Permalänk

ASUS ROG MAximus serie Moderkort?!

Hej vänner.
Är på jakt att bygga ny dator hemma eftersom min gammmla burk börjar bli 10 år gammal och inte vill var med längre.
har då beslutat mig för att kolla på nya moderkort samt ny prossesor:

Asus ROG MAximus serien verkar vara bra saker.
men frågan är ju vilke av dom som är bra till en Intel Core i9-9900K prossesor??
vet att det finns säker många av dessa kort som funkar bra men vill gärna veta vad ni andra tycker och tänker..
är glad för all hjälp jag kan få

Mvh Falconair

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är Gigabyte Aurous Ultra eller Master bra alternativ om inte bättre. Tror inte du blir missnöjd med Asus heller.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Mitt första ASUS ROG Maximus XI Formula Z390 gick sönder efter 1 månad.
har nu fått ett nytt men kan av någon anledning inte överclocka
med det nya.
alla överclocknings inställningar är låsta. har testar
uppdatera bios och reseta cmos.
jag måste köra Automatisk överclockning
och den funkar väl sådär den pendlar mellan 4.7 ghz
och 5.1 och gett mig en 3-4 stycken blå skärmar.
men kanse blir bra när den lär sig vad som funkar och inte funkar..
jag kan inte heller boota med fast boot igång i bios.
tog ett tag innan jag listade ut att det var därför den inte bootade.
går också rykten om att det är en fake 4 phase.
kromet som är på formula morderkortet är extremt känsligt
och man får absolut inte ta på det.
tur i oturen att det första morderkortet gick sönder
då jag försökte torka bort ett fingeravtryck så släppte kromet
direkt.
skärmen som vissar CPU temp är missvisande
med ca 10 grader.
jag hade kollat på ett annat märke om jag var du.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av Rico01:

I den prisklassen är Gigabyte Aurous Ultra eller Master bra alternativ om inte bättre. Tror inte du blir missnöjd med Asus heller.

okej så det finns även adra märken som är i samma klass som dessa. ska kolla in detta, tack för tipsen

Permalänk
Skrivet av Oskar80:

Mitt första ASUS ROG Maximus XI Formula Z390 gick sönder efter 1 månad.
har nu fått ett nytt men kan av någon anledning inte överclocka
med det nya.
alla överclocknings inställningar är låsta. har testar
uppdatera bios och reseta cmos.
jag måste köra Automatisk överclockning
och den funkar väl sådär den pendlar mellan 4.7 ghz
och 5.1 och gett mig en 3-4 stycken blå skärmar.
men kanse blir bra när den lär sig vad som funkar och inte funkar..
jag kan inte heller boota med fast boot igång i bios.
tog ett tag innan jag listade ut att det var därför den inte bootade.
går också rykten om att det är en fake 4 phase.
kromet som är på formula morderkortet är extremt känsligt
och man får absolut inte ta på det.
tur i oturen att det första morderkortet gick sönder
då jag försökte torka bort ett fingeravtryck så släppte kromet
direkt.
skärmen som vissar CPU temp är missvisande
med ca 10 grader.
jag hade kollat på ett annat märke om jag var du.

Låter inte som du har någon bra efrarenhet av asus moderkot direkt. tråkigt att läsa att det har går så pass dåligt för dig..
hoppas du hittar dig något som kommer fungera bättre..

Permalänk
Medlem

Har själv ett Asus Maximus X moderkort, väldigt nöjd med mitt kort som klockar min 8700K utan några problem.

Permalänk
Master of Overkill

Har två asus brädor av Z390 och monterat 2 i polare extreme och apex är svin bra saker.

Kör själv 9900k 5.2GHz på brädan i sign utan problem med custom vatten 0 problem så.

Sen som vissa ovan haft problem kan ju alltid hända oavsett märke.

Personligen hade jag köpt Asus Apex eller Z390 EVGA Dark eller MSI Godlike / Gigabyte ultra master

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Asus rog maximus är bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconair:

Låter inte som du har någon bra efrarenhet av asus moderkot direkt. tråkigt att läsa att det har går så pass dåligt för dig..
hoppas du hittar dig något som kommer fungera bättre..

Alltid kört Asus innan och varit super nöjd. Z390 korten dom har gjort värkar vara ett totalt misstag däremot.
Support. Bios och hårdvara har alltid varit 10/10 hoppas dom återhämtar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

Fråga är om jag ska hålla på med video redigering och ska köra på ett av dessa asus rog moderkort och ska sätta i ett i9 prossessor vilken skulle ni välja då?