Skrivet av henkiii:
Steam (Valve) omsatte uppskattningsvis ~4.6 Miljarder dollar 2017 (ej inräknat DLC och microtransaktioner) enligt denna k
älla.
De riktiga siffrorna är tyvärr hemliga.
Detta på 360 anställda.
Omsättning / antal anställda = över 130 M SEK.
Vi kan jämföra med en svensk spelutgivare, Paradox, med ~300 anställda.
De omsatte ~1,1miljard svenska kronor.
Dvs ~3,6 M SEK per anställd.
Steam eller Valve gräver guld på andras bekostnad.
Jag tycker att det är dags att omfördela lite av guldet till de som faktiskt tillverkar vårt spelnöje genom att sänka steam-skatten till en mer rimlig nivå.
Att det finns en butik där avgiften är mindre än hälften är ett bra steg i rätt riktning.
Jag kan ta smällen att ha ytterligare en game-launcher om utvecklarna får mer i fickan.
Nu var inte den delen riktad mot mig, eller citerad ovan – men jag kan påpeka att du bara får 70 % hos Amazon App Store också. Amazon tar 30 % för appköp.
4,3 miljarder USD låter inte orimligt i första anblick, men det är omöjligt att säga vad de omsätter och från vad eftersom de inte är på börsen. Det är troligen dock en överdriven siffra, då hela "premium PC"-marknaden var värd 6,2 miljarder USD 2017 och som sagt, mycket säljs utanför Steam som inte ger Valve några inkomster, så det är omöjligen en siffra på enbart digitala köpespel som säljs i Steam. Valves försäljning borde legat kring 2-3 miljarder USD snarare som de då behöll nästan 30 % av och som skulle täcka alla kostnader. Deras omsättning är såklart högre då de gör mer än säljer spel, du har ju prenumerationer, in-game-köp o.s.v.
Just för att Valve inte tar något betalt för aktiveringskoderna utvecklarna/utgivarna hämtar hem så gick de flesta konkurrenter över till att bara sälja aktiveringskoder för Steam försedda av utgivarna istället. Samtidigt måste en seriös konkurrent göra samma sak för att dyka upp hos alla auktoriserade återförsäljare och det har ingen gjort. Det är när Epic Games börjar göra detta som de kan börja ta marknadsandelar, inte för att de tar lägre andel när försäljningen sker via Epic Games Store.
För en storsäljare är Valves andel max bara ett par procent mer än Epic Games i praktiken, men i praktiken har du också mycket lägre försäljning om du inte aldrig finns på Steam och alla vanliga återförsäljare. Spelen som Epic Games har köpt tidsbegränsad exklusivitet för har marknadsförts på Steam, gått att förboka och allt. Ingen har vågat säga i förväg att de ska finnas enbart på Epic Games Store.
Valve behöver tyvärr inte göra ett dugg som svar. Epic Games Store saknar fortfarande så mycket för utgivarna och Epic Games kommer inte för evigt köra med tidsbegränsad exklusivitet mot betalning. Det är Epic Games Store som kommer behöva anpassa sig.
Har du ett spel med försäljning på 200 miljoner USD och kör Steam, där 40 % av försäljningen sker via auktoriserade återförsäljare och/eller din egna butik, då blir Valves andel 27 miljoner USD eller 13,5 % av försäljningen. Ger du ut spelet på Steam och säljer aktiveringskoder via återförsäljare så får du massor gratis marknadsföring över flera olika kanaler du inte får när du väljer Epic Games Store. Tyvärr är det nog ingen bra idé att köra exklusivt på Epic Games Store, men de kommer anpassa sig om de vill stanna kvar, och just exklusivitet är ju oviktigt. Det finns inget som hindrar dig att sälja med/på flera plattformar/butiker. Värdet med Epic Games Store är inte lägre andel, och det är inte vad de använder för att försöka få kunder/användare nu i uppstartsfasen. Värdet är snarare att de potentiellt kan bli en ytterligare plattform som tillåter spel från tredje part, så att inte enda alternativet till Steam är egen butik med tillhörande klient eller EAs Origin. Något verktyg för att få ner andelarna Valve och EA tar i sina butiker, eller för att utgivarna ska tjäna mer pengar kommer det inte vara.