nytt chassi och nätagg- vad ska jag tänka på?

Permalänk
Medlem

nytt chassi och nätagg- vad ska jag tänka på?

Hej. jag har sedan i höstas uppgraderat min pc i omgångar.

det som återstår nu är ev byte av nätagg och chassi.

nuvarande dator:

mk: ASUS LGA1151 PRIME Z390-P
cpu: intel i5 8600k
ram: 16gb ddr 4 (2x8gb) 2660 mhz (tror jag-iaf ddr4)
gpu: nvidia gtx 1070ti asus cerberus.
psu: evga 550w (ej modulärt)
kylning: cooler master hyper cpu luftkylare
chassi: fractal design R3

jag tycker personligen att det är trångt i R3 med mina nuvarande grejer och chassifläktarna som jag fick med r3 för länge sen har slutat funka ordentligt. sen har jag ingen CD läsare och tänker att de blir vettigt med lite mer space där kanske.

jag har för nuvarande båda sidopanelerna i R3 borta pga dåligt luftflöde.

jag är ingen hejare på chassin eller datorer överlag.

jag har tittat på fractal design r5 eller r6 som verkar vara mer flexibel med att ta loss delar man inte använder etc.

och förresten-borde jag ha mer än 550 w för mitt system? duger än så länge fint med 550 w.

tack för hjälp mvh m00rtin

Permalänk
Inaktiv

Nätagget är kraftfullt nog. Beror väl lite på hur gammalt det är. Men skulle behållt det om allt funkar bra. När det gäller Chassi så hade jag personligen köpt ett R6. Mycket chassi för pengarna, bra fläktar och kvalitet till ett bra pris. Sweclockers recension: https://www.sweclockers.com/test/24928-fractal-design-define-...

Permalänk
Medlem

@anon195163: jag har nyligen beställt be quit 601 https://www.inet.se/produkt/6902990/be-quiet-silent-base-601-...

men jag är lite tudelad.

de jag gillar med den av de jag sätt i rescentioner osv är att den är bra bred. jag tycker jag har trångt på bredden i min fractal design r3.

sen är den jävligt snygg, och jo den kan ,man justera ganska mycket i och nog få rätt bra luftflöde ändå.

sen att man har bra med space om man itne har cd läsare eller så många hårddiskar.

men jag är dålig på att sköta ventilation kring datorer. så de är inte direkt så att jag köper den här för att den ska vara tyst utan mest för att den verkar vara bred och rymlig.

jag har ju en ok fläkt för cpu jsut nu men jag är itne så känslig för ljudet ändå.

jag sitter med öppet chassi just nu då datorn blir för varm om jag stänger den. och sen är det trångt och svårt att stänga i r3 så som jag har det nu.

jag skulle kunna tänka mig ett mesh chassi men som är bra brett som den jag nu beställt eller funderar på att avbeställa.

budget är på ca 1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

@DotDotDot: jag har nyligen beställt be quit 601 https://www.inet.se/produkt/6902990/be-quiet-silent-base-601-...

men jag är lite tudelad.

de jag gillar med den av de jag sätt i rescentioner osv är att den är bra bred. jag tycker jag har trångt på bredden i min fractal design r3.

sen är den jävligt snygg, och jo den kan ,man justera ganska mycket i och nog få rätt bra luftflöde ändå.

sen att man har bra med space om man itne har cd läsare eller så många hårddiskar.

men jag är dålig på att sköta ventilation kring datorer. så de är inte direkt så att jag köper den här för att den ska vara tyst utan mest för att den verkar vara bred och rymlig.

jag har ju en ok fläkt för cpu jsut nu men jag är itne så känslig för ljudet ändå.

jag sitter med öppet chassi just nu då datorn blir för varm om jag stänger den. och sen är det trångt och svårt att stänga i r3 så som jag har det nu.

jag skulle kunna tänka mig ett mesh chassi men som är bra brett som den jag nu beställt eller funderar på att avbeställa.

budget är på ca 1200.

Fungerar ditt nätagg så spara det, annars köp t.ex. evga g3 eller ett annat modulärt guldaggregat. Det landar dock på närmre 1000-lappen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

@M00rtin: Tror att du blir nöjd med be quiet! 601 också. Båda är tysta, rymliga och har bra luftflöde med möjlighet att montera fler fläktar om så skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

@M00rtin: Tror att du blir nöjd med be quiet! 601 också. Båda är tysta, rymliga och har bra luftflöde med möjlighet att montera fler fläktar om så skulle behövas.

sant. men jag ångra mig och kör en fractal design r6 ändå. såg dimensionerna och lite mer med egenskaper osv. den hade nån fläkt kontroll som inte be quiets hade. den har fler färdigmonterade chassifläktar från start än be quiets 601.

har kikat på sweclockers och inets videoguider om båda chassins

r6 är ändå rätt bred. 233 mm mot be quiets 240mm (dock har de 1 cm tjock matta ju i 601).

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4632494,4933113

sen är jag mer van vid fractal då jag ju har med r3. inte så att r3 har varit ett dåligt chassi. men när jag inte kan stänga sidopanelerna så är det dags att byta.

Permalänk
Inaktiv

Hur gick det?

Orsaken till varför jag frågar är därför att det kommer komma fler med liknande fråga.

Nöjd med R6?