Vilken röststyrning är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken röststyrning är bäst?

Hej,

funderar på att skaffa mig en Google Home eller Amazon Echo eller dyl.

Vilken ska man välja?

Tycker Amazon Echo hade varit mest intressant men nu finns ju inte Amazon i Sverige så man går miste om så mkt goa grejer med den.

Vilken har ni?

Permalänk
Medlem

Följande finns:

Google:
Enda svenska alternativet, fungerar under allt kritik på svenska imo, kör man på engelska så är den fortfarande snäppet under Alexa i lyhördhet. Fördelar är dock att barn kan ha större nytta av denna pga svenskan, finns mer stöd för tjänster i Sverige.

Alexa:
Fungerar bara på engelska men den som förstår allra bäst. Tyvärr saknas en del tjänster pga region, kan vara rätt mek att få in vissa ekosystem de (eller tjänstetillverkaren) ej tycker ska finnas i alla länder. Plus i kanten om man kör Ring doorbell är att alexor kan agera dörrklocka åt den.

Siri:
Halvdöv och korkad

Cortana:
lol

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Jag kör google home på Svenska. En mini i vardagsrummet i en lgh om 86 kvadrat. Den hör mig i ca halva lägenheten (vissa fall får jag repetera mig).
Jag hade velat köra engelska men appen krashar vide språkbyte. ))
Nu har jag vant mig, den saknar lite små funktioner i Sverige som jag skulle vilja ha men den löser det har använder den till. Aka ställa larm, påminnelser, fråga om väder och nyheter, starta dammsugaren samt tända och släcka lampor. Den gör sitt jobb och för ca 450kr så var det ju inget större pris. Den är kopplad mot mina Philips Hue (lätt), spotify (lätt) och robotdammsugare (medium).

7/10 för just mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.