"Elektriskt knastrande" och tappad uppkoppling till BT headset

Permalänk
Medlem

"Elektriskt knastrande" och tappad uppkoppling till BT headset

Tja,

Jag har under en längre tid haft ett "elektroniskt knastrande?" samt tappad anslutning emot mina HyperX Flight.
Förra veckan så gick jag äntligen och bytte ut dem på garanti men problemet var fortfarande kvar så jag köpte mig ett par Logitech G533 för att testa och även med dessa så uppstår samma problem.
Kopplar jag däremot upp mina Bose QC35 så har jag inga bekymmer alls. Dessa kopplas upp emot någon ASUS BT dongle.

Det spelar ingen roll vilket USB uttag jag använder mig.
Testat 4st i Fronten, 2 USB 3 och 2 USB, även testat ett USB 3 bak och ett USB 2.

Någon som varit med om liknande?
Vart börjar jag felsöka?

Jag har inte installerat om Windows än men tänkte göra det någon dag som kommer här. (Måste bara få tummen ur ...)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Vad kopplar du upp dig med? BT-dongel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad kopplar du upp dig med? BT-dongel?

HyperX Flight kopplas med medföljade BT dongle.
Logitech G533 kopplas också upp med medföljande BT dongle.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Väcker liv i min döda tråd igen.

Har fortfarande samma problem som innan.
Knastrande i hörlurarna som till slut leder till att dem tappar uppkopplingen mellan datorn i ca 1-3 sekunder.

Har nu haft en kompis över på Lan som också har ett par trådlösa hörlurar som går över 2.4Ghz och han hade inga bekymmer alls.

Jag har installerat om Windows, testat samma eluttag som kompisen satt på och som tidigare skrivet så har jag testat 2st HyperX Flight och ett par Logitech G533 där alla har samma symtom.

Alla hörlurar har varit kopplade med medföljande dongel, Sen om den är BT eller vad det nu är vet jag inte.

Min "Felsökning" har nu lett mig till att börja undersöka Moderkort/Chassi.
Inget av detta är ju direkt roligt att byta för felsökandes skull, Speciellt inte då jag behöver köpa nya grejer för att kunna felsöka alternativt lämna in grejerna och vara utan dator.

Någon som har försök på vad jag bör byta först?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gissar på någon annan elektronik som stör på frekvensen.

Till exempel så får mina blåtandslurar spel i vissa spårvagnar, bussar och vid eluttaget där jag har min rakapparats-laddare.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gissar på någon annan elektronik som stör på frekvensen.

Till exempel så får mina blåtandslurar spel i vissa spårvagnar, bussar och vid eluttaget där jag har min rakapparats-laddare.

Då borde ju min kompis ha haft samma problem som mig vilket han inte hade?
Kör jag mina Bose QC35 med en Asus BT dongel så har jag inga problem alls utan de verkar bara vara "Gaming lurar" som går över 2.4Ghz. (Har dock inga bekymmer med min mus som går över 2.4Ghz)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Då borde ju min kompis ha haft samma problem som mig vilket han inte hade?
Kör jag mina Bose QC35 med en Asus BT dongel så har jag inga problem alls utan de verkar bara vara "Gaming lurar" som går över 2.4Ghz. (Har dock inga bekymmer med min mus som går över 2.4Ghz)

Det vetitusan. Jag har ett par andra blåtandslurar som inte alls reagerar. Antar att dom använder olika kanaler eller något? Jag har faktiskt ingen aning om varför det sker, men jag har två blåtandslurar där bara en av dessa reagerar på störningarna vid mitt eluttag med laddaren isatt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Då borde ju min kompis ha haft samma problem som mig vilket han inte hade?
Kör jag mina Bose QC35 med en Asus BT dongel så har jag inga problem alls utan de verkar bara vara "Gaming lurar" som går över 2.4Ghz. (Har dock inga bekymmer med min mus som går över 2.4Ghz)

varken HyperX lurarna eller Logitech 533 är BT utan radiolänk med en frekvens på 2.4Ghz.

Typ budget BT altså och oftast betydligt känsligare mot störningar är BT från t.ex annan trådlös utrustning som använder samma frekvenser t.ex. Wifi eller trådlösa möss/tangentbort som använder 2.4Ghz bandet

även diverse elektronik kan läcka skräpsignaler ut på frekvensen t.ex elmotorer på cirkulationspump till vattenburen värme brukar ha en bra förmåga att släppa ifrån sig mycket skitsignaler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

varken HyperX lurarna eller Logitech 533 är BT utan radiolänk med en frekvens på 2.4Ghz.

Typ budget BT altså och oftast betydligt känsligare mot störningar är BT från t.ex annan trådlös utrustning som använder samma frekvenser t.ex. Wifi eller trådlösa möss/tangentbort som använder 2.4Ghz bandet

även diverse elektronik kan läcka skräpsignaler ut på frekvensen t.ex elmotorer på cirkulationspump till vattenburen värme brukar ha en bra förmåga att släppa ifrån sig mycket skitsignaler.

Det du säger om Elmotorer och pumpar.
Skulle vattenkylning kunna ha något med saken att göra?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Det du säger om Elmotorer och pumpar.
Skulle vattenkylning kunna ha något med saken att göra?

tveksamt inte omöjligt men högst osannolikt då det är en relativt svag motor och den sitter skärmad i chassit men som sagt inget är omöjligt.

skulle inte börja i den änden iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows