AMD Ryzen 5 3400G och 3 3200G baseras på "Picasso" – får fastlödd värmespridare

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 3400G och 3 3200G baseras på "Picasso" – får fastlödd värmespridare

Det är nu endast månader kvar till att Ryzen 3000-serien med arkitekturen Zen 2 lanseras. Nu pekar allt mer mot att instegsmodellerna baseras på finputsade Raven Ridge med Zen+ – Picasso.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Instegsmodellerna blev man ju inte helt tills sig i brallan av...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är väl ganska troligt för att Navi inte är redo, som lär vara den grafikprocessor som är anpassad för att tillverkas på 7nm. APU:er med Zen 2 kommer nog först när navi är redo.

Permalänk
Medlem

Kanske har jag fattat fel, men är tabellen lite fel på? Jag tycker det ser ut som om de nya hoppar mellan kolumn 1+3 och 1+2, och de gamla mellan 2+4 och 3+4.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

2GFLOP är väl rätt nice för integrerat graffekort?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Är lite besviken på denna lansering hade större förhoppningar än lite putsade klockfrekvenser. Men det är väl som vanligt att man får vänta o hoppas på att de släpper apu i prestanda segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Intressant modell 😊

Tänk om ryzen 3000 blir på zen+ ochså.

Permalänk
Medlem

Var väl precis som väntat? APU-modellerna har legat ett år efter sen start, men ändå tillhört samma namnserie.

Permalänk
Medlem

Ajajaj detta bådar inte gott. Inget "Zen" utan istället ett stort "Men?!".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Hur fungerar grafikdrivrutinerna för 2200G och 2400G nu för tiden?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt. 2000G-serien hade ju ZEN, så att 3000G-serien får ZEN+ är helt förväntat och inget konstigt alls. Trevligt också att de kör fastlödd värmespridare istället för tandkräm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3600G hade varit det perfekta, det tror jag hade blivit en riktig storsäljare.

Permalänk
Medlem

"Nu pekar allt mer"... Det har ju varit känt i många månader redan att APU:erna i 3000-serien skulle baseras på Zen+?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte planer eller behov av att byta till Röda laget, men jag vet inte vad jag tycker om dessa lödda IHSer.

Ger lödning bättre värmeledning än en delidd? Jag har en deliddad 8700K och jag undviker att uppgradera tills något kommer som jag vet kommer kunna nyttja en delid lika bra, eller vara lika sval i stockutförande.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nu har jag inte planer eller behov av att byta till Röda laget, men jag vet inte vad jag tycker om dessa lödda IHSer.

Ger lödning bättre värmeledning än en delidd? Jag har en deliddad 8700K och jag undviker att uppgradera tills något kommer som jag vet kommer kunna nyttja en delid lika bra, eller vara lika sval i stockutförande.

Vad jag förstått så är
Icke fastlödd << Fastlödd ≤ Korrekt gjord delid

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nu har jag inte planer eller behov av att byta till Röda laget, men jag vet inte vad jag tycker om dessa lödda IHSer.

Ger lödning bättre värmeledning än en delidd? Jag har en deliddad 8700K och jag undviker att uppgradera tills något kommer som jag vet kommer kunna nyttja en delid lika bra, eller vara lika sval i stockutförande.

Der8auer gjorde ett test med att delidda en 2700X. Har för mig det var 4c skillnad vid stresstest, så ja.. Bättre är det ju men inte värt bestväret jämfört med tandkräm som oftast ger 15-20c skillnad. Dessutom är det mycket större risk att processorn gor sönder när man deliddar en fastlödd värmespridare jämfört med en som har kylpasta emellan. Hela poängen är väl egentligen att värmeavledningen skall vara såpass bra att man slipper delid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingen 7nm, Navi eller Zen 2? En och annan fanboi blir nog lite lezzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad folk förväntade sig av de här APU'erna.
Den största flaskhalsen för AMD's APU'er är fortfarande minnesbandbredden hos DDR4.
Så länge de inte övergår till DDR5 eller integrerat HBM-minne kommer vi inte se någon markant skillnad på spelprestanda. Även en hypotetisk "R5 3600G" med 6C/12T, Radeon Vega 14 och snäppet högre GPU-frekvens hade inte varit till någon större hjälp. Den kanske hade varit marginellt bättre än R5 3400G i en del titlar men det hade absolut inte varit värt investeringen för AMD.

Som referens får ni gärna kolla på tester mellan 2200G och 2400G, där överklockning av den tidigare visar att Vega 8 i många fall presterar likvärdigt med Vega 11 (pga minnets flaskhals).

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Var väl precis som väntat? APU-modellerna har legat ett år efter sen start, men ändå tillhört samma namnserie.

This.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av 2400G förra året men dom ligger precis under vad som är godtagbart när det gäller prestanda för lättare gaming, man kan nästan köra moderna spel på medium typ.

Så jag upplever prestandan och prestandaökningen som så nära men ändå så långt bort på dessa =(
Det som jag skulle önska för denna serie är att man skulle kunna använda dom för lägre inställningar, för att dom sedan skulle duga för att sätta i ett bra grafikkort när man känner sig sugen på att investera i seriösare gaming, alternativt att dom skulle duga för spelande sålänge, men att om man vill fortsätta att spela moderna spel så får man köpa en GPU om två år.
Tyvärr så är det lite för dålig prestanda för att dom ska duga för gaming på lägre inställningar och 4st kärnor är väl nästan på gränsen om man ska våga se den som någorlunda framtidssäker.

Permalänk
Medlem

@oceanic: Varför skulle någon som följt AMD de senaste åren förvänta sig att de skulle hoppa över en CPU-arkitektur/processnod för den CPU-serie de har lägst marginaler på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Jag vet inte riktigt vad folk förväntade sig av de här APU'erna.
Den största flaskhalsen för AMD's APU'er är fortfarande minnesbandbredden hos DDR4.
Så länge de inte övergår till DDR5 eller integrerat HBM-minne kommer vi inte se någon markant skillnad på spelprestanda. Även en hypotetisk "R5 3600G" med 6C/12T, Radeon Vega 14 och snäppet högre GPU-frekvens hade inte varit till någon större hjälp. Den kanske hade varit marginellt bättre än R5 3400G i en del titlar men det hade absolut inte varit värt investeringen för AMD.

Som referens får ni gärna kolla på tester mellan 2200G och 2400G, där överklockning av den tidigare visar att Vega 8 i många fall presterar likvärdigt med Vega 11 (pga minnets flaskhals).

Du sammanfattade det hela bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed