Platsinfo - kolla upp

Permalänk
Medlem

Platsinfo - kolla upp

Efter att ha läst artikeln i dagens dn om gps-spårning så undrar jag lite om detta med platsinfo på mobilen. Hur kan man få reda på av dom appar man har installerat på sin mobil/iPhone som man har lämnat sin platsinfo? Tacksam för klarhet i detta.....

Permalänk
Medlem

Är det Android? Det kan du inte.

Det du däremot kan göra är att stänga av Platsinfo när du inte använder det och begränsa appars permissions att använda det. Vill man dra det längre kanske du kan kontaka diverse app ägare och hota med GDPR, men du har troligtvis gett consent i flera fall redan. Oavsett går det redan att spåra dig på andra sätt, t ex via mobilmaster och wifi så du kommer inte riktigt undan utan att slänga telefonen. Det går att komma runt wifi spårning till viss del om du rootar mobilen. Det finns appar som spoofar MAC adressen nämligen, men jag tror inte du kan komma undan mobilmasterna.

Jag förstår inte riktigt uppståndelse efter dessa nyheter? Det har varit känt i rätt många år och det är ju en av anledningarna till att vi idag har mycket bättre permission system. Idag får man ju popup när en app vill ha nya permissions, men antar att de flesta klickar förbli det snabbare än blixten, precis som med UAC. Sen är det som vanligt, med förnuft kommer man långt. Ladda inte ner massa skit appar hela tiden, finns oerhört mycket shady stuff på Google Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Efter att ha läst artikeln i dagens dn om gps-spårning så undrar jag lite om detta med platsinfo på mobilen. Hur kan man få reda på av dom appar man har installerat på sin mobil/iPhone som man har lämnat sin platsinfo? Tacksam för klarhet i detta.....

Skrivet av Baxtex:

Är det Android? Det kan du inte.

Det du däremot kan göra är att stänga av Platsinfo när du inte använder det och begränsa appars permissions att använda det. Vill man dra det längre kanske du kan kontaka diverse app ägare och hota med GDPR, men du har troligtvis gett consent i flera fall redan. Oavsett går det redan att spåra dig på andra sätt, t ex via mobilmaster och wifi så du kommer inte riktigt undan utan att slänga telefonen. Det går att komma runt wifi spårning till viss del om du rootar mobilen. Det finns appar som spoofar MAC adressen nämligen, men jag tror inte du kan komma undan mobilmasterna.

Jag förstår inte riktigt uppståndelse efter dessa nyheter? Det har varit känt i rätt många år och det är ju en av anledningarna till att vi idag har mycket bättre permission system. Idag får man ju popup när en app vill ha nya permissions, men antar att de flesta klickar förbli det snabbare än blixten, precis som med UAC. Sen är det som vanligt, med förnuft kommer man långt. Ladda inte ner massa skit appar hela tiden, finns oerhört mycket shady stuff på Google Play.

Du måste ju dock godkänna om appen ska ha tillgång till platsinfo eller inte.
Det står ofta när man installerar en app vad dom vill ha tillgång till med, tänk efter en gång före du installerar om varför den behöver tillgång till allt de den listar. Ofta så är det på tok för mycket.

Personligen kör jag utan gps på mobilen i 99% av fallen. Är typ om jag ska långt och vill ha maps igång för att ha någon form av uppdatering, som jag drar igång gps.
På senare har man även varit tvungen o ha igång gps för o kunna kolla wifi analyzer av någon konstig anledning dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vilken data som redan är skickad men du kan hindra appar genom att ändra behörigheten till platstjänster. Antingen stänga av helt eller gå igenom listan med appar och bocka ur appar du inte litar på.

Permalänk
Medlem

På apply pryttlarna går du enkelt in i settings/Privacy/Location Services så ser du exakt vad varje app har för rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Du måste ju dock godkänna om appen ska ha tillgång till platsinfo eller inte.
Det står ofta när man installerar en app vad dom vill ha tillgång till med, tänk efter en gång före du installerar om varför den behöver tillgång till allt de den listar. Ofta så är det på tok för mycket.

Personligen kör jag utan gps på mobilen i 99% av fallen. Är typ om jag ska långt och vill ha maps igång för att ha någon form av uppdatering, som jag drar igång gps.
På senare har man även varit tvungen o ha igång gps för o kunna kolla wifi analyzer av någon konstig anledning dock.

Provade wifi analyzer första gången igår efter tips här i forumet och det går faktiskt att skippa GPS-permission, det som den behöver är egentligen bara "light-varienten" av positionering via Wifi-nätverk. Fungerade fint för mig.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det som iOS gör mycket bättre här är att först kategorisera på typ av permission och sedan lista apparna under denna. Android är bra mycket drygare och listar apparna först och sedan respektive permission under dessa. Det blir väldigt tidsödande om man ska kontrollera vilka appar man har gett platsinfo som permission. Finns det ett lika smidagt sätt i Android som i iOS som jag missar?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

På apply pryttlarna går du enkelt in i settings/Privacy/Location Services så ser du exakt vad varje app har för rättigheter.

Vet inte riktigt var du menar men hittade någonting via mina iPhone/inställningar. Kollade på varje app och det står olika egenskaper under "tillåt åtkomst".
Vissa appar har detta med egenskapen "plats". Till exempel BankID har jag ändrat till "Aldrig" i stället för "när appen används".
Så det verkar som man ska kolla varje app för sig men det går ganska fort att fixa.

Permalänk
Medlem

Att gå in på varje app är ju onödigt mycket jobb. Du ska ha en "privacy" vad det nu blir på svenska där du har platstjänster och allting samlat.
Typ så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Att gå in på varje app är ju onödigt mycket jobb. Du ska ha en "privacy" vad det nu blir på svenska där du har platstjänster och allting samlat.
Typ så här:

Det är denna funktionalitet jag efterfrågar på Android. Där har jag hittills bara hittat privacyinställningar genom att gå in på en app i taget. Väldigt omständligt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är denna funktionalitet jag efterfrågar på Android. Där har jag hittills bara hittat privacyinställningar genom att gå in på en app i taget. Väldigt omständligt.

Settings -> Apps & notifications -> Advanced -> App permissions -> Location

Vet inte vad det heter på svenska men där finns listan motsvarande Apples.

Går även att nå på följande vis:

Settings -> Security & location -> Location -> App-level permissions

Permalänk
Medlem

@ducedo:
Har hittat
Finns under integritetsskydd/platstjänster. Då är nästan alla på "aldrig" utom parkeringsapparna samt kartor som är på "vid användning"
Sedan finns det någonting längs ned "systemtjänster"med nästan allting "på". Frågan är om det ska det vara på eller inte? Tänkte skicka en skärmdump men vet inte hur man gör här.

Permalänk
Medlem

@calinou: Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Settings -> Apps & notifications -> Advanced -> App permissions -> Location

Vet inte vad det heter på svenska men där finns listan motsvarande Apples.

Går även att nå på följande vis:

Settings -> Security & location -> Location -> App-level permissions

Tackar! Det var lite för många undermenyer för mig att hitta det tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO