Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bra idé att "bli av" med honom. Den andra generalen lackade också ur på mig när jag byggt upp hans armé i syfte att skydda mig från första om och när han skulle lacka. De lackade ur samtidigt. :/ *reload* Samma grej.

Provar nu med land på Kreta (Fasen i mig om jag kommer ihåg namnet på den "A"nånting!??). En region på "very easy" för att försöka lära mig. Bygger upp armén och får på studs en krigsförklaring mot mig från Carthage, grannen. Invaderad med mängder av soldater från dem. *game over*

Nästa försök. Bygger upp armén lite försiktigt, Krigsförklaring från andra grannen Syracuse (?). Invaderad av horder av soldater och deras allierade. *game over*

Ändå fortsätter jag med mina försök. Tredje vändan har gått mycket bättre. Lyckats ta över halva "stöveln". Står nu vid Roms gräns. Har kvar min lilla plätt på Kreta, inklämnd mellan Syracuse och Carthage men lyckats förhandla mig fram till att få passera genom Syracuse´s land.

Skulle ta över liten plutteområde vid östra kusten på "stöveln". Det stod en armé där med 2k trupper. Jag hade 16k. fejkar en claim på området följt av krigsförklaring sen stövlar jag in och får storstryk för helt plötsligt så blev armén på 2k soldater en på 24k. Förlorade varpå de började erövra områden jag annekterat...................

Kul lir men jisses vilka grava problem jag har att lära mig.

Hahah, jag har hittils bara kört Rome (tutorial), Iceni (gick riktigt skit och förlorade inom 1 år) samt nu nere i Indien där jag erövrat hela indiska delen och börjat jobba mig upp i Kina. Dock satsade jag mycket denna gång på att få tech tidigt så känns det nästan lite för lätt nu när jag har en 78 år tech advantage. Mina armeer på ca totalt 80 cohorts med 50% elefanter, 20% archers och 30% heavy infanty kunde slå ut kinas ca 200 och erövra område. Strax efter det så blev det inbördeskrig i Kina så då deklarerade jag krig mot revolutionärerna (ingen Truce timer ). Sen har jag inte spelat mer, roligt spel men tror det blir mycket bättre med lite mods.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hahah, jag har hittils bara kört Rome (tutorial), Iceni (gick riktigt skit och förlorade inom 1 år) samt nu nere i Indien där jag erövrat hela indiska delen och börjat jobba mig upp i Kina. Dock satsade jag mycket denna gång på att få tech tidigt så känns det nästan lite för lätt nu när jag har en 78 år tech advantage. Mina armeer på ca totalt 80 cohorts med 50% elefanter, 20% archers och 30% heavy infanty kunde slå ut kinas ca 200 och erövra område. Strax efter det så blev det inbördeskrig i Kina så då deklarerade jag krig mot revolutionärerna (ingen Truce timer ). Sen har jag inte spelat mer, roligt spel men tror det blir mycket bättre med lite mods.

Kom inte igenom tutorialen ens. Sket sig å det grövsta för mig.

Sitter och är sugen att lira nu och blev inte mindre sugen efter din post......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kom inte igenom tutorialen ens. Sket sig å det grövsta för mig.

Sitter och är sugen att lira nu och blev inte mindre sugen efter din post......

Haha, ja lagom taggad är jag också men spelar ett annat spel flitigt just nu så kommer ha Imperator som backup.
Ska se till att få igenom decision och ta över hela kina iaf, dock kommer jag få sakta ned min expansion pga intern politik som måste hanteras också. Ju mer folk som inte tillhör Hinduism / min kultur så blir det jobbigare att hålla en stor expandering igång.
Hoppas på att få lite mer tech som underlättar alternativt bara assigna trupper till regionerna för "ordning o reda".

Ett bra tips är att kolla på deras 7 officiella tutorials på youtube så får du en väldigt bra överblick med tips o tricks.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Haha, ja lagom taggad är jag också men spelar ett annat spel flitigt just nu så kommer ha Imperator som backup.
Ska se till att få igenom decision och ta över hela kina iaf, dock kommer jag få sakta ned min expansion pga intern politik som måste hanteras också. Ju mer folk som inte tillhör Hinduism / min kultur så blir det jobbigare att hålla en stor expandering igång.
Hoppas på att få lite mer tech som underlättar alternativt bara assigna trupper till regionerna för "ordning o reda".

