Byte av landskap, Småland

Permalänk
Medlem

Byte av landskap, Småland

Hej bullen... Ehm.. SweClockers...

Jag är en kille på snart 35 höstar som har tröttnat på sthlm. Byn där jag bor "förstörs" genom det byggs förbannat mycket. Jag tycker om min natur. Så först funderade jag på att flytta någon annanstans men ha kvar samma jobb. Men ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag på att bara börja om någon annanstans.

Jag har börjat spana in Småland, finns mycket trevlig natur där och det borde ju rimligtvis kunna finnas något jobb där. Idag jobbar jag som it-konsult (mestadels system center och MS infra), men kan absolut ta ett inhouse jobb.

Så jag undrar ju lite, vart i Småland finns det jobb?

Vart kan jag bo "lantligt" eller i skogen men ändå på ett smidigt sätt kunna ta mig till jobbet med bil?

Vart är det enkelt att fixa en hyresrätt? Tänkte att det är enklare att ta en hyresrätt först och sen leta hus väl på plats.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Flytta till Skåne när du ändå håller på. Bättre natur än Småland IMHO, och närmare till havet.

Småland är ju mest skog.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85: alltså. Nej

Svärföräldrarna har stuga där. Dels är dels ju bara åker... Samt så måste jag ju kunna kommunicera med folk 🤣

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Avstängd

Runt Jönköping, Tranås och Nässjö finns säkert en del jobb och där är även naturen mysig. Har själv bott i Aneby. Är en mindre håla men väldigt trivsam.
Nackdelen är att det är rätt mycket snö i dessa områden då det är småländska höglandet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Flytta till Skåne när du ändå håller på. Bättre natur än Småland IMHO, och närmare till havet.

Småland är ju mest skog.

Och Skåne är mest åkrar.... eller?

Tror de flesta kommer rekommendera ett ställe där de själva bor och så gör jag med kolla in Kalmar! Nära till Öland med alla stränder. Allt beror väl på preferenser, men skulle aldrig kunna tänka mig annat än en kuststad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Flytta till Nacka/Tyresö eller valfri skogstrakt i Södermanland? Finns ju gott om skog i Mälardals-regionen om du inte vill byta jobb. Vet inte riktigt vad du menar med "by", du kanske redan bor i nåt skogsområde i 08-trakten.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Eazy, Öland är vackert med alvar och öppna landskap, och det är nära till Kalmar/ Småland med sina djupa skogar.

Permalänk
Medlem

@issue: Kanske skulle börja med att hyra en stuga där i 2 veckor och se hur mkt The Shining känsla du får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@issue: Kanske skulle börja med att hyra en stuga där i 2 veckor och se hur mkt The Shining känsla du får?

Det tror jag är en väldigt smart idé. Hyr en stuga nu på sommaren på den plats där du tror du vill flytta till. Hyr sen samma/annan stuga i samma område på en annan årstid och se om känsla fortfarande finns kvar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Flytta till Skåne när du ändå håller på. Bättre natur än Småland IMHO, och närmare till havet.

Småland är ju mest skog.

Som den smålänning jag är så måste jag hålla med om att denna eviga granskog (mestadels) är lite trist ibland. Det kan dock ha sin charm med små insjöar och tjärnar med skogen tätt inpå och skyddar för vinden så att vattnet ligger som en spegel.
Jag kommer själv från södra småland och kan väl tycka att då har man lite av båda. Man har den eviga granskogen och man har nära till skånes lite öppnare natur om man ger sig ut på en liten tur. Sedan är ju skåne långt ifrån bara åker, som nämndes, utan det finns ju mycket lövskog och även kuperad terräng, tex Söderåsen.
Även Blekinge har en del lövskog och bosätter man sig tex runt Sölvesborg/Karlshamn/Kristianstad så har man nära till mycket med småländska skogarna i norr, Blekinges skärgård i öster och Åhus/Kivik/Österlen i söder och man har ett antal tätorter på någorlunda rimligt pendlingsavstånd om man inte vill bo inne i själva samhällena.

Men det beror ju även lite på hur nära på man vill ha dendär naturen. Handlar det om att man vill ha den inpå knuten så får man väl hitta en bostad som ligger någorlunda nära en lite större ort men inte inne i och då är det handlar det väl främst om att hitta ett jobb först och sedan en bostad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enoch85:

Flytta till Skåne när du ändå håller på. Bättre natur än Småland IMHO, och närmare till havet.

Småland är ju mest skog.

Småland är väl mest sjöar med sandstränder och dricksvatten kvalite på vattnet och i sådant antal att man lätt kan ha sin egna favorit strand ut att trängas med andra.

Permalänk
Hedersmedlem

@issue: Som född och uppvuxen i Jönköping är jag lite partisk men rekommenderar definitivt, det är väldigt fint att bo precis vid Vättern. Vi har bott på landet strax utanför stan och vill du bo mer "i skogen" än så finns det också möjlighet till det, det beror på hur lång pendlingsväg du kan tänka dig. Jobb inom IT kan jag däremot inget om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Flytta till Skåne när du ändå håller på. Bättre natur än Småland IMHO, och närmare till havet.

Småland är ju mest skog.

Inte fler 08:or här nere

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Jag har fått en tysk granne långt ute på landet i sverige, där denna Tysk är en IT senior som jobbar från vischan i sverige emot Tyskland. Dock är alla som har träffat honom varit stora teknikanalfabeter, så vet jag inte så mycket mer om hans jobb. Poängen är dock är man extremt duktig så är det enklare att själv ställa villkoren.

Nå det jag tycker du ska spana in är är kringliggande städer till storstäder, se på de som har riktigt bra pendeltrafik. Både att den går ofta men är snabb. Sedan kollar du självklart in kriminaliteten i dessa städer. Sist så bosätter du dig på landet utanför dessa kringliggande städer..

Permalänk
Medlem

Gjort samma resa. En ide är att hålla sig kring dom större motorvägarna och inte gå för djupt in i
av-befolknings Sverige. Om inte en av anledningarna är ett mentalitets byte avråder jag dig starkt och rekommenderar dig att köpa en sommarstuga vid någon större stad. Personligen hamnade jag mitt i skogen i nordvästra Skåne:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Flytta till Skåne när du ändå håller på. Bättre natur än Småland IMHO, och närmare till havet.

Småland är ju mest skog.

Japp och massor med jobb i Köpenhamn, Malmö och Lund för it konsulter.

Bor i mitten av skåne och är konsult, har för närvarande uppdrag i Lund och har ca 45 min pendling. Bor mitt ute i skogen typ, tycker det är skönt. Håller du dig till de större lederna, t ex E22 finns det bra pendlingsmöjligheter också, ettan går 2-3 gånger i timmen. Billiga hus finns det också men då får man längre pendling såklart och staten vill ju avskaffa landsbygden så det inte går att köra utan att bli ruinerad tyvärr.

Har en kollega som bor på Gotland, flyger till kontoret och jobbar några dagar i månaden, resten gör han remote. Han är nöjd med det men det är inget för mig, jag måste träffa mina kollegor och åka in till kontoret.

Småland är fint men du hittar nog inte så värst mycket jobb där skulle jag tro.

Skrivet av issue:

@enoch85: alltså. Nej

Svärföräldrarna har stuga där. Dels är dels ju bara åker... Samt så måste jag ju kunna kommunicera med folk 🤣

Haha, ja det beror på var man är. Sydvästra skåne är mycket åker, desto mer skog i nordöst och i norr. Som tur är går det ganska snabbt att ta sig runt. Fiber finns ju rätt gott om också, i min håla fick vi det för 3 år sedan. ;D

Permalänk
Medlem

@Baxtex: är helt ointresserad av att jobba i Malmö. Och det känns som att man behöver bo nära Malmö för att resvägen till Köpenhamn ska vara rimlig. Så det går bort.
Och sen så är jag inte intresserad av Skåne, har spenderat en del veckor där och kommer vara där 2v i augusti, thats enough

Mitt ute i skogen är ju inte aktuellt även om jag skulle vilja det, måste ju funka med jobb och så.

