Permalänk
Medlem

Ny processor, tips?

Tjenare! Det är så att jag spelar på en dator, och streamar via en annan dator. Min andra dator är en väldigt gammal dator, och för att höja kvalitén på streamen behöver jag en bättre processor.

I dagsläget har jag en: Intel i5 - 4440s @ 2.80GHz
Moderkort: ASUSTek Compouter inc. k30AD_m31AD_m51_ADm32AD (Socker 1150)
Ram: 8GB DDR3

Som ni förstår har denna dator några år på nacken, men allt denna dator behöver göra är att ta emot bilden från min speldator, och skicka vidare bilden via OBS till Twitch.

Rekommenderar ni att jag uppgraderar min processor till en bättre? Eller kanske satsar på en ny dator i framtiden att streama via? Isåfall, vilken processor hade ni kunnat rekommendera?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har inte en del nya grafikkort inbyggda kodare (tex Nvidia NVEC) som är tänkt för just detta användningsområdet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sions

Jo, men mitt grafikkort är dåligt, så vid detaljerade spel så blir det pixligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testat intel quick synk? jag använder det utan dedikerad stream dator med 6kbits bitrate utan en suck och har inget problem med att de blir "pixligt".

och jag har samma intelgrafik som du inbyggd i processorn och om det enda den gör är att koda video så borde den inte ha några problem även att du har 4 trådar i processorn mindre än mig.

sen tycker jag inte att du borde ha något problem att streama även med x264 med den processorn som dedikerad videokodare om det enda den gör är att koda video.

det enda jag kan tänka mig kanske kan vara problem med den är om den börjar throttla pga att du kör med intels microsnurra till cpukylare du fick med då x264 kodningen ger väldigt hög cpu last och där med går den troligen väldigt varm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Nä jag har inte testat intel quick synk, ska googla lite på det när jag kommer hem från jobb.
Alltså jag kan streama med x264, problemet är att jag endast kan använda "very fast" som inställning i OBS, samt 720p. Jag vill helst streama 1080. Så det blir väldigt pixligt, fast än att jag använder mig utav 6k bitrate.

CPUn blir väldigt hög i % förövrigt.

_________________________

Medans när jag streamar just nu nvenc (new) så kan jag streama 1080, dock så blir det väldigt pixligt när jag spelar kvalitespel som escape from tarkov / bf5. Medans när jag streamar CSGO så funkar det perfekt. Därför jag vill testa streama via x264

Permalänk
Skrivet av alexks:

@Rouge of Darkness:

Nä jag har inte testat intel quick synk, ska googla lite på det när jag kommer hem från jobb.
Alltså jag kan streama med x264, problemet är att jag endast kan använda "very fast" som inställning i OBS, samt 720p. Jag vill helst streama 1080. Så det blir väldigt pixligt, fast än att jag använder mig utav 6k bitrate.

CPUn blir väldigt hög i % förövrigt.

_________________________

Medans när jag streamar just nu nvenc (new) så kan jag streama 1080, dock så blir det väldigt pixligt när jag spelar kvalitespel som escape from tarkov / bf5. Medans när jag streamar CSGO så funkar det perfekt. Därför jag vill testa streama via x264

jo Nvenc brukar ha problem med blurring vid snabba rörelser inte quick synk är bättre på det inte perfekt men ett mellanting mellan de olika kodarna x264 är väl bästa alternativet men också mest tungdrivet medans Nvenc är sämst men också mest lätt drivet.

vill du absolut ha x264 så skulle jag kolla på typ en Ryzen plattform eller nått få så många trådar för kodningen som möjligt typ en 1600 eller 1700 begagnad plattform eller något men visst en i7 4770 eller i7 4970 skulle nog också gå så slipper du byta moderkort och minnen

sen har du inte speccat vad du har för internethastigheter blurrig/pixlig stream kan ju även bero på att strömmen inte får plats i din bandbredd när det blir mycket data på en gång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Tack för ditt svar!

