Tim Sweeney: "Epic Games skrotar exklusiva speltitlar om Steam matchar avgifterna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Du använder kanske möjligheten att begränsa hur mycket bandbredd spelet får ta, det har Epic Games inte tillgång till heller. Så du eller andra i hushållet kan inte göra något medan dina spel laddas ner.

Glöm inte begränsning av bandbreddsanvändning, skulle vara kul om man själv eller någon i familjen kunde göra något medan ett spel laddas ner...

Sitter på 300/300 så har inte haft några problem faktiskt. Sen om det då går långsamt under 10 minuter medan jag laddar ned och frun får problem med netflix or whatever 1 gång I månaden kan jag leva med.
Hur ofta laddar du ned spel för att detta ska vara ett problem egentligen... Känns som det argumentet är ett eko från internet där nån bor ute i utah med 0.5 Mbit bredband.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Vad är det som Epic games gör mer än utvecklar Fortnite är inte så insatt i Epic Games. Vet Valve utvecklar nya Vive Pro, Proton och Steam link eller vad det nu heter.
Tror det är ganska lätt för Tim Sweeney att säga att folk ska sänka till 12%, de fick en hel del pengar av Tencent och alla ungar som köper v-bucks.
Sen är Epic Games Store liten än jämfört med Steam.

Dock spelar nog ingen större roll vad man säger, kommer nog bli bashad för påpekar detta.
Säger inte jag har all kunskap eller inblick, säger bara vad jag vet och ser/läser.

De har ju unreal engine som säkert genererar en slant. Vet inte hur stor den faktiskt är men finns ju en del spel som använder den.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@M1NT: Du lär ha mycket högre försäljning om ditt spel finns på Steam och alla vanliga återförsäljare. Valve får ingenting för aktiveringskoder du säljer via återförsäljare eller egen butik. Om du vill kan du givetvis vara på båda.

Permalänk
Medlem

@Goteborgan: Gears of war, unreal spelen, unreal engine tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Kul att se att de fortsätter att ta sina utvecklares bekymmer på allvar! För ett litet företag i exempelvis Sverige som använder Unreal Engine eller motsvarande avgiftsbelagda motor är det i princip omöjligt att ta ut en jävla lön om vederbörande väljer att publicera på Steam. Efter deras del av kakan, skatter och löner till anställa har omkring 90% av intäkterna redan försvunnit...

10% vinst på omsättningen lät ju väldigt normalt för ett bolag i Sverige idag ?

Jag har väldigt svårt att förstå hur folk kan tycka att 30% är "mycket".
Kollar man detaljhandel ligger du på runt 30-50% i påslag från tillverkare till kund(kanske en grossist med 10-30% med)
Apple tar ju 30% i sin store och Google tar väl 30% med?

Hur fan kan Steams 30% vara djävulen själv medan ingen annan gnäller på någon annan? När steam tillhanda håller servar, Kunder, och övrig service med updates etc åt utvecklarna?

Permalänk
Medlem

Att det kommer konkurrens som kan leda till att utvecklarna får mer av kakan är helt rätt. Visst stämmer det att Steam har mer funktionalitet, men det har också gjort mjukvaran bloatad och något jag vill ha så lite med att göra som möjligt, så det är inte något jag ser som enbart positivt. Jag bryr mig mer om att spelutvecklare frodas än att stödja Steams plattform.

Sedan finns det såklart kritik att vända mot Epic Games också, det är inte en svartvit situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

10% vinst på omsättningen lät ju väldigt normalt för ett bolag i Sverige idag ?

Jag har väldigt svårt att förstå hur folk kan tycka att 30% är "mycket".
Kollar man detaljhandel ligger du på runt 30-50% i påslag från tillverkare till kund(kanske en grossist med 10-30% med)
Apple tar ju 30% i sin store och Google tar väl 30% med?

Hur fan kan Steams 30% vara djävulen själv medan ingen annan gnäller på någon annan? När steam tillhanda håller servar, Kunder, och övrig service med updates etc åt utvecklarna?

30% är mycket i en branch där marginalerna är små.
Bara för att de andra digitala jättarna är lika gnidna betyder det inte att det är mindre fel.

Skulle du acceptera 30% avgift på att sälja en pryl på sweclockersmarknaden?
De tillhandahåller ju en webbtjänst och kunder och 'övrig service'.

