Problemlösning, fastighetens ägare har klippt fiber kabel

Permalänk
Medlem

Problemlösning, fastighetens ägare har klippt fiber kabel

Hej!

Bor i ett höghus och har precis flyttat in och de som har hand om fastigheten har råkat gjort sönder fiber kabeln till de som bor högre upp. Det kommer att ta 1-2 månader att ordna detta.

Som tur har min kompis fortfarande tillgång till internet via fiber, han bor 4 våningar under mig. Tanken är att ta nytta av hans Internet fram tills de har åtgärdat problemet.

Hur löser jag detta? Har tänkt wifi extender på balkongen, skulle de funka?

Tack på förhand!!!

Permalänk

Borde kunna funka.

Gäller bara att ha en kanal som ingen annan har, fri sikt osv.
4 våningar? så 12 meter skillnad? Wifi borde kunna täcka det.
Annars kan du ju fundera på om ni kan dra en nätverkskabel bakom ett stuprör eller liknande för bättre fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Borde kunna funka.

Gäller bara att ha en kanal som ingen annan har, fri sikt osv.
4 våningar? så 12 meter skillnad? Wifi borde kunna täcka det.
Annars kan du ju fundera på om ni kan dra en nätverkskabel bakom ett stuprör eller liknande för bättre fart.

Mm, tänkte de också men går endast att dra på utsidan dock... Annars hade jag gjort de utan att tveka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wifi extender har jag bara dåliga erfarenheter med, om du inte kan placera den emellan er hoss en granne så tror jag inte den gör så stor nytta.
Om ni har utbytbara antenner på accesspunkterna så skulle jag byta till riktbara antenner tex:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...
Obs! Länken är endast ett exempel. Men du vill då ha en antenn med högt dbi, typ 6-10.
Går även att hänga ut en förlängningssladd med wifi ut genom era fönster/balkong (troligen inte godkänt av fastigheten...).
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att dra sladden utanpå huset. Förhoppningsvis är det ju en tillfällig lösning. Bara informera berörda grannar om sladden går förbi deras fönster. Eller be om lov att provisoriskt fästa kabeln med tejp eller dylikt. Ska Ni ha förbindelse med WIFI måste Ni ha antennerna utomhus. 4 våningar blir nog svårt såvida det inte är trähus. Men ofta så är det gipsplattor i taket och dom dämpar bra. Själv har jag laborerat med TP-LINK CPE210. Några hundra meter till en bekant. Men det föll på för många andra WIFI som störde. Hade vi valt 5 GHz hade det nog funkat. Men p.g.a.. trän i vägen så chansade jag på 2,4 GHz. Men vill Du pröva WIFI så skaffa en app till mobilen och kolla vad för sändare Du kan hitta. Då kan Du bedömma om det är lönt att försöka med WIFI.

Permalänk

1-2 månader? Det var ingen dålig väntetid på ett kabelbrott.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.