Permalänk
Raderar framsidor

Gurras dumma frågor om moderkort!

Hej igen! Nu har det blivit dags för moderkortet att ta center stage i videoserien "Gurras dumma frågor". Den här gången med självaste @emilakered, som agerar allvetande moderkortsexpert.

Precis som med den föregående delen om datorchassin kommer vi att släppa dagliga klipp, där olika frågor om den valda komponentet behandlas. En chans för nykomlingar att lära sig något och bitsized underhållning för den luttrade forumiten!

Frid!

Permalänk
Medlem

Trevlig video men att moderkortet skulle liknas vid ett hjärtkretslopp eller nervsystem kan jag inte hålla med om. Det är uppenbarligen sockerkakans mjölk.

Sås:

Permalänk
Raderar framsidor

Andra klippet uppe nu.

Sockeltyper och fler komponenter avhandlas, bland annat. Den girige kan kolla i 360p medan tuben tuggar data!

Permalänk
Hedersmedlem

Kul! Jättetrevligt att kolla på de här klippen alltså!

Nu är ju inte allt avhandlat så det kommer säkert. Men det finns en risk att moderkortsdistanserna hamnar mellan stolarna (kom inte med i chassigenomgången där de också kunde passat in)
Glöm inte att ta upp dem ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

"Det blev ingen CD"
Haha, vi måste hjälpas åt att få det vedertaget!

Gemytliga videor i övrigt även om man var bekant med det mesta.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Relik 📜

Kul ni gillar! Blir väl två (?) avsnitt till om moderkort tror jag. Gurra klipper det här lite on the fly. Hoppas undertecknad inte säger något allt för pinsamt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kul ni gillar! Blir väl två (?) avsnitt till om moderkort tror jag. Gurra klipper det här lite on the fly. Hoppas undertecknad inte säger något allt för pinsamt!

Skickades från m.sweclockers.com

En sak reagerade jag på, är inte SLI ersatt av NVLink?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Rico01:

En sak reagerade jag på, är inte SLI ersatt av NVLink?

Jo, för nyare kort är gränssnittet NVLink! Däremot tror jag fler känner till och kommer i kontakt med termen SLI, så är nog (minst) lika tydligt. NVLink som term lär rent krasst inte bli populär på samma nivå.

Det kommer säkert redas ut tydligare när det är dags för GPU-avsnitten!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktigt kul initiativ. Kan tänka mig att folk som inte riktigt vågat ta steget att bygga dator själv ännu kan få självförtroendet att ta steget om dom tittar på denna serie

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Kul ni gillar! Blir väl två (?) avsnitt till om moderkort tror jag. Gurra klipper det här lite on the fly. Hoppas undertecknad inte säger något allt för pinsamt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta oft.

Men du minskar i vikt, allt väl med dig eller är det med vilje du går ner i vikt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av VadSaDu:

Ursäkta oft.

Men du minskar i vikt, allt väl med dig eller är det med vilje du går ner i vikt?

KALLAR DU MIG TJOCK?!

Haha, nejdå! Vågen håller kanske inte med dig där till att börja med, och även om så inga problem! Kanske bara rakat mig?

Ja, det gör vi
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Grymma videos som nog kan hjälpa många med.

Något som varit trevligt hade varit om en extra kamera filmade uppifrån. Så man kan klippa in den vinkeln när det behövs. Det kändes ofta som man vill se vad det pekades på

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bästa som hänt sen Game of Thrones! Rå hit med popcornen!

Permalänk
Medlem

Bra skit!
Saknar bara en ordentlig utredning av alla USB-standarder
Där är jag själv halv-lost. Speciellt USB-C som ibland har DP-inbakat och ibland inte....
Men det kanske är överkurs?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jacozz:

Bra skit!
Saknar bara en ordentlig utredning av alla USB-standarder
Där är jag själv halv-lost. Speciellt USB-C som ibland har DP-inbakat och ibland inte....
Men det kanske är överkurs?

Ja, det är nog överkurs här! Däremot ser jag ett specialavsnitt med typ @Jacob framför mig i den frågan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av emilakered:

Ja, det är nog överkurs här! Däremot ser jag ett specialavsnitt med typ @Jacob framför mig i den frågan..

Skickades från m.sweclockers.com

Clusterfuck extraordinarie Har ju pratat om att göra det nån gång, kanske får göra slag i saken...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i kommentar på youtube videon, glöm inte prata om hur viktigt det är att läsa manualer. Framförallt till moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det borde förklarats mer om minnesplatser och hur dess användande påverkar prestanda, enkel eller dubbel och vilka platser bör användas vid dubbla minnesmoduler och varför, det är något en oinsatt inte har koll på.
Moderkort är ett av få fall när det lönar sig att kolla upp saker i manualen vilket ofta inte behövs med andra komponenter.

Permalänk
Raderar framsidor

Tredje klippet uppe nu!

Skrivet av Snubb1:

Jag tycker det borde förklarats mer om minnesplatser och hur dess användande påverkar prestanda, enkel eller dubbel och vilka platser bör användas vid dubbla minnesmoduler och varför, det är något en oinsatt inte har koll på.
Moderkort är ett av få fall när det lönar sig att kolla upp saker i manualen vilket ofta inte behövs med andra komponenter.

Vi snackar om det i klipp #3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

En sak reagerade jag på, är inte SLI ersatt av NVLink?

Scan Line Interleave...
#3dfxforever

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Rico01:

En sak reagerade jag på, är inte SLI ersatt av NVLink?

Tekniken för att parkoppla grafikkort heter fortfarande SLI. NVLink är ett mycket snabbare gränssnitt, som kan användas för bland annat SLI.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Något som till 99% inte tas med i sådana här videos eller databyggarvideos är kontakterna till chassit som tex PW/PW-LED, Reset, Ground mm. Tycker själv det är det enskilda som tar längst tid att greja med när man bygger dator. Varför alltid så tyst om detta?

Förstoringsglas/pannlampa och hålla manualen i rätt riktning är det som gäller

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av yrfhar:

Något som till 99% inte tas med i sådana här videos eller databyggarvideos är kontakterna till chassit som tex PW/PW-LED, Reset, Ground mm. Tycker själv det är det enskilda som tar längst tid att greja med när man bygger dator. Varför alltid så tyst om detta?

Förstoringsglas/pannlampa och hålla manualen i rätt riktning är det som gäller

Jag tror faktiskt vi kommer in på det i något avsnitt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av yrfhar:

Något som till 99% inte tas med i sådana här videos eller databyggarvideos är kontakterna till chassit som tex PW/PW-LED, Reset, Ground mm. Tycker själv det är det enskilda som tar längst tid att greja med när man bygger dator. Varför alltid så tyst om detta?

Förstoringsglas/pannlampa och hålla manualen i rätt riktning är det som gäller

Vi går även igenom detta i detalj i SweClockers datorbyggarguide:
https://youtu.be/nrzRcskVHqU?t=581

Det var ett helvete att spela in den delen kan jag meddela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tror faktiskt vi kommer in på det i något avsnitt!

Stackare

Skrivet av JonasT:

Vi går även igenom detta i detalj i SweClockers datorbyggarguide:
https://youtu.be/nrzRcskVHqU?t=581

Det var ett helvete att spela in den delen kan jag meddela.

Tror dig. Blir att spara den länken.

Har alltid undrat varför inget data-snille på 1900-talet kommit på en bättre idé? Adaptern är bra men försökte en gång använda den från ett ASUS moderkort till ett annat nyare utan adapter men självklart hade de ändrat ordningen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av yrfhar:

Har alltid undrat varför inget data-snille på 1900-talet kommit på en bättre idé? Adaptern är bra men försökte en gång använda den från ett ASUS moderkort till ett annat nyare utan adapter men självklart hade de ändrat ordningen.

Det är märkligt att det inte finns en enad standard ännu för de där kablarna ännu. Känns som en relativt enkel grej att lösa bara de stora aktörerna sätter sig och tar fram en standard som ska gälla för chassin och moderkort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Raderar framsidor

Nytt, lite längre klipp ute nu om köpråd inför ledigheten! Det femte och avslutande klippet dyker upp på torsdag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jacob:

Det är märkligt att det inte finns en enad standard ännu för de där kablarna ännu. Känns som en relativt enkel grej att lösa bara de stora aktörerna sätter sig och tar fram en standard som ska gälla för chassin och moderkort.

Nu är det ju inte ens samma per tillverkare, utan kan skilja mellan olika modeller. Är det någon som liksom bara höftar fram dagens recept när nya moderkort designas? Oklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

När man bara måste.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Raderar framsidor

Nu är det femte och avslutande klippet publicerat! Tack igen för all fin feedback, vi ses igen i en annan del av forumet snart!