Idag bor jag på en hörntomt intill det som gång var en skog. Idag har den skövlats för att bli ett logistikcenter.
Så jag bor gärna lite utanför en stad, en tomt som gärna är minst 2500kvm, är allergisk mot all nyproduktion där man ska klämma in så många hus som möjligt på så liten yta som möjligt. Idag har jag över 1h restid till jobb och vill gärna få ner den till ca 30min med bil. Så staden måste ju acceptera bilar, dvs parkering som inte kostar skjortan samt att det finns parkering.

Så runt Jönköping och Kalmar är ju absolut ett alternativ. Men då måste det även vara smidigt att få sig en hyresrätt medans jag letar hus.

Granskog i sig har jag inga problem med, är ju faktiskt bättre än björk då jag är tokallergisk mot björkpollen

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Så jag undrar ju lite, vart i Småland finns det jobb?

Vart kan jag bo "lantligt" eller i skogen men ändå på ett smidigt sätt kunna ta mig till jobbet med bil?

Vart är det enkelt att fixa en hyresrätt?

Om Jönköping är ett alternativ så skulle jag satsa på spontanansökan till Evry (storkundsdriftfolket är dock avyttrat till IBM), Dizparc och Invid samt de andra större arbetsgivarna (Husqvarna, Fläkt Woods, kommunen, Combitech och Saab Training). Hade du varit kodapa hade utbudet på potentiella arbetsgivare varit betydligt större vill jag påstå, men jag har antagligen missat någon uppenbar möjlighet -- ovanstående är knappast de bästa tipsen du kan få eftersom det inte riktigt är min inriktning.

Hyresmarknaden har jag inte varit på ett tag, men det jag hör är att den inte verkar särskilt kul. Om man kan tänka sig att åka lite bil varje dag så är det nog inte ett jättestort problem att hitta ett någorlunda naturnära boende, jag har en bekant som håller på att flytta från tyskland till höglandet och det verkar lösa sig relativt fort och enkelt.

Kalmar och Växjö har också en del rena IT-arbetsgivare men jag har inga direkta tips där jag vet att det finns folk i din nisch. Jag tycker du ska titta även på Karlshamn, Karlskrona och Ronneby, Blekinges skärgård är inte alls tråkig, det lilla jag sett av den. Det finns en del IT-bolag runt högskolan där om man kan stå ut med den förskräckliga dialekten.

Permalänk
Proffsmoddare

Nu vet jag inte riktigt vad du söker med din flytt, men it-jobb finns i princip i varenda större by/stad skulle jag vilja påstå, speciellt om det är microsoft man sysslar med. Du kan ju kolla med Atea eller Cygate t.ex.

Jag är ifrån småland, men har bott i stockholm i ca 5år så jag förstår vad det är man saknar när man bor där. Dock tycker jag att det finns gott om ställen en bit utanför stan vid pendeltågen som i princip är som att bo i en mindre stad i småland, om man har möjlighet att fixa ett boende där dvs. Sen kan man ju bara vara less och vilja byta bana också, såklart.

Jag bor nu i Växjö och det är nog den staden jag trivs bäst i, Jönköping har jag aldrig gillat. När det gäller hyresbostäder är det rätt unket här också. Årslånga köer, och enda sättet att få nått vettigt är genom kontakter eller att ha tur. Vissa kommuner hjälper dock till med boende om du har ett bristyrke som ett lokalt företag eftersöker (Växjö är en av dem, Jönköping troligtvis inte). Boende är säkert lättare om man bosätter sig en bit utanför dock.

En sak som man märker direkt är hur mycket lättare allt blir när man flyttar från stockholm, bara grejen att handla mat eller ta sig till/från jobbet går från att vara ett projekt till inget man ens tänker på, det är verkligen natt och dag.

Välkommen!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Bott i Småland och Stockholm men bor numera i Skåne.

Problemet är att kring attraktiva städer som Jönköping eller Kalmar/Växjö där jobben finns så är hyresmarknaden nästan lika illa som i storstäderna.
Dvs behövs massor med köpoäng i bostadskön där man stått länge eller att tvingas in i någon svindyr nyproduktion om man saknar kötid men behöver hyresbostad omgående.
Eller så får man köpa bostadsrätt eller hus om man har råd till det.

Visst har man kontakter eller har väldig tur kanske man kan hitta någon privatvärd men det är inte lätt.

Det är så illa att även i rena avfolkningskommunerna är det brist och svårt att få hyreslägenhet direkt.
Även på sådana ställen där de åren innan den explosiva befolkningsökningen när människor strömmande in i landet, nästan kastade lägenheter efter folk. Idag har minsta småhåla långt ute på vischan dammsugits på lediga lägenheter.

Men där i små avfolkningsorter långt från större centralorter finns ändå lite större chans på lägenheter och så är hus billiga. Att hyra ett hus är ofta en möjlighet på småorter med få lägenheter eftersom det brukar finns mer hus än lägenheter i sådana orter.
Problemet är bara att jobb är svårt i småorter, i synnerhet it-jobb om man inte pendlar till någon större stad.

Men lyckas man hitta jobb så är det nära till fin natur om man söker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej bullen... Ehm.. SweClockers...

Jag är en kille på snart 35 höstar som har tröttnat på sthlm. Byn där jag bor "förstörs" genom det byggs förbannat mycket. Jag tycker om min natur. Så först funderade jag på att flytta någon annanstans men ha kvar samma jobb. Men ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag på att bara börja om någon annanstans.

Jag har börjat spana in Småland, finns mycket trevlig natur där och det borde ju rimligtvis kunna finnas något jobb där. Idag jobbar jag som it-konsult (mestadels system center och MS infra), men kan absolut ta ett inhouse jobb.

Så jag undrar ju lite, vart i Småland finns det jobb?

Vart kan jag bo "lantligt" eller i skogen men ändå på ett smidigt sätt kunna ta mig till jobbet med bil?

Vart är det enkelt att fixa en hyresrätt? Tänkte att det är enklare att ta en hyresrätt först och sen leta hus väl på plats.

Hur långt kan du tänka dig att pendla, 1h enkel resa?
Betänk även att det finns mindre orter med industri i, jag skulle tänka i lämpliga avstånd till områden så som ljungby,värnamo-Växjö eller Växjö-Kalmar eller någon annan kombination som ökar antalet möjliga arbetsplatser.

Privata hyresvärd är väl det som gäller för att lyckas få en hyresrätt, annars så brukar det hyras ut hus på landet också.
Tänk på att den varma delen av året är det rätt lätt att leva med en lägre standard medan det är rätt tyngt på vinter om man inte har rinnande vatten te.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Flytta till Skåne när du ändå håller på. Bättre natur än Småland IMHO, och närmare till havet.

Småland är ju mest skog.

Har hört att Klågerup med omnejd ska vara kalas. Bra priser, fin natur och nära stan.

Permalänk
Medlem

@mill: Stämmer bra! Skåne när det är som bäst! När till både Lund och Malmö, och naturen är magisk.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att åka och besöka en del städer i sommar. Dock finns det ett problem med Småland, dialekten. Jönköping, Tranås och Lilla Aneby går an. Dock låter Sävsjö, Värnamo och Vetlanda riktigt illa (min personlig åsikt).

Bor själv i Tranås, och kan rekommendera det. Sommen är en dröm på sommarn. Finns en 2 km lång gata där 90% av alla butiker ligger. Finns pendeltåg som går till till Jkpg och Linköping/Norrköping. Med bil tar det 1h till Jönköping, Linköping, Motala. Om de nya höghastighetstågen blir av är en station planerad i Tranås. Vilket kommer innebära ca 1h till Stockholm och Göteborg.

Finns gått om villor utanför staden (ca 5-15 min bilväg) med stora tomter. Många ligger även placerade vid småsjöar. De flesta av dessa hus har fiber 1 Gibt/s vilket jag antar är en avgörande faktor. Byggs även mycket nya villor som ligger nära till naturen. Om du nöjer dig med 1000-2000 m2 kan du hitta villor inne i bostadsområden. Hur arbetsmarknaden ser ut vet jag ej. Dock så är det inte jätte svårt för dig att kolla upp.

Vill du få en lite smakbit av Tranås kan du kolla på https://www.svtplay.se/video/21484034/husdrommar/husdrommar-s...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods