Nvidia Geforce GTX 1650 "TU117" saknar Turing-arkitekturens videokodare

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1650 "TU117" saknar Turing-arkitekturens videokodare

Kort efter lanseringen av Geforce GTX 1650 framgår att Nvidia skalat ned mer än kapaciteten i kretsen TU117. Däribland har videokodaren NVENC fått stryka på foten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

För mig känns hela 16xx-serien som en enda stor soppa.
Förra generationens grejer i mellanklassen med ett namnschema som ska låta lite äldre än RTX 2000-serien och utan lanseringsjippo. Upplever det som upplagt för ointresse ;).

I 15 års tid har man lusläst grafikkortsrecensioner från högt till lågt direkt när nya grejer släpps - så även i höstas. Men just för de här korten är intresset helt enkelt i botten.
Har jag bara blivit äldre eller känner fler av sviktande intresse för 16xx-korten?

Edit: Det handlar alltså inte om bristande köpintresse. Har läst grafikkortsrecensionerna för alla kort tidigare vilket inte lett till särskilt många köp ändå ;). Men ja, jag har inte läst om dessa kort ens.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men detta handlar alltså bara om *en*codern, för att skapa video? Är det någon som behöver detta i en HTPC? Eller missar jag något i artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För mig känns hela 16xx-serien som en enda stor soppa.
Förra generationens grejer i mellanklassen med ett namnschema som ska låta lite äldre än RTX 2000-serien och utan lanseringsjippo. Upplever det som upplagt för ointresse ;).

I 15 års tid har man lusläst grafikkortsrecensioner från högt till lågt direkt när nya grejer släpps - så även i höstas. Men just för de här korten är intresset helt enkelt i botten.
Har jag bara blivit äldre eller känner fler av sviktande intresse för 16xx-korten?

Jag känner precis som dig. Även 20xx-serien känns ljummen. Samma pris som fg generation trots samma prestanda (2080 =1080ti, 2070 = 1080, 2060 =1070/ti). Det enda som skiljer är ray-tracing stödet, vilket ändå känns helt ointressant pga den "dåliga" prestandan man får i ray-tracing trots prislappen.
16xx-serien är ännu mer ointressant. Knappt något skutt i prestanda från Pascal och ändå samma priser.

Det går långsamt på GPU fronten... RTX 30xx-serien kanske kan bli något bra om den görs på 7nm. Annars får man väl ställa hoppet till AMD och Navi.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Men detta handlar alltså bara om *en*codern, för att skapa video? Är det någon som behöver detta i en HTPC? Eller missar jag något i artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut att vara så, gäller alltså bara NVENC, inte decoder delen.

edit. Nej, även NVDEC har olika feature sets för volta mot turing, det man tappar är 4:4:4 HEVC avkodning. Dvs inget större problem för HTPC bruk.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ajp_anton: jag hade felaktigt skrivit avkodare när artikeln först publicerades, men det handlar alltså om videokodare. Informationen i artikeln har uppdaterats.

Videokodare används bland annat när videoströmmar ska kodas vid liveströmmar exempelvis. Den som spelar spel där ett GTX 1650 med nöd och näppe levererar acceptabel prestanda i 1080p har inte mycket beräkningsresurser att avvara för uppgifter som utförs i bakgrunden, exempelvis videokodning, och där hade Turing-arkitekturens videokodare kunnat avlasta en del beräkningsresurser som skulle kunna användas till spelets beräkningar istället.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ajp_anton: jag hade felaktigt skrivit avkodare när artikeln först publicerades, men det handlar alltså om videokodare. Informationen i artikeln har uppdaterats.

Videokodare används bland annat när videoströmmar ska kodas vid liveströmmar exempelvis. Den som spelar spel där ett GTX 1650 med nöd och näppe levererar acceptabel prestanda i 1080p har inte mycket beräkningsresurser att avvara för uppgifter som utförs i bakgrunden, exempelvis videokodning, och där hade Turing-arkitekturens videokodare kunnat avlasta en del beräkningsresurser som skulle kunna användas till spelets beräkningar istället.

Se mitt inlägg ovan. Enligt denna tabell https://developer.nvidia.com/video-encode-decode-gpu-support-... så skiljer sig även NVDEC mellan volta och turing, och skulle nog säga att det är högst troligt att även NVDEC är volta för detta kort om NVENC är det.

