Nintendo Famicom (Nintendo Family Computer) NTSC -> PAL

Permalänk

Nintendo Famicom (Nintendo Family Computer) NTSC -> PAL

Hej,

Jag genom åren samlat på mig dom flesta Nintendo konsoler och nu försöker jag väcka liv i min gamla Famicom som jag köpte typ 84 från Japan.
Hittar inte den sladd som jag lödde ihop för att konvertera NTSC till PAL. (Nintendo skärmsladd -> Scart)
Vet någon om det finns någon färdig sladd som konverterar detta eller om jag måste löda en ny (om jag nu hittar ritningarna och om Elfa har kvar alla tillbehör som behövs).

P.S. den TVen som jag har kopplat till mitt Nintendo museum klarar inte NTSC.

Tack

Visa signatur

i7-7700K / 32GB / 1TB SSD + 500GB SSD / GTX 1080 Ti 11GB / Win 10 Pro / 27" ASUS ROG Swift PG279Q 2560 x 1440 G-SYNC 165Hz / Razor DeathAdder Elite Mus / QPAD MK-85 Tangentbord / QPAD PRO GAMING Musmatta

Permalänk
Medlem

Du behöver en NTSC heller SFC kabel (samma pinout, SFC jr/snes mini har annan pinout) och INTE PAL kabel då PAL/NTSC kablar har olika pinout och tex 12volt på en pinne som ej kan hantera den volten=inte bra och risk att "the magic smoke" dyker upp.
Köp inte det billigaste skit du hittar dom är oftas dåliga och har hänt att dom varit felmärkta och då både med att det var fel region (dvs NTSC/PAL med stor risk för skador/död tv/konsol) men även att den sagt RGB men egentligen varit composite (dvs samma som den gula RCA kabeln som är bättre än anten utgången men sämre än s-video o RGB).

Bra kablar kostar en del men samtidigt inte så in i helvete mycket.
Kolla på nån av dessa.
https://www.retrogamingcables.co.uk/nintendo/super-nintendo
https://www.retrogamingcables.co.uk/packapunch-super-nintendo...
Retrogaming har bra rykte och skickar ju från uk.
Finns även https://retro-access.com/collections/super-nintendo
Men är US annars bra rykte.

Men så vitt jag vet och letat runt i 15min nu så behöver du göra en 50/60hz switch mod (som ej går att göra i multiout kabeln).
Visst man kan skippa själva brytaren och göra en fast 50hz mod men det är fortfarande en mod som ej går att göra i multiout kabeln.
O samtidigt bör man även då göra en lockoutchip mod som stänger av lockoutchipet kallas även CIC mod (tex super CIC) då man ändå är inne o petar.

Jag gissar på att du antingen tog en RGB kabel och gjorde om den till s-video/composite istället=sämre bild.
Då jag läst en del om att en del (väldigt få och då mest riktigt gammla) PAL tv inte funkar med 60hz men i vissa fall så funkar 60hz på tex composite men inte RGB (o ibland tvärtom + blanda in s-video med).
Heller du gjorde nån sync mod tex mod så att luma sync användes istället (PAL använder luma sync, NTSC csync) tex din tv kanske inte gillar/funkar med csync men bra med luma sync.
Frågan är då OM du spelat i 50hz heller 60hz OM det var nåt av dessa två mods du gjorde.

Själv hade jag skaffat ny tv/PWM/etc så att 60hz funkar bra då dom flesta om inte alla (länge sen jag läste om det o orkar inte söka) PAL spel funkar fint i 60hz, men en del (dvs betydligt fler än PAL) NTSC spel inte funkar alls heller dåligt i 50hz.
Är ju inte direkt svårt att hitta en tjock tv idag jag skulle säga om den var tillverkad på 90talet så funkar 60z utan problem troligen även dom flesta 80 tals med.

Vad är det för tv/skärm du använder?
Vilka spel använder du i famicomen? Menar då jap/us/eu (jap/us=NTSC, eu=pal).
Vad händer på tv´n när det inte funkar? Svartvit bild? Rullande bild? svart/ingen bild? nåt annat?

Lite länkar med bra info/bra sidor.
https://www.retrorgb.com/snescsync.html
http://www.retrogamingcables.co.uk/composite-video-vs-composi...
http://www.mmmonkey.co.uk/snes-5060hz-switch-with-lockout-swi...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666: Tack för ditt svar!

Jag byggde/lödde kabeln någon gång runt 84 så jag kommer inte ihåg alla detaljer förutom att Elfa tyckte det var ett roligt projekt och hjälpte mig en hel del. har ett svagt minne att det kan har varit RGB??
Förutom kabeln så var jag tvungen att löda in något motstånd eller liknade i Faminom:en och köpte en omvandlare mellan 110v -> 220v (kopplade den fel första gången, så jag var tvungen att köpa en ny Famicome från Japan) men jag lärde mig en läxa... Famicom är den japanska varianten om jag inte missminner mig så heter US varianten NES? Jag har en äldre platt tv 720p och det räcker eftersom ingen av dom gamla Nintendo konsolerna klara bättre upplösning och en "fet" tv är inte på tal pga begränsat utrymme. Har massor av spel till Famicomen ca 50st. Eftersom jag inte hitta kabeln till TVen och måste fixa ny så kommer jag inte ihåg men har för mig att det var en rullande bild sen om den var svartvit eller färg det mins jag inte?
Mitt mål är att få igång alla gamla Nintendo konsolerna till mitt Nintendo museum, där jag kan spela det jag vill när jag vill, mer för nostalgi än bruk

Tack för alla länkar ska gå igenom dom och se om jag hittar något bra!!!

Visa signatur

i7-7700K / 32GB / 1TB SSD + 500GB SSD / GTX 1080 Ti 11GB / Win 10 Pro / 27" ASUS ROG Swift PG279Q 2560 x 1440 G-SYNC 165Hz / Razor DeathAdder Elite Mus / QPAD MK-85 Tangentbord / QPAD PRO GAMING Musmatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du behöver en NTSC heller SFC kabel (samma pinout, SFC jr/snes mini har annan pinout) och INTE PAL kabel då PAL/NTSC kablar har olika pinout och tex 12volt på en pinne som ej kan hantera den volten=inte bra och risk att "the magic smoke" dyker upp.
Köp inte det billigaste skit du hittar dom är oftas dåliga och har hänt att dom varit felmärkta och då både med att det var fel region (dvs NTSC/PAL med stor risk för skador/död tv/konsol) men även att den sagt RGB men egentligen varit composite (dvs samma som den gula RCA kabeln som är bättre än anten utgången men sämre än s-video o RGB).

Bra kablar kostar en del men samtidigt inte så in i helvete mycket.
Kolla på nån av dessa.
https://www.retrogamingcables.co.uk/nintendo/super-nintendo
https://www.retrogamingcables.co.uk/packapunch-super-nintendo...
Retrogaming har bra rykte och skickar ju från uk.
Finns även https://retro-access.com/collections/super-nintendo
Men är US annars bra rykte.

Men så vitt jag vet och letat runt i 15min nu så behöver du göra en 50/60hz switch mod (som ej går att göra i multiout kabeln).
Visst man kan skippa själva brytaren och göra en fast 50hz mod men det är fortfarande en mod som ej går att göra i multiout kabeln.
O samtidigt bör man även då göra en lockoutchip mod som stänger av lockoutchipet kallas även CIC mod (tex super CIC) då man ändå är inne o petar.

Jag gissar på att du antingen tog en RGB kabel och gjorde om den till s-video/composite istället=sämre bild.
Då jag läst en del om att en del (väldigt få och då mest riktigt gammla) PAL tv inte funkar med 60hz men i vissa fall så funkar 60hz på tex composite men inte RGB (o ibland tvärtom + blanda in s-video med).
Heller du gjorde nån sync mod tex mod så att luma sync användes istället (PAL använder luma sync, NTSC csync) tex din tv kanske inte gillar/funkar med csync men bra med luma sync.
Frågan är då OM du spelat i 50hz heller 60hz OM det var nåt av dessa två mods du gjorde.

Själv hade jag skaffat ny tv/PWM/etc så att 60hz funkar bra då dom flesta om inte alla (länge sen jag läste om det o orkar inte söka) PAL spel funkar fint i 60hz, men en del (dvs betydligt fler än PAL) NTSC spel inte funkar alls heller dåligt i 50hz.
Är ju inte direkt svårt att hitta en tjock tv idag jag skulle säga om den var tillverkad på 90talet så funkar 60z utan problem troligen även dom flesta 80 tals med.

Vad är det för tv/skärm du använder?
Vilka spel använder du i famicomen? Menar då jap/us/eu (jap/us=NTSC, eu=pal).
Vad händer på tv´n när det inte funkar? Svartvit bild? Rullande bild? svart/ingen bild? nåt annat?

Lite länkar med bra info/bra sidor.
https://www.retrorgb.com/snescsync.html
http://www.retrogamingcables.co.uk/composite-video-vs-composi...
http://www.mmmonkey.co.uk/snes-5060hz-switch-with-lockout-swi...

Famicom och super famicom är inte samma konsol. Famicom har bara rf ut inte rgb. Famicom = japanska nes och super famicom = japanska snes.

Har för mig att ntsc blir svartvitt på pal-tvs och jag tror man behöver en aktiv konverterare för att göra om ntsc till pal.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFF-Stealth:

@grizzly666: Tack för ditt svar!

Jag byggde/lödde kabeln någon gång runt 84 så jag kommer inte ihåg alla detaljer förutom att Elfa tyckte det var ett roligt projekt och hjälpte mig en hel del. har ett svagt minne att det kan har varit RGB??
Förutom kabeln så var jag tvungen att löda in något motstånd eller liknade i Faminom:en och köpte en omvandlare mellan 110v -> 220v (kopplade den fel första gången, så jag var tvungen att köpa en ny Famicome från Japan) men jag lärde mig en läxa... Famicom är den japanska varianten om jag inte missminner mig så heter US varianten NES? Jag har en äldre platt tv 720p och det räcker eftersom ingen av dom gamla Nintendo konsolerna klara bättre upplösning och en "fet" tv är inte på tal pga begränsat utrymme. Har massor av spel till Famicomen ca 50st. Eftersom jag inte hitta kabeln till TVen och måste fixa ny så kommer jag inte ihåg men har för mig att det var en rullande bild sen om den var svartvit eller färg det mins jag inte?
Mitt mål är att få igång alla gamla Nintendo konsolerna till mitt Nintendo museum, där jag kan spela det jag vill när jag vill, mer för nostalgi än bruk

Tack för alla länkar ska gå igenom dom och se om jag hittar något bra!!!

Det var inte så att du gjorde en komposit video mod är rätt enkelt på famicom och bättre bild än rf.

Permalänk
Medlem

Ooops!
Vet inte varifrån jag fick att det var en super famicom (dvs japanska super nintendo=16 bitars).
Nu var det ju en famicom (dvs japanska NES=8 bitars) då är det VÄLDIGT annorlunda än till snes.
Jag är inte lika insatt i NES som i SNES dock.

Min gissning är att du moddade den till composite vilket är relativt enkelt (men fortfarande använde 60hz dvs NTSC).
Se tex denna sida hur du gör för det o om det ser bekant ut.
http://sofaracing.co.uk/nintendo-famicom-av-mod/
Anledningen till denna gissning är dels att famicom bara har RF (antenn utgången) men även att du behöver byta ut kristallen till en med saktare klocka för att kunna köra 50hz/PAL.
Heller använda dig av en tre polig switch som har totallt 9 anslutningar för att switcha mellan dom två olika kristallerna.
Tex som denna bild.

Och många spel skulle funka väldigt dåligt att köras i 50hz.

En RGB mod var det troligen inte vad du gjorde då det kräver en hel del lödning osv och på den tiden så vet i fan om det ens var känt att det gick att göra och den första mRGB modden till NES var att använda en PlayChoice-10 PPU från nintendos arcade maskin.
Det handlade då om att byta ut PPU´n och ersatta den med PlayChoice-10 PPU sen bygga ett mindre kretskort som kan driva PlayChoice-10 PPU´n.
PPU=Grafikchipet (typ) i en NES.
PlayChoice-10 var väldigt dyra redan då och bara blivit dyrare o dyrare så inget man bör göra idag plus att det finns ett par nackdelar med den vägen med.
Mer info https://www.retrorgb.com/nespc10.html

Sen tog det ett bra tag innan Tim Worthington kom ut med NESRGB 2012-2013 nångång.
Sen för lite mer än 2år sen kom Hi-Def NES ut vilket är en HDMI lösning till NES vilket är fantastisk om man spelar på en platttv (det är en enorm skillnad).
Båda kräver en hel del lödning/bortlödning av cpu/ppu osv o kostar en del.
Mer info https://www.retrorgb.com/nesrgb.html

Har du möjlighet så öppna upp famicomen o ta lite bilder så kanske vi kan komma fram till vad som är gjort.
NES/SNES har gamebit skruvar (sök på gamebit på tradera så finns dom där för några kr) men har ett svagt minne att famicom använde vanlia kryss skruvar (kan ha fel dock).
Det finns två olika gamebit 3,8mm o 4,5mm (kommer ej ihåg vilken är till vilken konsoll/spelkassetter) köp båda/sats med båda då det kan va bra o ha hemma om man har NES/SNES.
Tex är det snabbare o enklare att öppna NES/SNES kassetter om man behöver rengöra kontaktytorna.

Två bra tips när man ska öppna äldre prylar i plast är att när man lossar skruvarna är att istället börja med att dra åt dom istället (ja låter idiotiskt).
Detta för att plast åldras och blir skörare och det är inte direkt ovanligt att man på vanliga NES (dvs den fyrkantiga klassika NES looken) drar av en/ett par skruvposter som är relativt smala och ett par cm långa.
När du lossar skruven direkt så kan den sitta fast värre då den suttit i många år och man släpper samtidigt på trycket mellan post och skalet när skruven börjar röra sig och friktionen mellan post/skal minskar då.
Drar man åt istället så ökar friktionen mellan post/skal och därmed minskar risken att skruvposten vrider sig vilket är boven bakom att man drar av dom.
När man drar åt så drar man dock väldigt lite tills man känner att skruven just börjar röra sig och sen lossar man.

När man skruvar ihop prylen igen så bör man göra en sak för att undvika att göra nya gängor i plasten, vilket ioförsäg oftas fungerar 1-2 gånger innan hålet blir för stort och skruven slutar dra men är ju br aatt undvika.
Man sätter i skruven i hålet men istället för att skruva i den skruva ur den samtidigt som man trycker ner den lite detta gör att man hittar början på gängan när skruven åker ner nån mm vilket oftas hörs/känns med om man har lite nedåt tryck.
Då slutar man snurra åt fel håll och drar i skruven utan att göra nya gängor det tar nån/några sekunder att göra men kan rädda dan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Problemen med att spela äldre konsoller på platttv är flera.
1, Inputlag dvs hur lång tid tar det efter du tryckt på knappen tills tex mario hoppar på skärmen.
Med CRT=tjocktv/tjockskärm så kommer det att ta längre och särskilt äldre platttv som kunde ha många bilders fördröjning 3-5 bilder är inte ovanligt och det är först på senare år som ett par tv kommit ner på 1-2 bilder men har funnits dom som haft över 10 bilder.
Och när du sä'ger 720p tv så går min tanke till hööööööööög input lag.

För min del så känner jag av 2-3 bilders fördröjning och 4-5 så börjar vissa spel bli svårare/frusterande o över det så blir många spel osbelbara för min del.
Tex super mario dom gånger när du behöver springa i full fart och hoppa när halva hälen är kvar på fast mark för att klara hoppet blir svårt redan i relativt få fördröjda bilder.

Tex Bob från retrorgb (som ja länkade till och har en youtube kanal med) har vid en del tillfällen när folk spelat i hans/andras spel hörna som haft en snabb platttv heller CRT fått frågan.
Varför hoppar mario så mycket fortare efter knapptryck här när det tar ett tag hemma hos mig och det relativt fort efter dom provat.
Dom flesta ser/känner av skillnaden om dom skulle prova en slö o en snabb uppsättning.

Spel till äldre konsoller typ playstation 2 och äldre så är spelen gjorde med tanken att tv´n inte tillför nån inputlagg konsoller efter PS2 är däremot gjorda med tanken att vt kommer att tillföra lagg vilket gör att man har betydligt lättare att märka inputlagg med äldre konsoller.

Sen har vi utseendet platttv gör nästan alltid ett katastrofalt dåligt jobb att visa lägre upplösningar som det är från NES/SNES/N64/OSV.
Och även här har Bob fått frågan varför ser det skit ut hemma hos mig på platttv och bra här på din tjocktv och det efter sekunders tittande och väldigt ofta.
Så folk ser detta oerhört fort sen hur mycket dom bryr sig är en annan sak.

En hel del som efter ett tag tröttnat på inputlagg/dålig bild med platttv och skaffat en tjocktv har sagt att dom på skoj provat RF (som är det sämsta du kan använda) på tjocktv och tycker det är betydligt bättre bild då än med RGB (som är det bästa till äldre konsoller oftas efter mod dock) till platttv.
Tex här ser man skillnaden mellan RF/composite/S-video/RGB visst det är inzoomat men det är även stor skillnad.
https://www.retrorgb.com/rgbintro.html

Jag skulle nog satsat på en nyare tv heller en tjocktv/pvm/bvm pvm/bvm är CRT monitorer för tex video övervakning bvm är dyrare o bättre men oerhört svårhittade.
I alla fall nån platttv som funkar med 50/60hz.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!