Jag testade x264 på 720p under "very fast". Det funkar helt okej, man ser betydligt bättre. Men jag hade velat streama i 1080p, så jag antar det blir en ny processor.

Ja det hade varit gött att slippa köpa nytt moderkort osv, för då kan jag lika gott köpa en helt ny dator känner jag.
Men man behöver väl inte ett bra grafikkort/minne för att streama via x264 i hög kvalité väl, allt jag behöver är en bra processor?
Ska kolla upp dem processorerna du pratade om. Tusen tack!

Jag har 1000/1000, så där är inga problem.

Permalänk
Skrivet av alexks:

@Rouge of Darkness:
Tack för ditt svar!

Jag testade x264 på 720p under "very fast". Det funkar helt okej, man ser betydligt bättre. Men jag hade velat streama i 1080p, så jag antar det blir en ny processor.

Ja det hade varit gött att slippa köpa nytt moderkort osv, för då kan jag lika gott köpa en helt ny dator känner jag.
Men man behöver väl inte ett bra grafikkort/minne för att streama via x264 i hög kvalité väl, allt jag behöver är en bra processor?
Ska kolla upp dem processorerna du pratade om. Tusen tack!

Jag har 1000/1000, så där är inga problem.

Köper du en gpu med inbyggd grafik så duger den gott då x264 kodningen inte jobbar mot gpu ändå.

Allt gpu kommer göra är visa ditt skrivbord.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Du menar väl om jag köper en CPU med inbyggd grafik? Men det är väl inget jag behöver, jag har ju redan ett grafikkort?

Bör jag skaffa intel eller ryzen?
Är det bara många trådar jag bör ha utsikt efter? Och att den passar mitt moderkort såklart.

Permalänk
Medlem

Då GTX 1660 har Turing Nvenc hade jag nog skaffat det i dagsläget, alternativt ett riktigt bra capturecard. Vilken överföring har du idag mellan datorer och vad har du i main rig?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

Bör jag skaffa intel eller ryzen?
Är det bara många trådar jag bör ha utsikt efter? Och att den passar mitt moderkort såklart.

Om du vill behålla ditt moderkort så är valet rätt enkelt, eftersom det endast stödjer 4:e gen Intel-processorer. Det bästa du kan uppgradera till är då en i7 4770 eller 4790 (med eller utan K i slutet, K = överklockningsbar, men du kan troligtvis inte överklocka med ditt nuvarande moderkort ändå). Du får då HyperThreading vilket ger dig dubbelt så många trådar, men det är fortfarande endast fyrkärniga processorer.

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

CPU: Intel i7 7700K @4.2GHz
RAM: Corsair 16GB DDR4
GPU: GTX 1080ti 11GB

Jag använder mig utav Elgato Game Capture HD60 Pro

Dock så vill jag använda mig utav x264, så då känns det väl dumt att köpa nytt grafikkort? :/

Permalänk
Medlem

@perost:
Okej, så det känns inte aktuellt att bara köpa ny processor, tack för svaret!
Då kanske man får investera i en helt ny burk? Om jag ändå måste byta ut x antal delar.

Permalänk
Medlem

Vilka spel är det du spelar typiskt?
Din spelmaskin är utmärkt, men jag kan tänka mig att det är inställningar i ditt OBS som spökar.
x264, 720p och 6000 kb/s blir absolut inte pixligt vid very fast eller bättre.
Kan du ta en skärmdump på Output, video och advanced från OBS så jag får se dina inställningar?

