Permalänk
Medlem

Skapa datorbyggarshop på nätet

Tjena!

Jag går i skolan och har alldeles för mycket fritid, och jag älskar att bygga datorer.

Så jag tänkte då att kanske man ändå skulle börja bygga lite för att tjäna pengar på det, men hur går jag tillväga? Och går det ens att få sålt, eller är det för mycket konkurrens?

Blocketannonser?

Mvh Marcus

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk

@St1ckan: Tveksamt då dom flesta webbutiker redan erbjuder tjänsten, och hur ska du göra med försäkringar och liknande?

Visa signatur

MacBook Pro | HPE Microserver
iPad | iPhone Apple Watch
AirPort Time Capsule | Apple TV
Nintendo Switch | Playstation 5

Permalänk
Medlem

@Bob deVille: Det är allt detta jag behöver hjälp med, går handel i skolan så lite företagsekonomi osv kan jag. Men mest tänkt som en hobby om du fattar.

Men du tror ändå att kunderna kommer att gå till de "stora" företagen även fast jag säljer för en tusing billigare utan vissa tjänster?

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt samt det räcker med en handfull scammers innan man som liten företagare går på knäna.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Det klart det blir svårt, aldrig lätt att bli företagare.

Men tänkte kanske att den kan vara värt risken att bygga ihop en dator 6-7 tusen och testa sälja den.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk

@St1ckan: Jojo, men ska du köpa in prylarna själv, montera och sälja, låter dyrt i mina ögon..
Eller ska du montera en komponenter som en kund har köpt själv?

Och vad händer när du tappar ett RTX 2080 i golvet och det pajar, till exempel..

Visa signatur

MacBook Pro | HPE Microserver
iPad | iPhone Apple Watch
AirPort Time Capsule | Apple TV
Nintendo Switch | Playstation 5

Permalänk
Medlem

@Bob deVille: Jag har tänkt att köpa in sakerna och bygga ihop.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk

@St1ckan: Ja, du kan ju försöka.. Men som sagt, jag har svårt att tro att du kommer tjäna värst mycket på det, och blocket t.ex är väl ett bra ställe att börja på, eller lokala köp & sälj-grupper på facebook..

Visa signatur

MacBook Pro | HPE Microserver
iPad | iPhone Apple Watch
AirPort Time Capsule | Apple TV
Nintendo Switch | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna hålla billigare pris än butikernas färdigbyggda, möjligen ett par hundra billigare än om man köper hopsättning i butiken själv, som separat tjänst.

Tittar du på Blocket så finns det dessutom redan massor småfirmor som gör samma sak.

Det enda som täcker oförutsedda utgifter är besparingar. Du kommer inte kunna ta någon drulleförsäkring som täcker att du t.ex. råkar ha sönder något och du måste själv stå för fraktskador i stor utsträckning.

Att bara vända sig mot allmänheten är inte så lätt här. Om du ska göra det får du väl se till att ha någon USP.

Permalänk
Medlem

Ditt störta problem blir väl vilken typ av garanti du lämnar efter försäljningen. De som köper färdigbyggda datorer från 'storföretagen' förväntar sig i princip att kunna skicka tillbaka den om något krånglar (säkerligen ofta användarorsakat).

Vad de köper av dig blir i princip att betrakta som en begagnad dator med i bästa fall individuell tillverkargaranti för komponenter som kräver nedmontering och serviceärenden i händelse av funktionsfel.

Edit: för att inte bara vara negativ: vad du eventuellt kan göra för att hitta en nisch och lite marginaler är att köpa begagnade komponenter över en längre tid (fynd, som du hittar) och sedan paketera detta i ett RGB-tungt, modernt chassi och en AIO-enhet med display, samt ett sleevat nätagg (självgjort eller extenders). Marknadsför sedan denna dator på Blocket med ord som "monster" "vattenkylning" "1000 fps i fortnite" och bilder på färgkoordinerade rgb-mönster och snygg kabeldragning så tror jag faktiskt att du kan tjäna en slant på dina arbetstimmar, samtidigt som du som du säger kommer ha roligt när du bygger. Enda är väl att moraliskt förlika sig med att det antagligen är föräldrars pengar i kombination med tjat som kommer finansiera upplägget.

Permalänk
Medlem

Håller med @Elitist, det bästa alternativet är nog sitta å spana här på marknaden samt på blocket efter delar av datorer (eller hela, som du kan uppgradera) som du köper in, fixar snygg kabeldragning, flashig kylning och lite RGB.

Finns säkert många iaf på blocket som är beredd att betala nån tusenlapp extra för en snyggt ihopbyggd dator med design som tilltalar.

Är nog även smart att rikta in sig på en yngre publik, där det yttre sannolikt är viktigare än maximal prestanda (så länge det driver Fortnite)

Kanske göra paket som även innehåller kringutrustning?

Permalänk
Medlem

@Chimo @Elitist: Tack! Grymma svar verkligen, får nog köra på det spåret ni säger. Men alla jag dumförklarat som kallar sina mediokra datorer för "MONSTER". Skall jag verkligen bli en av dem? Hahaha

Har ett jobb också vid sidan om skolan, så där får jag in runt 5papp i månaden. Så det skall nog gå att finansiera.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av St1ckan:

@Chimo @Elitist: Tack! Grymma svar verkligen, får nog köra på det spåret ni säger. Men alla jag dumförklarat som kallar sina mediokra datorer för "MONSTER". Skall jag verkligen bli en av dem? Hahaha

Har ett jobb också vid sidan om skolan, så där får jag in runt 5papp i månaden. Så det skall nog gå att finansiera.

Tror som några andra är inne på att den ev. nisch för att göra detta i liten skala men ändå gå med vinst är att vara redigt grym på att bygga snygga datorer likt proffsmoddarna och ta ut din marginal i arbetstid. Detta då marginalerna i branschen på bara själva hårdvaran är otroligt små samt att hårdvaran tappar i värde för varje dag som går.

Vidare skulle du kunna gå in för att överklocka datorerna för bästa möjliga prestanda men där behöver du verkligen veta vad du gör och kontrollera prestanda samt testa stabilitet. Allt tar mycket tid och om du inte kan få ut en vettig timpeng så är det sannolikt inte lönt.

De datorer jag sett här på Swecs marknad från framstående profiler inom snyggbygge har dock gått för självkostnadspris men här finns väl inte heller lika mycket prestige i att ha en ball dator som en inte byggt själv...

Debloatat Windows och optimerade inställningar skulle kunna vara en nisch, finns verktyg för det förstnämnda åtminstone.

Tror dock att det mest lönsamma vore att köra någon Datorhjälp med rut-avdrag grej lokalt där du någon gång kanske också får hjälpa till med uppgradering och bygge om du är tydlig med att du erbjuder detta också. Med ett sådant upplägg behöver du inte oroa dig för att inte få ihop en vettig timpeng.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Jag har lite erfarenhet av det du pratar om, fast jag brukade inte bygga datorer åt folk, utan jag reparerade datorer och moddade spelkonsoler. Jag hade ingen hemsida eller eget företag för det, bara en reklamannons på Blocket och utöver det köpte och sålde jag begagnade datorer på Blocket samt Tradera. Det var väl hyfsat lönsamt, ett par tusenlappar rullade in per månad från det, men jag gjorde det mest bara för nöjets skull och det kändes också bra att hjälpa folk. Vissa affärer förlorade jag på, men på det stora hela så gick jag plus. Förvånansvärt många ger nästan bort sina prylar när de inte fungerar fastän problemet oftast är superenkelt att fixa, t.ex. hårddiskkrasch. Det här var i och för sig när jag gick i gymnasiet för ~10 år sedan, så marknaden ser säkert annorlunda ut nu, dock...

Ett tips är som sagt att tänka på hur du säljer, fast det vet du nog då du pluggar handel. Jag personligen är ett stort fan av mantrat "lova för mycket och leverera för mycket". Lova kunderna att deras liv kommer att förändras i princip om de köper av dig och ge dem sedan mer än vad de väntar sig. Jag lovade alltid mina kunder att jag kunde hjälpa dem med alla problem och slängde alltid med en energibar i leveransen till varje kund, så att de får en positiv överraskning när de öppnar sitt paket. Det kostade mig ingenting heller, eftersom min farsa drev en hälsobutik så vi hade kartonger fyllda med energibars och annat hemma hos oss. Ett annat tips är att hålla kontaktuppgifter separata från dina personliga kontaktuppgifter, ex. separat mejl, sociala mediekonto och telefonnummer. På så sätt undviker du att bli nerringd, mejlbombad eller andra otrevligheter, om något sådant skulle uppstå. Annars är det bara att köra på. Det värsta som kan hända är ju att det går åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St1ckan:

@Bob deVille: Det är allt detta jag behöver hjälp med, går handel i skolan så lite företagsekonomi osv kan jag. Men mest tänkt som en hobby om du fattar.

Men du tror ändå att kunderna kommer att gå till de "stora" företagen även fast jag säljer för en tusing billigare utan vissa tjänster?

Inet tar 800 kr för test och montering, menar du att du skulle gå back 200 kr per dator, ingen lysande affärsidé.

Har du tänkt sälja det som privatperson så kommer inte konsumentköplagen gälla vilket ger ett sämre köpskydd för köparen, svårt att se att du skulle kunna kompensera ekonomiskt för det och gå med vinst.
Bedriver du det som företag bör du ta reda på vad en ansvarsförsäkring kostar mm.

Är det inte bättre att du erbjuder en felsökningstjänst, uppdatering av programvara, ominstallation av OS mm, en del äldre personer behöver även hjälp med mobiltelefoner.

Du skulle kunna sätta upp lappar på lokala mataffärer, glöm inte att en del äldre ha svårt att läsa smått, så använd ett stort teckensnitt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har också viss erfarenhet av det men att sätta ihop datorer idag och tjäna en hacka på tror jag inte på.

Jag höll på med detta från runt 98 till kanske 2010
Chippa konsoller, bygga datorer, uppgradera datorer, installaera OS, överklocka/ modda (Slot A Athlon var tacksam) Det gick att göra en hacka på moddningar helt klart. Även rädda familjefoton som bara fanns på en HD i en trasig dator var värt mycket.. :)Tänk också att marknaden för stationärt var förmodligen enormt mycket större då

På den tiden kunde man också som "storkund" få rabbater hos vissa datorbutiker om man köpte in för lite större summor per år. Det försvann med tiden och idag finns ju bara de stora kedjorna kvar som jag inte tror har intresse alls av det..

Efter det så skiftade det ganska mycket mot att supporta och fixa folks trådlösa nätverk.
Tyckte aldrig det var roligt och det var faktiskt svårt att få betalt för det (resor timpeng mm springer på fort) Här kan säkert finnas en viss marknad idag men det finns massor med småskuttar som gör liknande för skitpengar..

Allt gjordes vid sidan om annat arbete

Omsatte som mest runt millen på ett år
Tjänade jag några pengar? Nej inte mycket mer än att jag kunde hålla mig med egna datorer och annan hårdvara. Intresset var drivkraften. Det fanns alltid något nytt att lära om hårdvara (och hur man kunde modda/ öveklocka. Inte alls lika spännande idag, inget löda eller hacka bios behövs på samma sätt (eller så har jag bara blivit gammal)

Lägg dina pengar på ett eget häftigt bygge och ha kul med är mitt tips

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@St1ckan:

Att bygga med nya komponenter kommer du att gå back på. Så fort du säljer i andrahand kan du räkna med att dra av 20% av priset, minst.
Att ha en ren tjänst där en person köper komponenter och du bygger dator åt denne för en peng rekommenderar jag inte heller. Så fort det blir något fel på datorn som du har byggt, så kommer det här IT-puckot du har byggt åt att återvända till dig och kräva någon form av garanti åtgärd för ett problem han själv har skapat genom att ha råkat radera sin windows-folder eller whatever.

Det du kan göra är att köpa begagnade delar och sälja "monster gaming"-paket på blocket. Hitta ett billigt sätt att styla på. Tex 25m RGB list från eBay. Eller billiga kina-fläktar med LED.
Priset för kompletta paket är dock oftast lägre pris än delar var för sig.

Därför är jag mer inne på att istället för att försöka tjäna pengar på att bygga datorer, så kan du tjäna pengar på att dela dom! Köp hela datorer och sälj den i delar.

Permalänk
Medlem

Det enda alternativet så som jag ser det är att köpa begagnade delar om man hittar något för bra pris och stoppa det i ett nytt billigt chassi, få det att se flashigt ut och sen kränga på blocket. Men det lär vara små pengar och alla jobb du hittar kommer ge bättre timlön skulle jag tro.