har jag inte 100 noll på men det brukar stå i manualen OM vissa pcie portar delar bandbredd med m.2 pcie och då är det oftast bara att ta en annan port som inte delas. Har du bara en m..2 disk och ett pcie 1x så begränsas du inte av det totala antalet kanaler

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tro att du kommer märka någon påverkan på din ssd.

Men sen som @infigo säger så kommer du inte få ut någon bild med den cpun och måste välja en APU som då innehåller både CPU och GPU delen i en komponent.

Permalänk
Medlem

Aha. Tack för det, ni räddade mig från ett fiasko. Tog för givet att integrerad grafik betydde att jag inte behöver något annat.
Så då måste både processorn vara en apu och moderkortet ha integrated graphics för att slippa köpa ett grafikkort...
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Så då måste både processorn vara en apu och moderkortet ha integrated graphics för att slippa köpa ett grafikkort...

Nästan, det är processorn som har integrerad grafik (iGPU), moderkortet behöver endast ha bildutgångar för att kunna utnyttja det. Förr brukade iGPU:n sitta i moderkortet, men detta ändrades för runt ett decennium sen när allt mer började integreras i processorerna istället. AMD kallar sina processorer med iGPU för APU:er (Accelerated Processing Unit), medan Intel inte kallar det för något särskilt med istället har iGPU i de flesta av sina vanliga processorer.

När det gäller PCIe och M.2 så har Ryzen-processorerna 20 st. PCIe 3.0-linor, där 16 st. är till för ett grafikkort och resterande 4 för en M.2 PCIe-SSD. Sen har B450-styrkretsen ytterligare 6 st. PCIe 2.0 som kan användas till övriga PCIe-portar. På moderkortet du kollat på så är alltså PCIe x16-porten samt M.2-porten kopplade direkt till processorn, medan övriga PCIe-portar går via styrkretsen.

Du kan alltså koppla in en PCIe-SSD i M.2-porten utan att det påverkar någonting annat på moderkortet. Däremot så delar M.2-porten SATA-linor med SATA-portarna, så koppla du istället in en SATA-SSD i M.2-porten så stängs två av SATA-portarna av.

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Jag funderar kanske på om jag istället kör på ett m2 som går via sata. De är ju lite billigare och kan lägga de pengarna på en Ryzen 5 med grafik istället. Jag förlorar 2 sata- portar men tänkte ändå bara ha en extra ssd eller hdd för lagring, så det skulle ändå funka... Alternativt kanske jag kikar på att skippa integrerad grafik och köper ett dedikerat billigt grafikkort. Jag gissar att ska man ha motsvarande prestanda jämfört med den integrerade grafiken, fast på ett kort så är det inga värstinggrejer man behöver titta på...
Jag tar gärna emot fler tips, hur hade ni gjort i min situation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, jag blir konfunderad... Vad gäller ovanstående moderkort står det:
Integrerat grafikkort: Ja
Stöd för integrerad grafikkrets i CPU: Ja

På en annan, Asrock X370 Pro 4 står
Integrerat grafikkort: Nej
Stöd för integrerad grafikkrets i CPU: Ja

Om bägge behöver tex en Ryzen 5 2400G för grafik, vad betyder då Ja för integrerat grafikkort på Asus-kortet? Bägge har ju utgångar för grafik på själva moderkortet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztevie:

Alltså, jag blir konfunderad... Vad gäller ovanstående moderkort står det:
Integrerat grafikkort: Ja
Stöd för integrerad grafikkrets i CPU: Ja

På en annan, Asrock X370 Pro 4 står
Integrerat grafikkort: Nej
Stöd för integrerad grafikkrets i CPU: Ja

Om bägge behöver tex en Ryzen 5 2400G för grafik, vad betyder då Ja för integrerat grafikkort på Asus-kortet? Bägge har ju utgångar för grafik på själva moderkortet...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fel. Antagligen skriver tillverkare det på lite olika sätt och sen ska det översättas och passa in i butikens informationsmodell och då blir det lätt lite fel, speciellt vid maskinöversättning som det ofta är fråga om.

Permalänk
Medlem

Kör på en ryzen APU med integrerad grafik om du ändå inte har någon användning för tyngre grafik. Ryzen APUerna är ändå helt och hållet tillräckligt kompetenta även till väldigt lätt spelande.

En M2 disk kommer funka utmärkt också. Inga problem att sätta in en HDD eller två efter det heller. Att börja fundera över eventuella strypningar pga PCI banor är väldigt överkurs för en dator som ska spela in musik och surfas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Hej!
Hållet på att plocka ihop en ny stationär budgetdator.
Moderkortet är en Asus Prime B450 Plus. Jag valde den för att den har inbyggd grafik, datorn kommer att användas till att spela in musik och vanligt användande så inget grafiktungt alls.
Processorn blir en Ryzen 1500X...
Jag tänkte lägga in en M2 SSD som systemdisk. Vag jag förstår så går den på PciE- bussen? Jag läste någonstans att pcie kan bli en flaskhals om man lägger in ett kontroller-kort på en pcie plats på moderkortet då de delar på bandbredden. Grejen är att jag måste även installera ett kort med firewire då mitt ljudkort använder det. Det är firewire 400 och använder endast pcie x 1.
Är detta något som kommer att påverka hastigheten för min m2-ssd? Är det någon som har koll på detta så blir jag tacksam...

Vad har du för budget? Kanske bäst att hjälpa dig med ett komplett bygge om du är osäker.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag har inte satt nån direkt budget, men så billigt som möjligt och ändå få ihop en dator som är någorlunda snabb och räcker till för några år framåt.
Jag tänkte behålla min låda och nätagget som sitter där redan. Lådan är en gammal Antec Sonata II som jag har ljudisolerat. Vad jag kommit fram till hittills är detta:
Moderkort Asus Prime B450 Plus 1029:-
Processor AMD Ryzen 2400G 1499:-
Minnen Crucial Ballistics Sport LT DDR4 2x8 Gb 990:-
Systemdisk Crucial MX500 m2 250Gb 531:-
Firewirekort StarTech 1394B3 789:-
Summa 4838:-

Har bara kikat runt på vad som verkar ok och i den nedre prisklassen. M2 disken kanske finns bättre och mer prisvärt tex... Till denna lista tillkommer en lagringsdisk på 1 Tb. Vet inte om jag går på en hdd eller ssd. Verkar inte vara jättestor skillnad i pris, dock måste en HDD vara minst 7200 rpm för inspelning av musik...
Jag har redan en legit version av Win 7 64, och moderkortet verkar faktiskt stöda det. Har läst att man ev kan uppgradera gratis till 10 om man har tur, i så fall gör jag det. Känns inte som nån höjdare att betala 1300 för ett operativ. Linux går bort, funkar fint för vanliga datorer, men är lite kasst med drivrutiner till en del av mina musikprylar...
Det finns mycket billigare firewirekort, tyvärr är mitt focusrite ljudkort kinkig med vilket chip det använder. Detta kort är det billigaste som är kompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Jag har inte satt nån direkt budget, men så billigt som möjligt och ändå få ihop en dator som är någorlunda snabb och räcker till för några år framåt.
Jag tänkte behålla min låda och nätagget som sitter där redan. Lådan är en gammal Antec Sonata II som jag har ljudisolerat. Vad jag kommit fram till hittills är detta:
Moderkort Asus Prime B450 Plus 1029:-
Processor AMD Ryzen 2400G 1499:-
Minnen Crucial Ballistics Sport LT DDR4 2x8 Gb 990:-
Systemdisk Crucial MX500 m2 250Gb 531:-
Firewirekort StarTech 1394B3 789:-
Summa 4838:-

Har bara kikat runt på vad som verkar ok och i den nedre prisklassen. M2 disken kanske finns bättre och mer prisvärt tex... Till denna lista tillkommer en lagringsdisk på 1 Tb. Vet inte om jag går på en hdd eller ssd. Verkar inte vara jättestor skillnad i pris, dock måste en HDD vara minst 7200 rpm för inspelning av musik...
Jag har redan en legit version av Win 7 64, och moderkortet verkar faktiskt stöda det. Har läst att man ev kan uppgradera gratis till 10 om man har tur, i så fall gör jag det. Känns inte som nån höjdare att betala 1300 för ett operativ. Linux går bort, funkar fint för vanliga datorer, men är lite kasst med drivrutiner till en del av mina musikprylar...
Det finns mycket billigare firewirekort, tyvärr är mitt focusrite ljudkort kinkig med vilket chip det använder. Detta kort är det billigaste som är kompatibelt.

Låter väl bra, fast jag hade kikat på någon annan SSD. Den där är rätt dyr för att vara endast 250GB. Sålänge man inte håller på med videoredigering spelar det inte jättestor roll vilken SSD det är, eftersom man kommer märka väldigt liten skillnad mellan dem. Finns flera för omkring 6-700kr som har 500GB.

Hur gammalt är nätaggregatet? Är det lika gammalt som chassit (dvs ca 10år) så hade jag bytt ut det.

Windows kan du köpa från Ebay eller Kinguin för mellan 50-250kr.

PS. Om du inte taggar någon när du svarar så ser man inte om du skrivit något eller ej.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Låter väl bra, fast jag hade kikat på någon annan SSD. Den där är rätt dyr för att vara endast 250GB. Sålänge man inte håller på med videoredigering spelar det inte jättestor roll vilken SSD det är, eftersom man kommer märka väldigt liten skillnad mellan dem. Finns flera för omkring 6-700kr som har 500GB.

Hur gammalt är nätaggregatet? Är det lika gammalt som chassit (dvs ca 10år) så hade jag bytt ut det.

Windows kan du köpa från Ebay eller Kinguin för mellan 50-250kr.

PS. Om du inte taggar någon när du svarar så ser man inte om du skrivit något eller ej.

Tack!
Jag har börjat luta lite åt att även köpa ny låda i mindre format. Kanske en Fractal focus G mini, och ett microATX moderkort.
Har kollat in Asrock B450m Pro4. Verkar ligga bra i pris och få goda omdömen vad jag sett. En m2 som systemdisk också... Sen kanske jag nöjer mig med en Ryzen 3 2200G. Jag hamnar då på ungefär samma summa. Hade velat kasta ut mot gamla schabrak till datorbord och ha nåt minde...
Nätagget är en OCZ 600w. Den är inte lika gammal som lådan men 6-7 år är den alla gånger...
Jag testade att installera Windows 10, nedladdat från Microsoft, och använda min gamla nyckel från 7:an. Det gick utmärkt, den aktiverades utan problem så det känns som att jag klarar mig från den kostnaden.
En annan fråga: I tex fractal lådan här ovan så inför det 2 insugsfläktar i fronten. Räcker det månntro, eller behöver jag skaffa nån extra? Finns plats i den lådan både i topp och botten för några till... Men undviker det helst om det går, stor fördel att ha så tyst som möjligt när man spelar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Tack!
Jag har börjat luta lite åt att även köpa ny låda i mindre format. Kanske en Fractal focus G mini, och ett microATX moderkort.
Har kollat in Asrock B450m Pro4. Verkar ligga bra i pris och få goda omdömen vad jag sett. En m2 som systemdisk också... Sen kanske jag nöjer mig med en Ryzen 3 2200G. Jag hamnar då på ungefär samma summa. Hade velat kasta ut mot gamla schabrak till datorbord och ha nåt minde...
Nätagget är en OCZ 600w. Den är inte lika gammal som lådan men 6-7 år är den alla gånger...
Jag testade att installera Windows 10, nedladdat från Microsoft, och använda min gamla nyckel från 7:an. Det gick utmärkt, den aktiverades utan problem så det känns som att jag klarar mig från den kostnaden.
En annan fråga: I tex fractal lådan här ovan så inför det 2 insugsfläktar i fronten. Räcker det månntro, eller behöver jag skaffa nån extra? Finns plats i den lådan både i topp och botten för några till... Men undviker det helst om det går, stor fördel att ha så tyst som möjligt när man spelar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir säkert bra .. 2200G är ju dock ca 30% långsammare än 2400G i multitrådade program.

Det ska nog inte behövas några fler fläktar. Du har inga komponenter som bör generera särskilt mycket värme ändå.

Angående SSD:n så tänk på att "m2" inte nödvändigtvis behöver betyda att den är snabbare än en "vanlig" SATA-SSD. "m2" kan man säga är formatet på disken. Det är "NVME"-diskar som är de snabbare, och dessa är också i "formatet" m2. Dock är det onödigt att köpa en dyrare SSD om du har en lite mer ansträngd budget (som du verkar ha) eftersom man sällan märker någon skillnad ändå.

Sist men inte minst så hade jag nog bytt ut nätaggregatet för att vara på den säkra sidan, men upp till dig förstås.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det blir säkert bra .. 2200G är ju dock ca 30% långsammare än 2400G i multitrådade program.

Det ska nog inte behövas några fler fläktar. Du har inga komponenter som bör generera särskilt mycket värme ändå.

Angående SSD:n så tänk på att "m2" inte nödvändigtvis behöver betyda att den är snabbare än en "vanlig" SATA-SSD. "m2" kan man säga är formatet på disken. Det är "NVME"-diskar som är de snabbare, och dessa är också i "formatet" m2. Dock är det onödigt att köpa en dyrare SSD om du har en lite mer ansträngd budget (som du verkar ha) eftersom man sällan märker någon skillnad ändå.

Sist men inte minst så hade jag nog bytt ut nätaggregatet för att vara på den säkra sidan, men upp till dig förstås.

Jag har faktiskt hunnit lägga in en order alldeles nyss. Det blev följande:
Låda Fractal Focus G mini, 399:-
Moderkort AsRock B450m Pro 4, 882:-
Processor AMD Ryzen 3 2200G, 1049:-
Hårddisk SSD Intel 660P m2 PciE Nvme 1 Tb, 1229:-
RAM Ballistix Sport LT 3000 2x8 Gb, 990:-
Controllerkort Firewire StarTech PEX1394B3, 802:-
Summa: 5351:-

Jag använder mitt gamla nätagg tills vidare, är ju lätt att köpa ny när som helst.
Min tanke med den större SSD:n är att jag använder den som systemdisk och installation av program. Jag har även plats för inspelningar som jag senare kan flytta till min NAS när det är färdigt. Jag slänger in nån gammal sata-hdd för lagring av sånt som inte behöver nån speed, som foton, musik osv.... Just den här m2 disken var lika billig som om jag köpt en mindre ssd sata systemdisk plus en hyfsad 1 Tb sata hdd, så jag tyckte att varför inte...
Tack för hjälpen! Blir spännande att bygga ihop det hela....

Skickades från m.sweclockers.com