Men skall du ha en streamer så är Ryzen 5 1600 svår att slå på pris/prestanda. Det borde vara möjligt att få tag på ett Ryzen begagnat väldigt billigt. Jag själv använder Ryzen i sig till streaming, men utan capturecard. 1080p, Medium och 8000 kb/s är inga problem.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:
Det blir bara pixligt när jag kör 1080 via nvec (Dock endast när jag spelar spel som escape from tarkov, battlefield. Det funkar utmärkt när jag spelar spel som csgo)

När jag kör 720 via x264 så blir det okej på alla spel, men då är det endast 720.

https://www.twitch.tv/videos/415819815?t=20m59s
Video när jag spelar 1080 via nvec (Blir VÄLDIGT suddigt som du ser när jag spelar escape from tarkov, dock så kan jag spela csgo med dessa inställningar utan problem)

https://www.twitch.tv/videos/415819815?t=03h24m12s
Samma video som förra, dock när jag spelar CSGO, där ser man att kvaliten är betydligt bättre.

https://www.twitch.tv/videos/416311588?t=53m29s
Video när jag spelar 720 med x264 (Ser okej ut, problemet här är att jag vill använda 1080, men har för dålig processor för det)

Tror kvaliten hade varit okej om jag kunde ändrat från very fast till bättre, men det går inte pga min CPU är värdelös. Så om jag vill streama via x264 och få okej kvalite, måste jag fixa en bättre streamindator känns det som.

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen ingen anledning att ha nått annat än 720p hos twitch när dom har så låg bitrate som dom har. Vissa spel har klart mycket mer pixelering än andra dock. Ta tex sista blackops. Såg ok ut att spela, men streams såg förbaskat dåliga ut. 720p very fast eller fast och 6-8000 KB/s. Se till att ha NV12, 709 och partial i advanced. Det hjälper oftast på en del på kvalite. Jag antar att du gör skaleringen i Video och inte output och att du använder Lanczos 32?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

När det fäller processor delen skulle jag satsa på nyare i7a 7gen uppåt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:
Nja, jag tycker det är ganska stor skillnad på webcamen när man kör 720/1080.
Dock så har du säkert en bra poäng nu när du säger det, kan tänka mig dem flesta som använder 1080 är sponsrade av twitch och kan använda mer än 6000 bitrate.

https://gyazo.com/6d8e0b8edcdd972188c4ba6970e7a8de

Där är mina settings

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@alexks: Det är inställningar på webcam som gör om den ser bra ut eller inte. OBS kan i princip inte göra annat än att lägga på filter på en source, som en webcam är. Filter drar också ned prestandan.

Säg att du har en canvas på 1080p och en stream på 720p. Din webcam tar oftast upp 1/10 av skärmen som mest, i alla fall
i en game source. Då brukar jag fråga folk: Varför ha en webcam satt i 1080p på en stream som ger 720p och där du dessutom bara visar en tiondel? Det kostar bara bandbredd och ger absolut ingen kvalitetshöjning till den som ser på streamen. Sätt cam i nått som 640X360 och prova med inställningar i webcam. Alltför många har för hög exposure så att fps blir dålig. Sänk exposure, lägg på lite gain, och slå på belysningen i rummet, och justera vitbalansen efter vilken typ av ljus du har. Ideellt vill man ha mellan 5500k-6500k kelvin för att simulera dagsljus.

För att 1080p skall bli utan blocks vill jag påstå att det krävs minst 10,000 kb/s bitrate på x264 i ett spel där det händer saker hela tiden och med kontrastskillnader hela tiden. För Nvenc skulle jag anta (efter mina tester, men de kan vara biased) att man lägger på 20% bitrate för att få samma resultat. Turing Nvenc har gjort detta en del bättre, i alla fall när jag jämför med ett 1080 och et 2080 Ti.

Twitch är inte gjort för 1080p och hög bitrate tyvärr. 720p/60 fps är det som ser bäst ut på Twitch.

På Youtube är detta fullständigt annorlunda. 1440p är den upplösning som blir behandlat klart effektivast hos Youtube verkar det som. Nvenc Turing Max kvalitet, 1440p/60 fps med 15,000 kb/s eller mer ser väldigt bra ut jämförelsesvis.

Twitch är akterseglat tekniskt sett med flera år av både Youtube och Mixer.

Säg bara till så skall vi hjälpa dig över discord eller liknande. Det är ofta små saker som gör stora skillnader.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:
Okej jag ska leka runt lite med vad du sagt, jag återkommer sen med resultaten!

Jättesnällt av dig, jag kontaktar dig om det skulle vara något annat!