Ett bra tips är att kolla på deras 7 officiella tutorials på youtube så får du en väldigt bra överblick med tips o tricks.

Inne på den fjärde filmen och försöker fatta......

Samma här. Imperator och Workers & Resources: Soviet Republic är vad jag ägnar min speltid åt, försöker skjuta in Anno 1800 också. Alla tre är lika lattjo att lira men har begränsad speltid. Vill lira Swtor och WoW också. *hjälp*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Inne på den fjärde filmen och försöker fatta......

Samma här. Imperator och Workers & Resources: Soviet Republic är vad jag ägnar min speltid åt, försöker skjuta in Anno 1800 också. Alla tre är lika lattjo att lira men har begränsad speltid. Vill lira Swtor och WoW också. *hjälp*

Hehe, hjälper om man spelat Paradoxspel tidigare. Har 100h på Stellaris, 300+ på EU4 tex.
Tiden jag har nu räcker mycket mer än när jag hade sambo dock men känns ack så begränsad. Inväntar WoW Classic med spänning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hehe, hjälper om man spelat Paradoxspel tidigare. Har 100h på Stellaris, 300+ på EU4 tex.
Tiden jag har nu räcker mycket mer än när jag hade sambo dock men känns ack så begränsad. Inväntar WoW Classic med spänning.

Sorry att jag spammar svar! Har Stellaris och köpt alla dlcs men inte lirat det just. Vill lira det men anar att det är svårt. Gett mig fasen på att försöka lära mig Imperator och förhoppningsvis Stellaris någon gång.

Ska testa WoW Classic men är inte jättehypad över det. Älskade det då det begav sig mest på grund av guild och "kompisar" däri. Numer lirar jag WoW ensam.

Kollat färdigt på tutorialklippen. Försökt snappa upp ett och annat. Ska hålla koll på "Pretenders" bl.a.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sorry att jag spammar svar! Har Stellaris och köpt alla dlcs men inte lirat det just. Vill lira det men anar att det är svårt. Gett mig fasen på att försöka lära mig Imperator och förhoppningsvis Stellaris någon gång.

Ska testa WoW Classic men är inte jättehypad över det. Älskade det då det begav sig mest på grund av guild och "kompisar" däri. Numer lirar jag WoW ensam.

Kollat färdigt på tutorialklippen. Försökt snappa upp ett och annat. Ska hålla koll på "Pretenders" bl.a.

Haha, be inte om ursäkt!

Stellaris skulle jag nog säga är ungefär samma svårighetsgrad att komma in i om man inte redan spelat massa 4x rymdspel med liknande natur. EU4 är bland de svårare.
Jag spelade också ensam i slutet men jag ska försöka få med andra till classic, tror det är iaf 5+ på jobbet som ska köra. Och säkert massvis på Swec.

Låter toppen, det är bara att försöka och man lär sig hela tiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blir tossig på Imperator. Torskar oavbrutet och det är på grund av min dumhet som inte fattar och ändå kan jag inte sluta försöka.

Men!

En sak jag inte begriper..... Testade med Suionia igen då jag inbillade mig att jag börjar kunna spelet lite.

Ökade lönerna i hopp om att slippa uppror. De två warchiefs ökade sina styrkor till 15k. Jag byggde egen armé "ifall att". Kom upp till 5k sen hade jag ingen mer "pool" att ta soldater från. Låg på runt 87 i "poolen".

Inga pengar och noll folk att bygga armé från.

Ofc så kom inbördeskriget. Blev pulvriserad av warchiefen med sin styrka på 15k. Den andra warchiefen stod i ett hörn och "tittade på" då den också lackat ur på mig.

Nu till det jag för mitt liv inte fattar. De områden som försvann från mig. Den rebelliska warchiefen pumpar ut soldater och bygger i områdena som aldrig förr. Hur får "han" manskap att bygga armér från? "Han" hade helt plötsligt tre armér på ca 30k per styck som härjade runt och självklart fick jag dyngspö.

Hur kan områden som inte hade manskap att rekrytera från helt plötsligt pumpa ut rekryter från till "datorarmén"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag förstått det efter att ha kollat Arumba's streams (inte spelat själv, började lira EU4 igen istället med den lilla hype jag hade), är det rätt bra att inte ha generaler som alltid kommenderar ens armeér. Dvs assigna ingen alls förns du går i krig, och efteråt, ta bort alla icke-loyala trupper från generalens armé. Vet inte riktigt hur det funkar med tribes dock, har bara sett rep/mon.

Det som tänder av mig med imperator är att det verkar vara sjukt mycket pop-micromanagement, där man i regel vill samla magiska nummer med slavar för att maximera resurser etc. och sedan flytta massa folk en åt gången till en eller ett par superstäder.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

@Beginner:
@Sh4d0wfi3nd:

Ni är inte ensamma om att vara hype/intresserad av Classic wow. Jag hade dock hoppats på att hitta några ifrån min gamla guild Clueless på Vanillia freinds, men det verkar som om det inte kommer hända.

Jag har CA 70 år kvar på min kampanj som Rom, har nästan hela medelhavet och inget kan stoppa mig oavsett hur mycket stormakter som Egypten Mercenary spammar. Kanske är det enda orginella systemet med just Imperator hur mercenary armeer fungerar?

sitter kvar på version 1.0 då jag inte vill köra klart kampanjen och kommer förmodligen inte spela spelet igen förens om några år när det kommer vara bättre. om jag måste köpa en hord DLCs så kanske jag inte spelar det igen någonsin.

Paradox behöver släppa dem kommande 2 åren av fixade/nya grejer gratis, fan Imperator behövde ett år till för att bli färdigt, känns som jag spelar en Alpha eller det äldre EU3 baserade Rome universalis dem gjorde 2008. tycker inte det var värt dem 320kr jag spenderade på spelet.

det liksom suger inte in en som EU4 eller HoI4 gör Grunden är inte enns bra. spelet har mechanics ifrån 2005...

spelar lite då och då men tröttnar fortare för varje gång som jag bara försöker spela mig igenom första kampanjen för att kunna säga med säkerhet att det var lika illa genom hela spelet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hade ett bra spel med Rom som jag fick lägga ner efter 1.0.1 (det kraschade bra om man fortsatte med det gamla savegamet), och nu kör jag en liten stam i England för att ena Albion. Det lyckades men var rätt trist så snart man var störst, så nu skall jag bråka med Rom för att få nån utmaning.

Angående generalerna: Min taktik var att hålla dem på min sida med vad som än krävdes. Mutor är jättebra, och alla techs och grejer som ger +lojalitet till generaler är guld värda. Bli kompis med dem också. Körde också med ett gäng småstater som vasaller (feudatories) ett tag för att undvika att gå över gränsen till Regional Power och tappa allierade. De småstaterna är då lojala mot mig och stödjer inte upproret.

Sen gick jag över till republik så snart jag kunde och integrerade småstaterna en och en. När jag passerade gränsen till Regional Power så tappade jag allierade, men hade nog av vasaller för att vara säker ändå.

Rent allmänt funkar spelet för vad det är, men det är lite...tunt. Inget att göra i fredstid. En idé hade varit något i still med EU4 manufactories för att bygga upp sin stat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. Nu är förvisso Rome en enkel stat att spela, men känns väldigt tunt i den meningen att det bara är att kötta på då fredstid inte har några utmaningar alls. Lojalitet är enkelt löst lite längre fram i spelet och genom att begränsa storleken på respektive armé så kommer man undan eventuella hot.

Roligt men som ovan så saknar jag utmaningen lite utan man bara tar över typ 20 regioner per krig och sen rinse & repeat?

I EU4 har jag uteslutande spelat Sverige då det är galet roligt att se vår stormakt växa igen, och då möter man bra med motstånd/utmaningar som ändå går att balansera/lösa. Expansionerna kanske hanterar mer men just nu vill jag inte ens bege mig in på att spela småstater givet kritiken man läst angående hur sub-par dessa är ännu i avvaktan på DLC..