Ifixit viker sig för Samsung – avpublicerar genomgång av Galaxy Fold

Permalänk
Melding Plague

Ifixit viker sig för Samsung – avpublicerar genomgång av Galaxy Fold

Blott en dag efter att reparationssajten Ifixit publicerade en detaljerad nedmontering av Samsung Galaxy Fold har artikeln avpublicerats på Samsungs begäran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lycka till med att städa upp röran...
Skadan är redan gjord, varför göra den värre

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

Ärligt folk i iFixit.

Bra PR

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Om dom jobbar på en förbättrad en, varför släppte dom ut trasiga exemplar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Aaaah, the Barbara Streisand Effect is in play

Man skulle ju kunna tro att Samsung larde sig från forra gången, men icke...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Smart, sopa igen spåren... ingen kommer komma ihåg detta sen. Hur var det nu, internet glömmet... alltid? Huvuden måste rulla nu hos Samsung, hur lyckades man rulla ut en produkt som så uppenbart fortfarande är i prototypstadiet?

Känns som om de tagit inspiration från typ Anthem, släpps till fullpris i ett stadie av early alpha.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det var då fan?! Har de inte lärt sig ett skit av sina exploderande telefoner och skandalen som följde. Hur vore det om de la sin energi på att göra produkter med bra kvalitet som tål en journalistisk granskning istället för att indirekt hota och skrämma journalister till tysnad?

Också dåligt av iFixit. Deras partners är tydligen viktigare för dem än att sanningen kommer fram! De vek sig för lätt. Pengar är tydligen viktigare än sanningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var då fan?! Har de inte lärt sig ett skit av sina exploderande telefoner och skandalen som följde. Hur vore det om de la sin energi på att göra produkter med bra kvalitet som tål en journalistisk granskning istället för att indirekt hota och skrämma journalister till tysnad?

Också dåligt av iFixit. Deras partners är tydligen viktigare för dem än att sanningen kommer fram! De vek sig för lätt. Pengar är tydligen viktigare än sanningen.

Det är alltid pengarna som är det viktigaste.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är alltid pengarna som är det viktigaste.

Isåfall hoppas jag det här slår Samsung, iFuckedIt och deras partners där det verkligen gör ont, i plånboken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Smart, sopa igen spåren... ingen kommer komma ihåg detta sen. Hur var det nu, internet glömmet... alltid? Huvuden måste rulla nu hos Samsung, hur lyckades man rulla ut en produkt som så uppenbart fortfarande är i prototypstadiet?

Känns som om de tagit inspiration från typ Anthem, släpps till fullpris i ett stadie av early alpha.

De har ju inte släppt den ännu. Vi får se hur den "fixade" versionen håller om de ens släpper en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alla pratar om "3d stacking" vilket inte är 3d stacking enligt mig om du bara lägger en krets ovanpå en annan å så ser jag att samsung har ram "stacked" över soc:en. Möjligtvis inte den första mobila enheten som har detta men första gången jag sett det iaf

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Det har väl gått jättebra för Samsung efter skandalen med exploderande telefoner. Varför skulle dom ha lärt sig något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ibland är det bäst att inte vara först :).
Tyckte den inte kändes färdig redan första gången man såg denna lur, speciellt när man jämför med Mate X den känns betydligt mer välslipad.
Men får väl se om även den har brister när den nu kan tänkas släppas.
Men kommer nog inte gå så dåligt för Samsung ändå. Samsung-fanboys likt Apple-fanboys har lätt att glömma större missöden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Där förlorade iFixit sin självtillverkade glans.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Där förlorade iFixit sin självtillverkade glans.

Tycker snarare det är uppfriskande att de är raka när de skriver ut sin orsak, att de inte måste plocka bort den men med respekt för ett företag de jobbar nära så väljer man att göra det.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Samsungs produkter tills jag kommit på mig själv att de faktiskt inte alls funkar hemma hos mig. Har ju fan alltid varit problem med TVn, Soundbar etc. Deras support skiter ju fullständigt i att hjälpa med, svarar inte ens längre på ärendet. Må dom brinna.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Isåfall hoppas jag det här slår Samsung, iFuckedIt och deras partners där det verkligen gör ont, i plånboken.

Men snälla, företag behöver pengar för att gå runt. Om de har sätt som säkrar dess ekonomiska säkerhet så är det inte mer än rätt såvida de inte lurar kunder. Vilket iFixIT inte gör.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Också dåligt av iFixit. Deras partners är tydligen viktigare för dem än att sanningen kommer fram! De vek sig för lätt. Pengar är tydligen viktigare än sanningen.

Känns som om du dömer väldigt hårt. Kan tänka mig att Samsungs advokater i princip hade begravt dom annars. Nu kan dom i varje fall fortsätta verksamheten (och sanningen har ju redan kommit fram).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De har ju inte släppt den ännu. Vi får se hur den "fixade" versionen håller om de ens släpper en sådan.

Samsung Hold, vi har nu fixat problemet genom att ta bort vikfunktionen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hmm, "viker sig" tycker jag är lite på kanten, diskuterbart.
Den som har vikt ut sig här är Samsung galaxy fold. Badum tish!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Känns som om du dömer väldigt hårt. Kan tänka mig att Samsungs advokater i princip hade begravt dom annars. Nu kan dom i varje fall fortsätta verksamheten (och sanningen har ju redan kommit fram).

Jag tror inte detta är enda anledningen, utan det handlar också om framtiden. Samsung kan helt enkelt utesluta Ifixit och deras partner från framtida tidiga produktsläpp eller recensionsexemplar, helt enkelt för att deras tidigare handlingar (alltså denna genomgång) framställer företagets produkter i väldigt dålig dager. Efter det blir det också en avvägning för andra tech-företag--vill man verkligen ge ut recensionsexemplar till någon som slaktade Samsungs nya satsning?

Problemet för Samsung är ju att i konsumenternas ögon kan detta drag tolkas väldigt negativt, vilket det borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Samsung Hold, vi har nu fixat problemet genom att ta bort vikfunktionen.

Finns redan:

Garanterat dålig ide att vika denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om dom jobbar på en förbättrad en, varför släppte dom ut trasiga exemplar?

Vem släppte man den för?
släppte man den för en selektiv skara så kan orsaken vara att man vill få feedback på produkten samtidigt som man försöker åtgärda eventuella svagheter och brister som redan är kända. Skulle man första åtgärda alla kända brister innan man skickar iväg produkten för feedback så skulle det ta jättelång tid att utveckla då allt blir beroende av att man gör det i en viss ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Men snälla, företag behöver pengar för att gå runt. Om de har sätt som säkrar dess ekonomiska säkerhet så är det inte mer än rätt såvida de inte lurar kunder. Vilket iFixIT inte gör.

Skrivet av TuHack:

Känns som om du dömer väldigt hårt. Kan tänka mig att Samsungs advokater i princip hade begravt dom annars. Nu kan dom i varje fall fortsätta verksamheten (och sanningen har ju redan kommit fram).

Man får väl hoppas att det blir en tillräckligt stor nyhet att Samsung tvingat dem att dra in artikeln så att deras avsikt går förlorad, för de pressade dem ju inte att dra in artikeln med avsikten att skaffa sig negativ publicitet.

Nu förstärks ju bara intrycket att de försöker sopa något under mattan så jag tycker att de kanske hade lite otur när de tänkte där.

Sen tycker jag fortfarande det är svagt av Ifixit. Deras uttalande mer eller mindre klargör ju att de mer än gärna kastar journalism under bussen av ekonomiska skäl. Och det hoppas jag också straffar dem, för är det något en publikation skall ha så är det trovärdighet och det tycker jag de tappar mycket här. De borde inte tagit ner artikeln. De lär ju Samsung att det är OK att försöka sätta sig på folk. Det är dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var då fan?! Har de inte lärt sig ett skit av sina exploderande telefoner och skandalen som följde. Hur vore det om de la sin energi på att göra produkter med bra kvalitet som tål en journalistisk granskning istället för att indirekt hota och skrämma journalister till tysnad?

Också dåligt av iFixit. Deras partners är tydligen viktigare för dem än att sanningen kommer fram! De vek sig för lätt. Pengar är tydligen viktigare än sanningen.

Fast de har ju dragit tillbaka produkten och det ifix visar är inte det som kommer att säljas. Varför vara så upprörd? Om de däremot fortsatte att sälja den och samtidigt tysta ifixit? Ja då kan man brusa upp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

"Efter skärmskandalen: Samsung återkallar alla Galaxy Fold"

https://www.nyteknik.se/popularteknik/efter-skarmskandalen-sa...

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Permalänk

Samsung har inte släppt produkten, den har bara skickats till recensenter.
Dom har sedan gjort klart att den version som släpptes till recensenter inte kommer att släppas på marknaden.

Så självklart borde iFixit som ju inte recenserar hur lätt det är att fixa prototyper, utan faktiska produkter avpublicera tills dom antingen får tag på ett exemplar av versionen som faktiskt släpps, eller att dom kan konstatera att versionen som släpps är identisk med den produkt dom redan gjort en genomgång av.
Det är inget Samsung ska behöva hota någon för.
ifixits enda anledning att ha artikeln kvar är att den får uppmärksamhet som gynnar trafikflödet till deras site, och i det läget så kan man inte tala om journalistiskt integritet.
Sen kan det vara så att ifixit missat att Samsung återkallat produkten. Det är ju dock inte vad dom skriver i sin förklaring.

Det är befogat att undra hur Samsung kunde begå sådant misstag med designen, om det faktiskt kan komma in skräp under skärmen som kan göra att den förstörs. Men dom gjorde väl samma misstag som Apple, fel labb-tester helt enkelt. Antennagate berodde ju troligtvis på att Apple inte testat telefonen fullt ut, dom som fälttestade den hade den ju i ett skal.
Samsung i detta fall har visat robotar som viker telefonen, 200 000 gånger eller vad det var, men i en sådan simulation så utsätts ju inte telefonen för smuts, utan det som testas är bara att skärmen klarar av att vikas.
Bendgate beror ju troligtvis också på att testmaskiner bara testar på ett sätt hur produkterna tål att böjas, medan det i verkligheten kan uppstå olika situationer där påfrestningen sker på olika punkter.

Men det förändrar ju inte det faktum att Samsung återkallat produkten innan den ens nått konsumenter och att iFixits artikel därför är totalt irrelevant.
Om telefonen hade släppts, så hade det ju varit en helt annan sak, då hade det varit illa av iFixit att avplublicera, men nu är det, det enda riktiga, och då är det mer problematiskt om det kräva påtryckningar för dom att göra detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast de har ju dragit tillbaka produkten och det ifix visar är inte det som kommer att säljas. Varför vara så upprörd? Om de däremot fortsatte att sälja den och samtidigt tysta ifixit? Ja då kan man brusa upp

Skrivet av JonHolstein:

Samsung har inte släppt produkten, den har bara skickats till recensenter.
Dom har sedan gjort klart att den version som släpptes till recensenter inte kommer att släppas på marknaden.

Så självklart borde iFixit som ju inte recenserar hur lätt det är att fixa prototyper, utan faktiska produkter avpublicera tills dom antingen får tag på ett exemplar av versionen som faktiskt släpps, eller att dom kan konstatera att versionen som släpps är identisk med den produkt dom redan gjort en genomgång av.
Det är inget Samsung ska behöva hota någon för.
ifixits enda anledning att ha artikeln kvar är att den får uppmärksamhet som gynnar trafikflödet till deras site, och i det läget så kan man inte tala om journalistiskt integritet.
Sen kan det vara så att ifixit missat att Samsung återkallat produkten. Det är ju dock inte vad dom skriver i sin förklaring.

Det är befogat att undra hur Samsung kunde begå sådant misstag med designen, om det faktiskt kan komma in skräp under skärmen som kan göra att den förstörs. Men dom gjorde väl samma misstag som Apple, fel labb-tester helt enkelt. Antennagate berodde ju troligtvis på att Apple inte testat telefonen fullt ut, dom som fälttestade den hade den ju i ett skal.
Samsung i detta fall har visat robotar som viker telefonen, 200 000 gånger eller vad det var, men i en sådan simulation så utsätts ju inte telefonen för smuts, utan det som testas är bara att skärmen klarar av att vikas.
Bendgate beror ju troligtvis också på att testmaskiner bara testar på ett sätt hur produkterna tål att böjas, medan det i verkligheten kan uppstå olika situationer där påfrestningen sker på olika punkter.

Men det förändrar ju inte det faktum att Samsung återkallat produkten innan den ens nått konsumenter och att iFixits artikel därför är totalt irrelevant.
Om telefonen hade släppts, så hade det ju varit en helt annan sak, då hade det varit illa av iFixit att avplublicera, men nu är det, det enda riktiga, och då är det mer problematiskt om det kräva påtryckningar för dom att göra detta.

Skickades från m.sweclockers.com

De hade ju tänkt släppa den. Det var knappast så att de skickade ut telefonerna till resencenter som ett sista test, utan de återkallar ju dem just därför att resencenterna fått problem.

Om resencenterna varit försiktiga med produkten så hade kanske inte felet upptäckts och då hade den ju släppts. Det vi ser i iFixIt's artikel är dålig byggkvalitet på en produkt som var tänkt att släppas, så det känns ändå som Samsung försöker sopa det hela under mattan. Att ta en rövare med byggkvaliteten på en så dyr produkt är inte OK någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Där förlorade iFixit sin självtillverkade glans.

För att?

Tvärtom har de fått ännu mer skinande glans. De är 100% ärliga med varför de plockar bort den. Att plocka bort den är inte precis ett val de har. Skulle de vägra kommer Samsung se till att både iFixIt och deras partner får ett helvete senare, och det är inte värt att riskera hela deras företag bara för att "stick it to the man".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |