Permalänk
Medlem

BSOD lite nu och då

Tjena!

Jag har nu i en vecka försökt lista ut anledningen till varför jag får bluescreens vid oregelbundna tillfällen.

Datorn jag har är endast 1 vecka gammal och problem uppstod från dag 2. Dom senaste 2 dagarna har datorn fungerat bra att använda men idag så gjorde jag en omstart då jag var tvungen att byta ut grendosan till fler uttag för ström. Efter denna omstart så satt jag och kolla youtube i ca 10 minuter och sedan kom BSODn. Felkoden är MEMORY_MANAGEMENT och process/fil som är orsaken är ntoskrnl.exe. Efter denna BSOD så har jag kunnat använda datorn i nu 35 minuter och har än så länge inte fått den igen.

Tidigare under veckan så har BSODn endast uppstått när jag startat spel som t.ex. BO4, BF V. Känns just nu som bara ett sammanträffande att det hänt när jag startat spel då det nu senast hände av att bara kolla youtube.

Har gjort memtest på RAM med båda minnena i och var för sig och Inga errors kom fram. Har även gjort en health check på SSD disken och inget fel där heller vad jag kan hitta.

För en stund sedan hittade jag något intressant i Event Viewer som jag börjat googla på men inte riktigt hitta något konkret svar.

CPU temp idle: 40 grader
GPU temp idle: 37 grader

CPU temp i spel: 72-78 grader
GPU temp i spel: 72-80 grader

Utdrag ur Event Viewer:

ACPI thermal zone \_TZ.TZ10 has been enumerated.
_PSV = 290K
_TC1 = 4
_TC2 = 3
_TSP = 1000ms
_AC0 = 0K
_AC1 = 0K
_AC2 = 0K
_AC3 = 0K
_AC4 = 0K
_AC5 = 0K
_AC6 = 0K
_AC7 = 0K
_AC8 = 0K
_AC9 = 0K
_CRT = 292K
_HOT = 291K
minimum throttle = 0
_CR3 = 0K

Dold text

Har felsökt det jag kunnat och tänker lite om ni har några tips eller har upplevt liknande problem någon gång.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Inaktiv

1) Men du har den la inkopplad rätt in i vägga som man ska? Inte i ett jäkla grenat uttag eller dosa? All kringutrustning kan du ha inkopplad så men datorn ska fanmej sitta direkt i väggutaget och inget annat.

2) Gör inget drastiskt som att ta bort ntoskrnl.exe eftersom den är viktig för datorn ska kunna köra flera program samtidigt.

3) Kolla så att du har rätt storlek på växlingsfilen. Hoppas inte du gick på humbugget att man ska stänga av den bara för att man har en SSD Den måste dock inte ligga på C-disken utan du kan ha den aktiverad på en lagringsdisk istället.

4) Posta övriga komponenter här så att folk kan tipsa utifrån det också.

5) Kontrollera Enhetshanteraren efter gula utropstecken som kan indikera konflikter mellan komponenter och drivrutiner.

6) Att Google efter konkret svar går tyvärr inte eftersom minnesproblem och bluescreen kan bero på 100-tals olika saker bl a sånt du redan uteslutit. Det som nämns i punkt 5 är dock det vanligaste med ganska god marginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon307719:

1) Men du har den la inkopplad rätt in i vägga som man ska? Inte i ett jäkla grenat uttag eller dosa? All kringutrustning kan du ha inkopplad så men datorn ska fanmej sitta direkt i väggutaget och inget annat.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med saken att göra?
Han kommer inte få fler/färre BSODs för att han kopplar direkt i vägguttaget.

Till TS:

Kör MemTest86 ett tag och se om du får några felindikeringar på minnena, en bra start för att börja felsöka om det skulle vara minnesrelaterat.

Återfinns dina minnen på moderkortstillverkarens QVL?
En rövare som kan göras är att tömma CMOS på moderkortet samt se till att du har senaste BIOS firmwaren.