Hypoteser och teorier mottages om varför datorn stängde av mottages.

Permalänk
Medlem

Skippa UPSen och kör datorn direkt från väggen, då kan du utesluta åtminstone en möjlig bov

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Skippa UPSen och kör datorn direkt från väggen, då kan du utesluta åtminstone en möjlig bov

Som sagt. Ska prova men undrar bara om jag inte borde märkt av något på kringutrustningen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Så var det dags igen. Varit lugnt ett par månader.

Garantin har gått ut på datorn så lämnar jag in den för felsök nu så kommer det kosta runt 700-800kr och det är pengar jag inte har.

Önskar det fanns en rejält felmeddelande istället för "Kritisk: Kernel Power 41 Öhhhh. Något hände" typ.

Är jubelidiot på datorer. Bytte UPS:en i november.

Skriver mest av mig i frustration........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Allmän fråga till er som kan och har tålamod att förklara för ett pucko som mig.

Hur skulle ni felsöka?

Det jag gjort är att bytt UPS (mest för den andra var gammal och den jag köpte under BF var bra pris). Testat att följa råden i https://windowsreport.com/kernel-power-41-error-windows-10/ att stänga av power settings, hårddisken, punkt fyra och sen stänga av fast bootup, punkt fem. Inget annat då jag inte vågar mig på eller vet vad jag gör.

Blir tossig på omstarterna som ärligt talat inte sker dagligen men de kommer i skov och har pågått lite över ett år nu.

649kr kostar en felsökning numer då garantin på bygget gått ut och då är det ju inte garanterat att de hittar något. De har haft datorn två gånger innan men inte lokaliserat vad som felas.

Till och med funderat på att prova byta nätagg på ren chansning. Tar de 649kr för en felsökning kan jag lika gärna använda de pengarna till nytt nätagg och kostnad för installation av det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen. Varit lugnt sedan i mars men sista veckan är det återkommande.

Mitt problem är att jag kan för mitt liv inte felsöka då jag inte har en aning om vad jag gör.

Haft datorn inne på Alina i Uppsala två gånger och de hittar inget.

Lirar snudd på bara WoW och det är i samband med när jag laddar in gubbar som datorn stänger av och går igång igen. Inte varje gång men blivit tätare mellan gångerna senaste veckan än förut.

Är knäckande frustrerande att ha "Damoclessvärdet" hänga över huvudet varje gång jag läser in ny gubbe.

Pyser ur mig med detta inlägg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan ju självklart testa att köra med t.ex denna https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k... ett tag (måste köpa den först) men har en fundering innan.

Jag är jubelidiot på sånt här så jag borde zippa igen med mina tankar. Men, då jag har lampan kopplad till "batteri"uttag på UPS:en och även skärmen utöver datorn. Borde inte skärmen och lampan uppvisa något i samband då datorn stänger av / går igång?

Har kopplat in lampan på det uttaget som datorn brukar sitta i i UPS:en för att kolla på om lampan fladdrar till eller kanske rent av slocknar men inget så här långt.

Frågade firman hur de testar datorn (som sagt, i min okunnighet men ändå nyfikenhet) och fick till svar: "Vi brukar stressa datorerna med olika program som Furmark och OCCT. Vi kollar hårdvara med Linux (för hårddisk och minne). Vi försöker även återskapa problemen. (flight simulator eller annat program). Jag kör program som gör att datorn blir varm. Skulle den bli för varm så stänger den av sig. Men jag har bara sett normala temperaturer! " Jag vet inte ens hur och vad som menas med att "stressa" en dator. :/

Det som är mysko för mig. jag kan inte själv återskapa var/hur som händer annat än att det hände två gånger efter varandra när Flight Sim höll på att ladda in söndagen den 13 sep då jag tröttnade totalt. Dessförinnan så kunde det ske lite hur som helst. Några gånger när gubbar höll på att läsas in i WoW. En gång medans jag laddade ner GTA V. Några gånger medans jag satt och lirade.........

Jobbigt att det fortfarande strular för dig.
Om du inte uppdaterat BIOS så tycker jag det är nästa steg att prova, mest för att det hjälpte mig när jag hade i stort sett samma fel under lång tid.
Du ser stegen i mitt senaste inlägg ovan och det var riktigt enkelt att göra. För min del hände det aldrig mer efter det.

Ser nu att jag ignorerade din kommentar om klingonska och det var inte meningen 😊, menyn i Bios/Uefi (typ samma olika namn) heter så därav att jag skrev det.
Men jag förstår att det känns läskigt att göra men tycker inte du har något att förlora här, bara vinna.
Om inte annat så vet du att det inte var det som var felet sen.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jobbigt att det fortfarande strular för dig.
Om du inte uppdaterat BIOS så tycker jag det är nästa steg att prova, mest för att det hjälpte mig när jag hade i stort sett samma fel under lång tid.
Du ser stegen i mitt senaste inlägg ovan och det var riktigt enkelt att göra. För min del hände det aldrig mer efter det.

Ser nu att jag ignorerade din kommentar om klingonska och det var inte meningen 😊, menyn i Bios/Uefi (typ samma olika namn) heter så därav att jag skrev det.
Men jag förstår att det känns läskigt att göra men tycker inte du har något att förlora här, bara vinna.
Om inte annat så vet du att det inte var det som var felet sen.

Tack. Ska se om jag kan youtuba mig fram till om mina nerver och blodtryck tillåter mig att våga mig på detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Ska se om jag kan youtuba mig fram till om mina nerver och blodtryck tillåter mig att våga mig på detta.

Du klarar det! Jag tycker det är rätt onödigt att leta efter något fel om du inte har uppdaterat BIOS sen köp. Nytt BIOS kan lösa många problem

Permalänk

Har du en äldre biosversion än nedanstående så bör du flasha bios.

Version 1410
2018/09/29 10.03 MBytes
- PRIME Z370-P BIOS 1410
- Improve system stability and performance

Undersök vilken du har av alla dessa till att börja med. Allt som rör stability kan ju mycket väl ha en direkt koppling till ett just instabilt system.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du klarar det! Jag tycker det är rätt onödigt att leta efter något fel om du inte har uppdaterat BIOS sen köp. Nytt BIOS kan lösa många problem

Skrivet av coolerfreak:

Har du en äldre biosversion än nedanstående så bör du flasha bios.

Version 1410
2018/09/29 10.03 MBytes
- PRIME Z370-P BIOS 1410
- Improve system stability and performance

Undersök vilken du har av alla dessa till att börja med. Allt som rör stability kan ju mycket väl ha en direkt koppling till ett just instabilt system.

Tack. Ska se om jag vågar mig på det. Får handsvett bara av att tänka på det.

Som jag troligen skrivit tidigare. På stenåldern. En kille skulle hjälpa mig med dåvarande dator. Han snigelpostade (yey för uppringda modem och minutavgifter) en diskett med bios på. Han ledde mig via telefon vad jag skulle göra.

När datorn startade om var det bara svart efteråt. Visade sig att han skickat fel bios trots att det var han som byggt ihop den burken åt mig..

Fick åka hem till honom med datorn. En resa på nästan 20 mil.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tack. Ska se om jag vågar mig på det. Får handsvett bara av att tänka på det.

Som jag troligen skrivit tidigare. På stenåldern. En kille skulle hjälpa mig med dåvarande dator. Han snigelpostade (yey för uppringda modem och minutavgifter) en diskett med bios på. Han ledde mig via telefon vad jag skulle göra.

När datorn startade om var det bara svart efteråt. Visade sig att han skickat fel bios trots att det var han som byggt ihop den burken åt mig..

Fick åka hem till honom med datorn. En resa på nästan 20 mil.

40 mil för ett bios är långt Mycket har hänt sen disketternas begynnelse

I praktiken :D: Biosfilen + FAT32 formaterad USB-sticka + Leta upp Flashprogrammet inne i bios = Uppdatera
Du blir också ombedd att spara en backupfil på nuvarande bios.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

40 mil för ett bios är långt Mycket har hänt sen disketternas begynnelse

I praktiken :D: Biosfilen + FAT32 formaterad USB-sticka + Leta upp Flashprogrammet inne i bios = Uppdatera
Du blir också ombedd att spara en backupfil på nuvarande bios.

Hellskotta. Skulle svarat på denna men glömde av. Ursäkta!
Skulle för mitt liv inte våga mig på det. :/ Får rysningar bara av tanken på det.

Får omstarter i skov. Hade lir igång nu (Dawn of Man). Pausar för att äta och kommer tillbaks till dator som startat om under tiden.

Sista tiden har jag haft omstarter med "Kernel Power id 41" i loggboken på dessa datum. 4,13,14,15,21 och 21 aug. 23, 29 sep. 6, 26 okt och så idag 7 nov.

Aldrig haft en dator som hållit på så här förr.

Går in på femte året med datorn nu. Den började tuppjucka så här i perioder för ett par år sen. Alina har haft den ett par tre gånger men inte lyckats lista ut vad det beror på. Händer inget när de har den.

Ursäkta. Gnäller av mig bara. Önskar så förba-nat att jag kunde ett uns om datorer.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Vill primalskrika. Omstarter än. Kommer i skov sen kan det vara lugnt i veckor. En del spel rör jag inte då jag förknippar dem med omstarter. Tänkte testa två lir idag och fått två omstarter med samma meddelande i loggboken. "Kernel-Power".

Försöker få ihop pengar till en ny dator i höst. Har helt enkelt inte råd att lämna in burken till Alina i Uppsala som jag alltid anlitar. De tar 699kr för en felsökning. De har haft datorn för felsökning gällande omstarterna men inte hittat något, det var medans garantin gällde än.

Skriver detta mest för att pysa ur mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vill primalskrika. Omstarter än. Kommer i skov sen kan det vara lugnt i veckor. En del spel rör jag inte då jag förknippar dem med omstarter. Tänkte testa två lir idag och fått två omstarter med samma meddelande i loggboken. "Kernel-Power".

Försöker få ihop pengar till en ny dator i höst. Har helt enkelt inte råd att lämna in burken till Alina i Uppsala som jag alltid anlitar. De tar 699kr för en felsökning. De har haft datorn för felsökning gällande omstarterna men inte hittat något, det var medans garantin gällde än.

Skriver detta mest för att pysa ur mig.

Tjo, vet att det sagts en miljon gånger redan men för att ge mer kött på benen re: UPS:

Specs för din UPS antyder att absolut max den klarar vid batteridrift är 405W.

Mätvärden från swecs test antyder att du lär ligga runt det enbart med datorn.

Kernel power 41 kan enkelt förklaras med strömförsörjningsproblem- behöver inte vara det dock.

Men kan säga så här- om din UPS triggar medan du spelar så låter det väldigt sannolikt att du borde få exakt detta problem.
Lätt att testa genom att bara köra spel eller ett benchmark och rycka ström till UPS - om allt snurrar på ett par minuter när datorn är under full load har jag fel men baserat på tillverkarens specs så bör det inte göra det sålänge inte datorn enbart drar idle-ström.

Jag har en billigare 2000VA modell som ska klara 1200W- i förra boendet smällde den igång fläktarna och pep plötsligt ett par gånger i någon sekund bara då den ansåg sig ha tappat ström - märktes dock inte i resten av hushållet. Vi hade definitivt lite mikroavbrott ibland som faktiskt märktes, allt från några sekunder till ett par minuter som inte förvarnades eller loggades av elbolaget.

Jag körde enbart ena datorn på UPS under den tiden då snabb räkning antydde att mina två riggar samt en switch och lite annat vid load var mer än den kunde hantera, och båda då skulle riskera att dö mitt i något.

Vad är syftet med UPS- skydda sparat arbete, undvika DC i spel, eller bara filtrera/skydda utrustningen?

Om det faktiskt är obrytbar drift du bryr dig om skulle jag om jag var du köra en 1500VA till 2000VA, särskilt med en monitor på samma UPS.

Generellt med backupström (jag är ingen expert dock ska det sägas) vill man nog ha god marginal, och UPS ska ju kunna trigga inte enbart vid fullt avbrott utan vid konstigheter i elnätet genrellt- där kanske du inte märker av det på lampa, router etc men desto mer på PC som kanske vill ha säg 450W men plötsligt bara lyckas dra 300W.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tjo, vet att det sagts en miljon gånger redan men för att ge mer kött på benen re: UPS:

Specs för din UPS antyder att absolut max den klarar vid batteridrift är 405W.

Mätvärden från swecs test antyder att du lär ligga runt det enbart med datorn.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12746?key=ee4843905639d02d8e3c3c5333a01fce

Kernel power 41 kan enkelt förklaras med strömförsörjningsproblem- behöver inte vara det dock.

Men kan säga så här- om din UPS triggar medan du spelar så låter det väldigt sannolikt att du borde få exakt detta problem.
Lätt att testa genom att bara köra spel eller ett benchmark och rycka ström till UPS - om allt snurrar på ett par minuter när datorn är under full load har jag fel men baserat på tillverkarens specs så bör det inte göra det sålänge inte datorn enbart drar idle-ström.

Jag har en billigare 2000VA modell som ska klara 1200W- i förra boendet smällde den igång fläktarna och pep plötsligt ett par gånger i någon sekund bara då den ansåg sig ha tappat ström - märktes dock inte i resten av hushållet. Vi hade definitivt lite mikroavbrott ibland som faktiskt märktes, allt från några sekunder till ett par minuter som inte förvarnades eller loggades av elbolaget.

Jag körde enbart ena datorn på UPS under den tiden då snabb räkning antydde att mina två riggar samt en switch och lite annat vid load var mer än den kunde hantera, och båda då skulle riskera att dö mitt i något.

Vad är syftet med UPS- skydda sparat arbete, undvika DC i spel, eller bara filtrera/skydda utrustningen?

Om det faktiskt är obrytbar drift du bryr dig om skulle jag om jag var du köra en 1500VA till 2000VA, särskilt med en monitor på samma UPS.

Generellt med backupström (jag är ingen expert dock ska det sägas) vill man nog ha god marginal, och UPS ska ju kunna trigga inte enbart vid fullt avbrott utan vid konstigheter i elnätet genrellt- där kanske du inte märker av det på lampa, router etc men desto mer på PC som kanske vill ha säg 450W men plötsligt bara lyckas dra 300W.

Tack för uttömmande svar. Jag har bytt UPS sedan första posterna. Kör numer med APC Back-UPS 850:

https://www.apc.com/se/sv/product/BE850G2-GR/apc-backups-850v...

Det är likadant med den. Provade ett tag med ett överspänningsskydd och likadant där. Provade ett tag med elsladden in i vägguttaget och samma.

Har hänt två gånger att strömmen gått medans jag spelat och denna UPSen har snurrat på så att jag har hunnit stänga datorn i "lugn och ro".

Har även medieomvandlaren och routern inkopplade på den. När datorn startar om märks inget på dem. Har även kopplat in en nattlampa för att se om den indikerar när datorn startar om men märks inget på den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för uttömmande svar. Jag har bytt UPS sedan första posterna. Kör numer med APC Back-UPS 850:

https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=SPD_HEPN-BFYNU7_FL_H&p_File_Type=rendition_369_jpg&default_image=DefaultProductImage.png

https://www.apc.com/se/sv/product/BE850G2-GR/apc-backups-850v...

Det är likadant med den. Provade ett tag med ett överspänningsskydd och likadant där. Provade ett tag med elsladden in i vägguttaget och samma.

Har hänt två gånger att strömmen gått medans jag spelat och denna UPSen har snurrat på så att jag har hunnit stänga datorn i "lugn och ro".

Har även medieomvandlaren och routern inkopplade på den. När datorn startar om märks inget på dem. Har även kopplat in en nattlampa för att se om den indikerar när datorn startar om men märks inget på den.

Allright, om den ger samma fel när du skippar UPS helt och bara kör i väggen så kommer det felet ju någon annanstans ifrån ja.

Dock värt att notera oavsett- din nya UPS ser ut att kunna ge 520W, så om din skärm drar ca 40W och din router och medieomvandlare drar säg 10W tillsammans så har du då 470W över som absolut mest till din burk- om ditt nätagg då har säg 90% efficiency när du din dator behöver 400W så kommer den vilja dra 440W ish från UPS (rätta mig om jag har fel dock- alltid beredd att ha fel) så du ligger definitivt på gränsen där. Så länge den ligger lägre än vad UPS max kan ge kommer det givetvis fungera- men gissar att UPS inte kommer dra några direkta slutsatser om vilken inkopplat utrustning som prioriteras så om du har totalt 520W tillgängligt när du går över på batteribackup så dör ju inte UPS för den sakens skull. Lampan kommer säkerligen få sina få W, likaså skärm, router osv. Datorn dock som kanske ligger runt 200W i ena sekunden och sedan peakar på 450W kommer bara inte få det, men UPS laddar inte ur snabbare än vad den max kan omvandla AC-DC ändå (såvitt jag vet) så du kanske inte ser lampan slockna bara för att det inte fanns mer att hämta liksom.

Men på tråden då att det är något annat än UPS: Skulle kunna vara GPU som spökar, inte alls garanterat att det går att framkalla lätt med felsökning- har haft ett par kort som strulat sporadiskt när de ligger i absolut peak loads men vart hur snälla som helst annars.
Vad som då kan testas är att köra MSI Afterburner eller annat liknande och dra ner power target till säg 80% eller något. Alltså, undvik att låta kortet pusha sina gränser- MSI anger 250W för kortet och om det stämmer borte 80% power target rimligtvis hålla det runt omkring 200W max.

Om det skulle fungera bättre då kan man fundera på vad exakt detta betyder i praktiken- GPU, PSU/Kablar/Rails, PCIe slot kan alla vara svaga länken, men nog vanligast med GPU. Man behöver för den sakens skull inte panik-byta GPU heller- om man kan testa fram att allt upp till 95% är fine kan man sätta den på 90% och sannolikt knappt märka någon större skillnad i spel ändå.

Ett par relevanta anekdoter:

Hade två Vega 64, ena behöll jag medan jag sålde andra, framförallt då det jag behöll fick just detta issue när jag pushade det seriöst hårt, medan det andra inte hade det. Vart instant reboot med kernel power.
Ett trick som hjälpte lite var att forcera nätagget till single rail och använda två separate PCIe kablar istället för en.
Det jag behöll fungerade finfint för spel i ett par år efter det sålänge jag höll det runt stock eller med mild OC och inte försökte pusha det för högt.

När jag körde ett 3090 och råkade ha telefon med FLIR-kamera i handen noterade jag att av tre PCIe kablar fån PSU låg en av dem näramare 60c medan de andra låg bra mycket lägre. Kortet var stabilt, men antydde ju något slags issue med den kabeln- bytte den och alla låg då ungefär samma. Den var varm nog att det kändes tydlig skillnad.

Har en server med en helt bunt diskar inkopplade på PCIe expansionskort. Har tre kort men kan enbart köra med två fulla kort eller tre halvfulla kort- även där fick jag något om kernel power- minns ej om just 41 dock. Är begagnat moderkort, på pappret ska allt fungera men med allt installerat vill det sig bara inte riktigt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Allright, om den ger samma fel när du skippar UPS helt och bara kör i väggen så kommer det felet ju någon annanstans ifrån ja.

Dock värt att notera oavsett- din nya UPS ser ut att kunna ge 520W, så om din skärm drar ca 40W och din router och medieomvandlare drar säg 10W tillsammans så har du då 470W över som absolut mest till din burk- om ditt nätagg då har säg 90% efficiency när du din dator behöver 400W så kommer den vilja dra 440W ish från UPS (rätta mig om jag har fel dock- alltid beredd att ha fel) så du ligger definitivt på gränsen där. Så länge den ligger lägre än vad UPS max kan ge kommer det givetvis fungera- men gissar att UPS inte kommer dra några direkta slutsatser om vilken inkopplat utrustning som prioriteras så om du har totalt 520W tillgängligt när du går över på batteribackup så dör ju inte UPS för den sakens skull. Lampan kommer säkerligen få sina få W, likaså skärm, router osv. Datorn dock som kanske ligger runt 200W i ena sekunden och sedan peakar på 450W kommer bara inte få det, men UPS laddar inte ur snabbare än vad den max kan omvandla AC-DC ändå (såvitt jag vet) så du kanske inte ser lampan slockna bara för att det inte fanns mer att hämta liksom.

Men på tråden då att det är något annat än UPS: Skulle kunna vara GPU som spökar, inte alls garanterat att det går att framkalla lätt med felsökning- har haft ett par kort som strulat sporadiskt när de ligger i absolut peak loads men vart hur snälla som helst annars.
Vad som då kan testas är att köra MSI Afterburner eller annat liknande och dra ner power target till säg 80% eller något. Alltså, undvik att låta kortet pusha sina gränser- MSI anger 250W för kortet och om det stämmer borte 80% power target rimligtvis hålla det runt omkring 200W max.

Om det skulle fungera bättre då kan man fundera på vad exakt detta betyder i praktiken- GPU, PSU/Kablar/Rails, PCIe slot kan alla vara svaga länken, men nog vanligast med GPU. Man behöver för den sakens skull inte panik-byta GPU heller- om man kan testa fram att allt upp till 95% är fine kan man sätta den på 90% och sannolikt knappt märka någon större skillnad i spel ändå.

Ett par relevanta anekdoter:

Hade två Vega 64, ena behöll jag medan jag sålde andra, framförallt då det jag behöll fick just detta issue när jag pushade det seriöst hårt, medan det andra inte hade det. Vart instant reboot med kernel power.
Ett trick som hjälpte lite var att forcera nätagget till single rail och använda två separate PCIe kablar istället för en.
Det jag behöll fungerade finfint för spel i ett par år efter det sålänge jag höll det runt stock eller med mild OC och inte försökte pusha det för högt.

När jag körde ett 3090 och råkade ha telefon med FLIR-kamera i handen noterade jag att av tre PCIe kablar fån PSU låg en av dem näramare 60c medan de andra låg bra mycket lägre. Kortet var stabilt, men antydde ju något slags issue med den kabeln- bytte den och alla låg då ungefär samma. Den var varm nog att det kändes tydlig skillnad.

Har en server med en helt bunt diskar inkopplade på PCIe expansionskort. Har tre kort men kan enbart köra med två fulla kort eller tre halvfulla kort- även där fick jag något om kernel power- minns ej om just 41 dock. Är begagnat moderkort, på pappret ska allt fungera men med allt installerat vill det sig bara inte riktigt.

Stort tack och läste detta på mobilen (inte inloggad där) sent igår kväll och började grubbla, såpass att jag knappt kunde somna.

Ber om ursäkt för stendumma frågor baserade på ren okunskap!

Kan denna UPS med batteribackup vara skurken ändå? Det jag undrar över är:

1. Det kan gå månader mellan skoven med omstarter. Spel som kan fungera bra under den tiden är samma spel som i min värld sen orsakar omstarterna under "skoven" (ja, låter knäppt). Om det nu är UPSen så borde väl det vara regelbundet återkommande?

2. Nu blir det riktigt dum fråga! Om datorn "tar" ström via UPSen. Hur kan då UPSen stänga av datorn? Borde inte UPSens "520W" vara i ren "batteridrift" i händelse av strömavbrott och när datorn går på ström bara låta strömmen "passera" genom UPSen? Som sagt, dum fråga!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är det inte kopplat till temperaturerna så skulle jag tittat på programvara/drivrutiner och minnesmoduler. Minne kan man testa med Memtest86+. Tänk på att du behöver slå av secure boot (under test) för att köra Memtest86+. XMP-profiler kan ibland ställa till det. Memtest86+ kan man behöva köra länge, men i ditt fall skulle jag nog ändå säga att det är drivrutiner/gpu som kraschar systemet, med äldre spel är det väl knappast p.g.a. belastning/temp.

När det är programvara/drivrutiner så kan förmodligen inte någon extern felsökning hjälpa. Minne kan ge lite mysko fel, så det tycker jag däremot du kan testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Stort tack och läste detta på mobilen (inte inloggad där) sent igår kväll och började grubbla, såpass att jag knappt kunde somna.

Ber om ursäkt för stendumma frågor baserade på ren okunskap!

Kan denna UPS med batteribackup vara skurken ändå? Det jag undrar över är:

1. Det kan gå månader mellan skoven med omstarter. Spel som kan fungera bra under den tiden är samma spel som i min värld sen orsakar omstarterna under "skoven" (ja, låter knäppt). Om det nu är UPSen så borde väl det vara regelbundet återkommande?

2. Nu blir det riktigt dum fråga! Om datorn "tar" ström via UPSen. Hur kan då UPSen stänga av datorn? Borde inte UPSens "520W" vara i ren "batteridrift" i händelse av strömavbrott och när datorn går på ström bara låta strömmen "passera" genom UPSen? Som sagt, dum fråga!

Finns inga dumma frågor

1. Både i fall av UPS eller annat typ GPU eller PSU som problem så kan spel bete sig olika - laddningskärmar i vissa spel kan ha obegränsad framerate med processor och disk jobbar, om GPUn då sliter på 100% för att rendera en stillastående scen i 1200fps för att utvecklaren inte orkat begränsa det så kan du se loads du aldrig ser vanligtvis, dock orde ju detta märkas oftare kanske, men oavsett kan man stöta på extrema scenarion.
Exempel- när jag tittar i en vägg i warmupzonen på vissa kartor i CSGO kan jag få 700-800FPS då det händer så lite. Vanligtvis har jag inte i närheten av det och varken CPU eller GPU behöver jobba särskilt hårt i vanliga fall- men drar säkert bra mycket mer ström bara när jag på så vis tar bort flaskhalsar i motor och annat genom att strirra i en vägg
Vart ett par spel där jag märlt av obegränsad framerate i menyer helt enkelt för att der blir jävligt varmt plötsligt när datorn får sträcka på benen för en gångs skull bara för att rendera någon karaktär sol sotter cid en lägereld eller något.

Var därför jag var inne på att sänka power target för att testa.

2. 520W är vid batteridrift ja, så när den omvandlar från 12VDC i batterierna till 230VAC. Jag såg i Täby som sagt en del issues i elnätet varav några inte syntes i resten av lägenheten utan enbart på att min UPS switchade till batteridrift plötsligt, till synes utan anledning.
Om något sådant händer när du försöker dra mer än UPS kan ge så kommer nog inte allt nödvändigtvis dö- mer sannolikt att PC dör då den inte får vad den ber om, och då hänger sig och startar om varefter strömförsörjningen går ner så mycket att den startar igen. Kan som sagt testas genom att köra något som verkligen belastar, typ furmark, och dra ström till UPS.

Med månader mellan problemen blir det svårare, beroende på hur mycker som spelas. Mina senaste nvidia och mitt tidigare Vega 64 gav garanterat strul oftare än så - tydligt hårdvara för vega och drivers för 3090, 2080S.

Sist jag kan minnas att jag haft så stabilt som jag har nu var inte helt förvånande med 1070 och sedan 1080Ti, men då spelandes snabba spel med höga FPS typ varje dag så beror ju på usecase.

Skrivet av Petterk:

Är det inte kopplat till temperaturerna så skulle jag tittat på programvara/drivrutiner och minnesmoduler. Minne kan man testa med Memtest86+. Tänk på att du behöver slå av secure boot (under test) för att köra Memtest86+. XMP-profiler kan ibland ställa till det. Memtest86+ kan man behöva köra länge, men i ditt fall skulle jag nog ändå säga att det är drivrutiner/gpu som kraschar systemet, med äldre spel är det väl knappast p.g.a. belastning/temp.

När det är programvara/drivrutiner så kan förmodligen inte någon extern felsökning hjälpa. Minne kan ge lite mysko fel, så det tycker jag däremot du kan testa själv.

Flikar in med Karhu RAM test- kostar en liten slant dock.

Svårt att säga något säkert då N=1 men hade enorma problem med min supermicroserver, den gick igenom ett gäng olika memtests utan problem men testade karhu till slut då något forumer rekommenderade och jag hade uteslutit allt annat och fick rätt omgående errors där, lyckades peka ut en ramsticka av sex till slut.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

De flesta genom åren av mina datorproblem har varit RAM-minnet. Eller värmeproblem.
Värmeproblem testar man lätt genom att ta av sidan på datorn och sen kötta på maximalt stresstest. Funkar det då är det värmeproblem och det löses ju genom bättre fläktar. (Tänk på att fläktar slits och fungerar sämre med tiden). De har ofta glidlager och det är ju billig skit som segar ner med tiden.
Ram-minne kan man testa och svappa mellan platserna men inte alltid det funkar för det kan ju vara intern i något minne. Då kan man ju testa att ta bort nån sticka i taget. Eller köpa ett helt nytt set.