Nu vet jag inte hur relevant detta kortet är för streamers, men detta kan vara en dealbreaker. NVENC i turing är bra för spelmaterial, riktigt bra. Imo såpass bra att i de flesta fall blir helt poänglöst att rekommendera cpuer baserat på hur mycket prestanda de har över för streaming, istället för att kombinera valfri cpu baserat på spelprestanda i kombination med en turing gpu.

"Essentially, Turing is in such a good place now with their RTX 2080TI, 2080, 2070 and 2060 cards. The NVENC encoders for both H.264 AVC and H.265 HEVC are simply excellent. It’s the best H.264 encoder around now. Basically because it’s the newest at the time of writing, and x264 has been optimised into the ground. x264 will not get much better as an encoder, and will only increase speed with CPU improvements. Turing NVENC is already beating it on Slow for this test video, there’s no reason not to use it."

https://unrealaussies.com/tech/nvenc-x264-quicksync-qsv-vp9-a...

Nu ser jag lite metodikproblem i denna artikel, men resultatet är väldigt intressant oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För mig känns hela 16xx-serien som en enda stor soppa.
Förra generationens grejer i mellanklassen med ett namnschema som ska låta lite äldre än RTX 2000-serien och utan lanseringsjippo. Upplever det som upplagt för ointresse ;).

I 15 års tid har man lusläst grafikkortsrecensioner från högt till lågt direkt när nya grejer släpps - så även i höstas. Men just för de här korten är intresset helt enkelt i botten.
Har jag bara blivit äldre eller känner fler av sviktande intresse för 16xx-korten?

Hårdvaran i sig är ju inte ointressanta, då de flesta inte har/tar sig råd att köpa dyra 20x kort. Men det finns ju andra anledningar till att korten är ointressanta.
1660Ti - ligger i alltför hög prisklass för att vara ett vettigt val. De billigare modellerna har för dålig kylning, och kommer inte prestera för sin klass.
1660 - lider lite av samma problem, då dyra minnen och bra kylning drar upp priset. Dock snarklik prestanda som Ti, vilket gör den intressant.
1650?? - Stort hopp neråt i prestanda. Och avsaknaden av "nya" NVENC gör ju att detta kort egentligen är förra generationen funktionsmässigt. Med tanke på att Nvidia promotat förbättringarna i NVENC så är detta anmärkningsvärt. Bra pris, men det ser ut som detta korts stora funktion är att den inte kräver extra strömmatning. Så frågan är väl om den är bättre än 1050.

Men det finns fler krux.
1660 ser ju ut att bli det vanligaste kortet. bra prestanda även om den är lite dyr. Men här börjar tillverkarna blanda GDRR5 och GDDR6 minnen och minnesmängd. så det är upplagt för förvirring.

Meanwhile in 20x . . .
Stora problem med ,,, vad det nu är som får kort att sluta fungera. RTX som är... underpresterande.

Intresset finns ju, men det verkar som att Nvidia helt enkelt inte klarat av att leverera ett vettigt alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem

@Lordsqueak
Nänä. Jag sågar inte korten för att de inte är presterar bäst på marknaden.
Har själv köpt en hel del mellanklasskort genom åren ;).
Men jag är så himla ointresserad av just 16xx-serien. Alltså inte bara för köp utan att ens läsa om dem. Så brukar jag inte känna riktigt.
Det är bara en grå massa i det klustret.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hårdvaran i sig är ju inte ointressanta, då de flesta inte har/tar sig råd att köpa dyra 20x kort. Men det finns ju andra anledningar till att korten är ointressanta.
1660Ti - ligger i alltför hög prisklass för att vara ett vettigt val. De billigare modellerna har för dålig kylning, och kommer inte prestera för sin klass.
1660 - lider lite av samma problem, då dyra minnen och bra kylning drar upp priset. Dock snarklik prestanda som Ti, vilket gör den intressant.
1650?? - Stort hopp neråt i prestanda. Och avsaknaden av "nya" NVENC gör ju att detta kort egentligen är förra generationen funktionsmässigt. Med tanke på att Nvidia promotat förbättringarna i NVENC så är detta anmärkningsvärt. Bra pris, men det ser ut som detta korts stora funktion är att den inte kräver extra strömmatning. Så frågan är väl om den är bättre än 1050.

Men det finns fler krux.
1660 ser ju ut att bli det vanligaste kortet. bra prestanda även om den är lite dyr. Men här börjar tillverkarna blanda GDRR5 och GDDR6 minnen och minnesmängd. så det är upplagt för förvirring.

Meanwhile in 20x . . .
Stora problem med ,,, vad det nu är som får kort att sluta fungera. RTX som är... underpresterande.

Intresset finns ju, men det verkar som att Nvidia helt enkelt inte klarat av att leverera ett vettigt alternativ.

1660ti tycker jag inte är så farligt dyr ändå. Nästan GTX 1070 prestanda som för inte länge sedan kostade runt 4500kr och man kan få vissa kort för neråt 3000kr. Sen skulle 2500kr vara bättre pris men valutakurser och skatter hindrar det snarare än Nvidia. Är mer missnöjd med RTX serien och dess priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För mig känns hela 16xx-serien som en enda stor soppa.
Förra generationens grejer i mellanklassen med ett namnschema som ska låta lite äldre än RTX 2000-serien och utan lanseringsjippo. Upplever det som upplagt för ointresse ;).

I 15 års tid har man lusläst grafikkortsrecensioner från högt till lågt direkt när nya grejer släpps - så även i höstas. Men just för de här korten är intresset helt enkelt i botten.
Har jag bara blivit äldre eller känner fler av sviktande intresse för 16xx-korten?

Edit: Det handlar alltså inte om bristande köpintresse. Har läst grafikkortsrecensionerna för alla kort tidigare vilket inte lett till särskilt många köp ändå ;). Men ja, jag har inte läst om dessa kort ens.

Jag läser om dem, men det är inget jag är intresserad av. Om de skulle släppa 1670 och 1680 Ti däremot, då jävlar. Fuck RTX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

1660Ti - ligger i alltför hög prisklass för att vara ett vettigt val. De billigare modellerna har för dålig kylning, och kommer inte prestera för sin klass.

Vad är det för fel på detta kort? https://www.webhallen.com/se/product/297578-MSI-GeForce-GTX-1...

Slår det mot diverse kort och tycker pris/prestanda ser bra ut, är väl typ bara vega56 på rea som ser ut att ligga i samma liga. Liksom 590 kostar ju nästan lika mycket men är betydligt sämre, och 2060 kostar bra mycket mer och ger kanske 15% mer prestanda bara.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Söderbäck:

För mig känns hela 16xx-serien som en enda stor soppa.
Förra generationens grejer i mellanklassen med ett namnschema som ska låta lite äldre än RTX 2000-serien och utan lanseringsjippo. Upplever det som upplagt för ointresse ;).

I 15 års tid har man lusläst grafikkortsrecensioner från högt till lågt direkt när nya grejer släpps - så även i höstas. Men just för de här korten är intresset helt enkelt i botten.
Har jag bara blivit äldre eller känner fler av sviktande intresse för 16xx-korten?

Edit: Det handlar alltså inte om bristande köpintresse. Har läst grafikkortsrecensionerna för alla kort tidigare vilket inte lett till särskilt många köp ändå ;). Men ja, jag har inte läst om dessa kort ens.

Jag håller helt med dig!

Det började med världens konstigaste namnsättning och sedan har förvirringen bara fortsatt.
Jag tycker det är en underlig produkt, som inte direkt fyller någon funktion sett till vad som redan erbjuds så varför ens släppa den?

Som om inte Nvidias line-up redan innehåller på snäppet till för många produkter så kommer en till från en generation som skall ha nya heta features, men dessa är bortplockade.
Då trillar den ner till ett annat produktsegment där det redan finns produkter från samma tillverkare ? Alltså...

Jag kanske har fått detta om bakfoten, men har inte Turing sämre energieffektivitet än Pascal? 🤔
Men alltså, skall denna bli 1550Ti’s ersättare ? Fast med högre energiförbrukning / något bättre prestanda - men lägre pris?

Som sagt, mycket nattmössa på mig nu kanske, men jag har blivit förvirrad utav denna lanseringen och förstår helt ärligt inte varför de släpper den.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@Lordsqueak
Nänä. Jag sågar inte korten för att de inte är presterar bäst på marknaden.
Har själv köpt en hel del mellanklasskort genom åren ;).
Men jag är så himla ointresserad av just 16xx-serien. Alltså inte bara för köp utan att ens läsa om dem. Så brukar jag inte känna riktigt.
Det är bara en grå massa i det klustret.

to be fair... Det ÄR en ganska ointressant generation. RTX hypen är över, och denna generation har inte ens RTX.
En intressant detalj på 1660 dock är ju NVEnc, som förbättrats. men så saknas "nya" NVEnc på 1650 lixom??

Efter 2 långa år av väntan och Hype så är hela 20x 16x gen, en stor besvikelse. Visst, prestandan finns där om man är villig att betala, men ,,,

Jag känner likadant som dig, men egentligen så är det ju en intressant generation (plural?)
Prestandan finns där, Barnsjukdomarna finns där, nya spännande tekniker!!!HYPE!!!, nya minnen,, men ändå så är det svårt att känna något intresse.
...brist på intressant konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad är det för fel på detta kort? https://www.webhallen.com/se/product/297578-MSI-GeForce-GTX-1...

Slår det mot diverse kort och tycker pris/prestanda ser bra ut, är väl typ bara vega56 på rea som ser ut att ligga i samma liga. Liksom 590 kostar ju nästan lika mycket men är betydligt sämre, och 2060 kostar bra mycket mer och ger kanske 15% mer prestanda bara.

Priset 3290kr
lägg till lite pengar så får man en MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC 6GB för 3995. (med rtx)
Samtidigt så ligger 1060 6GB i samma prisklass. (även om det presterar lite sämre, så är det ju ett bra kort)

Samtidigt så är prestanda gapet ner till 1660 ganska litet. Och 1660 klarar av att hålla bra prestanda även med lite billigare kylare. Något som 1660Ti verkar ha problem med.

tja,, du frågade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag håller helt med dig!

Det började med världens konstigaste namnsättning och sedan har förvirringen bara fortsatt.
Jag tycker det är en underlig produkt, som inte direkt fyller någon funktion sett till vad som redan erbjuds så varför ens släppa den?

Som om inte Nvidias line-up redan innehåller på snäppet till för många produkter så kommer en till från en generation som skall ha nya heta features, men dessa är bortplockade.
Då trillar den ner till ett annat produktsegment där det redan finns produkter från samma tillverkare ? Alltså...

Jag kanske har fått detta om bakfoten, men har inte Turing sämre energieffektivitet än Pascal? 🤔
Men alltså, skall denna bli 1550Ti’s ersättare ? Fast med högre energiförbrukning / något bättre prestanda - men lägre pris?

Som sagt, mycket nattmössa på mig nu kanske, men jag har blivit förvirrad utav denna lanseringen och förstår helt ärligt inte varför de släpper den.

Denna skulle passa rätt bra i min HTPC faktiskt, markant bättre prestanda än 1050 / 1050Ti-diton till nästan samma pris, om ett par månader ligger det förhoppningsvis runt 1500 Kr. Dock finns ju 1060, men de kostar ännu en bit över 2000Kr för 3GB versionen.
Energi-effektiviteten är ju lite sämre, men det är inte många watt det är frågan om.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Priset 3290kr
lägg till lite pengar så får man en MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC 6GB för 3995. (med rtx)
Samtidigt så ligger 1060 6GB i samma prisklass. (även om det presterar lite sämre, så är det ju ett bra kort)

Samtidigt så är prestanda gapet ner till 1660 ganska litet. Och 1660 klarar av att hålla bra prestanda även med lite billigare kylare. Något som 1660Ti verkar ha problem med.

tja,, du frågade

Det är ett kampanjpris i en butik, det kortet kostar 4300kr på de flesta ställen, det är 1000kr mer än detta. Även för 3999 så är det en hel prisklass upp, och 20% dyrare, knappast någon pris/prestanda skillnad stor nog för att säga att ena är för dyrt och det andra inte. Är väl till och med sämre pris/prestanda för 2060 borträknat rtx.

Sen kan man säkert tycka att kylarn inte håller måttet, men den är säkerligen good enough, inga enorma effekter vi pratar om.

Missförstå mig inte, jag är inte imponerad över några av dessa kort, men de kort som ligger nära msrp är imo alla ”vettigt” prissatta både i hänsyn till varandra och amds alternativ. Slår man in det i en kalkylator ser det rätt rimligt ut från 1660 till 2070.

Tog en titt på prisjakt och hitta inte mycket billiga 1060 i lager, Typ net on net hade ett, sen de flesta över 3000kr. De är ju dessutom långsammare än icke ti, så är väl mot den modellen man gör det valet emot isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Det är ett kampanjpris i en butik, det kortet kostar 4300kr på de flesta ställen, det är 1000kr mer än detta. Även för 3999 så är det en hel prisklass upp, och 20% dyrare, knappast någon pris/prestanda skillnad stor nog för att säga att ena är för dyrt och det andra inte. Är väl till och med sämre pris/prestanda för 2060 borträknat rtx.

Sen kan man säkert tycka att kylarn inte håller måttet, men den är säkerligen good enough, inga enorma effekter vi pratar om.

Missförstå mig inte, jag är inte imponerad över några av dessa kort, men de kort som ligger nära msrp är imo alla ”vettigt” prissatta både i hänsyn till varandra och amds alternativ. Slår man in det i en kalkylator ser det rätt rimligt ut från 1660 till 2070.

Tog en titt på prisjakt och hitta inte mycket billiga 1060 i lager, Typ net on net hade ett, sen de flesta över 3000kr. De är ju dessutom långsammare än icke ti, så är väl mot den modellen man gör det valet emot isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Dock kan man köpa RTX 2060 direkt från Nvidia för 3999:- inkl. fri frakt (ej i lager i skrivande stund), så när 1660Ti korten börjar närma sig 3.3-3.5k så är det en fråga om att vänta kanske en löning till eller skippa lunchen ute 2 gånger för en rätt så markant uppgradering.

Hela 16XX-serien är väldigt skumt placerad i prissättning i förhållande till "combo-breakern" RTX 2060 som faktiskt är rätt aggressivt prissatt för sin prestanda både i 'vanlig' rasterisation & RT/PT.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Stämmer min uppfattning efter att ha läst alla kommentarer att för ren videouppspelning så gör detta inte någon direkt skillnad och därför är 1650 ett ypperligt val för en HTPC vilket i min tolkning är en Hembio dator som man ser film på och inte spelar och streamar på samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är ett kampanjpris i en butik, det kortet kostar 4300kr på de flesta ställen, det är 1000kr mer än detta. Även för 3999 så är det en hel prisklass upp, och 20% dyrare, knappast någon pris/prestanda skillnad stor nog för att säga att ena är för dyrt och det andra inte. Är väl till och med sämre pris/prestanda för 2060 borträknat rtx.

Sen kan man säkert tycka att kylarn inte håller måttet, men den är säkerligen good enough, inga enorma effekter vi pratar om.

Missförstå mig inte, jag är inte imponerad över några av dessa kort, men de kort som ligger nära msrp är imo alla ”vettigt” prissatta både i hänsyn till varandra och amds alternativ. Slår man in det i en kalkylator ser det rätt rimligt ut från 1660 till 2070.

Tog en titt på prisjakt och hitta inte mycket billiga 1060 i lager, Typ net on net hade ett, sen de flesta över 3000kr. De är ju dessutom långsammare än icke ti, så är väl mot den modellen man gör det valet emot isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv tycker jag att 1660 är det vettigaste alternativet, till ett överkomligt pris. (i den prestanda klassen)

1660Ti är,, för dyr och ger för lite prestanda för extra pengen. och kylningen behöver vara bra. (de billigare modellerna med vanlig aluminiumfläns typ phoenix modellen verkar helt enkelt inte klara av att hålla frekvenserna uppe.)
1650 är... för klen, saknar "nya" NVENC
1060 är typ samma pris, men last gen och inte samma prestanda. (och börjar bli utsåld)
1070, samma prestanda, men dyr och saknar "nya" NVENC.
2060 presterar men är för dyr, även om det är värt att gå upp till den prisklassen och hoppa över 1660Ti.
AMD's alternativ är en tråkig re-re-re-re-refresh, som säkert presterar och har drivare som funkar. men saknar NVENC om man vill spela in video eller streama.

MEN
Det gäller att kolla vilken model man köper, då 1660 finns med både GDDR5 och GDDR6, och i olika minnesmängder. och Nvidia är säkert inte klara med att släppa förvirrande 1660 modeller. Jag ser ju helt klart fram emot att får sätta tänderna i DDR4 modellen /S ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Stämmer min uppfattning efter att ha läst alla kommentarer att för ren videouppspelning så gör detta inte någon direkt skillnad och därför är 1650 ett ypperligt val för en HTPC vilket i min tolkning är en Hembio dator som man ser film på och inte spelar och streamar på samtidigt.

Bra fråga, och något som behöver sättas på prov.
Rent generellt borde det ju inte vara något problem för "gamla" NVENC att klara av att spela upp video, men kanske,,, om man kommer upp i 4K 60hz.