Skulle du acceptera 5kronor porto (jämfört med brev) för att skicka ett meddelande från din dator eller telefon via en digital plattform?

Kostnaderna för digital distribuering är bara en bråkdel jämfört med fysisk sådan, därför är det inte rimligt med samma kostnadspåslag.

Permalänk
Medlem

@henkiii:

Appar via Google/Apple ? Är det bättre marginaler där?
Sedan jämför du vad jag som privatperson skulle betala för sms och sweclockersmarknad blir ju lite fel.

Amazon och ebay tar väl runt 6-9% och dom hanterar bara själva försäljningen tills varan är levererad och betald.
Ganska stor skillnad på en ren marketplace och en gamelauncher.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Du får fråga de auktoriserade återförsäljarna vad de tar, du kan sälja gratis aktiveringskoder för Steam via dessa eller din egna butik. Det är inte så att Valve får allt, de får bara 20,*-30 % av det som säljs i deras egna butik, och får noll kronor för allt som säljs via andra kanaler, men har kostnaden för att distribuera dessa spel likväl.

Spel som säljer för flera hundra miljoner USD hamnar under 25 % efter försäljning på mer än 70 miljoner USD och det är det såklart inte många som når upp till. Men du får 100 % av försäljningspriset när du säljer via din egna butik och använder dig av Steam, kör du Epic Games Store är du hänvisad till butiken och får inte ut några aktiveringskoder.

Tradera tar för övrigt 10 % upp till 200 kr, alltså varor till och med 2000 kr betalar 10 %.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad har du för internet? Jag har 100/10 fiber från Bahnhof och kan utan problem surfa medan jag laddar ner utan någon gräns. Ska man glo någon stream under tiden kan det nog bli tufft däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av roxkz:

Det problemet har jag aldrig upplevt oavsett tjänst, men å andra sidan tar det inte lång tid att dra hem ett spel med några hundra mbit så eventuella avbrott har nog aldrig varit speciellt långa.
Men det är en trevlig funktion att ha likväl.

Som sagt aldrig upplevt problem eller avbrott med varken streaming eller surf på övriga enheter vid nedladdning via steam eller annan tjänst.

Skrivet av HenrikM:

Sitter på 300/300 så har inte haft några problem faktiskt. Sen om det då går långsamt under 10 minuter medan jag laddar ned och frun får problem med netflix or whatever 1 gång I månaden kan jag leva med.
Hur ofta laddar du ned spel för att detta ska vara ett problem egentligen... Känns som det argumentet är ett eko från internet där nån bor ute i utah med 0.5 Mbit bredband.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har 250/250 Mbit men när sambon spelar Escape from Tarkov och andra skjutspel online är han inte det minsta glad om det laggar i 5 min 1 gång i veckan medan min Satisfactory patchar. Alla andra har vi kunnat begränsa till max 10 MB/s eller liknande men Epic går bara inte. Streams kan jag inte titta på på min dator medan det patchar heller eftersom den drar omkring 25 MB/s och vi inte riktigt får ut våra 250 Mbit... I ett hushåll med 2 gamers är bandbreddsbegränsningar för klienter som Steam och liknande viktigt. Patchar är ju knappast små i många spel numera...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myhybris:

10% vinst på omsättningen lät ju väldigt normalt för ett bolag i Sverige idag ?

Det blir betydligt mindre än 10%.. Vid den tidpunkten är inte avgifter för övrig utrusning inräknade, eller hyra av lokal.

Steam är väl kort och gott den tjänst som är lättast att påverka utav de andra hindren för en spelutvecklare... Det krävs inga politiska åtgärder, enbart att andra företag roffar åt sig marknadsandelar. Epic Games har fan i mig naturliga incitament för att hjälpa dem som använder deras produkt för utveckling!

Permalänk
Medlem

Innan Steam kom och började ta 30% från försäljningen så kostade ju spelen mindre på PC. Sen ökade dom priserna till konsolernas nivå när Steam skulle ha pengar precis som Sony/Microsoft/Nintendo när man släpper spel där.

Så pengarna till dom som gjort/släppt spelet borde bli ungefär samma som förut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smart drag av Epic, de är riktigt slipade. Nu är bollen hos Valve och de riskerar att se ut som "The bad guys" Antar att de enda de kan göra är att låtsas som att bollen inte finns, frågan är om Epic kommer låta dem komma undan med det?

När blev alla sådana fans av Valve? Innan epic var det mest gnäll, över priser, att de satsade på fel (konstiga) saker, missbrukade monopolställning osv. Nu när det kanske kan uppstå en riktig konkurrent är helt plötsligt allt tipp-topp.
Personligen bryr jag mig inte, jag har nog med utrymme för att ha mer än en launcher installerad. Vad spelar det för roll att ett spel är exklusivt till en launcher?
Varför går ni inte bananas då ett spel bara släpps till PS4 och inte Xbox one? De är så lika att det inte finns några tekniska problem att släppa samma spel till bägge!
Angående Epics launcher så tycker jag att det är orättvist att jämföra då Valve har haft mer än 10 år på sig att utveckla den. Epics launcher fungerar minst lika bra som steam gjorde då det släpptes.

Jaja bara för Valve att utannonsera HL3, då kommer internet explodera och detta snart vara glömt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Mycket fanboyism.

Steam har lagt grund för ganska mycket sedan starten. OAVSETT vem som har skitit i det blå skåpet så är inte en aktör av någonting bra. Det leder till högre priser genom låg konkurrens och det finns framförallt inga val för konsumenterna.
Om ni i några sekunder skiter i namnen epic games store och Steam, vem som har gjort vad - fundera mer avskalat.
Tänk om det bara fanns en bilfirma som sålde alla jordens bilar?
Om det bara fanns en butikskedja som sålde alla kläder?

Bara möt det faktum att fler är bättre och ger bättre konkurrens hur än ni tycker om företagen som sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Bra att Epic sätter press på steam. Mer pengar till de som faktiskt gör spelen är rätt väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det säger ju inte så mycket när det kommer från spelvärldens största hycklare.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Totalt meningslöst inlägg från Sweeny som bara är ett desperat försök till att skapa good will.
I stort sett alla förstår ju att utan de exklusiva titlarna hos Epic så skulle ju nästan ingen sökt sig till dem för spel.
Det är ju inte direkt så att de konkurrerar med priset till konsumenten så om de inte har exklusiva spel, och inte längre kan säga att de ger mer till utvecklare vad har de då att komma med ?

Som sagt bara ett utspel för att skapa good will och som man vet inte kommer att slå igenom och om det mot förmodan slog igenom skulle man själv gå rejält back med sin nylanserade tjänst.

Permalänk
Medlem

@Elakekocken: Valve har alltid haft konkurrens, det är bara att de flesta som sålde tredjepartsspel gav upp för ett par år sedan och aktörer som D2D tjänar såklart mer på att sälja aktiveringskoder än att själv hålla på och hosta nedladdningarna. Gamestop förstörde Impulse, DotEmu som försökte konkurrera med GOG.com gav upp, speldistributörer började med sina egna plattformar o.s.v. Idag finns minst fem noterbara plattformar som distribuerar och säljer spel från tredje part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Elakekocken: Valve har alltid haft konkurrens, det är bara att de flesta som sålde tredjepartsspel gav upp för ett par år sedan och aktörer som D2D tjänar såklart mer på att sälja aktiveringskoder än att själv hålla på och hosta nedladdningarna. Gamestop förstörde Impulse, DotEmu som försökte konkurrera med GOG.com gav upp, speldistributörer började med sina egna plattformar o.s.v. Idag finns minst fem noterbara plattformar som distribuerar och säljer spel från tredje part.

Fem noterbara? Hur många marknadsandelar har de andra fyra andra noterbara procentuellt, som inte heter Steam? Hur många marknadsandelar procentuellt har Steam?
Jag är med dig till fullo om det sett ut som såhär 15-15-20-20-30% fördelat på de fem s.k noterbara.

Saxat från Wikipedia:

”The Steam platform is the largest digital distribution platform for PC gaming, estimated in 2013 to have 75% of the market space.[4] By 2017, users purchasing games through Steam totaled roughly US$4.3 billion, representing at least 18% of global PC game sales.[5] By early 2018, the service had over 150 million registered accounts with a peak of 18.5 million concurrent users online. The success of the Steam platform has led to the development of a line of Steam Machine microconsoles, which include the SteamOS operating system and Steam Controllers, and various virtual reality devices such as the HTC Vive.”

Okej så 2013 uppskattas Steam till att ha 75% av marknadsandelarna för digital distribution? De andra delar på 25%?
18% totalt av alla PC-spel sålda oavsett digitalt eller fysiskt?
Jag tycker inte det är okej någonstans faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Elakekocken: Fast räknar du bara Steam som plattform så räknar du alla aktiveringskoder sålda av återförsäljare som Valve får noll kronor för. Epic games kan börja ta marknadsandelar när de slutar med sin nuvarande strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Elakekocken: Fast räknar du bara Steam som plattform så räknar du alla aktiveringskoder sålda av återförsäljare som Valve får noll kronor för. Epic games kan börja ta marknadsandelar när de slutar med sin nuvarande strategi.

Jo, men bortser vi från Steam. Hur många andelar av digital distribution har de andra procentuellt då som genererar pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Tycker Jim Sterling ger ett hyfsat perspektiv på den här röran i samband med Tims citat. Han pratar om många av anledningarna till att jag och många andra här inte ställer sig bakom Epic, inklusive deras affärstaktik, samtidigt som han framhäver vikten av reaktiv konkurrens för en balanserad marknad.

https://www.youtube.com/watch?v=USrdUXH3iqg

Som jag skrev tidigare - hoppas Valve gör något åt sina andelsavtal och/eller hitta nya sätt att vara relativa på men dom kommer definitivt inte göra det på Sweenys barnsliga villkor.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

@henkiii:

Appar via Google/Apple ? Är det bättre marginaler där?
Sedan jämför du vad jag som privatperson skulle betala för sms och sweclockersmarknad blir ju lite fel.

Amazon och ebay tar väl runt 6-9% och dom hanterar bara själva försäljningen tills varan är levererad och betald.
Ganska stor skillnad på en ren marketplace och en gamelauncher.

Jag kan ju börja med att citera mig själv.
" Bara för att de andra digitala jättarna* är lika gnidna betyder det inte att det är mindre fel."
*) Apple, Google, ....

Poängen var att jämföra digital och "analog" distribuering av någonting.

Prispåslaget som sker vid fysisk handel inte är rimligt i en digital sådan, eftersom digitalt informationsutbyte sker till en bråkdel av kostnaden.

De fysiska exemplaren behöver tillverkas, fraktas och förvaras på riktigt, digital sådana skapas när köparen trycker på köp-knappen.

Eftersom det inte finns någon lagerhållning så är dessutom Steams affär riskfri, de har aldrig några hyllvärmare.

Amazons 6-9% betydligt mer rimligt än 30%.

Skrivet av Petterk:

@henkiii: Du får fråga de auktoriserade återförsäljarna vad de tar, du kan sälja gratis aktiveringskoder för Steam via dessa eller din egna butik. Det är inte så att Valve får allt, de får bara 20,*-30 % av det som säljs i deras egna butik, och får noll kronor för allt som säljs via andra kanaler, men har kostnaden för att distribuera dessa spel likväl.

Spel som säljer för flera hundra miljoner USD hamnar under 25 % efter försäljning på mer än 70 miljoner USD och det är det såklart inte många som når upp till. Men du får 100 % av försäljningspriset när du säljer via din egna butik och använder dig av Steam, kör du Epic Games Store är du hänvisad till butiken och får inte ut några aktiveringskoder.

Tradera tar för övrigt 10 % upp till 200 kr, alltså varor till och med 2000 kr betalar 10 %.

Steam (Valve) omsatte uppskattningsvis ~4.6 Miljarder dollar 2017 (ej inräknat DLC och microtransaktioner) enligt denna k
älla
.
De riktiga siffrorna är tyvärr hemliga.

Detta på 360 anställda.
Omsättning / antal anställda = över 130 M SEK.

Vi kan jämföra med en svensk spelutgivare, Paradox, med ~300 anställda.
De omsatte ~1,1miljard svenska kronor.
Dvs ~3,6 M SEK per anställd.

Steam eller Valve gräver guld på andras bekostnad.

Jag tycker att det är dags att omfördela lite av guldet till de som faktiskt tillverkar vårt spelnöje genom att sänka steam-skatten till en mer rimlig nivå.

Att det finns en butik där avgiften är mindre än hälften är ett bra steg i rätt riktning.
Jag kan ta smällen att ha ytterligare en game-launcher om utvecklarna får mer i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Steam (Valve) omsatte uppskattningsvis ~4.6 Miljarder dollar 2017 (ej inräknat DLC och microtransaktioner) enligt denna k
älla
.
De riktiga siffrorna är tyvärr hemliga.

Detta på 360 anställda.
Omsättning / antal anställda = över 130 M SEK.

Vi kan jämföra med en svensk spelutgivare, Paradox, med ~300 anställda.
De omsatte ~1,1miljard svenska kronor.
Dvs ~3,6 M SEK per anställd.

Steam eller Valve gräver guld på andras bekostnad.

Jag tycker att det är dags att omfördela lite av guldet till de som faktiskt tillverkar vårt spelnöje genom att sänka steam-skatten till en mer rimlig nivå.

Att det finns en butik där avgiften är mindre än hälften är ett bra steg i rätt riktning.
Jag kan ta smällen att ha ytterligare en game-launcher om utvecklarna får mer i fickan.

Nu var inte den delen riktad mot mig, eller citerad ovan – men jag kan påpeka att du bara får 70 % hos Amazon App Store också. Amazon tar 30 % för appköp.

4,3 miljarder USD låter inte orimligt i första anblick, men det är omöjligt att säga vad de omsätter och från vad eftersom de inte är på börsen. Det är troligen dock en överdriven siffra, då hela "premium PC"-marknaden var värd 6,2 miljarder USD 2017 och som sagt, mycket säljs utanför Steam som inte ger Valve några inkomster, så det är omöjligen en siffra på enbart digitala köpespel som säljs i Steam. Valves försäljning borde legat kring 2-3 miljarder USD snarare som de då behöll nästan 30 % av och som skulle täcka alla kostnader. Deras omsättning är såklart högre då de gör mer än säljer spel, du har ju prenumerationer, in-game-köp o.s.v.

Just för att Valve inte tar något betalt för aktiveringskoderna utvecklarna/utgivarna hämtar hem så gick de flesta konkurrenter över till att bara sälja aktiveringskoder för Steam försedda av utgivarna istället. Samtidigt måste en seriös konkurrent göra samma sak för att dyka upp hos alla auktoriserade återförsäljare och det har ingen gjort. Det är när Epic Games börjar göra detta som de kan börja ta marknadsandelar, inte för att de tar lägre andel när försäljningen sker via Epic Games Store.

För en storsäljare är Valves andel max bara ett par procent mer än Epic Games i praktiken, men i praktiken har du också mycket lägre försäljning om du inte aldrig finns på Steam och alla vanliga återförsäljare. Spelen som Epic Games har köpt tidsbegränsad exklusivitet för har marknadsförts på Steam, gått att förboka och allt. Ingen har vågat säga i förväg att de ska finnas enbart på Epic Games Store.

Valve behöver tyvärr inte göra ett dugg som svar. Epic Games Store saknar fortfarande så mycket för utgivarna och Epic Games kommer inte för evigt köra med tidsbegränsad exklusivitet mot betalning. Det är Epic Games Store som kommer behöva anpassa sig.

Har du ett spel med försäljning på 200 miljoner USD och kör Steam, där 40 % av försäljningen sker via auktoriserade återförsäljare och/eller din egna butik, då blir Valves andel 27 miljoner USD eller 13,5 % av försäljningen. Ger du ut spelet på Steam och säljer aktiveringskoder via återförsäljare så får du massor gratis marknadsföring över flera olika kanaler du inte får när du väljer Epic Games Store. Tyvärr är det nog ingen bra idé att köra exklusivt på Epic Games Store, men de kommer anpassa sig om de vill stanna kvar, och just exklusivitet är ju oviktigt. Det finns inget som hindrar dig att sälja med/på flera plattformar/butiker. Värdet med Epic Games Store är inte lägre andel, och det är inte vad de använder för att försöka få kunder/användare nu i uppstartsfasen. Värdet är snarare att de potentiellt kan bli en ytterligare plattform som tillåter spel från tredje part, så att inte enda alternativet till Steam är egen butik med tillhörande klient eller EAs Origin. Något verktyg för att få ner andelarna Valve och EA tar i sina butiker, eller för att utgivarna ska tjäna mer pengar kommer det inte vara.