Permalänk
Medlem

Byte av internetleverantör!

Byte av internetleverantör!

Hej, av en slump titta jag på Bahnhof och undrar om någon har bra erfarenheter av dom?
Har Universal-Telecom för tillfället och är nöjd via Stockholms Stadsnät.

Anledningen till att jag vill byta är att Bahnhof har ett mer omfattande utbud.
T.ex. VPN för 10 enheter för 40 kr i månaden, vilket känns toppen, det har inte Universal-Telecom.
Sedan det vanliga paketen med brandvägg och antivirus med mera.

MVH

Permalänk
Medlem

Finns massor av trådar. Många är förtjusta i Bahnhof, dock de få gångerna man behöver ha tag i deras support så kan man få vänta en bra stund (20 min i telefon och ibland två veckor via mail)

Permalänk
Medlem

@pompado: Om du nu är nöjd med den isp du har varför inte skaffa annan VPN?
Mullvad VPN kostar 50kr månaden och du får ansluta 5 enheter per konto.

Brandvägg har du ju i både router och Windows och Windows 10 antivirus funkar helt ok, annars finns det ju även hyfsade antivirus som är gratis.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, har kollat Mullvad och det ser bra ut.
Men varför propagerar dom för att man ska betala anonymt?
För en vanlig dödlig som vill surfa privat utan att göra något olagligt, annat än titta på film med Popcorn, så kan man väl Swicha betalningen, för jag är väl ändå anonym när jag surfar utan att någon kan spåra mig till min Mullvads betalning för olagligen tittat på film Har jag rätt eller fel?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack för tipset, har kollat Mullvad och det ser bra ut.
Men varför propagerar dom för att man ska betala anonymt?
För en vanlig dödlig som vill surfa privat utan att göra något olagligt, annat än titta på film med Popcorn, så kan man väl Swicha betalningen, för jag är väl ändå anonym när jag surfar utan att någon kan spåra mig till min Mullvads betalning för olagligen tittat på film Har jag rätt eller fel?

MVH

Popcorn är ju inte mer lagligt än att ful streama eller tanka ner.
Nu vet jag inte hur Mullvad administrerar betalning via swich eller t.ex. paypal, men om det bokförs och sparas finns det en teoretisk möjlighet att spåra det till användaren, tror dock inte den är så stor och det är samma på alla VPN tjänster.

Så länge där finns en länk mellan en spårbar betalning och konto är en VPN tjänst inte 100% anonym, men betalar du på ett sätt där det inte framgår vem som gjort betalningen är du i princip helt anonym, men inte ens då är det omöjligt att spåra en användare på VPN dock betydligt svårare.

Mullvad är bland dom bättre/bästa VPN tjänsterna och inget som inte måste sparas enligt lag sparas.

Permalänk

Som @JeanC säger, så är det mestadels positiva kommentarer om Bahnhof. Det enda dom brukar få minus i är kundsupporten, då det varierar mycket att vissa månader kommer man fram utan problem under minuten och dom är väldigt snabba på att svara, sen helt plötsligt kan man få vänta i 20min och det kan ta dagar innan dom svarar på mejl.

På senaste har jag personligen inte haft problem med kundsupporten på Bahnhof, men visst har man även stött på rötägg där. Dom påstår att dom har skaffat mer bemanning i kundtjänsten när jag talade med dom senast, så kanske har det förbättras på senare tid med supporten också?

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

@Macallan, det betyder att välja internetleverantör som erbjuder VPN är värdelöst, eftersom dom har ju alla uppgifter om dig som person.
Har inte tänkt på det tidigare.
Men hur vanligt är inte det att folk använder VPN med vanlig betalning och streamar film och serier via Popcorn, istället för Netflix utan att åka fast för olaglig bruk av tjänst.

Hur pass paranoid ska man vara, kan tycka att det går till överdrift ibland, även om alternativet med kontant betalnings känns som ett bra alternativ. För så som jag ser det, så får du en film tjänst för 50 kr i månaden samt övrigt privat surfande på köpet.
Det blir ju billigare så utan att komma med moralkakor.

Är man vanlig inkomst-tagare så räknas alla kronor och ören.
Har t.ex. aldrig fattat dom som sparar i Aktier/Fonder eller Bitcoins med 50.000 eller mindre.
När du kan tjäna 48.000 kr skattefritt genom att hyra ut ett rum plus att du är försäkrad om något händer.
Det kan man ju knappast säga om börsen eller trading.

Oj det vart visst like moralkakor ändå

Permalänk
Skrivet av pompado:

Tack för svar.

@Macallan, det betyder att välja internetleverantör som erbjuder VPN är värdelöst, eftersom dom har ju alla uppgifter om dig som person.
Har inte tänkt på det tidigare.
Men hur vanligt är inte det att folk använder VPN med vanlig betalning och streamar film och serier via Popcorn, istället för Netflix utan att åka fast för olaglig bruk av tjänst.

Hur pass paranoid ska man vara, kan tycka att det går till överdrift ibland, även om alternativet med kontant betalnings känns som ett bra alternativ. För så som jag ser det, så får du en film tjänst för 50 kr i månaden samt övrigt privat surfande på köpet.
Det blir ju billigare så utan att komma med moralkakor.

Är man vanlig inkomst-tagare så räknas alla kronor och ören.
Har t.ex. aldrig fattat dom som sparar i Aktier/Fonder eller Bitcoins med 50.000 eller mindre.
När du kan tjäna 48.000 kr skattefritt genom att hyra ut ett rum plus att du är försäkrad om något händer.
Det kan man ju knappast säga om börsen eller trading.

Oj det vart visst like moralkakor ändå

På ett sätt, ja. Däremot sparar olika leverantörer olika mycket information samt behåller informationen under en längre/kortare tid. Bahnhof speciellt jobbar just för sekretess och sparar därmed det lilla dom måste enbart för GDPR, raderar all information om dig när du slutar vara kund hos dom, ger endast uppgifterna som krävs för att sätta igång din tjänst till underleverantörer och raderar IP-adresser efter 24h. Bahnhof är nog den leverantör du ska satsa på om du är orolig för vad för slags information ges/sparas i systemen. Telia (Tyvärr min nuvarande leverantör) ger t.ex ut information som om det vore godis till företag/underleverantörer som önskar få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack för svar.

@Macallan, det betyder att välja internetleverantör som erbjuder VPN är värdelöst, eftersom dom har ju alla uppgifter om dig som person.
Har inte tänkt på det tidigare.
Men hur vanligt är inte det att folk använder VPN med vanlig betalning och streamar film och serier via Popcorn, istället för Netflix utan att åka fast för olaglig bruk av tjänst.

Hur pass paranoid ska man vara, kan tycka att det går till överdrift ibland, även om alternativet med kontant betalnings känns som ett bra alternativ. För så som jag ser det, så får du en film tjänst för 50 kr i månaden samt övrigt privat surfande på köpet.
Det blir ju billigare så utan att komma med moralkakor.

Är man vanlig inkomst-tagare så räknas alla kronor och ören.
Har t.ex. aldrig fattat dom som sparar i Aktier/Fonder eller Bitcoins med 50.000 eller mindre.
När du kan tjäna 48.000 kr skattefritt genom att hyra ut ett rum plus att du är försäkrad om något händer.
Det kan man ju knappast säga om börsen eller trading.

Oj det vart visst like moralkakor ändå

Det behöver inte vara värdelöst bara för att det är samma företag som erbjuder både uppkoppling och VPN, men det är inte heller bättre på något sätt.
Sannolikheten för att du får ett kravbrev för streaming och/eller laddat ner film när du gör det med VPN är ganska liten, men man skall veta att man inte är 100% anonym bara för att man kör VPN.

Skulle jag själv välja mellan mullvad och leverantör med VPN tjänst hade jag valt mullvad alla dagar i veckan även om jag skulle betala med swich eller paypal.
En av fördelarna med Mullvad är ju att du inte behöver ange någon som helst information kopplat till kontot, allt du behöver är ditt kontonummer och sedan betala hur du nu vill, detta innebär att dom inte lagrar namn, mail eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

MVH

Permalänk
Medlem

Vill nämna att jag provat Mullvad och är mycket besviken, fått massa problem med min och dotterns dator, samt router.
Fick upp en varning triangel på ikonen för internet anslutning som inte ville fungera, samt att interntet kopplas ned automatiskt.
Hitta lösningen på Mullvads support sida, men problemet kvarstog, trots inställningen DNS automatiskt.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Finns massor av trådar. Många är förtjusta i Bahnhof, dock de få gångerna man behöver ha tag i deras support så kan man få vänta en bra stund (20 min i telefon och ibland två veckor via mail)

Jag har färsk erfarenhet av Bahnhof support.
Min uppkoppling hade lagt ner på morgonen efter jag kom hem från nattarbete.
Brydde mig inte men senare på EM var det fortf. nere.
Ringde Bahnhof eftersom nätbolaget numer hänvisar en till tjänsteleverantören direkt.
Fick vänta mindre än 10min.
Fick göra deras "felsökning över telefon" som självklart inte hjälpte.
Kom överens att dom skulle kontakta nätbolaget och sen 10min senare var nätet igång.
Sist jag var kontakt med Bahnhof support var 6år sen så en rejäl förbättring nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har färsk erfarenhet av Bahnhof support.
Min uppkoppling hade lagt ner på morgonen efter jag kom hem från nattarbete.
Brydde mig inte men senare på EM var det fortf. nere.
Ringde Bahnhof eftersom nätbolaget numer hänvisar en till tjänsteleverantören direkt.
Fick vänta mindre än 10min.
Fick göra deras "felsökning över telefon" som självklart inte hjälpte.
Kom överens att dom skulle kontakta nätbolaget och sen 10min senare var nätet igång.
Sist jag var kontakt med Bahnhof support var 6år sen så en rejäl förbättring nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Många saker som lever eller dör på gamla meriter. finns många som tror att volvo är lika hållbart och felfritt som förr och inser inte att det är samma serietillverkade skit som allt annat idag.
har färskt minne av det också. en kille på jobbet köpte en sprillans volvo för han var trött på att hans bilar alltid hade massor av fel (bmw, audi, mercedes mfl). nu ett halvår senare inser han att han redan varit på verkstaden 3 gånger

har banhof men var nog i kontakt med deras support senast för ca 2 år sen och då funkade det bra. vet att banhof förr var RIKTIGT dåliga på supporten MEN saker och ting förändras.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.